TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Mise Island: Čeští piloti stíhaček Gripen získali další cenné zkušenosti

Datum přidání 02.09.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Redakce Armádních novin

V pátek 28. srpna 2015 krátce po půl čtvrté odpolední přistálo na 21. základně taktického letectva Čáslav pět letounů JAS-39 Gripen, které byly vyčleněny k ostraze vzdušného prostoru Islandu.

Foto: Česká stíhačka JAS-39 Gripen na Islandu; větší foto / 21. zTL

Foto: Česká stíhačka JAS-39 Gripen na Islandu; větší foto / 21. zTL

 

Let z mezinárodního letiště Keflavík trval přibližně tři a půl hodiny, stíhače doprovázel italský tanker KC-767, který každý z pilotů několikrát využil k doplňování paliva ve vzduchu.


České letouny přistály na ostrovním státě 23. července 2015. První certifikační lety byly realizovány ve dnech 27. – 28. července 2015. Ostrá hotovost byla zaujatá ve středu 29. července 2015 a plnění operačního úkolu trvalo do půlnoci 26. srpna. Čeští stíhači během mise realizovali 91 letů a ve vzduchu strávili více jak 150 hodin.

 

Přímo na Islandu se pak s plněním úkolu seznámil na počátku tohoto týdne i ministr obrany České republiky Martin Stropnický v doprovodu 1. zástupce náčelníka Generálního štábu AČR generálmajora Jiřího Balouna.

 

Foto: České stíhačky doplňují palivo z italského tankeru; větší foto / 21. zTL

 

Úkolové uskupení ASICIPPN (Airborne Surveillance and Interception to meet Capabilities Iceland´s Peacetime Preparedness) působilo na Islandu v celkovém počtu do 70 osob. Ostatní příslušníci úkolového uskupení budou přepraveni zpět do České republiky v sobotu 29. srpna a v neděli 30. srpna 2015. Materiál bude transportován za podpory švédské strany v rámci programu Strategic Airlift Capability ve dvou letech letounem C-17 Globemaster.

 

Úkolová uskupení tvořená primárně příslušníky 21. základny taktického letectva Čáslav střežila již v minulosti opakovaně vzdušný prostor pobaltských států, koncem loňského roku pak poprvé i vzdušný prostor Islandu. Nyní zde tedy čeští letci působili již podruhé a ve třetím čtvrtletí příštího roku se počítá s opětovným nasazením gripenů na Islandu.

 

Foto: České JAS-39 Gripen na Islandu; větší foto / 21. zTL

 

„Příslušníci vzdušných sil úspěšným působením na Islandu znovu potvrdili svou vysokou připravenost a profesionalitu," konstatoval po návratu letounů zpět do České republiky náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Josef Bečvář.

 

"Nejnáročnější je na misích air policing fáze přípravy. Místo obvyklých 10-12 měsíců jsme se museli na letošní misi připravit během cca 6-ti týdnů (mandát schválen 3. července, odlet 20. července 2015). Proto bylo úkolové uskupení primárně tvořeno příslušníky loňského úkolového uskupení. Bez značné podpory Švédska by bylo nasazení také komplikovanější (přeprava materiálu, navýšení náhradních dílů v krátkém časovém období)," uvedl pro Armádní noviny kapitán Tomáš Maruščák, tiskový a informační důstojník 21. základny taktického letectva Čáslav.

 

Foto: JAS-39 Gripen; větší foto / 21. zTL

 

Kapitán Maruščák také zdůraznil, že mise na Islandu byla vynikající příležitost k výcviku, který je v podmínkách ČR nerealizovatelný. "Piloti měli možnost procvičit létání ve výšce 100 feet (cca 30 metrů) nad mořem, v podmínkách ČR nereálné," uvedl kapitán Maruščák.

 

"Náročné je logisticky a operačně držet hotovost na 2 místech současně - v ČR vyčleněno pro NATINAMDS 2+1 letouny Gripen, na Islandu bylo 4+1 letounů gripen, což je v součtu 8 letounů JAS-39C z celkového počtu 12-ti jedmonístných strojů. Čtyři stroje tedy slouží k výcviku pilotního personálu v ČR a k obměně při pravidelných prohlídkách nebo při údržbových pracích," komnetoval největší výzvy islandské mise kapitán Maruščák.

 

Fotogalerie

 

Zdroj: 21. zTL 

Redakčně upraveno 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr