Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Výcvik českého leteckého personálu Gripenů ve Švédsku

Datum přidání 05.05.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: kapitán Marek Maxim Švancar

Všichni uživatelé Gripenu musí pojít Technickou školou ozbrojených sil ve švédském Halmstadu (The Armed Forces Technical School - FMTS). Jak piloti, tak pozemní personál. Týká se to tedy nejen samotného švédského letectva, ale i všech uživatelských zemí. 

Foto: České JAS-39 Gripen doplňují palivo za letu. / 21. zTL Čáslav

 

Základní čtyřměsíční výcvik pro letecké techniky se nazývá GTC (Gripen Type Course). Výuka probíhá pouze v angličtině na úrovni vyšší než STANAG 2. Dalším předpokladem pro vstup do kurzu je tajná prověrka na úrovni NATO Secret. Přibližně dvě třetiny kurzu tvoří hutná teorie a zbylou část praxe přímo na letounu Gripen v prostorech školy.

 

Technickou školou v Halmstadu prošlo za téměř 12 let přes 100 příslušníků čáslavské inženýrsko-letecké služby (ILS). První čtyři měsíce jsou pouhým uvedením do tajů letounu pokročilé čtvrté generace, jakým Gripen bezesporu je.

 

Následný „On Job Training", zjednodušeně řečeno praxe v provozu pod dohledem, trvá zhruba mezi 4-8 měsíci. Ale musí být splněn do dvou let, jinak je nutné vrátit se na celé 4 měsíce zpět do Švédska. České techniky to ale nikdy nepotkalo.

 

"Zhruba po roce a půl takto dokážeme vyškolit samostatného certifikovaného technika po nástupu z náboru, schopného provádět kompletní údržbu letounu Gripen," potvrzuje hlavní inženýr čáslavské 21. základny taktického letectva podplukovník David Kudrna.


Pro údržbu Gripenů v našich podmínkách ale kurz GTC nestačí. K dispozici je dalších přibližně 20 kratších specializovaných kurzů opět ve Švédsku, které jsou nutné ke komplexní péči o letoun do úrovně 800 letových hodin, prováděné přímo v Čáslavi. Údržbové práce nad touto hranicí se poté provádějí přímo u výrobce, tedy společnosti SAAB. 

 

Foto: Příprava ke startu. /  21. zTL Čáslav

 

Zastupující vrchní praporčík 211. čáslavské letky praporčík Schuhman dále vysvětluje: „Specializované kurzy se zaměřují na opravy uhlíkových kompozitů , které tvoří podstatnou část letounu, údržbu systému nouzového opuštění letounu, pájení a krimpování, výzbroj a mnohé další odborné činnosti na letounu. U většiny těchto kurzů každé dva až čtyři roky probíhá re-certifikace, která dále prohlubuje a ověřuje znalosti techniků."

 

Zástupce velitele „nadzvukové" (tj. 211) letky pro ILS major Jan Ďucha upozorňuje na nedílnou součást výcviku leteckého personálu – tzv. Human Factor (lidský faktor): „Ve Švédsku začíná touto oblastí každý kurz, pozornost se věnuje hlavně chybám způsobeným personálem. Desetiletí precizního výzkumu přinesla zajímavá zjištění a vedla k zavedení „no punishment" systému (bez trestání), který jsme s Gripenem převzali na letce i my."

 

Myšlenka spočívá v přístupu, kdy se chyby daří minimalizovat tím, že se k nim chybující přizná a jeho selhání se zobecní, tak aby si na ně ostatní dali v budoucnu pozor. Trapnost jde v tomto případě stranou, nakolik chyba u letectva může způsobit obrovské škody jak na životech, tak na majetku a technice. Systém jednoduše funguje a osvědčil se i v českých podmínkách.

 

Foto: JAS-39 Gripen / 21. zTL Čáslav

 

Minulý týden se odehrála historická událost. Učitelé z Technické školy z Halmstadu poprvé přijeli na základnu do Čáslavi podívat se na výsledky své mnohaleté práce. A byli nadmíru spokojeni. Česká republika je nejen podle nich nejpokročilejším zahraničním uživatelem Gripenu.

 

Švédští učitelé se důkladně seznámili s realitou českého taktického letectva jako celku, zajímali se např. i o systém údržby L-159 a jeho porovnání s JAS-39. "Bilaterální jednání do budoucna zefektivní výcvik a přinesla navíc řadu inovativních myšlenek," dodává jejich účastník major Zobač, náčelník oddělení nadzvukové letecké techniky.

 

Již nyní začínáme sdílet výcvikové kapacity v některých kurzech s dalšími uživateli a tím dokážeme společně minimalizovat případné vícenáklady za neobsazená místa pouze jedním zákazníkem.

 

Zdroj: 21. zTL Čáslav

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jan.malicek Datum: 06.05.2016 Čas: 11:03

zaujimavy clanok. vdaka.

avatar
pks_ Datum: 06.05.2016 Čas: 09:11

Trener: https://www.youtube.com/watch?v=pQGxbpGMtg8
U Gripenu je těch typů kabelů a konektorů určitě mnohem více, musí mít řádově větší spolehlivost.

avatar
Trener Datum: 05.05.2016 Čas: 20:21

Prosím, čím je myšleno krimpování? To je nerozebíratelný spoj - ocelový kroužek spojující gumovou hadici k nějaké spojce, nebo koncovce, nebo něco jiného?

arr