TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Ministerstvo obrany vybírá 3D radary. Zvolí alianční cestu?

Datum přidání 22.02.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 40 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vlada ČR v nejbližší době projedná materiál ministerstva obrany k nákupu mobilních 3D přehledových radiolokátorů (MADR) středního dosahu. Nákup bude řešen formou mezivládní dohody. O dodávku 3D radarů projevují zájem čtyři firmy - švédská firma Saab, britská BAE Systems, izraelská Elta Systems a francouzská Thales Raytheon Systems.

GM400

Foto: GM400 na podvozku Sisu E13TP finské armády. / Public Domain

 

Osm radarů pro Armádu ČR

Klíčovou informací nákupu je rozhodnutí Ministerstva obrany ČR (MO ČR) nakupovat radary formou vláda-vláda (government to government). Touto formou MO ČR neoslovuje přímo výrobce, ale vládu země, ve které se výrobce nachází. Smlouva je pak uzavřená formou mezivládní dohody, nikoliv přímou dohodou s výrobcem.  

 

Tímto způsobem lze předcházet námitkám a protestům neúspěšných uchazečů, které mohou zdržovat celý nákup. Obě vlády se mohou rovněž dohodnout na oboustranně výhodné spolupráci - ať už na zapojení českého průmyslu do projektu nebo recipročním nákupem české vojenské techniky.


Dalším kladem je vytvoření užšího politicko-vojenského vztahu s danou zemí nebo společné cvičení jednotek. Ostatně vytvoření užších vojenských mezistátních vazeb je jednou z priorit programu.


MO ČR opakovaně diskutovalo nad množstvím jednotlivých radiolokátorů. Původně se počítalo s pěti radary, později s deseti. Finálně však ministerstvo osloví vlády čtyř zemí s požadavkem na nákup osmi souprav radarů.


Půjde o radary středního dosahu s režimem detekce malorozměrných a nízkoletících cílů s možností digitálně předávat informace o poloze cíle systémům pozemní protivzdušné obrany (PVO). MO ČR, také vzhledem k negativním zkušenostem z minulých tendrů, požaduje zabezpečení logistické podpory radarovým kompletům po dobu 20 let.


Pět souprav radarů poskytne 24 hodin denně, sedm dní v týdnu přehled o vzdušné situaci nad územím České republiky. Další tři radary Armáda ČR vyčlení pro případy krizových situací v rámci aktivace Národního posilového systému (NaPoSy) PVO, jako zálohu a k výcvikovým úkolům.


Trojice radarů bude v případě kritické situace, po aktivací NaPoSy, přiřazena pro obranu strategických objektů - především jaderných elektráren, chemických továren, velkých měst, atd. Při aktivací NaPoSy se mimo jiné zvýší počet vyčleněných letounů (včetně L-159 ALCA) pro ochranu vzdušného prostoru a dojde k aktivací pozemních systémů PVO.


Video: Ukázka fungování integrovaného systému protivzdušné obrany NATINADS (NATO Integrated Air Defence System). / YouTube


Páteřní síť PVO

PVO České republiky se opírá o dva základní radarové přehledové systémy. Dva 3D stacionární radiolokátory typu FADR (Fixed Air Defence Radar) u Sokolnic a Nepolis tvoří páteřní radarovou síť NATO v rámci integrovaného systému protivzdušné obrany NATINADS (NATO Integrated Air Defence System).


Radary FADR zajišťují přehled o vzdušné situaci do vzdáleností 500 km a v letových hladinách 3000 až 30 000 m. Tento prostor je v “alianční odpovědnosti”. Za detekci cílů v letových hladinách 100 až 3000 m je však odpovědná každá země NATO.


Právě tuto přízemní oblast pokryjí nové 3D radary MADR. Ministerstvo obrany po vyhlášení soutěže očekává uzavření dohody do konce letošního roku. Všech 8 radarů Česká republika získá do konce roku 2021. Jak bylo zmíněno výše, součástí dohody bude i dvacetiletý servis, opravy, dodávky náhradních dílů, technická podpora.


Podle požadavků ČR musí nové 3D radary být rovněž schopny spolupráce s budoucími protivzdušnými raketovými komplety (např. Aster 30), které nahradí letité sovětské systémy 2K12 KUB. Nový 3D radar musí v kooperaci posilovat schopnost střeleckého radiolokátoru PVO navádět střelu na cíl.


