TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Mariňáci vyhlíží první obojživelná vozidla ACV

Datum přidání 22.06.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 34 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká námořní pěchota (US Marine Corps) v rámci programu nových obojživelných vozidel ACV (Amphibious Combat Vehicles) zvolí vítěze mezi typem SuperAV od BAE Systems a Terrex od SAIC. Vozidla ACV poslouží k dopravě amerických Mariňáků při obojživelných operacích z výsadkových lodí na pobřeží.

Foto: Jeden z možných kandidátů na úspěch v programu ACV – SuperAV od BAE Systems; Větší obrázek / BAE Systems 

 

 

ACV: Nové schopnosti pro americkou námořní pěchotu

Vítězné firmy BAE Systems a SAIC porazily ve výběrovém řízení v listopadu minulého roku společnosti Lockheed Martin, General Dynamics a Advanced Defense Vehicle Systems. V rámci vývojového a testovacího kontraktu obě společnosti dodají americké námořní pěchotě do konce roku 16 vozidel. Každá společnost získala na stavbu 100 milionů dolarů.

 

Mariňáci začnou SuperAV a Terrex testovat v příštím roce. V roce 2018 se rozhodne o vítězi, který postaví první várku 204 vozidel za 1,2 miliardy dolarů. Počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) dosáhne první jednotka ACV v roce 2020. Dodávka vozidel skončí v roce 2023.

 

V rámci programu ACV námořní pěchota plánuje postupně nakoupit až 600 kolových obojživelných vozidel (6 praporů). Vozidla ACV ve výzbroji americké námořní pěchoty nahradí část zasloužilých obojživelných pásových vozidel AAV-P7/A1 (Assault Amphibious Vehicle).

 

Podle americké námořní pěchoty vozidla ACV musí překonat na moři vzdálenost 22 km cestovní rychlosti 14 km/h.

 

Při vyloďovacích operacích však budou ACV závislá na rychlých transportních plavidlech, jako je JHSV (Joint High Speed Vessel) nebo vznášedlech LCAC (Landing Craft Air Cushion), která vozidla dovezou z velkých vyloďovacích lodí blíže k pobřeží.

 

Podle nové koncepce přitom vylodění začne 100 až 160 km od pobřeží, mimo dosah průzkumných prostředků protivníka, které mohou na vyloďovací lodě navést protilodní střely dlouhého dosahu.

 

Útok na pláž v první vlně povedou AAV-P7/A1. Po dobytí pobřeží se zapojí kolová obojživelná vozidla ACV, která povedou útok za podpory tanků M1 Abrams hlouběji do vnitrozemí.

 

Po vylodění dokáží stroje ACV tři dny samostatně operovat a podporovat výsadek (munice, jídlo, voda). Během tři dnů se očekává, že americká námořní pěchota překoná odpor protivníka a vybuduje na pobřeží zásobovací předmostí.

 

Foto: Terrex je původně singapurské obojživelné vozidlo od firmy ST Engineering. / Limkopi; CC BY-SA 3.0

 

SuperAV favoritem

Favoriti soutěže - BAE Systems a evropský partner Iveco (originální výrobce) - představili vozidlo SuperAV ACV na letošní pařížské výstavě EUROSATORY 2016. SuperAV v rámci testování najezdil již téměř 5000 km. Dodejme, že původní vozidla SuperAV nabízela Iveco italské armádě již v roce 2010.

 

Super AV má maximální hmotnost 24 tun a kromě tříčlenné posádky dokáže přepravit 13 plně vyzbrojených Mariňáků. Díky tomu je možné přepravit najednou jeden střelecký oddíl námořní pěchoty.

 

Americká verze SuperAV se od původní italské v několika směrech liší. V prvé řadě jde o použití výkonnějšího motoru o výkonu 514 kW (690 koní) oproti původní pohonné jednotce (560 koní). BAE Systems zapracovala také na velmi účinném odhlučnění motoru.

 

Vozidlo SuperAV má podvozek řešen do tvaru "V" a při jeho stavbě se použily pokročilé kompozitní, metalické a keramické materiály. Sedačky posádky jsou navíc na strop zavěšené a odpružené.

 

Při najetí vozidla na minu nebo jiný výbušný systém (IED) se tak energie z výbuchu nešíří přímo přes podlahu k posádce, ale "energeticky náročně" skrze podlahu, stěny, strop a zavěšení sedadel. Mariňácký SuperAV je také větší, aby pojmul zásoby na tři dny.

