TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Vojenská výzbroj

M-134D-H Minigun pro české vrtulníky Mi-171š

Datum přidání 07.01.2015    Rubrika rubrika: Vojenská výzbroj     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Modernizované české vrtulníky dostaly nové zuby v podobě rotačních kulometů M-134D-H Minigun od americké firmy Dillon Aero. Zbraně Armáda ČR získala bezplatně v rámci americké vojenské zahraniční pomoci.  

Foto: Český palubní střelec v akci. Vrtulníky Mi-171š získaly do výzbroje rotační kulomety Minigun ráže 7,62 mm. / 601 .skss

Foto: Český palubní střelec v akci. / 601 .skss

 

Dnes se ve výzbroji Armády ČR nachází čtveřice vrtulníků Mi-8 a 24 strojů Mi-17/Mi-171š.  Sedm vrtulníků Mi-171š je modernizováno na „třetí úroveň". Jde o nejnovější modernizaci, při které bylo zohledněny zkušenosti s nasazením českých vrtulníků v Afghánistánu.


Modernizované stroje dostaly například nejnovější elektronické, navigační a komunikační vybavení, kulové pozorovací pouzdro FLIR (Forward Looking Infra Red) pod přídí, nové polyethylenové a keramické pancéřování nebo vnitřní přídavné nádrže odolné proti pádu vrtulníku.

 

Foto: M134D-H (Machinegun 134 Dillon Hybrid); větší obrázek. / Dillon Aero

 

Součástí modernizace je i nová výzbroj pro vlastní ochranu v podobě rotačních kulometů M-134D-H Minigun ráže 7,62 mm od americké firmy Dillon Aero. Armáda ČR získala v rámci vojenské zahraniční pomocí 14 zbraní, dvě pro každý ze sedmi modernizovaných vrtulníků. Instalace a zkoušky proběhly v podniku LOM Praha a.s.

 

Připomeňme, že na Mi-171š se nacházejí dva palubní střelci, každý v bočních dveřích. V případě potřeby je možné doplnit ještě palubního střelce na výklopné zadní plošině vrtulníku.


Do nedávna palubní střelci na vrtulnícíh Mi-171š využívali sovětské kulomety PKM. Oproti současným kulometům PKM nabízejí nové „miniguny" řadu výhod.

 

Foto:  M-134D-H Minigun ve dveřích českého Mi-171š. / palubnistrelci.cz

Foto:  M-134D-H Minigun ve dveřích českého Mi-171š. / palubnistrelci.cz


„Výhodou kulometů M 134D-H je zejména NATO kompatibilita používané munice, zlepšení logistické podpory i v zahraničních operacích, vyšší kadence a s tím související účinnost na cíl a v neposlední řadě, vzhledem k množství nábojů, minimalizace času potřebného na bojové přebití zbraně," napsala Armádním novinám plukovnice Mgr. Jana Růžičková z oddělení komunikace s veřejností Generálního štábu AČR.

 

Dillon Aero nabízí tři provedení standardní M134D (Machinegun 134 Dillon), odlehčenou titanovou M134D-T (Machinegun 134 Dillon Titan) a hybridní, která byla zvolená pro české vrtulníky, M134D-H (Machinegun 134 Dillon Hybrid).

Foto: Montážní sada M134D-H se zásobníkem na 3000 nábojů pro vrtulník Mi-8/17. Celá sada s plným zásobníkem má hmotnost 200 kg (hmotnost plného zásobniku je 94,5 kg), montáž do vrtulníku zabere 30 minut. / Dillon Aero

 

M134D-H kombinuje výhody odlehčené titanové verze M134D-T s výhodou dlouhé životnosti ocelové M134D. Oproti nejlehčí M134D-T je pouze o 0,9 kg těžší (23,8 kg pro lafetaci do dveří vrtulníku) a má přitom 3x větší životnost (1 000 000 výstřelů). Výdrž hlavní je 100 000 výstřelů.


Kadence kulometu je elektronicky volitelná mezi 2000 až 6000 ran/min. K dispozici je také řada zásobníkových schránek – pro 500 až 5000 nábojů 7,62×51 mm.

 

Typické pro rotační kulomet jsou malé zpoždění mezi zmačknutím spouště a prvním výstřelem (0,5 sekundy) a mezi puštěním spouště a zastavením střelby (0,25 sekundy).  


Zdroj: MO ČR, Dillon Aero

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 07.02.2015 Čas: 17:41

pjek: Nevím, o co je levnější 7.62x54R oproti 7.62x51 NATO při armádních nákupech, zato vím, že je to "špatná" munice, protože ji nepoužívají naši spojenci. Tím končí veškeré úvahy o pořizování zbraní v této ráži. Co máme, klidně "dopoužívat", ale nové rozhodně nekupovat. Zvlášť ve chvíli, kdy jsme miniguny dostali zadarmo.

avatar
pjek Datum: 07.02.2015 Čas: 17:17

Pardon, "...a za to, co nemáme."

avatar
pjek Datum: 07.02.2015 Čas: 17:16

K Blackhawkům asi to, co Carlos. Nemá cenu si půjčovat na to, co nepotřebujeme a nato, co nemáme. Mimochodem, po remotorizaci sedmnáctek je v prostředí, které k ní vedlo, větší poptávka po Milech než po Sikorskich a věřte, není to o světonázoru a sklonu ke korupci... Piloti vědí své...

avatar
pjek Datum: 07.02.2015 Čas: 17:02

Vyšší kadence Minigunu? GŠG má týchž 6000 ran/min. a levnější munici téže ráže. Opět lež a vysávání rozpočtu.

avatar
TF_HU Datum: 11.01.2015 Čas: 00:26

Karlosi...

cílem mého příspěvku nebylo se vás nějak dotknout. Ale poukázat na to, jak moc se vzdalujete od reality. Ale nejen vy...nelze vám to vyčítat, čerpáte ze zdrojů, které nikdy nebudou tak přesné.

Například debata o tom, který vrtulník je lepší...BH nebo Hipp? Víte, je třeba se na problém dívat trochu jinak. Oba stroje jsou konstruovány jinak, dá se říci, že i doktrína použití je zde rozdílná. Rozdílů je tu tedy dost a přesto stroje své úkoly plní. Omezení výkonu v horách a horkém počasí má každý stroj, řekněme, že se to projevuje různě...

Bývalý SOR nebyl žádnou speciální jednotkou...a žádná speciální jednotka...letka...nevzniká. Vrtulníkový roj sil okamžité reakce byl rojem, který měl být předurčen k aliančním mobilním silám (AMF - L). Jeho rozpuštění do struktury základny bylo důsledkem několika faktorů...

SOATU není budovanou jednotkou...ale budovanou schopností. To je rozdíl.

K vrtulníkům Karlosi...ja nepsal pro přepravu, ale pro SOF...jinak tu přepravu uderných týmů dělá i MH6 ;-)

K munici...s PKM není žádný problém...ani na západ, ani na východ. Nebude ani s novou zbraní.

Střelci jako funkce nevznikli kvůli nějakému daru, ale operační potřebě při plnění úkolů a přípravě na ně.

Nevím, co konkrétně máte na mysli s ráží 12,7 mm a zastavením vývoje. Projekt o kterém vím, že byl zastaven...byl v ráži 20 mm a důvodem zastavení měly být vibrace při střelbě...

avatar
KOLT Datum: 09.01.2015 Čas: 21:45

Karlos:
Jste si jistý, že zmiňovaná munice 7.62x54R pocházela ze skladových zásob ještě z dob komunismu? Já naopak slyšel, že konkrétně tuhle munici už AČR nějakou dobu kupuje nově. Ale je to info z druhé ruky a od blátošlapů, nevylučuju, že letectvo to má jinak.

Máte pravdu ohledně zrušené jednotky SOR, to byla ukázka ani ne snad absurdity, jako debility a namyšlenosti určité části OS. Nicméně momentálně budovaná jednotka má jednak větší obecnou podoporu mezi velícími "orgány", jednak je zamýšlena jako součást mezinárodních sil velmi rychlé reakce. Ne že by někteří orgáni měli problém ztrapnit se klidně i mezinárodně, jen aby si pohladili svoje ego. Ale přecijen je velká šance, že by jim podobné konání jako v případě SOR na GŠ zatrhli právě proto, aby z toho nebyla ostuda mezi spojenci.