MO ČR plánuje vydat za osm radarů 3 miliardy Kč (bez DPH) a ročně za logistickou podporu 199 milionů Kč (bez DPH), tedy 5 % z pořizovací ceny.


Ministerstvo požaduje radiolokátor ověřený reálným nasazením. Klíčové pak bude vyhodnocení ekonomické výhodnosti, nejen samotné ceny, ale také rozsahu zapojené českého průmyslu do projektu a potenciál další vojenské spolupráce s danou zemí.


Alianční cesta

Jaké ČR má tedy možnosti? První se nabízí tzv. “alianční cesta”, kdy v rámci posilování partnerství mezi členy NATO MO ČR zvolí dohodu s alianční zemí - tedy s francouzskou vládou a firmou Thales Raytheon Systems nebo britskou vládou a firmou BAE Systems. Mimo alianci pak nabízí své produkty švédská firma Saab a izraelská Elta Systems.


Pokud bude zvolená alianční cesta, dojde k velmi žádanému posílení schopnosti spolupráce vojenské techniky jednotlivých zemí nebo například ke standardizaci komunikačních prostředků. Dodejme, že hlavním problémem zemí NATO je velmi rozdílná vojenská technika, což výrazně snižuje schopnost a efektivitu kolektivní obrany. Nemluvě o nemožnosti nasadit vojáky jedné země NATO na techniku druhé alianční země.


Dá se také očekávat, že v budoucnu bude ČR spolupracovat při případných vojenských operacích se zeměmi NATO. To platí i o možných společných cvičeních, společném nákupu munice a techniky díky alianční agentuře agentury NAMSA (NATO Maintenance and Supply Agency), školení, výměně tajných informací atd.


Stručné porovnání nabízených radarů

 

GM 200

GM 400

GIRAFFE 4A

Commander SL

ELM-2084

Země

Francie

Francie

Švédsko

VB

Izrael

Výrobce

Thales Raytheon Systems

Thales Raytheon Systems

Saab

BAE Systems

Elta Systems

Člen NATO

Ano

Ano

Ne

Ano

Ne

Operační použití

Ano

Ano

Ne

Ano

Ano

Použití

Přehledový režim/Navádění raket PVO/lokalizace RAM

Přehledový režim

Přehledový režim/Navádění raket PVO/lokalizace RAM

Přehledový režim

Přehledový režim/Navádění raket PVO/lokalizace RAM

Dálkový dosah 

250 km

470 km

280 km

 470 km

470 km

Navádění zbraní

ano / 100 km

ne

ano / 100 km

ne

ano / -

Výškový dosah

24,4 km

30,5 km

44 km

30,5 km

-

Azimut

360°

360°

360°

360°

360°

Čas mezi selháním

(MTBCF)

2800 h

3500 h

2500 h

1500 h

 -

Pozn. V případě chybějícího údaje (-) nebylo možné hodnotu dohledat;

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
petres Datum: 30.11.2016 Čas: 08:36

Vypadá to, že v případě nákupu MADR radarů bylo rozhodnuto, vítězem je IAI Elta Systems s radary ELM 2084 (zajímavostí je ta 30-ti členná výběrová komise).
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/3d-radary-dodaji-cesku-izraelci-1326027

Uvidíme, jestli se to v pátek potvrdí.

avatar
kazd Datum: 04.04.2016 Čas: 10:11

Vlastník automobilky Tatra koupil pardubickou společnost vyrábějící radary.
Pardubickou Retii koupil zbrojní magnát Strnad

http://www.denik.cz/ekonomika/pardubickou-retii-koupil-zbrojni-magnat-strnad-20160401-xhie.html

avatar
flanker.jirka Datum: 25.02.2016 Čas: 09:51

podivi23: nebýt Retie, mohli mít ve Strakonicích lepší mašiny než například Revisor, v tomto segmentu existují modernější stroje, které umí měřit i výšku, což Revisor neumí.

avatar
flanker.jirka Datum: 25.02.2016 Čas: 09:49

podivi23: nevkládejte někomu vaše osobní doměnky. Jediné co zajistí kvalitní výběr je otevřené výběrové řízení, je to osvědčené v zahraničí. To co předvádí Retia celou dobu je jen lobbing a obcházení právě otevřené soutěže.
TRS 15 neměl šanci ani na začátku, v porovnání s tím co je teď ve světě k mání je zastaralý.

avatar
skelet Datum: 24.02.2016 Čas: 20:58

i kdyby to byl Dalajlama s Papežem, tak je to celkem jedno

avatar
cejkis Datum: 24.02.2016 Čas: 20:53

Fascinuje mě zdejší přesvědčení, že vlastníkem Tatry je jen pan Strnad.

