Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Maďarsko kupuje vrtulníky H145M

Datum přidání 01.07.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 204 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.

Foto: H145M s komplexem výzbroje HForce; větší foto / Airbus

 

Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.

 

Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.

 

Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.

 

Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel. 

Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.

 

„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.

 

Video: Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa. / YouTube

 

Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.

 

Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.

 

V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.

 

H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).

 

Foto: H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus

 

Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg. 

 

Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).

 

V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.

 

Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.

 

Zdroj: BMPD

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 03.09.2018 Čas: 22:51

Trumpova administratíva to nezablokuje. Na to ich zjavne (popri pozitívnom postoji Trumpa k Orbánovi) príliš zaujímajú napr. maďarské letiská. Nový US veľvyslanec zrazu v rozhovore pre jedno periodikum nevidel vôbec nič z toho, pre čo Maďarsko kritizoval jeho predchodca, len keby sa už konečne začala rekonštrukcia pristávacích dráh maďarských vojenských letísk. :-D
(maďarské letiská boli toho času používané USA pre operácie na Balkáne)

avatar
Rase Datum: 03.09.2018 Čas: 22:39

Pokud USA nezablokuje nějaké komponenty a Maďaři najdou dost peněz, tak vidím nákup T70 docela reálně. Kombinace Black Hawk a H145M mi přijde taky skvělá - uvidíme mno

avatar
Flader Datum: 03.09.2018 Čas: 22:06

Inak taká kombinácia Black Hawk + H145M (alebo obdoba) by sa mi veľmi páčila aj pre naše VzS. Len by tie ľahké stroje nemohli byť na úkor počtu BH ale ako doplnok k nim.

avatar
PavolR Datum: 03.09.2018 Čas: 21:53

Našiel som článok z novembra 2016, ktorý osvetľuje, odvolávajúc sa na rôzne navzájom nezávislé zdroje blízke vláde, na základe akej logiky si Maďarsko zvolilo pre náhradu za Mi-17 variantu strojov Black Hawk (samozrejme všetko je neoficiálne):
https://mno.hu/belfold/eldolhetett-black-hawk-helikoptereket-veszunk-1372086

Vtedy sa ešte hovorilo o poľských strojoch, cez ktoré by mohli urobiť politické gesto voči Poliakom a administratíve vtedy novozvoleného Trumpa zároveň. Otvorením možnosti kúpiť tureckú variantu (potenciálne tiež z väčšej časti vyrobenú v Poľsku) sa teda toto neskôr rozšírilo o možnosť urobiť politického gesto aj voči erdoganovskému Turecku, ktoré je Orbánovmu režimu tiež veľmi blízke. Nič viac za tým netreba hľadať.

avatar
Jara Datum: 01.09.2018 Čas: 22:42

Slováci udělali dobře, že si koupili BH a ne nějaký jeho Polsko Turecký paskvil..... ať si ho Maďaři užijí, jestli se to teda odlepí od země:))

avatar
PavolR Datum: 01.09.2018 Čas: 22:34

Nesher:
Trocha som sa za tými T70 pozrel a vec sa má tak, že prvé v Turecku vyrobené stroje sa začnú pre tureckú armádu dodávať až v roku 2021. Maďarom zíde životnosť ich Mi-17 v rokoch 2022-2024. je teda vysoko pravdepodobné, že ak by sa rozhodli pre T70, stroje pre nich by boli ešte vyrobené v Poľsku. Mimo elektroniky obsahuje poľský S70 rovnaké turecké komponenty ako T70. Natíska sa teda otázka:
Je turecká elektronika a avionika o toľko výhodnejšia, aby sa oplatilo kupovať turecký T70 a nie priamo poľský S70?