 

Konkurenční firma SAIC vozidlo Terrex ACV na výstavě EUROSATORY 2016 neukázala. Firma plánuje dokončit první vozidlo během léta a představit ho na výstavě Modern Day Marine na konci záři.

 

SAIC ale v současné době již těží ze spolupráce s americkou námořní pěchotou - modernizuje 392 původních vozidel AAV-P7/A1 v rámci programu AVV SU (AAV Survivability Upgrade).

Názor Armádních novin
V rámci nepsaných pravidel Pentagon dělí strategické zakázky mezi více firem. Pokud vozidlo SuperAV splní všechny požadavky americké námořní pěchoty, dá se čekat vítězství právě týmu BAE Systems a Iveco.

Zdroj: Defense  News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
IvanBa84 Datum: 26.06.2016 Čas: 16:16

Arassuil:

1. nemyslim, ze uvazujes dobre ked porovnavas lietadla a lode. Lietadlo je nepochybne mensi ciel, ale jeho detekcia je lahsia koli vysoko kontrastnemu pozadiu, zatial co v pripade lode je ocean zdrojom falosnych odrazov. Za druhe, lietadla musia celit vykonnejsim radarom zatial co pre lode su nebezpecne logicky menej vykonne letecke radary.
Tak isto zabudas, ze Zumwalt aktivne podporujuci vylodenie bude podporovany letecky a z inych lodi. Presne pre ten ucel je urcena SM-6, ma dosah cez 300 km, a da sa navadzat z externych zdrojov. Takze si myslim, ze aktivne vyhladavat dobre radarovo maskovany Zumwalt v takych podmienkach bude extremne narocne.

2. nevidim dovod preco sa vylodit na silne branenom useku plaze. Ale ak by okolnosti nedovolili ... zabudas, ze bunker sa nehybe, staci sustredena letecka sila na znicenie opevneni na jednom useku a ked nim prejdes zvysok bunkrov je na dve veci a zanika potreba ich nejak komplikovane nicit. Potom naopak, potrebujes rychlo dostupnu podporu pre jednotky prenikajuce hlbsie do braneneho uzemia. A tu ma ponuknut Zumwalt.

3. nesuhlasim. Zem je gulata a do istej blizkosti sa mozes priblizit bez toho aby tvoju lod detekovali priamo pobrezne baterie. Tak isto moderne protilietadlove strely sa snazia svoju pritomnost maskovat letom v co najnizsej vyske, ak je schopnost take strely detekovat cca 30km, tak ich na 30 km detekujes, ci si s lodou 40km alebo 100 km od pobrezia.

avatar
Arassuil Datum: 26.06.2016 Čas: 15:14

IvanBa84:

1) Ano, nějakou účinnost to mít bude bezpochyby - ale na 116 km, nebo méně (sám uvažuješ, že Zumwalt má operovat blíže pobřeží), tě dnešní radary uvidí, i kdybys byl bůhví jak stealth (když se neschová stíhačka, tím méně se schová "torpédoborec" s rozměry těžkého křižníku) . Už mnohokrát se tady probíralo, kolik blížících se protilodních střel je každý jednotlivý typ lodě schopen zvládnout a došlo se k závěru, že skrz se vždy nějaké dostanou. Nehledě na to, že se bavíme o situaci, kdy Zumwalt otevřeně podporuje invazní vylodění - v tu chvíli jde nějaké utajení stranou.

2) Pokud hodláš vylodit svoje jednotky na bráněné pláži, dá se předpokládat, že většina obránců bude zalezlá v připravených pozicích v betonových krytech. Co přesně tam ty 155 mm granáty zmůžou? Nezapomínej, že celá tahle diskuze vznikla původně na téma, jak zlevnit palebnou podporu během vylodění. Pokud bunkry zasypeš Tomahawky a JDAM za miliony dolarů, abys následně na pláž vystřelil několik 155 mm granátů "na podporu pozemních sil", moc si nepomůžeš snížit náklady.

3) Každý kilometr blíž k pobřeží znamená snadnější detekovatelnost a menší reakční dobu v případě útoku pobřežních protilodních baterií. Ne nadarmo se mají všechny velké lodě držet v bezpečné vzdálenosti, zatímco krk riskují podstatně menší a levnější vyloďovací čluny a APC. Vážně chceš posílat Zumwalt tak blízko k plážím? Okamžitě by se stal primárním cílem všeho, co má nepřítel k dispozici. A ano, cena bude klesat, ale takový Tomahawk je tady už bratru 30 let a jeho cena je pořád vysoká. A zatím to nevypadá, že by se torpédoborce třídy Zumwalt měly chrlit stejně rychle jako Arleigh Burke.

avatar
IvanBa84 Datum: 26.06.2016 Čas: 14:44

Arassuil:

1. znizene RSC v kombinacii s ECM s vykonom aky ma Zumwalt k dispozicii bude proti modernym protilodnym strelam platny vzdy.

