Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste

Datum přidání 28.12.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 163 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.

Foto: BOV 8×8 na finské platformě AMV; větší foto / MO SR

Foto: Slovenské KBVP 8×8 na finské platformě AMVvětší foto / MO SR


Rychlý nákup neexistujícího AMV XP

Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.

 

Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.


Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.


Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.


Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.


Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.


Imaginární výzkum a vývoj

MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.


Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.


Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od  EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu. 



Video: AMV XP / YouTube


Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.


Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné. 


Německá nabídka

Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.


"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.


"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.


V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).


Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému. 

 


Video: Prototyp slovenského KBVP. / YouTube


Oživení slovenského vojenského průmyslu?

Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.


S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.


Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.

Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.


"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.


Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.


Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.

 

Zdroj: DennikN

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 22.01.2018 Čas: 16:57

Všimli ste si ku koncu (tí z Vás, čo si tú debatu pozreli), že Gajdoš otázku, či je pravda, že sa BVP pre cvičenie v Pobaltí museli zháňať po všetkých útvaroch, zahovoril a krátko na to práve Pobaltím argumentoval nutnosť modernizácie stávajúcich BVP?

avatar
PavolR Datum: 22.01.2018 Čas: 15:30

V nedeľnej relácii "V politike" 2. téma od 57:30 min. - Plány rezortu obrany na rok 2018 - diskutujú Galko a Gajdoš:
https://www.ta3.com/clanok/1120470/kriminalita-v-osadach-a-mimo-nich-nasa-obrana-a-bezpecnost.html

avatar
Jura99 Datum: 22.01.2018 Čas: 08:16

tryskac: nebál bych se, že Patrii bude vyrábět někdo transparentní. Tanax dodává OSSR náklaďáky Aktis (resp. MAN), dost možná Němce celkem logicky napadlo, že to je ten pravý, kdo má zkušenost s kooperací s Němci a současně dodávkami OSSR. Pochybuju ale, že by to od Němců byla podmínka, že to musí dělat Tanax. Obava, že by mohl někdo jiný nabídnout stejně kvalitní vozidlo za stejných nebo lepších podmínek tam určitě je. Proč asi na těch průmyslových dnech jezdila škála vozidel 4x4 ale z 8x8 pouze Patria ? Proč tak ostrá vyjádření premiéra na adresu Němců? Protože se mu ani trochu nehodí, aby někdo prohlašoval, že nabízel stejné nebo lepší vozidlo za stejných nebo lepších podmínek, ale byl odmítnut.

PavolR: řekl to v souvislosti s transportéry a každý ví, která německá firma je nabízela. Firmy obvykle nemají zájem jít do politických střetů, ale kdyby ano, řekl to "právnicky hloupě", protože tam pomluvu dodavatele Boxeru dovodit celkem snadno lze. Právnicky chytře by bylo, kdyby nezaznělo slovo Němec a západní (firmy). Ovšem takto potěšil svých 30% východně orientovaných voličů, odvádí pozornost tím, že zahraje na strunu zlých západních imperialistů. Nakonec ta východní ráže kanonu tam taky zapadá, vždyť na co nám bude nějaký americký kanon?

avatar
PavolR Datum: 21.01.2018 Čas: 20:04

Clanek:
Práve, že to povedal prešibané, právnicky - použil slová "západné firmy" (množné číslo) a "Nemec" (jednotné číslo), čiže ho nemožno chytiť priamo na poškodzovaní dobrého mena konkrétnej firmy, hoci v kontexte každý vie, o kom je reč. A vlastne ho v danej formulácii ani nemožno chytiť za urážanie Nemcov.
Veľmi dôkladne prešpekulovaných pár viet, žiadna improvizácia. Ako kovaný populista to postavil citový protiklad , kde je na jednej strane jeho (Slovenská) vláda a na druhej "akejkoľvek špinavosti" schopné západné (zahraničné) firmy.
Takto funguje populizmus.

avatar
Clanek Datum: 21.01.2018 Čas: 19:42

@Rase
Fico se bije v hrud za "jadro EU" ne "jadro NATO" a finove (a tim i AMVXP) jsou v EU => v tomhle nevidim zadny rozpor.

Vyjadreni na stranu Nemcu (kdyby alespon nebyl tak hloupej a misto Nemce jmenoval konkretni firmu kdyz uz mu neco vadilo) je cez caru, ale co od X krat usvedceneho lhare a demagova cekat. Ostuda neni co Fico rekl, ostuda je ze je nekdo jako Fico opakovane zvolen premierem.

avatar
tryskac Datum: 21.01.2018 Čas: 19:05

....a presne o to ide. Urcite vie byt dohoda ako-tak rovnocennych partnerov prospesnejsia ako dohoda "obra" a "trpaslika". Ked si pozriete co nemci ponukali vyjdu vam z toho nasledovne poznatky. Montaz mala prebiehat v podniku TANAX Banovce n/Bebravou, podniku z portfolia rod. Majskych - co je politicky absolutne neprijatelne (verim Jura99 ze az tak sa v SK politike neorientujete). Dalej ponukali montaz akychsi kablovych zvazkov, nech sa nikto nehneva, to uz zvaranie pancierovych plechov ma vyssiu pridanu hodnotu. A netreba zabudat ani na chybajucu plavbyschopnost, co bola tiez poziadavka. Samozrejme, nemecke firmy su silne, tak si neodpustia lobing ani v SK ani v CZ mediach. Staci sa pozriet na vas ?planovany? nakup pasovych transporterov a musi vam byt jasne o com pisem....

avatar
Jura99 Datum: 21.01.2018 Čas: 18:46

PavolR: když to řekne trpaslík odkudsi z východu, tak se asi opravdu nic nestane, horší kdyby to řekl Francouz o Němcích. To ale neznamená, že člověk na nejvyšší státní funkci má mluvit jako v hospodě, navíc v tomto případě úplně zbytečně.

avatar
PavolR Datum: 21.01.2018 Čas: 18:05

V európskej politike sú mantinely toho, čo môže povedať ten ktorý politik pre domáce publikum, nastavené skutočne veľkoryso. Fico dobre vie, že toto následky mať nebude.

avatar
Rase Datum: 21.01.2018 Čas: 17:49

Jura99:
tak si říkám, že na jednu stranu Fico mluví o tom, že chce aby slovensko bylo ve tvrdém jádře EU, nakupovat evropské zbraně a pak nakoupí transportér od Finů, kteří ani nejsou v NATO. To vyjádření o němcích je pěkná facka - ještě mohl říct že Francouzi smrdí :D
ps. možná němci chtěli podplácet, ale ne jeho, tak se naštval :D

avatar
Jura99 Datum: 21.01.2018 Čas: 17:02

Jara: na 100% asi není a dlouho nebude vůbec nic. https://ekonomika.sme.sk/c/20742379/fico-obhajoval-nakup-transporterov-nevylucil-ani-tender.html
Trochu mě zarazil citát, že "Viete, čoho sú schopné západné firmy. Všetkého. Aj klamať, aj podplácať, aj zavádzať. Nemajme ilúziu, že keď niečo Nemec napíše, tak je to pravda," uviedol Fico.
To mi přijde jako silný vyjádření od premiéra, pokud je autentické, zralé na pozvánku slovenského velvyslance na kobereček.
K té domácí výrobě, zajímavé, že pomíjejí, že stejnou domácí výrobu má už nyní MSM v případě Panduru a kdyby dali takovýto bianco šek na "vývoj a výzkum" transportéru veřejně, tak by s "domácí výrobou" přišel úplně každý výrobce transportérů, s tím že tu turru by tam dali taky.

avatar
butters Datum: 18.01.2018 Čas: 14:42

myslim ze toto tu este nikto nepostol, NIMR s vezou Turra 30:

http://www.janes.com/article/68099/idex-2017-nimr-offers-more-firepower-for-jais-6x6

https://www.upi.com/UAE-ordering-locally-produced-armored-vehicles/9271487863401/

avatar
Flader Datum: 17.01.2018 Čas: 20:40

Ešte bude aj zaujímavé, aká munícia sa bude nakupovať. Či sa bude používať len doteraz zavedená, alebo aj tá nová podkaliberná.

avatar
Jara Datum: 17.01.2018 Čas: 20:32

Ten kulomet ve správné raži to už asi nezachrání :)

avatar
Jara Datum: 17.01.2018 Čas: 20:31

Takže už je to asi 100 procent slovenská armáda zavede zastaralý licenční kánon na munici z dob varšavské smlouvy, no to bych nechtěl vysvětlovat,rozumným a smysluplným argumentem to totiž nepůjde.

avatar
tryskac Datum: 17.01.2018 Čas: 20:11

v tom uz spominanom ATM cislo 1/2018 pisali: "Vo veziach seriovych KBV bude namontovany vylepseny variant tohto kanona (2A42) oznaceny GTS30a gulomet kalibru 7,62mm x 51 NATO" Nic dalsie nik neuvadza...

arr