TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Mitsubishi F-3 - Japonsko urychluje vývoj vlastní stíhačky 5. generace

Datum přidání 27.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Japonsko se tváři v tvář posilování vojenské síly Činy rozhodlo urychlit program vývoje vlastní „stealth“ stíhačky 5. generace. Pokud půjde vše podle plánu, prototyp stroje označovaný jako F-3 od firmy Mitsubishi, vzlétne již v roce 2014. V roce 2027 pak má být zahájená sériová výroba.

ADT-X

Foto: Model budoucí japonské stíhačky F-3 / Mitsubishi

Japonsko čelí neviditelným stíhačkám Číny a Ruska

Hlavním impulsem k urychlení prací nad japonskou stíhačkou jsou především dva. Jde o vojenské posilování Číny, hlavního mocenského oponenta Japonska, která intenzivně pracuje nad vlastní „neviditelnou“ stíhačkou 5. generace označovanou jako J-20.

 

Druhým důvodem je neochota Spojených států poskytnout Japonsku nejmodernější stíhačky F-22 Raptor. Jedině tyto stroje jsou schopny Japonsku poskytnout dostatečnou protiváhu proti chystaným čínským stíhačkám.

 

J-20

Foto: Hlavní oponent japonské stíhačky – chystaný čínský stroj J-20 / China Defense Blog


Japonsko sice v rámci programu F-X před nedávnem objednalo 42 stíhaček F-35A Lightning II, ale ty nejsou určeny pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády (Air Superiority).  Oproti F-35 má Raptor větší dostup, větší rychlost, větší dosah radaru (větší průřez trupu umožňuje použít větší radar), větší množství pokročilé elektroniky (opět díky většímu trupu a větší nosnosti) a možnost nést vetší počet protileteckých zbraní.  Je tak jasné, že v případném střetu by japonský F-35 neměl proti čínské těžké „neviditelné“ stíhačce J-20, nebo ruské T-50 příliš šanci.

 

Japonská stíhačka 5. generace

Jelikož evropské země žádné stealth stíhačky nechystají vyrábět a ruské dodávky zbraní jsou z politického hlediska (nevyřešená otázka Kurilských ostrovů) nemožné, nezbývá Japonsku nic jiného, než se pustit do vývoje vlastní stíhačky vlastními silami.

 

PAK-FA

Foto: Oponent č. 2. Ruská neviditelná stíhačka T-50 / Wikipedia


Program budování japonské těžké (dvoumotorové) neviditelné stíhačky započal již před deseti lety. Pracovní název programu je ADT-X (Advanced Technology Demonstrator – X) Šinšin  (Úmysl). Hlavním koordinátorem prací je pak firma Mitsubishi.


Přelomový rok pro program ADT-X byl rok 2007, kdy japonské ministerstvo obrany uvolnilo dostatečné prostředky, umožňující přejít od teoretických prací ke stavbě prototypu. Ten se začal stavět na začátku letošního roku. Nepůjde však o plnohodnotný stroj, ale o zmenšenou konstrukci určenou k pozemním zkouškám.

 

F-22 Raptor

Foto: Americká vojenská pýcha – F-22A Raptor. Japonsko se moc snažilo, aby tyto stroje získalo, ale americká armáda se nechtěla svých pokročilých technologií vzdát. /US Army


V současné době se předpokládá vzlet prvního demonstrátoru (opět zmenšeného a lehčího) na rok 2015 nebo 2016. První lety mají ukázat, zda lze pokračovat se stávající konstrukcí, nebo bude nutné na tvaru letadla provést další změny. Na rok 2024 – 2025 je pak naplánován let mnohem větších a těžších předsériových strojů F-3.

 

Japonská stíhačka – japonský motor

V souvislosti s programem nového stíhače začaly v Japonsku výzkumné práce i nad velkými konstrukčními celky stroje, jako například nad proudovými motory. Pohonnou jednotku pro budoucí stíhačky F-3 začala vyvíjet společnost Ishikawajima-Harima Heavy Industries.