Já si myslím, že podílníkem je od roku 2016 i pan Babiš.

avatar
podivi23 Datum: 24.02.2016 Čas: 20:23

flanker.jirka: Zas nebýt Retie a jejího lobování, tak už tu máme TRS-15 od Bumaru...

Trochu mi začínáte připomínat Zbrojíře a jeho svatou válku proti CZUB :)


pjek: pasivní systémy nepochybně mají své místo, aktivní radary však nenahradí. Třeba proto, že potřebují "spolupracující cíl" (cíl musí něco vysílat, aby ho pasivní systémy zachytily. Částečně to řeší PCL).

avatar
pjek Datum: 24.02.2016 Čas: 19:01

Vážení technici, což takhle pasivní systémy? Každý aktivní radar je snadný cíl.

avatar
T.Nosek Datum: 24.02.2016 Čas: 16:30

http://www.armyrecognition.com/images/stories/europe/france/military_equipment/ground_master_400_radar/pictures/Ground_Master_GM_400_3D_air_defense_radar_Thales_Raytheon_France_French_defence_industry_military_technology_002.jpg

GM400 ládovana do Herkula :)

avatar
mat.kan Datum: 24.02.2016 Čas: 15:37

flanker.jirka: ja viem o ktoru Retiu sa jedna. Je to ta ista retia skrze ktoru si chcu Izraelci zvysit sance aby urobili deal. Prave preto si myslim ze by mala byt CR troska menej vzrusena ohladom Elta - Retia radarov... ale to je moj sukromny nazor

avatar
flanker.jirka Datum: 24.02.2016 Čas: 13:58

mat.kan: mám a mysli "předního českého výrobce" vojenské techniky, kupříkladu vyrábí i toto: http://www.armadninoviny.cz/radar-reunion-cesko-a-slovensko-spolecne.html
:-D

avatar
skelet Datum: 24.02.2016 Čas: 10:52

T810 je předělaný Ross R210, který v devadesátých letech vyhrál výběrovku na náhradu V3S. Nicméně po dodání několika kusů R210 firma Ross zkrachovala.
AČR se obrátila na svého dodavatele, tedy na Tatru, aby zhotovila náhradu za V3S. Tatra nabídla AČR lehké vozidlo své koncepce (T815-7 4x4), ale AČR vyžadovalo žebřinový rám, respektive pokračování výroby R210. Tatra tedy odkoupila výrobní dokumentaci od správce konkurzní podstaty firmy Ross. A přepracovala jej.
Motorem Renault a kabinou Renault byl osazen již R210, takže tento koncept Tatra převzala.
Ostatně zde ani nebylo na výběr, motor podobné velikosti v ČR a SR nikdo nevyráběl. A vyvíjet jej pro 700vozů není ani v náznaku rentabilní.

Podvozek je rozhodně jiný , než má Renault Midlum, jelikož Ross pokračoval ve vývoji podvozku V3S.

Skutečný vlastník je jasný - Jaroslav Strnad

avatar
juhelak Datum: 24.02.2016 Čas: 07:52

cejkis: podle me jsou vlastníci celkem známí. To o tom zaneni mimo čr sem nevedel, ale to už je docela marginální..
Vetsi hodnotou je to za výrobní kapacity sou na našem uzemí, servisní taky, jejich podvozek se dá namontovat na kdeco, takže to unifikuje techniku. (tansporter, delo, vyprostovaci vůz,...)
A hlavne pokud ti jde o finance..tak samotná korporátní dan, kterou odvadejí jinde je docela mala oproti částce kterou kazdý rok odvedou na povinnych odvodech za zhruba 1000 zamestnanců + co odvedou sami zamestnanci.

avatar
cejkis Datum: 24.02.2016 Čas: 00:20

4 Helioss

a) argument, že všude je Tatra je úsměvný poté, co byl do armády zaveden model Renault Midlum pod názvem Tatra 810.

b) co mám poti Tatře ? Jen to, že je zvýhodňován výrobce který je od 01/2016 kótován mimo území ČR, platí daně mimo a není vidět skutečný vlastník

avatar
mat.kan Datum: 23.02.2016 Čas: 18:00

flanker.jirka: myslite ta Retia, ktora ma byt českou trojskym konom pre Elta Systems :P ?

arr