TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Letouny CASA potvrdily svou schopnost plnit mise do Afghánistánu

Datum přidání 06.04.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 21 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Praha, 4. dubna 2013: Armáda ČR poprvé využila letoun CASA C-295M k přepravě vojáků a materiálu do Afghánistánu. OMNIPOL, a. s. (dále jen Omnipol), coby zprostředkovatel dodávek těchto strojů vítá nejen to, že byla tímto negována opakovaná tvrzení o nezpůsobilosti letounů CASA zapojit se do afghánské mise, ale prokázalo se, že provoz letounů znamená i značnou úsporu nákladů.

C-295 CASA

Foto: Transportní letoun C-295 CASA českých vzdušných sil / Ministerstvo obrany ČR

 

Letoun středního doletu zvládl trasu dlouhou 5300 kilometrů mezi letištěm ve Kbelích a afghánským Kábulem s jedním mezipřistáním v gruzínském Tbilisi. Prokázalo se tak, že jsou letouny CASA schopny zajistit bezpečnou přepravu personálu a potřebné techniky při zahraničních operacích Armády ČR.

 

"Ačkoli česká armáda počítala s letouny především pro přepravu zásob mezi jednotlivými základnami na místě, opakovaně jsme říkali, že jsou letouny CASA schopny i dlouhých letů mezi Prahou a Kábulem a mohou zajišťovat logistickou podporu českého kontingentu v Afghánistánu," říká Michal Hon, generální ředitel společnosti Omnipol, "a těší nás, že naše tvrzení teď potvrdila i samotná praxe, což je nejpřesvědčivější." S tím vyjádřil souhlas rovněž generálporučík ing. Petr Pavel, náčelník Generálního štábu Armády ČR.

 

Armáda ČR se rozhodla využít letouny CASA k misi do Afghánistánu, ačkoli doposud nebyly ukončeny vojskové zkoušky systému pasivní obrany. Zcela bez něj už dlouhou dobu na obdobných strojích létají do téže oblasti i ostatní armády. "Společnost Omnipol v součinnosti s dodavatelem, španělskou společností Airbus Military (dříve EADS), samozřejmě stále intenzivně řeší, jak systém pasivní ochrany DAS kompletně zprovoznit, a tak dostát všem požadavkům vyplývajícím ze zakázky na pořízení transportních armádních letounů středního doletu," dodává Michal Hon.

 

"Velmi nás potěšilo i to, že velitel 24. základny dopravního letectva AČR, Jiří Vávra, potvrdil naše tvrzení o ekonomických výhodách provozování letounů CASA," doplňuje Jan Svoboda, ředitel projektů Omnipolu. „Armáda uvádí, že oproti airbusu ušetřila téměř polovinu nákladů, což souhlasí s naším dřívějším tvrzením, že jsou při plnění běžných úkolů letouny CASA velmi ekonomické, a to nejen ve srovnání s airbusy, ale i se stroji Spartan a samozřejmě i se zastaralým typem An-26. To má obrovský význam v době rozpočtových škrtů a globálního zpomalení hospodářství."

 

Letouny CASA jsou pravidelně nasazovány na přepravní mise. V minulém roce šlo například o stahování českých jednotek z Kosova, přepravu humanitární pomoci po záplavách v Albánii a po občanské válce v Libyi či transport koní Převalského do Mongolska. Letouny CASA jsou využívány i k přepravě ústavních činitelů ČR. AČR zajišťovala s těmito stroji rovněž přepravu maďarských jednotek do Kosova v rámci programu ATARES .

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 10.05.2013 Čas: 21:58

Letadlo nedokázalo nic.

Doletělo jen tam a zpět. To zvládne každé letadlo a dokonce i vrtulník (ale asi by se z toho posr...al).
Tady je třeba si uvědomit, že letět tam a zpět není to samé jako tam působit pod ISAF a létat ze základny na základnu.
S každým mezipřistáním se cesta prodlužuje a prodražuje.
Možná tam doletěl levněji jak Airbus, možná levněji jak C-17, ale co a kolik toho odvezl. Kolik cest bude muset absolvovat aby odvezl to samé co C-17, nebo jiné nákladní, transportní letadlo? Když budeme chtít přepravit tři vrtulníky do ISAFu, CASA to jistě nezvládne ani s jedním...