Samozrejme za predpokladu, že je zmienka v článku o zámere kúpiť T70 podložená.

avatar
PavolR Datum: 01.09.2018 Čas: 19:50

Nesher:
S tou cenou Poľsko vs. Turecko neviem neviem. Záleží aj od toho, či už a do akej miery bude dokončené vybudovanie výrobných kapacít v Turecku, lebo prvých "neviemkoľko" T70 sa vyrába v Poľsku, odkiaľ preletia do Turecka, kde im prestavajú kabínu a vo firme Aselsan namontujú tureckú elektroniku. Prvý stroj takto preletel pred 1 a pol rokom:
http://aeromagazin.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=1221:%C3%A1trep%C3%BClt%C3%A9k-t%C3%B6r%C3%B6korsz%C3%A1gba-az-els%C5%91-mieleci-t70-es-black-hawkot&Itemid=105

avatar
Nesher Datum: 31.08.2018 Čas: 17:17

Pavol
Já jsem ten Koltův příspěvek pochopil. Jen jsem reagoval v tom smyslu, že to od Maďarů není zase takový risk, prostě je to stále BH a zřejmě bude levnější než originál z Polska. Ale pokud by Turkům ruplo v kouli a začali dělat problémy, tak se to dá docela dobře řešit. Takže risk, ale relativně malý a pokud jim ta rovnice vyjde, což se dá předpokládat, tak za mě palec na horu.

avatar
PavolR Datum: 31.08.2018 Čas: 16:39

A ešte jedna zaujímavosť. V roku 2013 vážne uvažovali na nákupe talianskych bojových vrtuľníkov A129. Ešte toho roku malo padnúť rozhodnutie:
http://biztonsagpiac.hu/agusta-helikoptereket-vasarol-a-honvedseg
Nuž a od roku 2014 začali tieto vrtuľníky licenčne vyrábať Turci pod označením T129.

Asi zredukujem svoju doterajšiu hypotézu, že aj ďalšie nákupy budú od Airbusu na to, že od Airbusu kúpili iba to, čo Turci neponúkajú. :-D

avatar
PavolR Datum: 31.08.2018 Čas: 16:09

Nesher:
No neviem, popri tureckej avionike tam bude aj viacero komponentov, ktoré sa budú len tak mimochodom nachádzať aj v poľských S-70... každopádne však myslím, že KOLT narážal skôr na politické smerovanie, čo stojí za tým nápadom, než dostupnosť súčiastok.

avatar
Nesher Datum: 31.08.2018 Čas: 14:03

Kolt
Toho bych se zase tolik nebál, až na pár odlišností to je pořád BH, tj. v případě nějakých problémů nebudou odkázáni jen na Turky. A navíc, ani Turkům peníze nesmrdí.

avatar
KOLT Datum: 31.08.2018 Čas: 13:53

Kupovat dneska vojenskou techniku od Turků.... inu, kdo chce kam...

avatar
PavolR Datum: 31.08.2018 Čas: 13:50

Narazil som na informáciu z decembra 2017, že nasledujúce vrtuľníky, čo Maďarsko kúpi ako náhradu Mi-17, by mali byť turecké T-70 (licenčné BH):
http://hvg.hu/itthon/201750__honvedseg__zrinyi_2026__komondorok__sorozos

avatar
Flader Datum: 07.08.2018 Čas: 13:36

Páni, nič v zlom, ale letka MV nevznikla za Kaliňáka. Tá je tu už 25 rokov. Takže zrušiť ju mohlo hneď niekoľko ministrov. Mňa skor ako existencia samotnej vládnej letky štve vec druhá. Na výmenu jej leteckého parku sa peniaze v pohode našli ale armáda musela na DVA Spartany čakať pomaly 10 rokov. Je až smiešne, že momentálne má vnútro väčšie dopravné kapacity ako armáda.

avatar
PavolR Datum: 07.08.2018 Čas: 13:23

Video s lietadlami maďarskej "tajnej vládnej letky":
https://hirtv.hu/ahirtvhirei/uj-szallitogepet-vasarolt-a-honvedseg-2465565
Armáda ešte stále trvá na tom, že ten Falcon 7x bude slúžiť ako kuriérne lietadlo. :-)

Gibon: Dopravní piloti OSSR aj vládnej letky lietajú na úplne iných typoch lietadiel, čiže samotné spojenie (ktorému sa apriori nebránim) by s počtom letových hodín nič nespravilo.

arr