TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

MiG-41: Nový ruský záchytný stíhač

Datum přidání 09.03.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Rusko pracuje na nástupci svého těžkého záchytného stíhače MiG-31 "Foxhound". Nový stíhač MiG-41 má v budoucnu zajišťovat díky svým výkonům ochranu vzdušného prostoru Ruska.

Foto: MiG-31 / Dmitriy Pichugin

Foto: MiG-31 / Dmitriy Pichugin

 

MiG-31

Stíhač MiG-31 není určen k blízkému boji (tzv. dog fight), ale má být nasazován na stíhání nepřátelských letadel ve velkých výškách a velkých vzdálenostech. "Vzorovým protivníkem" pro MiG-31 jsou především americké bombardéry B-1 Lancer, B-2 Spirit a B-52 Stratofortress.

 

Letoun je díky svým výkonům schopen dosáhnout značné výšky, vysoké rychlosti a následně přejít na zteč. Při ní MiG-31 útočí na protivníka řízenými střelami s dlouhým doletem (např. R-33 dolet až 300 km). U původních verzí se na palubě nacházel i 23mm kanon, avšak novější letouny MiG-35M již nemají žádnou hlavňovou výzbroj – ke splnění úkolů ji nepotřebují.

 

Stíhač MiG-31 se v ideálním případě nemá po provedení útoku dostat do střetu s protivníkem. Taktikou MiG-31 je rychle se po zteči odklonit a stejně svižně se vrátit na základnu. Vzhledem k vysoké rychlosti (Mach 2,83) neexistuje v současné době jediný letoun schopný MiG-31 dostihnout.

 

Letoun je považován ze jeden z nejlepších stíhačů vůbec. Díky své charakteristice je však vhodný pouze k ochraně rozlehlého území, jakým je právě Ruská federace. Ve své výzbroji ho proto mají pouze Rusko a Kazachstán (29 ks).

 

Video: MiG-31 v akci / YouTube

 

MiG-41

První informace o chystaném nástupci MiG-31 se objevily přesně před rokem. Velitel ruského letectva generálporučík Viktor Bondare potvrdil zahájení "ideových prací" na nástupci MiGů-31. Podle Bondareho by měl nový letoun vstoupit do služby před koncem roku 2020.

 

Oficiální zahájení výzkumných prací nyní potvrdil ruský poslanec Alexandr Taranjev. Podle Taranjeva má stíhač MiG-41 vycházet ze svého předchůdce MiG-31 a dosahovat maximální rychlosti Mach 2,8. "Odpovídající rozhodnutí přijal náčelník generálního štábu, který podepsal dokument o zahájení vývojových prací na projektu MiG-41," řekl Tarnajev.

 

Podle ruského světoznámého zkušebního letce Anatolije Kvočura je však proklamovaná rychlost nedostatečná. Pokud chce MiG-41 soupeřit s chystanými stroji, musí překonávat rychlost Mach 4. "Taková modernizace měla proběhnout již před dvaceti lety. Bohužel se tak nestalo a současné požadavky jsou mnohem vyšší. Například v rychlosti zteče mezi Mach 4 až 4,4," uvádí Kvočur.

 

Právě na vysokou rychlost sázejí nové projektamerických letadel, jako jsou hypersonický bombardér LRS-B nebo průzkumný/útočný SB-72. Hypersonické letouny mají pronikat nad území protivníka vysokou hypersonickou rychlostí (>Mach 6).

 

Kromě nového stíhače MiG-41 plánují Rusové modernizaci i stávajících strojů MiG-31 a prodloužení jejich životnosti. "Vláda se rozhodla modernizovat a uvést do provozu další záchytné stíhače MiG-31," oznámil Taranjev. "Jde o stovky letadel, které budou provozovat ruské vzdušné silpo generální opravě."

 

Připomeňme, že v současné době slouží podle všeho v ruském letectvu 252 strojů MiG-31 a u ruského námořnictva 30 stíhaček. Z toho je u letectva 122 až 190 strojů v aktivní službě. Sedmnáct strojů je navíc modernizováno na standard MiG-31BM.

