TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Datum přidání 21.02.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 28 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků Leopard 2A4. Modernizované tanky, označované jako Leopard 2PL, získají především novou balistickou ochranu a moderní systém řízení palby. Díky projektu polský průmysl rovněž získá přístup k moderním německým zbrojním technologiím.

Leopard 2PL

Foto: Fotografie z tiskových materiálů firmy Bumar ukazuje pravděpodobnou podobu Leopard 2PL. Vzhled tanku je umírněnější oproti předchozím představám. Lepší snímky ani další oficiální fotografie tanku Leopard 2PL nejsou k dispozici. / Bumar

 

Modernizace armády i průmyslu

V roce 2002 Polsko objednalo ze zásob německé armády 128 starších tanků Leopard 2A4. V roce 2013 dalších 14 tanků Leopard 2A4 a 105 novějších tanků Leopard 2A5.

 

Polská armáda plánuje do roku 2020 modernizovat tanky Leopard 2A4 původní dodávky (128 ks) na standard Leopard 2 PL. Cena německo-polského modernizačního programu dosahuje 130 milionů euro (3,5 miliardy Kč). Po skončení první fáze projde modernizací na standard Leopard 2PL i zbývajících 14 tanků Leopard 2A4.

 

V rámci smlouvy Rheinmetall vypracuje projekt modernizace a v roce 2017 vyrobí dva prototypy. Po ověření technické vyspělosti prototypů německá strana ve svém závodě v roce 2018 vyrobí prvních šest vozidel Leopard 2 PL.

 

Dalších 12 vozidel vznikne pod dohledem německé strany v polských závodech Bumar. Následně, po získání technické dokumentace a know-how, modernizace dalších vozů proběhne čistě v režii polské strany. Tímto způsobem chce polská strana získat vlastní schopnosti v servisu, opravách i modernizacích tanků Leopard.

 

Klíčové prvky modernizace

Ochrana posádky

Vylepšení polských tanků Leopard 2A4 se týká především balistické ochrany, systémů řízení palby a výzbroje.

 

Věž získá nové přídavné pancéřování německé firmy IBD Deisenroth Engineering. Pancéřová ochrana korby (balistická i ochrana proti minám) však zůstane na stejné úrovni. Důvodem je především nutnost zachovat hmotnost tanku maximálně 60 tun.

 

Foto: Polský Leopard 2A4. / Public Domain

Foto: Polský Leopard 2A4. / Public Domain

 

Hmotnost tanku Leopard 2PL se tak zvýší pouze o čtyři tuny - tři tuny pro pancéřování věže a jednu tunu na další modernizační prvky. Při překročení povolené hmotnosti by muselo dojít k úpravám podvozku a zavěšení kol.


Stejná firma dodá i balistické polstrování vnitřního prostoru tanku. Polstrování ochrání posádku před úlomky pancíře při zásahu podkaliberní střelou. Připomeňme, že při zásahu podkaliberní střelou penetrátor nemusí proniknout pancířem - prudký náraz dokáže vytvořit mrak střepin z pancíře, který zabíjí a zraňuje posádku tanku.


Modernizace pancéřování proběhne ve spolupráci s polskou firmou Rosmak. Polská strana získá následně povolení k licenční výrobě pancíře. Odolnost věže má být větší než u tanků Leopard 2A5. Bezpečí posádky také zvýší protipožární a protivybušný hasící systém firmy Deugra.


Systém dokáže uhasit jak oheň v prostoru pohonné jednotky, tak uvnitř prostoru posádky - například při zásahu munice nebo miny. Díky optickém senzorům je hasicí systém schopen uhasit oheň v prostoru posádky doslova za zlomek sekundy.

 

Elektrické ovládaní a senzory

Dalším klíčovým prvkem modernizace je výměna hydraulického ovládaní věže a hlavně za elektrické. Elektrické ovládaní je jednoduší a také bezpečnější - nehrozí požár hydraulické kapaliny. Z důvodu instalace elektrického ovládání a náročnějších elektronických přístrojů Leopard 2PL získá novou pomocnou pohonnou jednotku o elektrickém výkonu 17 kW.

 

Řidič tanku dostane nový denní a noční pozorovací přistroj pro jízdu vpřed i vzad. Zaměřovací přístroj střelce EMES-15 a pozorovací přístroj velitele PERI R17 získají polskou termovizní kameru 3. generace KLV-1 Asteria.