2. Dva 155 su urcene primarne na podporu pozemnych sil. Nicenie bunkrov a odolnych objektov bude uloha pre letectvo a tomahawky.

3. Zumwalt by mal operovat blizsie ako 116 km. Nehovoriac, ze udaje su rozne ... niekde citam 150 km dostrel ... pri municii je zase hodnota 190km . Tak isto spekulovat o cene je predcasne, zalezi od poctu kusov a technologie nestoja budu sa vyvyjat a cena bude klesat.

avatar
Arassuil Datum: 26.06.2016 Čas: 14:01

pajo: Jenže Zumwalt má i spoustu nevýhod.

1) 116 km není zrovna bezpečná vzdálenost proti moderním protilodním střelám. Navíc na takovou vzdálenost už ani to snížené RCS není kdovíjakým bonusem - loď velikosti Zumwaltu na 116 km uvidíš vždycky.

2) Dva 155 mm kanóny to není zrovna devastující síla (srovnej s 9x406 mm, které má Iowa) vhodná pro ničení pobřežních instalací - kdejaký betonový bunkr zásah 155 mm vydrží. Navíc vyvstává otázka kolik "olova" dokáží ty dva kanóny poslat na pláž v nějakém rozumném časovém horizontu. Aby tu pláž nakonec nemusely ostřelovat týden.

3) Dostřel 116 km je možný jen v případě použití speciální dalekonosné munice - takže se určitě nejedná o low-cost řešení, kdy bys mohl takové granáty střílet po tisících.

4) pokud by měl Zumwalt nějakým způsobem podporovat vylodění, IMHO by použil Tomahawky a to jsme zase na začátku.

Takže se asi nezbývá než smířit s myšlenkou, že "dělostřelecká" příprava a "dělostřelecká" podpora v průběhu vylodění bude dnes asi pěkně drahý špás.

avatar
pajo Datum: 26.06.2016 Čas: 13:13

Na pobrezne bombardovanie je momentalne asi najvhodnejsi Zumwalt, kedze ma dostatocny dostrel - dva 155mm kanony s dostrelom 63nm (116km) a pre znizene RCS bude tazko detekovatelny pre pobreznu obranu. Plus testuje railgun, ktory ma obrovsky potencial do buducnosti. Problem je samozrejme cena a kvoli tomu redukcia len na tri plavidla pre US navy.
www.navy.mil/navydata/fact_display.asp?cid=4200&tid=900&ct=4
https://news.usni.org/2015/02/05/navy-considering-railgun-third-zumwalt-destroyer

avatar
Kozlus Datum: 26.06.2016 Čas: 01:18

Ale provoz a modernizace bitevni lode je taky strasne drahej spas, plus ty dela nemaji nejak velkou zivotnost a dneska by je uz nejspis nikdo nezvladl vyrobit. Levneji vyjde pouzit jine prostredky, protoze drzet bitevni lod jen na takovehle bombardovani pobrezi nema smysl. Nenapada me scenar, kde by melo smysl nasazeni tehle lodi, kdyz mam jine jednotky, ktere zvladaji i jine ukoly. Jasne, rakety odpalovane z bitevni lode, ale to tam muzu poslat normalni lode za mensi naklady.

Vlaste me priklad pro pouziti nove postavene bitevni lode napada:
Za par (desitek) let, az se poradne rozjedou laserove ciws zbrane, tak dost mozna dojde k zaniku raket a na mori se bude bojovat ELM kanony. A kdyz obrana dokaze roztavit i takovejhle projektil, tak laserove zbrane. A tam se bude hodit vydrz poradneho pancire spojena s rychlosti a manevrovatelnosti. Velmi ploche lode, ze kterych bude vycuhovat jen laserove delo a bude se strilet na maximalni detekcni vzdalenost, pripadne vyuzivat vln ke kryti a podobne :-D Pripadne prechod pod hladinu, protoze nad vodou nic neprezije:)

avatar
Strategist Datum: 25.06.2016 Čas: 18:16

Arassuil: Ty protilodní baterie opravdu komplikují moderní vyloďovací proces. Ano máš pravdu bral jsem v ůvahu pouze efektivitu a využití lodí ne jejich dosah, ale stejně by se něco podobného typu hodilo protože všechny ty přesné rakety a bomby jsou strašně drahé.

