TACTICAL PRO

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Mitsubishi F-3 - Japonsko urychluje vývoj vlastní stíhačky 5. generace

Datum přidání 27.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Japonsko se tváři v tvář posilování vojenské síly Činy rozhodlo urychlit program vývoje vlastní „stealth“ stíhačky 5. generace. Pokud půjde vše podle plánu, prototyp stroje označovaný jako F-3 od firmy Mitsubishi, vzlétne již v roce 2014. V roce 2027 pak má být zahájená sériová výroba.

ADT-X

Foto: Model budoucí japonské stíhačky F-3 / Mitsubishi

Japonsko čelí neviditelným stíhačkám Číny a Ruska

Hlavním impulsem k urychlení prací nad japonskou stíhačkou jsou především dva. Jde o vojenské posilování Číny, hlavního mocenského oponenta Japonska, která intenzivně pracuje nad vlastní „neviditelnou“ stíhačkou 5. generace označovanou jako J-20.

 

Druhým důvodem je neochota Spojených států poskytnout Japonsku nejmodernější stíhačky F-22 Raptor. Jedině tyto stroje jsou schopny Japonsku poskytnout dostatečnou protiváhu proti chystaným čínským stíhačkám.

 

J-20

Foto: Hlavní oponent japonské stíhačky – chystaný čínský stroj J-20 / China Defense Blog


Japonsko sice v rámci programu F-X před nedávnem objednalo 42 stíhaček F-35A Lightning II, ale ty nejsou určeny pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády (Air Superiority).  Oproti F-35 má Raptor větší dostup, větší rychlost, větší dosah radaru (větší průřez trupu umožňuje použít větší radar), větší množství pokročilé elektroniky (opět díky většímu trupu a větší nosnosti) a možnost nést vetší počet protileteckých zbraní.  Je tak jasné, že v případném střetu by japonský F-35 neměl proti čínské těžké „neviditelné“ stíhačce J-20, nebo ruské T-50 příliš šanci.

 

Japonská stíhačka 5. generace

Jelikož evropské země žádné stealth stíhačky nechystají vyrábět a ruské dodávky zbraní jsou z politického hlediska (nevyřešená otázka Kurilských ostrovů) nemožné, nezbývá Japonsku nic jiného, než se pustit do vývoje vlastní stíhačky vlastními silami.

 

PAK-FA

Foto: Oponent č. 2. Ruská neviditelná stíhačka T-50 / Wikipedia


Program budování japonské těžké (dvoumotorové) neviditelné stíhačky započal již před deseti lety. Pracovní název programu je ADT-X (Advanced Technology Demonstrator – X) Šinšin  (Úmysl). Hlavním koordinátorem prací je pak firma Mitsubishi.


Přelomový rok pro program ADT-X byl rok 2007, kdy japonské ministerstvo obrany uvolnilo dostatečné prostředky, umožňující přejít od teoretických prací ke stavbě prototypu. Ten se začal stavět na začátku letošního roku. Nepůjde však o plnohodnotný stroj, ale o zmenšenou konstrukci určenou k pozemním zkouškám.

 

F-22 Raptor

Foto: Americká vojenská pýcha – F-22A Raptor. Japonsko se moc snažilo, aby tyto stroje získalo, ale americká armáda se nechtěla svých pokročilých technologií vzdát. /US Army


V současné době se předpokládá vzlet prvního demonstrátoru (opět zmenšeného a lehčího) na rok 2015 nebo 2016. První lety mají ukázat, zda lze pokračovat se stávající konstrukcí, nebo bude nutné na tvaru letadla provést další změny. Na rok 2024 – 2025 je pak naplánován let mnohem větších a těžších předsériových strojů F-3.

 

Japonská stíhačka – japonský motor

V souvislosti s programem nového stíhače začaly v Japonsku výzkumné práce i nad velkými konstrukčními celky stroje, jako například nad proudovými motory. Pohonnou jednotku pro budoucí stíhačky F-3 začala vyvíjet společnost Ishikawajima-Harima Heavy Industries.