 

Otočný termovizní přístroj R17 bude modernizován na nejnovější standard R17A3 (na úrovni tanků Leopard 2A7) s laserovým dálkoměrem. Práci velitele tanku usnadní nový víceúčelový barevný monitor s výstupem z EMES-15 i vylepšeného R17A3.

 

Video: Dokument polské televize o účasti polského průmyslu na modernizaci tanků Leopard 2A4. Reportáž mimo jiné názorně ukazuje komplexnost a náročnost výcvikového a školícího zázemí. / YouTube

 

Na druhou stranu nejsou informace o modernizaci komunikačního vybavení nebo o instalaci systému pro distribuci informací na bojiště BMS (Battlefield Management System), který umožňuje veliteli tanku získat přehled o pozicích svého tanku, ostatních strojů jednotky a pozicích nepřítele a jeho jednotek. S BMS se však počítá v budoucnu, kdy polská armáda plánuje širší zavedení BMS pro své pozemní jednotky.

 

Výzbroj a munice

Další klíčovou oblastí modernizace je výzbroj. Leopard 2PL získá modernizovaný kanón ráže 120 mm a upravený nabíjecí mechanismus. Úpravy umožní používat výkonnější podkaliberní tankovou munici DM63A1 a programovatelnou tříštivotrhavou munici DM11. Ovládaní spouště se stane elektrické.

 

Aby bylo možné použit munici DM11, do nabíjecího ústroji bude přidán elektronický programovací systém. Bojovou hlavici DM11 lze nastavit pro explozi při dopadu, se zpožděním (pro ničení cílů za překážkou) nebo v přesně dané vzdálenosti (pro ničení zakopaných cílů).

 

Výcvik

Projekt Leopard 2PL však není jen o nové munici nebo moderních senzorech. V rámci samostatné smlouvy je řešena modernizace školicího a výcvikového zázemí, mimo jiné tankových simulátorů AGPT (Ausbildungsgerät Gefechtssimulator Panzertruppe) a ASPT (Ausbildungs-Schießsimulator der Panzertruppe).

 

AGPT je virtuální počítačový simulátor určený k výcviku taktiky velitelů tanků. AGPT obsahuje tři konzole s monitory pro velitele tanků a jednu konzoli pro velitele tankové roty.

 

Naopak simulátor střelby ASPT je věrnou replikou prostoru tanku Leopard s funkčním nabíjecím mechanismem. V kombinaci s virtuální technologií ASPT slouží k výcviku souhry velitelů a střelců.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 24.02.2016 Čas: 09:59

Lukas:
Taky jsem si všiml, že Polsko koupilo nějaké licence od Ukrajinců (nějaké obrněné auto). Je docela škoda, že si tam naše firmy taky něco nenašly, přeci jen v oblastí tankových střel, různých pancéřů, možná i nějaká elektronika atd. Daly by se najít zajímavé věci, které by šly upravit a vylepšit.
Záleží ale na vedení jednotlivých firem - přeci jen to nejsou státní podniky.

avatar
Lukas Datum: 23.02.2016 Čas: 23:03

Być może kupimy K-21
Ale po 2019 - gdy będzie wiadomo czy polski przemysł opracował BWP
Czy nie...

Na dziś nawet jakbyśmy chcieli to pieniądze są zaplanowane na inne wydatki..

W Polsce nazywamy to "krótka kołdra"

Mamy inne pytanie - czy czeski / słowacki przemysł nie interesuje się kupnem know-how od Ukrainy? Na przykład dokumentacji przeciwpancernych pocisków kierowanych?

avatar
Rase Datum: 23.02.2016 Čas: 22:05

Lukas:
Uznávám, že SKOTy jsem vytahovat neusel (náš průmysl měl taky vady)
Já mám právě strach z toho, co by vzešlo z těch rozdílných potřeb
Zajímavá by byla licence na Korejský K-21 - umí plavat, váha necelých 25,6 t, posádka 3+9, cena zhruba jako CV90, konstrukce klasická s použitím moderních materiálů. Navíc by se dal upravit podle potřeby:
https://en.wikipedia.org/wiki/K21

tady jsem to rozebral detailněj:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=170&t=6916&sid=740e3baced775466f489b825fc6b6789

Navíc poláci nakoupili korejské podvozky pro své houfnice.

avatar
Lukas Datum: 23.02.2016 Čas: 21:54

Rase, Rase - znowu wracasz do historii sprzed 50 lat?
Od 10 lat produkujemy dużo bardziej skomplikowane transportery i nie ma problemu. Ba nawet na eksport (i w imieniu głównego producenta)

Ja też nie widzę szans na wspólny BWP.

