TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Lockheed Martin hledá nástupce špionážního letadla U-2

Datum přidání 22.08.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (U.S. Air Force) v roce 2019 vyřadí z výzbroje legendární průzkumná a špionážní letadla Lockheed U-2 "Dragon Lady". Úkoly U-2 převezmou satelity a především bezpilotní průzkumné drony RQ-4 Global Hawk. Lockheed Martin však avizuje odhodlání vyvinout nástupce U-2.

Foto: Špionážní bratři: U-2S parkuje před E-3 Sentry; větší foto / Public Domain

Foto: U-2S Dragon Lady; větší foto / Public Domain

 

Proč se pouštět do vývoje nástupce špionážního letadla U-2 Dragon Lady? Zasloužilý U-2 ani RQ-4 Global Hawk nedokáží operovat v nepřátelském vzdušném prostoru, resp. v prostoru, kde se nalézají pokročilé systémy protivzdušné obrany.

 

Nepomůže ani operační výška 18 300 m u RQ-Global Hawk a 21 300 metrů u U-2. Od roku 1960, kdy byl americký pilot Gary Powers s U-2 sestřelen nad Sovětským svazem, není velká výška letu zárukou bezpečí.

 

Inženýři firmy Lockheed Martin se v koncepčních pracích soustředí především na schopnost nového letadla, označovaného pracovně jako RQ-X nebo UQ-X, proniknout protivzdušnou obranou protivníka.

 

Půjde v podstatě o hluboce přepracovanou U-2 se stejnými motory (General Electric F118). Pokud zákazník projeví zájem o letadlo operující ve větší nadmořské výšce, je možné vybavit RQ-X/UQ-X novými motory.

 

“Uvažujte o obtížně odhalitelném U-2,” Scott Winstead, projektový manažer strategického rozvoje U-2. “Je to v podstatě to, co dělá U-2 dnes, ale přidejte obtížně odhalitelné tělo a delší výdrž.”

 

Video: Pohled pilota U-2 z výšky více než 20 000 metrů / YouTube

 

Lockheed Martin uvažuje o volitelně pilotovaném letadle. Dá se uvažovat o širokém využití kompozitů (nižší hmotnost, snadnější údržba) nebo konstrukčních úpravách za cílem snížení čelního radarového průřezu RCS (Radar Cross Section).

 

Dlužno však připomenout, že jde o soukromou iniciativu firmy Lockheed Martin. Americké letectvo v současné době neprojevuje formální zájem o nástupce U-2 a ani nemá časový rámec, kdy by teoretický nástupce U-2 mohl vstoupit do služby. Melani Austin, programový ředitel U-2, však v budoucnu vidí po podobném letadle poptávku.

 

Jde zatím o poslední iniciativu firmy Lockheed Martin, která se snaží udržet program U-2 při životě. Americké letectvo se z důvodu nástupu letadel RQ-4 Global Hawk a problémy s financováním rozhodlo v roce 2019 U-2 vyřadit z výzbroje. Únavové zkoušky ale ukázaly schopnost U-2 létat až do roku 2045.

 

Přitom původní U-2 svými schopnostmi (poslední verze U-2S) překonává RQ-4 Global Hawk. Kromě níží ceny za letovou hodinu (U-2 oproti RQ-4), výhodou U-2 je větší nákladový prostor a větší nosnost. Elektrický zdroj U-2 poskytuje dvakrát větší výkon, což umožňuje nést větší počet náročnějších elektronických přístrojů.


Nejnovější verze U-2S mají také pokročilejší senzorické vybavení než RQ-4 Global Hawk. V roce 2014 Barack Obama dokonce odsouhlasil projekt v hodnotě 10 milionů dolarů s cílem najít způsob, jak instalovat pokročilé vybavení U-2S do letadel RQ-4 Global Hawk.

