TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

MC-130H podporuje výcvik 601. skss

Datum přidání 24.08.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: kpt. Tomáš Maruščák

Je středa 20. srpna 2014 a příslušníci 7. letky speciálních operací amerického letectva mě vítají u letounu MC-130H Combat Talon II parkujícího na stojánce 21. základny taktického letectva Čáslav. Jejich domovská základna je sice u královského letectva v Mildenhall v Anglii, ale již druhý týden tráví na základně v Čáslavi a podporují výcvik 601. skupiny speciálních sil. Není to nic neobvyklého.

Foto:  MC-130H Combat Talon II na letišti v Čáslavi. / Autor

Foto: MC-130H Combat Talon II na letišti v Čáslavi. / Autor

 

Transportní letoun a jeho osádka jsou předurčeni pro vysazování a podporu jednotek pro speciální operace a 7. letka speciálních operací spolupracuje – podporuje výcvik a činnost mnoha členských států NATO. Kromě přepravy nákladu, vysazování vojáků a monitorování terénu ve výšce okolo 250 feet (cca 76.2 metrů) mohou tyto letouny také např. doplňovat palivo vrtulníkům.

 

Letoun je vybaven na obou křídlech nástavci pro doplňování paliva (refuling pods). I tento speciál však můžebýt doplňován palivem ve vzduchu a to např. z tankerů KC-135 a KC-10. Doba činnosti ve vzduchu je tak teoreticky ovlivněna pouze lidským faktorem a jeho potřebami.

 

Foto: Příslušníci 7. letky speciálních operací USAF. / Autor

 

Příslušníci osádky však létají mise v průměrné délce 12 hodin. A kdo vlastně tvoří tuto osádku? 2 piloti pro, jak jinak, pilotování, 1 inženýr pro obsluhu nejen palubních systému, ale i např. zmíněného doplňování paliva ve vzduchu, 2 navigároři, kteří monitorují terén, 2 technici pro práce v nákladovém prostoru (loadmasters) a 4 členové pro technickou a logistickou podporu a pro provádění prací na letounu.

 

Jedenáctičlenná osádka je tedy soběstačná v jakémkoliv místě působení. Pokud dojde k takové závadě letounu, kdy je nutná výměna jakékoliv součástky, mají podporu logistické letky, které jim tento díl operativně doručí do místa určení a to v časovém horizontu 1-3 dnů.

 

Foto: Nákladový prostor letounu MC-130H Combat Talon II. / Autor

 

Práce na palubě tohoto speciálu je náročná a to  hlavně časově. Krom dlouhých misí působí osádka s letounem v různých členských státech NATO a domovskou základnu má  Anglii. Do rodné Ameriky se vracejí přibližně jednou ročně, takže jak to ve vojenském letectví chodí – piloti i osádka jsou  nadšenci, kterým se práce stala koníčkem.

 

Když jsem se zeptal, do jakého státu poletí na konci týdne, nedostal jsem odpověď. Vojáci sami nevědí, je to ještě dlouhá doba a rozkaz stačí znát až těsně před odletem.

 

Zdroj: 21. zTL Čáslav

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Barlow Datum: 25.08.2014 Čas: 12:19

Ano,
19. srpna 2014 18:35 proveden výsadek části skupiny 601. sss.
Výška cca 3 km souřadnice výsadku 49.455965, 16.776797. Směr průletu JZ.

arr