 

Dvouproudový motor označovaný jako XF5-1 bude mít tah 100 kN (podobně jako F-22) bez přídavného spalování, 150 kN s přídavným spalováním. Podle zveřejněných údajů japonského ministerstva obrany se chystaný japonský motor velmi podobá pohonné jednotce Pratt & Whitney F119 (F-22, F-35).

 

Harmonogram prací nad novým motorem je následující. V roce 2015 má dojít k testování prototypu motoru a v roce 2017 k ukončení prací nad vývojem. Japonci mají však už nyní pro svůj budoucí motor vyvinuté některé pokročilé technologie. Jsou to například monokrystalické lopatky turbíny (schopné snášet větší pracovní teplotu a zatížení) nebo „high-tech“ spalovací komoru.

 

Zdro: Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jirka Datum: 29.10.2012 Čas: 11:15

vyroba a pouziti monokrystalickych lopatek turbin ze slitin niklu je technologie stara pres 20let, pouziva se i u civilnich letadel. ale technologie i materialy se dale vyvijeji, zejmena v Japonsku

avatar
Dip Datum: 29.10.2012 Čas: 09:53

mrgreen: F-35 je nástupcem F-16, která taky není určena pro vybojování vzdušné nadvlády. Je to víceúčelový stíhač. Pro vybojování vzdušné nadvlády je F-15 a nyní její nástupce F-22. Jak už bylo napsáno, jsou to větší letadla s větším množství paliva a větším, výkonějším radarem atd. Málo států si tyto letouny může dovolit. A hlavně státy co je vyrábí je nechtějí moc prodávat, i F-15 byla prodána pouze několika málo největším spojencům USA (Saudská Arábie, Japonsko, Korea, možná ještě někdo). V Evropě žádný stát, kromě Ruska, takový letoun snad ani nemá. Z Evropských strojů se tomu trochu možná blíží Eurofighter.

avatar
petulka Datum: 28.10.2012 Čas: 19:50

wow, lopatky turbiny z monokrystalu. takove veci se dnes delaji? to ziju asi ve svych predstavach 100 let za opicemi

avatar
Jan Grohmann Datum: 28.10.2012 Čas: 19:24

F-35 skutečně není určen k vybojování absolutní vzdušné nadvlády. Oproti dvoumotorovým stíhačům má menší rychlost, dostup, menší nosnost.
Do letadel typu F-22, T-50, J-20 a ostatních těžkých stíhačů můžete jednoduše řečeno prostě umístit více elektroniky (větší a výkonnější radar, více senzorů, výkonnější počítače atd.) a zbraní.
V materiálech co jsem našel, bylo napsáno, že : "F-22 dokáže pokrýt dvojnásobně větší bojový prostor než F-35".
Každopádně na toto téma připravujeme článek - F-22 vs F-35

avatar
mrgreen Datum: 28.10.2012 Čas: 17:37

Z článku mě překvapilo, že "F-35 nejsou určeny pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády, a že by proti konkurenčním letadlům neměli příliš šancí". Co je na tom pravdy a k čemu jsou tedy určeny? Měl jsem zato, že F-35 bude ultimátní letoun pro 21. století s pramalou konkurecí.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 28.10.2012 Čas: 08:14

Fotografie přidaná k článku asi hodně zkresluje. Z profilu leton vypadá takto: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Atdx.png

avatar
Deadog Datum: 27.10.2012 Čas: 21:58

plovinu letadla tvori prid s kokpitem ,kde da zbrane kde da nadrze ? zvlastni ,porovnejte pomer k jinemu stroji ,to sem teda zvedavy na nejake vykonnostni parametry:)

avatar
Ondřej Lacina Datum: 27.10.2012 Čas: 21:18

Takovej stealth Su-30 se špetkou F-15 :)
Moc pěknej model. Zajímalo by mě, jestli motor, kterým bude F-3 disponovat, bude tak podobný PW F119 i co se vektorovatelného tahu týče. V tom případě by ve spojení s danou konstrukcí mohlo vzniknout ďábelsky manévrovatelné letadlo. Nehledě na to, jestli by si Japonci troufli na motor s 3D vektorovatelným tahem.

avatar
artrosis Datum: 27.10.2012 Čas: 17:44

ten model F3 vypadá moc hezky...

arr