Ohledně nosnosti snad ani nemá cenu už nic dodávat, už mnohokrát tu několik lidí zmínilo, že Mi-171 má vyšší nosnost než BH. Ten miniguny běžně nosí, takže v čem je problém? Koneckonců BH nocí i těžší zbraně, kupříkladu M2. Když zvládne kulomet v ráži 12.7x99 slabší vrtulník, proč by ho nezvládl silnější? ;-)

avatar
RiMr71 Datum: 09.01.2015 Čas: 19:58

...vrtulník žádnou vrtuli nemá...

avatar
Charlie Datum: 09.01.2015 Čas: 19:25

Karlos: máte sice pravdu v tom, že v Afghu se kvůlivá hmotnosti musela snižovat maximální nosnost Mi-8/17/171 kvůlivá vysoké nadmořské výšce a vysokým teplotám, což se negativně projevovalo jak na výkonech motorů, tak i na vztlaku generovaném vrtulí. Setkali se s tím opravdu již Sověti, jejichž první verze Mi-8 s tímhle měly obrovský problém. Jenže to byl taky důvod, proč Mi-8 dostaly stejné motory jako Mi-24 a přepracovával se u nich systém pohonu (původní Mi-8 měly vyrovnávací rotor napravo, novější řady nalevo).

Naše Mi-171 měly v době nasazení na palubě pilota, druhého pilota, dva střelce s výzbrojí a mohly přepravovat až 1 tunu nákladu nebo deset vojáků (nosnost byla tedy snížena kvůli dodatečné výzbroji a pancéřování).

Na co ale zapomínáte je, že UH-60 a jejich odvozené varianty se potýkaly s tím samým - pokud se někomu podaří najít údaje o kolik se snižovala nosnost UH-60 v Afghu, budu rád, mě se to dohledat nepovedlo.

A na závěr zajímavý článek o Mi-171:
http://www.letajicihrosi.cz/232/novy-zivot-stareho-vrtulniku/

avatar
semtam Datum: 09.01.2015 Čas: 17:12

Karlos

Jistě, že hmotnost nákladu hraje roli v přepravě vrtulníků. Ale můžete nám v čem je MI-17 horší než UH-60 Blachawk? Samozřejmě myslím Vámi stále kritizovanou přepravu. A prosím odzdrojovat, jinak se tu bavíme stále o koze a voze.

Dle dostupných údajů, je MI-17 v přepravě lepší než UH-60. Protože může přepravit těžší náklad, má větší přepravní prostor a lepší výškový dostup. V čem je tedy problém?
Kulomety se do něho moc nedávají, protože v době míru je to jen zátěž navíc. Sovětská vojska v Afghánistánu běžně létala s kulometem na přídi.

A jak již další komentáře napsali, palubní střelci jsou hlavně pro krycí palbu. Pokud by nám amíci neposkytli miniguny, tak je třeba ani nebudeme mít a žádná katastrofa by to pro provoz MI-171 nebyla.

avatar
Karlos Datum: 09.01.2015 Čas: 15:39

Prosil jsem, aby tady nikdo druhé za jeho názory neurážel.

Pokud někdo neumí česky, pak musím za hloupé názory označit ze svého pohledu i komentář pana TF_HU.

Ano, já jsem říkal z čeho čerpám a neříkám, že vím, jaká je realita (předpokládám že je to i vojenské tajemství) a jen porovnávám co se stalo (dle otevřených zdrojů) a říkám svůj názor co si myslím, že se stane. Jinak ACR dávno měla speciálně vycvičenou vrtulníkovou jednotku, byl to tzv. SOR a co se s ním stalo??? Rozpuštěn nebo ne?
Toť o absurdistánu.

Takže můžu jen doporučit seznámit se s historií provozu vrtulníků Mi-8/17/171 nejen u nás,ale i ve světě, kde se vše a vždy točilo zejména o hmotnosti a výkonech motorů a potom o jejich vyzbrojení či nevyzbrojení a opět dopadu na výkony.
To samé platí i o variantách modernizace v ČR, kde je zmiňována i možnost instalace 12,7 mm od které se údajně kvůli hmotnosti opustilo.

Jinak se musím smát tomu, když já uvedu vrtulníky pro přepravu vojáků SF a vy napíšete o UH1Y (používá pouze US MARINES)...MH6 a AH6 - určeny hlavně pro průzkum a palebnou podporu, úplně jiná kategorie. Jablka a hrušky.

PKM - dobrý kulomet,ale pokulhává vám ta ráže zbraně, v mísích a na západ od nás se vám nebude hodit,ale na východ od ČR, perfektní.
K té munici, 160 000 kusů ruské munice bylo zadarmo, je nakoupena za komunismu, ale za tu 7,62mm NATO budeme platit. Tak mi pak napište, zda mají taky těch 160 000. Budu jen rád, když jo a přeju jim to.
Zatím jsem jen vždy četl, že v armádě nejsou peníze, ale to píšou novináři, takže díky, že říkáte, že realita je jiná.

Těším se na komentáře. Bavím se :-):-):-)

avatar
KOLT Datum: 09.01.2015 Čas: 11:39

Díky TF_HU za erudované příspěvky!

avatar
TF_HU Datum: 08.01.2015 Čas: 23:35

...a ještě bych rád reagoval na Karlose a jeho hloupý komentář o hmotnosti a dalších věcech o kterých asi moc neví a vaří z vody. Ač vaše poznámka vypadá odborně, děláte závěry na základě neznalosti procesů a skutečné situace.

Ano, hmotnost vrtulníků s každou modernizací roste...řádově k desítkách kg, ale vše se důkladně zvažuje dle způsobu a plnění úkolů. Ne nadarmo jsou tři etapy modernizace a ne všechny vrtulníky jsou modernizovány stejně. Má to své důvody. Tedy s vahou se počítá jak v negativním tak pozitivním smyslu. Při plánování úkolů se dá stále řešit konkrétní konfigurace.

Hluboce se mýlite. Ti co létali v ISAF stále slouží a zjištěné poznatky se zpracovávají. Ostatně...armáda má systém jak poznatky sbírat a uvádět do praxe. Není to vázáno jen na konkrétní lidi...tedy s jejich případným odchodem nedochází ke ztrátě zkušenosti ;-)

Jestli hledáte zaměřovač a usuzujete pouze z jedné fotografie, nedivím se, že děláte ukvapené a špatné závěry. Zaměřovače již máme...používají se s PKM..není problém je sundat a nasadit na miniguny ;-)

Píšete o absurdistanu...nevím, dle čeho tak soudíte. Absurdní však vidím to, že shazujete něco, o čem moc nevíte.

Pěkné sny...

avatar
TF_HU Datum: 08.01.2015 Čas: 23:17

Nad některými příspěvky se člověk musí usmát.
Škoda, že píšu z telefonu, tak jen v rychlosti zmíním ty body, kde se autoři pletou...nebi situace je úplně jinak.

Tou první jsou modernizace. Modernizace má dnes celkem tři etapy. Modernizace jsou naším produktem. V posledních modernizačních úpravách se odrazí dvě věci. První je zkušenost z operačního nasazení a druhá je požadavek na podporu speciálních sil. Doporučuji si pořádně přečíst články věnované naši letecké technické technice a poté uvidíte, co se pořizoval v rámci US pomoci.

Kulomet, fastrope...a jiné technické konfigurace se nastavuje na konkrétní operační úkol. Není problem úkol plnit i s pkm nebo v kombinaci jiné. Jinak standardně se počítá 150 kg na jednoho přepravovaného vojáka...

Nevím jak Karlos, ale já vím jak na tom je SOATU. Nebudu se zde rozepisovat, protože by si to kolegové nepřáli. Ale když se rozhlédnete i zde, najdete články o účasti na cvičeních...jinak SOATU není SF, ale SOF a není to účelově budovaná jednotka. Je to budovaná schopnost vrtulnikové letky...asi tak. Obavu o munici mít nemusíte...

Pro SOF léta ve světě spousta mašin. Karlos opomenul UH1Y...MH6 a AH6 atd.

Nedělal bych si starost ani s mířením. Jak tu kdosi již poznamenal...klimatu a laserový značkovač. Vrtulník zbraň nemá k tomu aby něco někde vybojoval nebo řešil. Úkolem palubního střelce je potlačit hrozbu že země. V některých případech poskytnout "podpůrnou" palbu, ale na podporu SOF se využívají jiné platformy. Chtěl jsem jen podotknout, že palubní střelci střílí z manevrujiciho vrtulníku a jsou v tom dost dobří :-)

avatar
Charlie Datum: 08.01.2015 Čas: 23:15

Blackhawk je super vrtulník, ale není to jediný vrtulník na světě, nota bene ne v téhle hmotnostní kategorii. Jeho obrovským plusem je americká armáda jako největší uživatel, která si může dovolit pořizovat velké počty a speciální verze. Nicméně, co vyhovuje US Army nemusí ještě nutně vyhovovat všem, protože k nákupu musíte započítávat i další položky jako náklady na výcvik pilotů a pozemního personálu, budování servisního zázemí, náročnost na údržbu v konkrétních podmínkách nasazení... Klidně se může stát, že vás levnější technika přijde dráž, a UH-60, respektive jeho pokročilejší verze rozhodně levnou technikou nejsou. Proto je cesta modernizací Mi-171 na vyšší verze správná, protože prostě na UH-60 nemáme.

Pokud jde o způsob nasazení vrtulníkářů, je naprosto logické, že existují jako samostatná jednotka, která bude poskytována dalším svazkům na základě aktuální potřeby. Jednou může lítat se speciály z 601. a podruhé poskytovat transport chrudimákům. 160 SOAR funguje úplně stejně a je to nejlepší způsob, jak podobnou, vysoce vycvičenou a nadstandardně vybavenou jednotku používat. Rovněž pokud jde o nasazení vrtulníkářů, tak to tu již bylo, lítali v Aghánistánu ve prospěch spojenců pod vrtulníkovým uskupením TF Falcon společně s Američany a dalšími.

Mimochodem jen v průběhu výcviku vystříleli na 160 tisíc nábojů, i když to bylo doma a jednalo se o ruskou ráži, tak mi to jako nedostatečné zabezpečení nepřijde.

avatar
Karlos Datum: 08.01.2015 Čas: 22:44

Pánové, já jen vyjadřuju svůj názor a nikoho neurážím.

Je vidět, že problematice rozumíte.

Jen poslední bod o tom, jak neustále pletete dohromady jablka s hruškama.

Jediná jednotka speciálních sil v AČR je 601. skupina speciálních sil. Tato jednotka nemá ve své struktuře vrtulníkovou jednotku.

22.letecká základna buduje tzv. SOAT, který by měl podporovat naše speciální síly. Nicméně tato účelově vytvořená jednotka nepatří do speciálních sil. Zdaleka co jsem o ní kde našel není ještě vycvičena pro provádění podpory speciálních operací a je otázka kdy a zda vůbec někdy bude tak, aby mohla být třeba nasezena v zahraniční bojové operaci. Samozřejmě to nevíme nikdo, jak je na tom. Nicméně, pokud se bavíme o jejím vybavení, tak to platí a zásobování provádí letectvo ne jiné složky armády. Nebo jak všichni víme z tisku, US dar. Takže se ptejme u letectva zda bude mít dost munice pro výcvik. Vzhledem k tomu, kolik munice je nakoupeno pro letadla (skoro žádná), mám i obavu o tuhle munici.

A co se týká pána Charlie - pokud nerozumí " žádný lepší vrtulník než Blackhawk" , tak ať napíše který vrtulník v tolika verzích a počtech je zaveden na celém světě v tolika rozdílných úlohách ve kterých se osvědčil a pořád osvědčuje. Podotýkám, že se bavím o západě, kam patříme.

A pokud jsme u speciálních operací, tak je ten výběr taky jednoduchý.:-) Ve verzi pro speciální operace vím jen o Blackhawk, CH-47, EC 725 Caracal, možná někde nově okrajově NH90 a možná někde neznámá verze Mi-17.

Takže když už něco chcete psát, tak pište své názory a nevytrhávejte z kontextu názory druhých.

Díky

arr