avatar
Arassuil Datum: 25.06.2016 Čas: 10:37

Strategist: Asi by to bylo dobré nízkonákladové řešení, ale Iowa by se musela dostat na +- 40 km od pobřeží (dostřel hlavní baterie), v případě snahy zapojit i sekundární baterie dokonce jenom na 10-16 km. A vzhledem k tomu, že primární snahou námořní pěchoty je začínat vylodění "100 až 160 km od pobřeží, mimo dosah průzkumných prostředků protivníka, které mohou na vyloďovací lodě navést protilodní střely dlouhého dosahu", tak by se Iowa nejspíše rychle poroučela ke dnu. Nebo by ji mohli využít jen v případě, že je pobřežní obrana minimální - v tom případě ale zase nemá smysl měnit pláž v měsíční krajinu 406 mm granáty.

avatar
Strategist Datum: 25.06.2016 Čas: 10:17

Škoda, že dnešní US navy nemá něco ve stylu vyřazených Iowa class battleship na ship to ship combat by to bylo asi na nic, ale na pokropení pobřeží před vyloděním ideální

avatar
semtam Datum: 23.06.2016 Čas: 12:06

KOLT

Asi jste si nevšimnul, tak zde spoustu diskutujících uvádělo často mylné nebo upravené informace a nikdo nevolal po banánech a admin to také nemazal. To je mi milejší satirickej humor.

A jestli Vám jde o úroveň diskuze, tak posledním časem dost upadla. Proto mi nějaká satira zde nevadí. Je to nic v porovnání s tím, když někdo tu lže jak tiskne.

A opět od toho máme admina a jak víme příspěvky čte.

A Rimr má celkově kladnější příspěvky? Hmm zajímavý.

Ale jsme mimo téma a jediné co Vám mohu doporučit, je to, že na příspěvky, které zavánějí satirou nemusíte vůbec reagovat. Chodíte sem často, tak jste si mohl všimnout, že se opravdu o satiru jedná a ne o nic jiného.

avatar
KOLT Datum: 23.06.2016 Čas: 11:24

pro semtam: Jenže RiMr má spoustu příspěvku k věci, spoustu fundovaných připomínek a dává odkazy na zajímavá videa. K tomu sem tam nějaký vtip je dle mého zcela v pořádku. zimbio pouze "vtipkuje". To fakt není o rusko x nerusko, to je o informační hodnotě jeho komentářů, která je v souhrnu záporná :-/

avatar
RiMr71 Datum: 23.06.2016 Čas: 11:21

...prostě - všeho s mírou... :)

MImochodem, se mi zdá, že ta nová "bévépéčka", ať už na pásech nebo na kolech dělá už kde kdo... jen my ne... Já vím, pokusy jsou, Excalibur tlačí na více frontách, ale... stát s naší strojírenskou tradicí by fakt neměl kupovat mašiny od rakouského výrobce kombajnů...
Jasně, třeba u letadel či tanků je to jiná, ale toto bychom snad zvládli a nejen v licenci...

avatar
Jakub2 Datum: 23.06.2016 Čas: 11:00

2 semtam: Záleží jen na tom, co zde admin chce mít - slušnou věcnou diskusi... nebo přiblblý chat s "vtípky".

avatar
semtam Datum: 23.06.2016 Čas: 00:48

Ale pánové, nebuďte tak zapšklí. Zimbio tu vyhlásil už víc článků nehledě na "světonázor". Označit ho za proruského či protiruského je s prominutim vylízanost.

Třeba takový RiMr71 se tu o vtipy snaží pár let a nikdo mu to nebere za zlé. Po banánu na RiMra71 nikdo nevolá. Je sice možné, že jeho vtipy jsou tak fádní, že nebudí téměř žádné reakce, ale to je věc jiná.

A opravdu, kdo dostane banána bych nechal na adminovi. A donášet se nemá!!!

avatar
KOLT Datum: 22.06.2016 Čas: 23:25

pro crusader: Nejde o to, že zimbio píše prorusky (to tu mnógo přispěvatelů), jde o to, že píše ukrutné blbosti – samé rádobyvtipy (OK, tuším jeden se mu už dokonce povedl), připomínky zcela mimo téma a mísu atd. S vámi také zhusta nesouhlasím, ale nemyslím si, že byste měl dostat banána, protože diskutujete, netrollíte. Zimbio a Put_in naproti tomu předvádějí takřka ukázkově dva přístupy k trollení. Pan Grohmann je asi na dovolené, protože jinak mi není jasné, proč už jim nedal banána.

arr