Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Modernizace pozemních sil Polska

Datum přidání 27.08.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 24 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Polsko řadu let vyvíjí značné úsilí s cílem modernizovat své ozbrojené síly. Polský autor Remigiusz Wilk v článku Out with the old: Polish land systems modernisation přibližuje aktuální modernizační projekty polských pozemních sil.

Polská obrněná technika

Foto: Technika polské armády - Leopard 2A4, Leopard 2A5, PT-91 Twardy a bojové vozidlo pěchoty Rosomak; větší foto / MON

 

Podpora domácího zbrojního průmyslu

Polsko usiluje o posílení schopností a kapacit domácího zbrojního průmyslu. Za podpory vlády průmysl vyvíjí celou plejádu nové vojenské techniky a zbraňových systémů - od ručních palných zbraní, přes řízené střely až po univerzální pásovou platformu UMPG (Uniwersalna Modułowa Platforma Gąsienicowa).

 

V roce 2013 státem vlastněné firmy vyrábějící vojenskou techniku přešly pod koncern Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). PGZ sdružuje 60 společností a zaměstnává 17 500 lidí. Roční obrat dosáhl v minulém roce 1,3 miliardy dolarů.

 

Vznik PGZ má pomoci překonat hlavní slabinu polského zbrojního průmyslu - nedostatek nových zbraňových systémů nebo pokročilých technologií, které dokáží uspět v zahraničí nebo na domácím trhu.

 

Foto: Leopard 2A5 polské armády. / MONFoto: Leopard 2A5 polské armády. / MON

 

Hlavní bojový tank Leopard 2

V roce 2012 Polsko objednalo v Německu 128 starších tanků Leopard 2A4 a v roce 2013 za 256 milionů dolarů (1,6 miliardy Kč) dalších 119 tanků Leopard 2.

 

Druhá objednávka zahrnovala 105 novějších tanků Leopard 2A5 a 14 tanků Leopard 2A4. Součástí dodávky je také 220 podpůrných vozidel. Všechny tanky a podpůrná vozidla druhé objednávky dostane polská armáda do konce letošního roku.

 

Polsko plánuje modernizovat 128 tanků Leopard 2A4 první objednávky na standard Leopard 2PL. Polsku jde také o vybudování komplexní domácí průmyslové základny, která bude schopna provozovat, opravovat a modernizovat tanky Leopard 2.

 

Konečný rozsah modernizace na standard Leopard 2PL není znám. Cílem je však v maximální míře zapojit domácí průmysl. První prototyp tanku Leopard 2PL dodá konsorcium PGZ již v letošním roce. Všechny tanky Leopard 2PL získá polská armáda do konce roku 2020.

 

V ruku v ruce s modernizací tanků projde přestavbou 28 pásových vyprošťovacích vozidel Bergepanzer 2 na standard WZTBPz(PL). Bergepanzer 2 slouží k vyprošťování a odtahu nepojízdných tanků Leopard 2. Přestavba (2015 až 2022) je nutná kvůli zavedení těžších tanků Leopard 2A5.

 

Foto: Rosomak v Afghánistánu / MON

 

Rosomak

V roce 2002 Polsko objednalo 690 kolových obrněných vozidel Rosomak (Patria AMV). Později byl počet snížen na 570 vozidel - 313 bojových vozidel pěchoty a 257 obrněných transportérů a speciálních vozidel (záchranářské, velitelské, průzkumné, atd.).

 

V roce 2013 Polsko objednalo dalších 307 vozidel za 544,1 milionu dolarů (13 miliardy Kč). Polská armáda získá vozidla druhé objednávky do roku 2019.

 

96 vozidel Rosomak získá 120mm automatický minomet (Rak). 122 vozidel dostane bezosádkovou věž (ZSSW-30) se 30mm kanónem. Pro další stroje je pak k dispozici dálkově ovládaná věž ZSMU-127 Kobuz s kulometem ráže 7,62 nebo 12,7 mm. Ve všech případech jde o domácí zbraňové systémy.

 

Vozidla Rosomak vyrábí na základě licenční smlouvy s firmou Patria polská firma PGZ. Polsko vozidla nejen vyrábí (až 90 % dílů je polského původu), ale také modernizuje a nabízí na vybraných trzích. Polsko navíc provedlo na vozidlech Rosomak oproti originálu více než 600 modifikací.

 

Prvním úspěchem PGZ je dodávka vozidel Scipio (Rosomak + slovenská věž) slovenské armádě.

 

PL-01 ConceptFoto: Koncept vozidla přímé podpory PL-01 Concept. / PGZ

 

Gepard a Borsuk

V roce 2013 polské ministerstvo obrany spustilo dva programy s cílem nahradit vozidla BWP-1 a tanky T-72. Programy stojí na společné pásové podvozkově platformě UMPG. Platforma je vyvíjená v lehké a těžké variantě.

 

Těžká varianta je pracovně nazývaná „Gepard". Počítá se s vývojem vozidla pro přímou palebnou podporu a obrněného ženijního vozidla. Koncept DSV jsme mohli vidět pod označením PL-01 Concept na výstavě MSPO 2013.

 

DSV (35 t) se 120mm automatickým kanónem převezme úkoly po polských T-72. Verze se 105 kanónem je určená pro export. Kanóny dodá belgická firma CMI Defence. Polská armáda vyřadí do roku 2021 všechny T-72 a nahradí je až 400 vozidly DSV.