Nas interesuje pojazd który zastąpi - BWP-1, MTLB, M113. potrzebujemy naprawdę dużo tych pojazdów stąd takie wymagania. (25 ton, pływanie itd.)
Dodatkowo terminy - dziś kończymy program Rosomak, finalizujemy program Krab, modernizujemy Leopardy, wybieramy śmigłowce i systemy przeciwlotnicze - nie ma pieniędzy by dziś kupować gąsienicowe BWP. Dlatego to jest temat na ok. 2018 roku. (Dziś mamy czas na sprawdzenie możliwości przemysłu - jeśli przemysł nie poradzi sobie z tematem to kupimy licencje)

Inaczej jest w Czechach czy Słowacji - Wam potrzeba 150-200 wozów.
Nie macie takich wydatków (bo nie kupujecie jednocześnie systemów przeciwlotniczych, ani nie modernizujecie czołgów )
Możecie wybrać i kupić nowe BWP dziś...

avatar
Rase Datum: 23.02.2016 Čas: 20:52

Dřív jsem byl velkým zastáncem společného řešení "BVP" v rámci V4 (přeci jen množstevní sleva je citelná), ale čím dál tím víc se kloním k tomu, mít stroj vyrobený u nás, s licencí na další prodej, servisem, velkým počtem českých dílů - byť drahým oproti velkoprodukci. Velkým plusem je i to, že bychom je měli vyrobené dřív - než se všechno vyřeší, domluví, upraví se několikrát smlouva a ve výsledku by se mohlo stát že zůstaneme jen my a Poláci odeberou jen pár kusů aby se neřeklo :D
Navíc po zkušenostech se SKOTy, kdy praskaly sváry atd. tak radši "soukromé a drahé" řešení.

avatar
juhelak Datum: 23.02.2016 Čas: 17:39

ono pokud vyhraje zakazku na pasove transportery ascod, tak se bude licencne vyrabet v cr..nevidim tam moc prostor pro Polaky. Vubec bych se s nimi nespojoval..prijde mi jako by meli v Polsku predimenzovane vyrobní kapacity a ted porad shaneji zakazky aby tam nemuseli propoustet. Ac maji kapacity vetsi tak myslim ze ceská strojírenska skola je kvalitnejsi a není potreba si neco nechávat vyrobit v Polsku.
Co se týce tanku, tak bych byl nejradeji kdyby stropnicky dojednal nejaky vyhodny odkup Abramsu, jako kdyz je USA prodavali do Maroka nebo tam nekam. Pancerováni by jsme si na nej dali svoje + svoji domací aktivní obranu.

avatar
Jura99 Datum: 23.02.2016 Čas: 17:31

Aha. To bychom jim skočili na špek, podobně jako SK se Scipiem. Pod rouškou "spolupráce" bychom se stali zákazníkem, což naznačuje věta "Transportéry by měl vyrobit polský průmysl ve spolupráci s Českem. V projednávaném plánu se s Polskem počítá jako vedoucím aktérem celého projektu, který by měl být jednou z priorit polského zbrojního programu."

Jen to ne. Trasportér ať vyrobí třeba VOP N.Jičín nebo Excalibur, jako licenci ASCOD popř. CV90 v plnohodnotném provedení, žádný polský derivát nepotřebujeme.

avatar
Nesher Datum: 23.02.2016 Čas: 16:49

Jura99
Ten článek na E15 je trochu zmatený, nicméně se nejedná o kolová OT, ale o pásová BVP/OT.
Anichž by se chtěl někoho dotknout, tak s Vámi musím souhlasit. Poláci stále nemají jasno co vlastně chtějí (lehké BVP ala sovětská škola) nebo těžší stroj (západní filozofie)? U AČR předpokládám zájem o těžší stroje ( už kvůli větší ochraně omezeného počtu personálu)
Navíc budou mít tendenci minimalizovat podíl CZ průmyslu na výrobě, lépe řečeno hledají zákazníka a nikoliv partnera, přičemž některá jejich řešení rozhodně žádný zázrak nebudou.

avatar
Jura99 Datum: 23.02.2016 Čas: 16:24

Moc bych se neplašil, Poláci tu dohodu o modernizaci ještě vypoví, jak je jejich dobrým zvykem. V Polsku je příslib objednávky podobně hodnotný, jako na blízkém východě (viz. "objednávka" L-159, která by se nakonec neuskutečnila, nebýt války s ISIL). Ovšem nemodernizovaný L2A5 je zastaralý stroj z 80tých let a modernizaci pro bojové použití potřebuje. Pokud jde o AČR, určitě nemá smysl šetřit, ale koupit tanky nové.

