TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Mezikontinentální rakety na železnici: Rusové vyzbrojují své vlaky

Datum přidání 24.04.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na konci minulého roku se objevily první informace o opětovném zařazení "bojových železničních raketových komplexů" do výzbroje ruské armády. V těchto dnech ministr obrany Ruské federace Jurij Borisov potvrdil, že Moskevský institut termálních technologií začal pracovat na železničních systémech, jež jsou schopny přepravovat ve svých útrobách a odpalovat mezikontinentální balistické rakety ICBM (InterContinental Ballistic Missile).

železničního mobilního raketového systém

Foto: 15P961 Moloděc / Russian Strategic Missile Forces 

 

Připomeňme, že Rusové měli ve výzbroji v letech 1987 až 2007 "jaderný vlak" 15P961 Moloděc, schopný odpalovat rakety ICBM. Vývoj nového železničního mobilního raketového systému je zatím v začátcích, a jak připomněl ministr Borisov, není zatím známa ani výše finančních nákladů na celý program. Doposud nebyl ani načrtnut oficiální časový rámec vývoje, natož aby bylo stanoveno datum zavedení do výzbroje.

 

Podle nejmenovaného představitele ruského vojenského průmyslu, jehož citovala ruská tisková agentura RIA Novosti, může být bojový železniční raketový komplex zařazen do výzbroje ruské armády již v roce 2020. Nové "železniční rakety" mají mít údajně poloviční hmotnost než jejich sovětští předchůdci, což umožní jejich bezproblémovou přepravu na jediném železničním vagónu.

 

Původní rakety SS-24 Scalpel systému 15P961 Moloděc měly délku 19 metrů a vážily 104 tuny. Proto bylo nutné zapřáhnout k vagónům tři lokomotivy, aby se celá souprava vůbec rozjela. Navíc nejsou železniční koleje dimenzovány na tak velkou hmotnost, tudíž docházelo k jejich poškozování.

 

Strategic Missile Forces Foto: Vyklápěná raketa SS-24 Scalpel systému 15P961 Moloděc / Russian Strategic Missile Forces 

 

Sovětská armáda vlastnila celkově 12 vlaků, z nichž mohly být odpalovány mezikontinentální rakety. Na základě smlouvy o jaderném odzbrojení START II (Strategic Arms Reduction Treaty II) z roku 1993 (smlouva vstoupila v platnost v roce 2000) se ruská armáda v letech 2002–2007 postupně zbavila všech jaderných vlaků.

 

Nová dohoda START (někdy označovaná jako START III), podepsaná v Praze roku 2010, sice dále redukuje počty jaderných hlavic, ale oproti původní smlouvě nezakazuje vývoj mobilních železničních odpalovacích systémů pro mezikontinentální rakety.

 

15P961 Moloděc Foto: 15P961 Moloděc / Russian Strategic Missile Forces 

 

Znovuzavedení jaderných vlaků má však v Rusku i své odpůrce. Ruský vojenský analytik Alexander Konovalov, prezident moskevského soukromého Institutu pro strategická studia, přisuzuje znovuzavedení podobných "železničních monster" americkým plánům na posílení národní protiraketové obrany.

 

Konovalov však ruské obavy považuje za přehnané. Podle něho jsou jaderné vlaky zastaralým konceptem poplatným sovětské těžkopádné vojenské doktríně.

 

"Uděláme lépe, budeme-li rozvíjet telekomunikační systémy, bezpilotní letadla a přesné zbraně, nikoli podobná monstra," řekl v prosinci ruské tiskové agentuře RIA Novosti. Podle něho je znovuzavedení podobných systémů prostě "zlým nápadem".

 

Zdroj: RIA Novosti, RIA Novosti

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Anti2t Datum: 29.05.2013 Čas: 21:16

Ještě podotknu že 2500t se tahá dnes uhlí na Ústecku při jedné klasicke běžné lok řady122-123 a současných předpisech možnosti lokomotiv jsou ale vyšší pokud máte dvojčlenné řízení s párníma lokomotivama se i u nás v minulosti tahali i 5OOOt vlaky

avatar
Anti2t Datum: 01.05.2013 Čas: 10:56

Jan Grohmann 600 tun a výše. .........jsem strojvedoucí čd cargo a věřte mi že 600tun je běžná váha která se tahá dieselovou lokomotivou (jednou)....elektrické lokomotivy dokáží odtáhnout vlak 2500t (často uhelné vlaky)což je asi tak jejich strop při jednom stroji nízkém stoupání šikovného strojvedoucího a suchu ..Výhoda je jistě v mobilnosti takového zařízení horší je to s utajením dráha se řídí pomocí lidí (výpravčí signalisté a takový vlak je událost když jede ) dále strojvedoucí (ikdyž ten muže být voják) dále tu máme ochranku vlaku je potřeba mít servisní depo ...shrnuto vlaková souprava pro Rusy skýtá vysokou mobilitu problém nastává v utajení a potřebě plánovat trochu více dopředu (ikdyž vojenská přeprava krom nehodovejch vlaků má nejvyšší prioritu )

avatar
Jan Grohmann Datum: 25.04.2013 Čas: 09:42

Pro Loty. Při psaní článku jsme zkoumali také hmotnost a nosnost jednotlivých nákladních vagonů ČD. :) Ono ta hmotnost není jen vagón + raketa, ale také + odpalovací zařízení atd.

Pokud vezme, že tam jsou v soupravě tři lokomotivy, raketa a další věci, celá souprava může vážit 600 tun a výše.

Pravda, informaci o poškozování kolejí jsme převzali z ruské tiskové agentury RIA Novosti.

avatar
Loty Datum: 25.04.2013 Čas: 09:31

článeček zajímavý, nicméně tato pasáž se mi moc nezdá:
"Původní rakety SS-24 Scalpel systému 15P961 Moloděc měly délku 19 metrů a vážily 104 tuny. Proto bylo nutné zapřáhnout k vagónům tři lokomotivy, aby se celá souprava vůbec rozjela. Navíc nejsou železniční koleje dimenzovány na tak velkou hmotnost, tudíž docházelo k jejich poškozování."

Vzhledem k tomu, že obyčejný vagon ČD váží cca 25t a běžná lokomotiva okolo 90t...mi přijde zatížení 104t od "nákladu" v podobě rakety celkem obvyklé.

avatar
Charlie Datum: 25.04.2013 Čas: 08:03

Ultramarinus: ona výhoda těhle vlaků je, že jsou mobilní a v dálavách sovětského svazu se ztratí - na sibiři a dálným východě je síť železnice hustší než síť silniční. Oni to můžou mít schovaný kdesi v tunelech a vytahovat to jen na odpálení, nebo vlaky rychle přesouvat z východu na západ.

Je to prostě jedno ze specifik sovětské vojenské doktríny, stejně jako masy tanků a MiGy-31.

avatar
Ludo Datum: 24.04.2013 Čas: 23:20

"V těchto dnech ministr obrany Ruské federace Jurij Borisov"

Minister obrany RF je Sergej Sojgu, Borisov je az dalsi v poradi

avatar
Ultramarinus Datum: 24.04.2013 Čas: 13:20

Super zarizeni, v dnesnim prostredi je urcite moudre posilat atomovy arzenal s omezenou obranou jednotkou nekam co nejdal od pripadnych posil... Na druhou stranu mezi "velkejma hracema" to svuj vyznam ma.

arr