 

Zdroj: Russian Aviation

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
flanker.jirka Datum: 12.03.2014 Čas: 23:49

Stealth varianta bude nejspíše muset ustoupit tepelné odolnosti, to v případě vyšších rychlostí než Mach 3. Navíc každé takhle rychlé éro bude mít velkou tepelnou stopu a nebude problém jej detekovat ať už IR satelity nebo senzory na stíhačích a na zemi i na stovky kilometrů.
Navíc nevýhodou současné technologie stealth uplatňující rozptyl a částečné pohlcení radiových vln od tělěs spočívá v jeho úzkopásmovosti. Na letounech jako F 22 nebo F 35 a T 50 je konstruován hlavně pro vyšší frekvenční pásma, kde pracují palubní radary a naváděcí hlavice PLŘS. I přes to všechno je známo, že Typhoon se starší verzí radaru s mechanických vychylováním svazku si s raptorem poradí na 36 km, u verze radaru s elektronickým snímáním (AESA) se dálka zjištění posune zase kousek dál. Příkladem může být radar IRBIS na SU 35-S, technologie PESA s detkecí typu raptor někde okolo 90 km. Pro zájemce o porovnání technologií palubních radarů tady jeden pěkně zpracovaný článek: http://www.ausairpower.net/APA-Flanker-Radars.html

avatar
shal Datum: 12.03.2014 Čas: 19:08

stetula: Uletí? Jako že raketě uletí jo? Problém těchhle Migů bude v tom, že než zjistí, že se s nějakým stealth stíhačem setkali, tak už bude dávno po nich. Raketa je sestřelí dávno před tím, než oni protivníka vůbec zaznamenají. A poslat letku steath stíhačů jako doprovod bombardérů přece není takový problém.

Hubňa: Ano, zachytit můžou. To dokázaly i dříve. Důležité je na jakou vzdálenost je dokážou zachytit. Problém máte, pokud vás protivník zachytí dříve než vy jeho. Raketě neuletíte a ani se ji nevyhnete.

avatar
Hubňa Datum: 12.03.2014 Čas: 15:54

Shal:

Navíc, ono se v posledních letech stealth taky začíná ukazovat jako ne uplně dokonalé řešení. Moderní radary a senzory už jsou schopny zachytit skoro vše...důležitá bude právě ta rychlost

avatar
stetula Datum: 12.03.2014 Čas: 13:18

shal vy asi nevíte k čemu je MIG 31 určený , on nikdy nebude bojovat proti cizým stíhačkám je určený k ničení bombardérů a AWAC navíc jeho zbraň je rakety s doletem 200 a výce kilometrů tak mi vysvětlite k čemu mu bude Stealth když se s ptotivníkovým stíhačem nikdy nestřetne a když ano tak šlápne na plyn a uletí

avatar
Smirnov Datum: 11.03.2014 Čas: 23:09

Jo oni si věří na 4,4 Machu :-) Pochybuji, že se jim to podaří vyřešit. Tedy experimentálně určitě, ale bojově? Říkám si, zda by nebylo lepší se zaměřit na konstrukci střel požadovaných vlastností.

avatar
shal Datum: 11.03.2014 Čas: 22:32

stetula: A co se týče elektroniky, tak ta je dnes na letadle to nejdůležitější. Vysoká rychlost a obratnost jsou vám k ničemu při boji za hranicí dohledu. Raketě neuletíte a ani se ji nevyhnete. Investice do Stealth a elektroniky je bych řekl to nejdůležitější.

avatar
shal Datum: 11.03.2014 Čas: 22:30

stetula: Nebudou potřebovat stealth? Je vám doufám jasné, že hlavní účel stealth je aby nebylo zachyceno protivníkovým radarem. třeba právě u letadel, proti kterým je vyslán. Pokud bude Mig 41 sestřelen dříve než vůbec zaregistruje nepřítele, tak mu bude fuk, jestli je nad Ruským územím nebo ne.

avatar
stetula Datum: 11.03.2014 Čas: 12:27

trochu si rozeberme k čemu to letadlo vlastně bude sloužit :

z pohledu Ruska to bude obranný stroj který slouží k zastavení nepřátelských strojů,
tím pádem bude operovat nad Ruským územím . Z toho plyne že nepotřebují stealth konstrukci ! potřebují super aerodynamické letadlo které bude mít kombinovaný motor ( proudový a scrm-jet ).