 

Dvouproudový motor označovaný jako XF5-1 bude mít tah 100 kN (podobně jako F-22) bez přídavného spalování, 150 kN s přídavným spalováním. Podle zveřejněných údajů japonského ministerstva obrany se chystaný japonský motor velmi podobá pohonné jednotce Pratt & Whitney F119 (F-22, F-35).

 

Harmonogram prací nad novým motorem je následující. V roce 2015 má dojít k testování prototypu motoru a v roce 2017 k ukončení prací nad vývojem. Japonci mají však už nyní pro svůj budoucí motor vyvinuté některé pokročilé technologie. Jsou to například monokrystalické lopatky turbíny (schopné snášet větší pracovní teplotu a zatížení) nebo „high-tech“ spalovací komoru.

 

Zdro: Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jirka Datum: 29.10.2012 Čas: 11:15

vyroba a pouziti monokrystalickych lopatek turbin ze slitin niklu je technologie stara pres 20let, pouziva se i u civilnich letadel. ale technologie i materialy se dale vyvijeji, zejmena v Japonsku

avatar
Dip Datum: 29.10.2012 Čas: 09:53

mrgreen: F-35 je nástupcem F-16, která taky není určena pro vybojování vzdušné nadvlády. Je to víceúčelový stíhač. Pro vybojování vzdušné nadvlády je F-15 a nyní její nástupce F-22. Jak už bylo napsáno, jsou to větší letadla s větším množství paliva a větším, výkonějším radarem atd. Málo států si tyto letouny může dovolit. A hlavně státy co je vyrábí je nechtějí moc prodávat, i F-15 byla prodána pouze několika málo největším spojencům USA (Saudská Arábie, Japonsko, Korea, možná ještě někdo). V Evropě žádný stát, kromě Ruska, takový letoun snad ani nemá. Z Evropských strojů se tomu trochu možná blíží Eurofighter.

avatar
petulka Datum: 28.10.2012 Čas: 19:50

wow, lopatky turbiny z monokrystalu. takove veci se dnes delaji? to ziju asi ve svych predstavach 100 let za opicemi

avatar
Jan Grohmann Datum: 28.10.2012 Čas: 19:24

F-35 skutečně není určen k vybojování absolutní vzdušné nadvlády. Oproti dvoumotorovým stíhačům má menší rychlost, dostup, menší nosnost.
Do letadel typu F-22, T-50, J-20 a ostatních těžkých stíhačů můžete jednoduše řečeno prostě umístit více elektroniky (větší a výkonnější radar, více senzorů, výkonnější počítače atd.) a zbraní.
V materiálech co jsem našel, bylo napsáno, že : "F-22 dokáže pokrýt dvojnásobně větší bojový prostor než F-35".
Každopádně na toto téma připravujeme článek - F-22 vs F-35

avatar
mrgreen Datum: 28.10.2012 Čas: 17:37

Z článku mě překvapilo, že "F-35 nejsou určeny pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády, a že by proti konkurenčním letadlům neměli příliš šancí". Co je na tom pravdy a k čemu jsou tedy určeny? Měl jsem zato, že F-35 bude ultimátní letoun pro 21. století s pramalou konkurecí.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 28.10.2012 Čas: 08:14

Fotografie přidaná k článku asi hodně zkresluje. Z profilu leton vypadá takto: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Atdx.png

avatar
Deadog Datum: 27.10.2012 Čas: 21:58

plovinu letadla tvori prid s kokpitem ,kde da zbrane kde da nadrze ? zvlastni ,porovnejte pomer k jinemu stroji ,to sem teda zvedavy na nejake vykonnostni parametry:)

avatar
Ondřej Lacina Datum: 27.10.2012 Čas: 21:18

Takovej stealth Su-30 se špetkou F-15 :)
Moc pěknej model. Zajímalo by mě, jestli motor, kterým bude F-3 disponovat, bude tak podobný PW F119 i co se vektorovatelného tahu týče. V tom případě by ve spojení s danou konstrukcí mohlo vzniknout ďábelsky manévrovatelné letadlo. Nehledě na to, jestli by si Japonci troufli na motor s 3D vektorovatelným tahem.

avatar
artrosis Datum: 27.10.2012 Čas: 17:44

ten model F3 vypadá moc hezky...

arr