Na E15 píšou o zájmu Polska na společné výrobě transportérů s ČR. Na titulce je Titus, ačkoliv podrobnější info v článku není, že se jedná právě o Titus. Přesto doufám, že Tatra na nějakou společnou výrobu nepřistoupí (proč taky?) a transportéry jim v případě zájmu jen prodá.

avatar
3RMO Datum: 23.02.2016 Čas: 16:07

Zdravim všechny. Vím že to je mimo tento článek ale nevíte někdo něco o tomto?
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/polaci-jednaji-s-ceskym-ministerstvem-o-spolecne-vyrobe-transporteru-1273532

avatar
Rase Datum: 23.02.2016 Čas: 13:04

Klasický Leopard 2 vyrábí snad jen Sistemas (ve Španělsku) - za 11 mil.€
Od Němců Leopard 2 A7+ jsem našel za 8,5 mil.€ (asi jen úprava ojetého tanku).
Novovýroba vylepšeného Leopardu, s novými materiály, odlehčenou konstrukcí, novým kanonem, nabíjecím automatem a moderníma vychytávkama (třeba i municí mimo korbu), by vyšla tak draho, že to už rovnou můžou posvatit nový tank.
Konstrukce Leopardu 2 má svoje limity a omezení. přeci jen je to stará konstrukce a dneska jsou nároky jiné.

avatar
Lukas Datum: 23.02.2016 Čas: 12:27

Rase - Niemcy (podobnie jak Francuzi) są w stanie wyprodukować nowe Leopardy.
To nie jest problem...

"nowy" Leopard 2A... i tak będzie tańszy od Leoparda 3 - bo oparty o linie montażowe i technologie, które już są...

Tu chodzi o to to by przemysł miał dwa produkty:
- leopard 3 - "dla wymagających"
- leopard 2A... - dla biedniejszych. (Nie każdy potrzebuje najlepszego czołgu na świecie - ale wielu będzie szukało następców leopardów 1, M60 czy T-72 )

Obie konstrukcje mogą posiadać pewne wspólne komponenty np. armata, APS
To jest korzystne dla przemysłu (amortyzuje koszty)

Taka może być "taktyka biznesowa" koncernów, które są świadome że obecny rynek jest mniejszy niż 30 lat temu

avatar
Rase Datum: 23.02.2016 Čas: 12:10

Navíc, KMW dokáže Leopard 3 postavit sama. Nexter přibrali kvůli některým technologiím a taky možnosti prodeje přes Paříž, která prodá komukoliv cokoliv. Německá vláda může dělat problémy a některé prodeje blokovat (viz Leopardy 2 pro Saudy, kdy KMW přišla o nemálo peněz).
Německé tanky mají ve světě dobré jméno a jak zmínil Nesher, nic jiného k dispozici není a Leopardu 2 nejde prodlužovat životnost do nekonečna

avatar
Nesher Datum: 23.02.2016 Čas: 11:59

Lukas
V dlouhodobé perspektivě každý kdo dnes provozuje Leopardy + další státy, které dnes provozují třeba téčka, tedy půlka Evropy, Kanada, Chile atd. Ono totiž v buducnou, pokud nebudete chtít ruskou či čínskou produkci moc možností nebude. Pak už vám zbývají jen USA, Turecko, Jižní Korea. S Japonkem a Izraelem se v tomto ohledu moc počítat nedá.

avatar
Lukas Datum: 23.02.2016 Čas: 11:42

Tak, pamiętam projekty niemiecko-francuskie.

Ale teraz jest inna sytuacja...
Ile czołgów potrzebuje Heer - 300? 400?
Ile AdT ?

To mało - bardzo mało dla takiego projektu. Potencjalnych klientów nie ma..
Bo kto? UK? Włochy? Polska?

Globalnie ciężko znaleźć klientów na 2000 pojazdów...

arr