a v současných podmínkách je vyprojektování draku letounu otázka 1 roku . horší je pohonná jednotka ale tam už rusové mají nějaké zkušenosti z dob SSSR takže uvidíme

co se týče materiálu z důvodu tepelné odolnosti budou potřeba materiály z kosmického průmyslu a titan kde jak jistě víte je Rusko světová špička ve zpracování takže vše co mají

elektronika je v podstatě běžný spotřebák který dělají pořád .

avatar
Jan Grohmann Datum: 11.03.2014 Čas: 08:26

Ono je také problém, že dostat se s proudovými motory nad Mach 3 - 4 už je velký fyzikální problém. V těchle rychlostech už klasické proudové motory přestávají stačit. Vždyť i Američané řeší jak se dostat s proudovými motory nad Mach 3 a poté využít hypersonický motor typu scramjet, který potřebuje rychlost minimálně Mach 4.

avatar
flanker.jirka Datum: 10.03.2014 Čas: 21:38

Pokud budou mít dostatečně pokrytou síť včasné výstrahy složenou ze satelitů s IR kamerami a radarovými stanicemi na zemi, tak by jim mohl postačovat výkon stroje s maximální rychlostí okolo tří Machů a s dostupem přes 20 km do výšky. Stavět éro na vyšší rychlosti je hodně drahé a možná i zbytečné, takových strojů ani případná protistrana mnoho nevyprodukuje.
Investice do obraných systémů, nemusí jít jen o rakety, může být pak použita jak proti samotným letounům tak i proti munici, kterou nad cílovou oblast hypersonické bombardery donesou.
Půjde jen o to, co nejdříve po zjištění takového cíle dostat do operační výšky nosič schopný nést systémy nebo střely, stejně to nakonec jinak nedopadne, dogfight na kanony to asi nebude :-D ...takový nosič by pak klidně mohl být i jako bezpilotní.
Podstatou je jen udělení výšky a počáteční rychlosti střelám, tak jako kdysi zvažované projekty se střelami proti satelitům na nízkých oběžných drahách. Příkladem může být projekt ASAT pro letouny F 15. http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-satellite_weapon
Podobný projekt měli i rusové pro Mig 31, ale do jakého stadia vývoje se dostali nevím.

avatar
David Datum: 10.03.2014 Čas: 13:44

To Matesaax - pokud vím, o lehkém (ve srovnání s T-50) se tady psalo docela nedávno. Je ale otázkou, zda a jak to bude skutečně realizováno.
A je faktem, že rok 2020 vnímám také jako nereálný - když vezmu v potaz, jak postupoval program T-50.
Ale vývoj záchytného stíhacího letounu vnímám jako reálný, Rusové takový letoun vzhledem k svému území potřebují, mají v tom již určitou tradici - a MiG-31 i přes modernizaci části kusů postupně dosluhují

avatar
jenikdavid Datum: 10.03.2014 Čas: 12:54

Otázka zůstává, jak daleko dopředu bude stroj nakonec koncipován. Jestli půjde pouze o nějaké zlepšení současných vlastností MiG-31, což by možná bylo vyhazování peněz a nebo půjde o zcela novou koncepci, která bude reagovat na současné trendy - tedy uvažování o hypersonických bombardérech. Pak by možná stálo za zvážení, zda-li by takový stíhač neměl být bezpilotní, tím by se jistě něco ušetřilo za vývoj podpory lidského organismu při vysokých rychlostech a nebo se soustředit jen a pouze na hypersonické protiletadlové rakety.

avatar
Nemo Datum: 10.03.2014 Čas: 11:30

Ve světle nynějšího zostřujícího se konfliktu kvůli Ukrajině bych spíš řekl že se konstrukční práce urychlují.

avatar
Matesaax Datum: 10.03.2014 Čas: 11:11

Jistě to bude zajímavý stroj,ale myslím,že Rusům by se spíš hodil nějaký lehčí stroj jako doplněk težkým T-50 a náhrada za Migy-29.
Také plán zavést nový letoun do výzbroje do roku 2020 mi přijde na Rusko naprosto nereálná..spíše 2030 bych to viděl,pokud ten projekt několikrát nezruší.

arr