TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Vojenská vozidla Chorvatska

Datum přidání 26.03.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Chorvatská armáda představila veřejnosti novou pozemní bojovou techniku. V prvé řadě se jedná o nové kolové obrněné transportéry AMV (Armoured Modular Vehicle) firmy Patria a vozidla kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush-Protected) darovaná ministerstvem obrany Spojených států.

Foto: Oshkosh M-ATV chorvatské armády. / Igor Tabak

Foto: Oshkosh M-ATV chorvatské armády. / Igor Tabak 

 

Hlavní údernou sílu chorvatské armády představuje 72 jugoslávských tanků T-84A4 Sniper. Podle „bílé knihy" chorvatského ministerstva obrany si armáda ponechá pouze 48 tanků. Všechny vozidla projdou modernizací.


Dále se pozemní armáda opírá o 128 jugoslávských pásových vozidel M-80A. Původně měla být část vozidel stažena ve prospěch kolových vozidel AMV. Později však Chorvaté rozhodnuti přehodnotili s ohledem na skutečnost, že kolová vozidla neudrží v terénu krok s tanky.


Nejmodernějšími vojenskými vozidly armády je 126 kolových obrněných transportérů AMV. Při nedávném představení na výcvikovém polygonu vedle města Gasinci chorvatská armáda ukázala čtyři varianty – obrněný transportér, zdravotní, logistické a velitelské vozidlo.

Foto: Obrněný transportér AMV. / Igor Tabak

Foto: Chorvatský obrněný transportér AMV. / Igor Tabak 

 

Zajímavostí je, že Chorvaté vybavují vozidla potřebnými systémy průběžně. Všechny vozidla byla přitom do Chorvatska doručená v polovině roku 2013.


V aktivní službě je pouze 16 vozidel zmíněných čtyř verzí. Do konce roku chorvatská armáda převezme dalších 102 vozidel.


Posledních osm vozidel získá věž s 30mm kanonem. Výběrové řízení na dodavatele věže se připravuje. Osm strojů s bojovou věží, tedy ve verzi „bojové vozidlo pěchoty", vstoupí do služby v roce 2016.


Chorvatsko dostalo také ve dvou darovacích kontraktech z let 2013 až 2014 darem ze Spojených států 212 použitých vozidel kategorie MRAP. V prvé řadě jde o 162 moderních strojů M-ATV pro chorvatské speciální jednotky, policii, podpůrné jednotky a armádu. Všechna M-ATV získá Chorvatsko do konce příštího roku.

Foto: Chorvatská armáda získala darem 162 vozidel M-ATV. / YouTube

 

Dále se jedná o 30 vozidel MaxxPro a 20 vozidel RG33 HAGA. MaxxPro získají jak speciální jednotky, tak běžné jednotky chorvatské armády. Druhý jmenovaný využijí podpůrné jednotky.


Nesmíme také zapomenout na 83 vozidel „Humvee". Většina je nasazená v Afghánistánu, ale dvacet strojů používají Chorvaté doma pro výcvik a také jako vozidla pro předsunuté dělostřelecké návodčí samohybných houfnic PzH 2000.


Evropské výrobce zastupuje 12 vozidel Iveco LMV. Původně chorvatská armáda poptávala 84 strojů. Díky darování velkého počtu vozidel Humvee však z nákupu sešlo.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 10.11.2015 Čas: 22:42

honzasenkyr:
Jasně, ušetříš peníze za samotný nákup vozidla, ale transport do ČR není zrovna levný (není to tričko nebo ipod). Pokud ty ojetá vozidla chceš používat, musíš je prohnat generálkou, pak pokud mají plnit funkci velitelského vozidla, musíš vyndat elektroniku a prakticky všechno a osadit korpus úplně novou - což je fest drahé. Taky zjistíš že americký podvozek je něco jiného než Tatra (potřebuješ náhradní díly, lidi co dokáží stroj opravovat atd.). Ono se to začne kupit a ve výsledku zjistíš že máš nové vybavení v oježdeném vozidle.
Tohle není dobrá cesta. Pokud chorvati chtějí ty vozidla nechat tak jak jsou a vymyslí jim využití, s tím že pokud dojde k vážné poruše, je jednoduše odepíší tak je to v pořádku - to klidně mohli udělat i v AČR, ale asi tento typ vozidla nepotřebujeme (Rovery, Iveca a Tatry asi stačí). Ale pro nás, jako náhrada za Titus je to zbytečné (velikost nemusí řešit) a ve výsledku nic neušetříš.

avatar
skelet Datum: 10.11.2015 Čas: 22:03

Titus má sloužit co by velitelské vozidlo. Pro SOF chtějí něco od Supacat.
Maxxpro je oproti Titusu malý, a naši vojáci s ním mají zkušenosti z Afghánu. I to může být důvod, proč jej nechtějí.. údajně je dost vratký.