Zdroj: Flightglobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
m164 Datum: 23.08.2015 Čas: 22:05

UAV môže pôsobiť nad oblasťou dlho a nepretržite (čo je tiež výhoda oproti pilotovaným strojom), pokryť výrazne širšie územie, oproti satelitu má niekoľko tisíc násobne "lacnejšie" palivo (satelity ho majú len minimum, doplniť ho by stálo ako vyniesť nový). Reakčný čas je v prospech satelitu, keďže špionážne sú na nízkych dráhach s vysokou obežnou rýchlosťou (cca 1 hodina). Lietadlo ale môže niesť kvalitnejšie a výkonnejšie vybavenie, kým satelit môže byť starý aj niekoľko rokov a nemá rovnako výkonný zdroj elektriny ako prúdové lietadlá. Zostrel satelitu je zas z technického hľadiska pomerne jednoduchá záležitosť, ktorú zvládne i každá komerčná vesmírna agentúra, ale má ďalekosiahle trvalé následky na svoje prostredie a dotkne sa úplne všetkých na Zemi, s čím by musel strelec počítať a byť pripravený im čeliť, čo nebol nikto ochotný ani počas najväčších kríz za Studenej vojny ani v prípade, že leteli nad najtajnejšími oblasťami. Dokonca i Čínsky cvičný zostrel zamoril široké pásmo okolo Zeme na niekoľko storočí. Naproti tomu zostrel špionážneho lietadla s nízkym RCS vo veľkých výškach je výrazne obtiažnejší, no zas bez následkov, iba ak sa vykoná nad obývanou zónou a vôbec nemusí dôjsť k jeho odhaleniu, kým o pohybe satelitu vie každý. Tiež je možné prevádzkovať celé letky špionážnych dronov, kým satelity sú obmedzené v počtoch.

Satelit má hlavne tú výhodu, že si ho nikto nedovolí zostreliť bez ohľadu na to, kade preletí kvôli "ekologickým" dôvodom, no tu jeho výhody končia.

avatar
Torong Datum: 23.08.2015 Čas: 21:41

Kozlus: Myslím, že mají. V době U2 byly státy, kde se dal předpokládat výskyt S 75 a přesto se podařila spousta přeletů do sestřelu Powerse. Bude záležet na celkovém nasazení letadla.

avatar
TheCornell Datum: 23.08.2015 Čas: 21:37

Jsem docela zvědav, jak sníží možnost odhalení, vzhledem k tomu, že nástupce zde nebude ze dne na den a určitě se v potenciálně nepřátelských zemích pracuje na radaru schopném efektivně detekovat a zaměřit stealth letadla.

avatar
skelet Datum: 23.08.2015 Čas: 20:29

Takové prostředky mají určitě smysl, protože družice jsou relativně lehce "vypočitatelné". Letouny ne.. navíc letecký průzkum bude tento provádět průzkum dané oblasti "kdy budu potřebovat", nikoliv "až budu moct".

avatar
Kozlus Datum: 23.08.2015 Čas: 19:24

Spis bych rekl, ze Northrop Grumman ma lepsi lobisty. Prece jen, plnej prechod na UAV neni jen to letadylko, ale i pozemni zabezpeceni a rizeni. A tech UAV bude potreba vic, nez ted, pak prijdou modernizace, novej model...Rozhodne je to zajimavej kseft.
Ta vyhoda bezosadkovosti tu urcite je. Pozemni personal se muze stridat a neni ohrozen.
Maji ale podobne pruzkumne prostredky smysl?Tam, kde je ted sirena demokracie asi jo. Pak jsou tu staty, kde se da predpokladat na zemi neco jako S-300 a tam je nejspis pro oba stroje konecna. A dalsi staty, ktere zvladnou sundat satelity, si s timhle poradi taky hrave.

avatar
Charlie Datum: 23.08.2015 Čas: 18:30

Zajímavá informace: máme lepší éro (větší nosnost, větší kapacita, víc šťávy na palubě) s nižšíma nákladama, ale v rámci úspor ho vyřadíme a necháme si horší éro.

To je ta výhoda "žádnej pilot" tak významná?

arr