TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Výcvik českého leteckého personálu Gripenů ve Švédsku

Datum přidání 05.05.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: kapitán Marek Maxim Švancar

Všichni uživatelé Gripenu musí pojít Technickou školou ozbrojených sil ve švédském Halmstadu (The Armed Forces Technical School - FMTS). Jak piloti, tak pozemní personál. Týká se to tedy nejen samotného švédského letectva, ale i všech uživatelských zemí. 

Foto: České JAS-39 Gripen doplňují palivo za letu. / 21. zTL Čáslav

 

Základní čtyřměsíční výcvik pro letecké techniky se nazývá GTC (Gripen Type Course). Výuka probíhá pouze v angličtině na úrovni vyšší než STANAG 2. Dalším předpokladem pro vstup do kurzu je tajná prověrka na úrovni NATO Secret. Přibližně dvě třetiny kurzu tvoří hutná teorie a zbylou část praxe přímo na letounu Gripen v prostorech školy.

 

Technickou školou v Halmstadu prošlo za téměř 12 let přes 100 příslušníků čáslavské inženýrsko-letecké služby (ILS). První čtyři měsíce jsou pouhým uvedením do tajů letounu pokročilé čtvrté generace, jakým Gripen bezesporu je.

 

Následný „On Job Training", zjednodušeně řečeno praxe v provozu pod dohledem, trvá zhruba mezi 4-8 měsíci. Ale musí být splněn do dvou let, jinak je nutné vrátit se na celé 4 měsíce zpět do Švédska. České techniky to ale nikdy nepotkalo.

 

"Zhruba po roce a půl takto dokážeme vyškolit samostatného certifikovaného technika po nástupu z náboru, schopného provádět kompletní údržbu letounu Gripen," potvrzuje hlavní inženýr čáslavské 21. základny taktického letectva podplukovník David Kudrna.


Pro údržbu Gripenů v našich podmínkách ale kurz GTC nestačí. K dispozici je dalších přibližně 20 kratších specializovaných kurzů opět ve Švédsku, které jsou nutné ke komplexní péči o letoun do úrovně 800 letových hodin, prováděné přímo v Čáslavi. Údržbové práce nad touto hranicí se poté provádějí přímo u výrobce, tedy společnosti SAAB. 

 

Foto: Příprava ke startu. /  21. zTL Čáslav

 

Zastupující vrchní praporčík 211. čáslavské letky praporčík Schuhman dále vysvětluje: „Specializované kurzy se zaměřují na opravy uhlíkových kompozitů , které tvoří podstatnou část letounu, údržbu systému nouzového opuštění letounu, pájení a krimpování, výzbroj a mnohé další odborné činnosti na letounu. U většiny těchto kurzů každé dva až čtyři roky probíhá re-certifikace, která dále prohlubuje a ověřuje znalosti techniků."

 

Zástupce velitele „nadzvukové" (tj. 211) letky pro ILS major Jan Ďucha upozorňuje na nedílnou součást výcviku leteckého personálu – tzv. Human Factor (lidský faktor): „Ve Švédsku začíná touto oblastí každý kurz, pozornost se věnuje hlavně chybám způsobeným personálem. Desetiletí precizního výzkumu přinesla zajímavá zjištění a vedla k zavedení „no punishment" systému (bez trestání), který jsme s Gripenem převzali na letce i my."

 

Myšlenka spočívá v přístupu, kdy se chyby daří minimalizovat tím, že se k nim chybující přizná a jeho selhání se zobecní, tak aby si na ně ostatní dali v budoucnu pozor. Trapnost jde v tomto případě stranou, nakolik chyba u letectva může způsobit obrovské škody jak na životech, tak na majetku a technice. Systém jednoduše funguje a osvědčil se i v českých podmínkách.

 

Foto: JAS-39 Gripen / 21. zTL Čáslav

 

Minulý týden se odehrála historická událost. Učitelé z Technické školy z Halmstadu poprvé přijeli na základnu do Čáslavi podívat se na výsledky své mnohaleté práce. A byli nadmíru spokojeni. Česká republika je nejen podle nich nejpokročilejším zahraničním uživatelem Gripenu.

 

Švédští učitelé se důkladně seznámili s realitou českého taktického letectva jako celku, zajímali se např. i o systém údržby L-159 a jeho porovnání s JAS-39. "Bilaterální jednání do budoucna zefektivní výcvik a přinesla navíc řadu inovativních myšlenek," dodává jejich účastník major Zobač, náčelník oddělení nadzvukové letecké techniky.

 

Již nyní začínáme sdílet výcvikové kapacity v některých kurzech s dalšími uživateli a tím dokážeme společně minimalizovat případné vícenáklady za neobsazená místa pouze jedním zákazníkem.

 

Zdroj: 21. zTL Čáslav

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jan.malicek Datum: 06.05.2016 Čas: 11:03

zaujimavy clanok. vdaka.

avatar
pks_ Datum: 06.05.2016 Čas: 09:11

Trener: https://www.youtube.com/watch?v=pQGxbpGMtg8
U Gripenu je těch typů kabelů a konektorů určitě mnohem více, musí mít řádově větší spolehlivost.

avatar
Trener Datum: 05.05.2016 Čas: 20:21

Prosím, čím je myšleno krimpování? To je nerozebíratelný spoj - ocelový kroužek spojující gumovou hadici k nějaké spojce, nebo koncovce, nebo něco jiného?

arr