CASA je taktický letoun, jehož úkol je jiný. To, že tam doletí, neznamená, že je to letoun strategické přepravy. Tohle je jen reklama...zřejmě Omnipolu...

avatar
Argonaut Datum: 08.04.2013 Čas: 12:55

to David Khol: http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1630

"Předně, letoun C-27J Spartan je čistě vojenský stroj, naproti tomu CASA C-295M je pouze přepracovaná verze civilního stroje."

Doporučuji pročíst článek v odkazu, zejména pak části zaměřené na výkon a nosnost.

avatar
David Khol Datum: 08.04.2013 Čas: 06:58

Tak samozřejmě, tenhle letoun je jen doplněk k nějakému výkonnějšímu letounu, bez kterého se AČR prostě neobejde - optimální by byl nejspíš Embraer KC-390. A sám C-295 - své argumenty jsem nadnesl, takže opakovat je asi nemá smysl (mimochodem - Polsko jimi nahradilo AN-26, což je letoun zhruba stejné kategorie a stejně tak je tomu u dalších států)

avatar
asdf Datum: 07.04.2013 Čas: 21:12

liberal shark: c-295 je civilni letadlo... a neuveze a nevejde se do nej skoro nic.. se kouknete za co to vymenili jine zeme... jim to nema slouzit jako nakladni stroj... proste jsme potrebovali spartana, armada chtela spartana a koupili jsme CASU.... a za ty prachy co jsme za ni dali... je to porad jedna a ta stejna pisnicka... casa,grippen,bren,pandur.... atd.

viz. http://vztlak.net/Armada/CASA-C-295M-versus-Alenia-C-27J-Spartan-Kdo-nahradi-Antonovy
http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1630

avatar
liberal shark Datum: 07.04.2013 Čas: 20:17

CASA 295 je poměrně rozšířené letadlo, jehož výhodou je nižší cena, provozní náklady a také méně poškozuje nezpevněné přistávací plochy. Proti vojenskému speciálu typu Spartan C-27J je CASA postaven spíše jako civilní letadlo. Má menší dolet, nosnost a vnitřní rozměry. Co se týče systému ochrany, údajně jsme byli první zákazník, který ho podrobil pořádným zkouškám a žádal, aby skutečně fungoval. Jediné čemu nerozumím, jsou poruchy avioniky v minulosti. Ale to už snad bylo opraveno. Stále ovšem trvá potřeba nějakého letounu třídy C-130, který by uvezl kontejnery, děla, PVO a vozidla. Dobrý tip je Embraer KC-390 nebo A-400. An-70 už je bohužel mimo.

avatar
David Khol Datum: 07.04.2013 Čas: 19:56

Možná by si to chtělo položit otázku - jestliže je ten letoun tak špatný, jaktože je ve světě tak populární, jaktože jej již zakoupilo či plánuje koupit tolik států? A co třeba polské zkušenosti, kdy byly na základě úspěšného provozu zakoupeny ještě další. Ano, souhlasím, ta smlouva měla být uzavřena asi jinak, je tam leccos podezřelého - ale od toho máme soudy. Ale sám letoun je podle mne kvalitní. A pokud vím, tak když letoun této kategorie vybírali Finové a rozhodli se právě C-295, tak jako hlavní argument podle nich při srovnání s C-27 byla právě nižší cena

avatar
Jirka Datum: 07.04.2013 Čas: 18:07

Pane Grohman, je hezké, že chcete zájemce o tuto problematiku informovat, ale pokud převezmete zprávu v původním znění tak je to dost manipulativní. Všichni víme, že letadla obecně, tedy CASA C 295 někam doletí a pokud na to nestačí tak si udělá pár mezipřistání a letí dál. To že české C 295 někam dolětí bylo už prezentováno dopravou zvířat, tuším to byli koně převalského, až do Mongolska, pokud se nemýlím je to o dost dále. To že se stále nepodařilo vyřešit problémy se systémy ochrany je snad jediná a troufám si tvrdit podstatná informace z této zprávy. Je k neuvěření co vše musí AČR vydržet kvůli korupci. Současně je to velkou ostudou jak Omnipolu tak dodavatele systemu. Je to jako přijít do autosalonu pořídit si auto s tím, že například klimatizaci mi možná někdo zprovozní za tři roky!
Co se týče ekonomiky provozu to bude taky brzy o něčem jiném, pokud někdou kouká na přímé provozní náklady a nezapočítá do toho předraženou smlouvu na servis letounů tak jistě dojde k závěrům o ekonomickém provozu. Většina letecké techniky prochází systémem údržby po nalétaných provozních hodinách a po počtech cyklů (vzletů, přistání, ....) Z dlouhodobého hlediska pak zjistíte, rozdíly u letadel, například vyšší cestovní rychlost vám umožní strávit ve vzduchu menší počet hodin, větší dolet s platícím zatížením zase ušetří počet cyklů, včetně poplatků na letištích mezipřistání.

avatar
Voodoo Datum: 07.04.2013 Čas: 16:38

Pro mě to je Casa jako Casa...:-) Ale díky za upozornění ;-)

avatar
asdf Datum: 07.04.2013 Čas: 14:17

Voodoo: Academi nemam letou C-295 CASA ale CASA C-212 ;)

avatar
Voodoo Datum: 07.04.2013 Čas: 10:42

Stejně jako u nedávného komerčního článku na jeden Army shop i zde by mělo být zřetelněji vidět, že se jedná o tiskovou zprávu. Ideálně už v nadpisu článku a nikoliv malým písmem u autora.

K samotnému letounu se vyjadřovat nebudu, souhlasím s tím, co zde už zaznělo. Mimochodem, jenom tak pro zajímavost, věděli jste, že letoun Casa má ve své výzbroji i společnost Academi (ex Blackwater)? A dokonce plánovali i přestavbu na bitevník, něco ve stylu AC-130 Spectre. Jestli k tomu nakonec došlo, ale nevím.

avatar
Pavel Koudelka Datum: 07.04.2013 Čas: 10:36

Je dobře, že když už tu ten článek redakce chce mít, že je označen jako tisková zpráva, ale lepší by bylo, kdyby byl uveden i původce TZ. Že jde o Omnipol, jsem sice začal při čtení tušit, ale jistý jsem si mohl být až ve chvíli, kdy to pan Grohmann napsal do diskuze.

avatar
Ultramarinus Datum: 07.04.2013 Čas: 00:44

Holt "tisková zpráva", tak to tak berme. Krmě toho, že hlásná trouba omnipolu moc u "informované veřejnosti" (za kterou většinu čtenářů tady považuju) neuspěla, jsme toho ale zase tolik nezjistili. Nikdo tu netvrdí, že musíme CASA(y) milovat, na druhou stranu má armáda alespoň NĚCO - Do Afghánistánu by byla cesta pěšky hodně dlouhá.
A pronajímat si cizí e sice hezké (a připouštím, že asi i levnější), ale můj (možná zastaralý) názor zní, že letectvo by mělo letadla MÍT a ne si je PUJČOVAT od zahraničních firem, když se jim zrovna bude chtít si vydělat.

Neříkám, že by CASA(y) byly DOBROU odpovědí na takovou potřebu (nebo že jsou VUBEC odpovědí na potřebu STRATEGICKÉHO dopravního letounu, ale oproti VŠEM ostatním letadlům na světě mají jednu zásadní výhodu. Už jsme si je KOUPILI a pravděpodobně i zaplatili.

Takže pokud nemáme někdo stroj času, nemá cenu plakat nad rozlitým politickým tunelózním mlékem, které se od naší honorace dalo čekat od chvíle, kdy bylo jasné, že bude třeba nakoupit něco za hodně peněz. Může nás to štvát, ale bohužel, už s tím nikdo nic neudělá.

avatar
HU Datum: 06.04.2013 Čas: 23:37

To je vtipný...jako by jste srovnávali jízdu dálkovým autobusem a skříňovou avií. Ušetřila se polovina nákladů? No jasně, ta druhá se utratí až se CASA bude vracet pro tu druhou polovinu nákladu, kterej musela nechat doma. Nechápu, jak někdo může srovnávat Airbus, ještě k tomu dopravní..ne transportní s C295M...

To jsme to dospěli...

avatar
asdf Datum: 06.04.2013 Čas: 22:22

jaky obrazek ? to ze letadlo naprosto knicemu doleti nekam ? :D
posledni dobou mi zacina dost vadit prispevek ktery sem zaslal na chod tutoho webu...

avatar
j. fišer, třebíč Datum: 06.04.2013 Čas: 20:29

za peníze v praze dům
ale taková drobnost, pozitivní článeček do novin nestojí ani za řeč

arr