avatar
honzasenkyr Datum: 10.11.2015 Čas: 21:37

Ano je to pěkná nová kára, ale mě na to nejvíc zaráží ty vyhozené peníze, oproti MRAPům "zadarmo" (navíc otestovaným v boji). Ušetřit hodně miliard by bylo přeci fajn a mohlo by se to investovat do další potřebné techniky. Soukromník by prostě takhle nehospodařil (viz Pandury ap.). Zajímalo by mě proč je Oskosh nepoužitelný - malá kapacita? Je to přeci auto stvořený pro SOF. Co bude naše SOF asi poptávat? Díky za odpo

avatar
Rase Datum: 10.11.2015 Čas: 18:33

Pokud zůstane jen u Tituse (co se týče MRAP pro AČR), tak bych neviděl problém. Titus je hlavně nové vozidlo, což je velké plus do budoucna (jak se říká: "nejsme tak bohatí aby sme kupovali levné věci"). Minimálně co se týče technického zázemí, náhradních dílů, servisu atd. Navíc je sexy :D
ps. Oskosh je pěkné vozidlo, ale pro AČR nemá smysl

avatar
honzasenkyr Datum: 10.11.2015 Čas: 16:27

Je to půl roku a AČR poptává zrychleně MRAPy a auta pro SOF. Místo Tituse/Vegy mohla mít AČR MaxxPro/RG33 HAGA a pro SOF Oskosh. Mohlo se přeci ušetřit několik miliard. Přijde mi to zase jen jako hra jak nakupovat od místních výrobců a zprostředkovatelů. Mohl by mi prosím někdo vysvětlit, v čem tato auta jsou pro nás nevhodná nebo jaký byl důvod GŠ?

avatar
Hubňa Datum: 28.03.2015 Čas: 21:04

Je třeba chápat, že darováním se nezíská jen vozidlo, ale celý složitý zbraňový systém. Ano, nákupní cena by sice byla nula, ale s připočtením dalších nezbytných nákladů včetně dopravy z Afghánistánu se nám to už zřejmě nevyplatí. Chorvatům asi ano, ale to hlavně díky vysokému počtu vozidel

avatar
peterLuk Datum: 28.03.2015 Čas: 00:12

Jura99, mne to príde, že je to u nás skôr naopak - vláda dostane ponuku a potom hľadá úlohy ktoré by dané vozidlo mohlo splniť (viz. BlackHawk)...

avatar
Jura99 Datum: 27.03.2015 Čas: 18:22

Tak s díly by nemusel být problém, při takové počtu darovaných strojů lze třeba polovinu z nich nechat pro kanibalizaci dílů. Spotřební díly, jako filtry apod. musí jít koupit. Ale teď už je to stejně jedno. Vojáci neuvažují v ekonomických souvislostech, oni si dají požadavek a ten se jim buď splní nebo ne. Obráceným postupem to v armádě moc nefunguje, že nabízí se zbraň, vymyslete k čemu by mohla sloužit.

avatar
leviathan Datum: 27.03.2015 Čas: 17:58

ak Chorvati prebrali 162 Oshkoshov, tak asi maju aj nejaku predatvu o nahradnych dieloch. snad taki sprosti nie su, nie?

Jedno Iveco LMV stoji od 600 000 do 1,5 mil Eur podla vybavy. To je proti cene za prepravu - odhadujem cca 100 000 Eur - hodne velky rozdiel.

Dalej RG33 haga je bez problemov pouzitelny stroj aj v nasich podmienkach. Ako velitelske, medicinske, spojarske, zenijne vozidlo. OSSR pouzivaju Tatrapany , co su podobne veleke hovada a stoja ciez statisice Eur.

avatar
J. Alcatraz Datum: 27.03.2015 Čas: 12:28

Souhlasím se stirling... ale Operational range obou vozidel je cca 500km ... takže to s tou spotřebou nebude tak hrozné když ohlédneme na váhu Iveco má cca 6,5t a M-ATV 12,5t. Každopádně si myslím že země jako ČR,SK,HU, ..... by pro ně našli využití(nemusí to být jen M-ATV). Když je to "zadarmo".

Každopádně kdyby se koupily měli by se vojáci čím prohánět ve Vrběticích.

avatar
stirling Datum: 27.03.2015 Čas: 11:15

Použitelné jsou podle mě normálně, ta balistická ochrana bude podobná jako u iveco + tam máš bonus, že je to odolnější proti minám a náložím. Když na střechu dáš stejnou stanici tak máš možná lepší vozidlo, ale určitě rozhodla ta logistická náročnost - cena náhradních dílů a spotřeba.

avatar
Kozlus Datum: 27.03.2015 Čas: 10:30

Pro nas ty MRAPy fakt nemaji zadnej vyznam a naroky na dopravu a servisni zazemi to posouvaji nekam do totalniho nesmyslu. V normalnim boji je to skoro nepouzitelny.

avatar
Deutschmann Datum: 27.03.2015 Čas: 08:32

Armáda USA nabízela MRAPy z Afgánistánu i ČR. Ale pokud vím tak si žádné zadarmo nedovezeme.
Prý kvůli tomu že bychom je nevyužili a byly problémy se servisem.

avatar
Jura99 Datum: 27.03.2015 Čas: 05:57

V tisku byla informace, že USA budou MRAPy z Afghánistánu či Iráku likvidovat, že se jim nevyplatí přeprava zpět do USA. Že by mj. proto ten dar HR?

avatar
Blake Datum: 26.03.2015 Čas: 23:14

Nemyslim si ani, ze to je realny dovod, preco nakupili prave ojazdene americke MRAPy, ale okamzite ma napadlo toto:
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/8630585.jpg

arr