 

Lehká varianta poslouží pro vývoj nástupce BWP-1 - vozidla Borsuk (Jezevčík). Podle současných plánů UMPG vznikne na základě pásového podvozku švédského bojového vozidla CV90.

 

ZSSW-30Foto: ZSSW-30 / HSW

 

ZSSW-30

Borusk, Rosomaky a některá budoucí kolová obrněná vozidla získají výše zmíněnou dálkově ovládanou věž ZSSW-30 (Zdalnie Sterowany System Wiezowy 30).

 

Hlavní výzbroj ZSSW-30 tvoří americký kanón ATK Mk 44 Bushmaster II se schopností používat dva druhy munice, včetně programovatelné (ve vzduchu explodující). Kanónu sekunduje polský kulomet UKM-2000C ráže 7,62 mm a dvojice izraelských střel Spike-LR.

 

Věž disponuje schopností hunter-killer, tedy nezávislého vyhledávaní a ničení cílů. Čtyři pozorovací přístroje (velitel, střelec, nouzový přístroj, periskop) pokrývají celé okolí vozidla.

 

BobrFoto: Před několika lety vznikl v Polsku pro program LOTR projekt lehkého pancéřového vozidla Bobr od firmy AMZ Kutno. O vozidlo Bobr však polská armáda zájem nakonec neprojevila. / AMZ Kutno

 

Kleszcz

Kleszcz (Klíště) je kryptonym lehkého průzkumného obrněného transportéru LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy). Program LOTR hledá náhradu za 450 průzkumných a obojživelných sovětských vozidel BRDM-2 4×4.

 

V rámci programu LOTR se požaduje obojživelné vozidlo 4×4. Posádka musí být dvou až trojčlenná a chráněná pancířem dle STANAG 4569 Level 3. Požadováná je rychlost 90 až 110 km/h na silnici a dojezd 600 až 1000 km.

 

Za zmínku stojí také projekt polsko-německého transportéru 6×6 vycházející z vozidla TPz Fuchs. Jde o projekt německé firmy Rheinmetall a PGZ, nabízený pro program LOTR. Polské ministerstvo obrany však o verzi 6×6 neprojevuje zájem. Přesto obě firmy v programu pokračují - prototyp vozidla vznikne do tří nebo čtyř let.

 

Foto: Krab na jihokorejském podvozku houfncie K9. / Stalowka.net, Jacek Rodecki

 

Dělostřelectvo

Polská armáda již řadu let připravuje výměnu letitých sovětských dělostřeleckých systémů ráže 122 a 152 mm za zbraně v ráži NATO.

 

Firma HSW (Huta Stalowa Wola) patřící pod PGZ, je zodpovědná za čtyři programy - kolový a pásový samohybný 120mm minomet Rak, houfnice Kryl ráže 155 mm na kolovém podvozku, houfnice Krab ráže 155 mm na pásovém podvozku a kolový raketomet WR-300 Homar.

 

Rak je minometný systém uložený v bezosádkové věži, kterou lze umístit na kolové nebo pásové vozidlo. Automatický nabíjecí systém pojme 20 nábojů, ve věži je místo pro dalších 40 nábojů. Polská armáda plánuje (od roku 2018) získat 96 minometů Rak integrovaných do vozidel Rosomak.

 

HSW nabízí minomety také pro export. Na výstavě MSPO 2013 HSW představil minomet Rak umístěný na německém pásovém vozidle Marder. Německo vozidla Marder stahuje z výzbroje a HSW nabízí zájemcům jejich modernizaci a přezbrojení na systém Rak.

 

Minomet RakFto: Minomet Rak umístěný na polském pásovém podvozku UPG-NG a kolovém Rosomak. / HSW 

 

Houfnice Kryl využívá jako podvozek polské nákladní vozidlo Jelcz 663.32 6×6. Hlavní výzbroj tvoří odlehčená varianta izraelského dělostřeleckého systému Elbit Systems/Soltam 155 mm ATMOS 2000.

 

Hmotnost houfnice je 23 tun, ale může být snížená na 19 tun pro transport letadlem C-130 Hercules. ATMOS ničí cíle na vzdálenost až 40 km při počáteční rychlostí střelby až 6 výstřelů/minuta a následně ustálenou rychlostí 2 výstřely/minuta.

 

Ukončení vývoje houfnice Kryl se očekává na konci letošní ho roku. Polská armáda projevuje zájem o 72 vozidel.

 

Program Krab běží již od roku 1999, kdy polské ministerstvo obrany vybralo britskou věž z houfnice AS90 vyzbrojenou kanónem L31A1 ERO. První dva prototypy využívající polský pásový podvozek UPG-NG (Uniwersalne Podwozie Gąsienicowe Nowej Generacji) vznikly v roce 2000 až 2003.

 

Dlouhodobé problémy s vývojem podvozku však donutily Polsko najít alternativu - podvozek jihokorejské houfnice K9 Thunder.

 

Prvních 24 kusů podvozku z Jižní Koreje získá Polsko v roce 2017, mezi roky 2018 až 2020 pak dalších 12 kusů. Zbývající podvozky (celkově 120 ) vyrobí v licenci HSW. Společně s licenční výrobou dojde k transferu technologií do polského průmyslu. Všech 120 houfnic Krab obdrží Polsko do roku 2025.

 

Jelcz

Foto: Jelcz 442.32 4x4 / Jelcz

 

Lehká vozidla

V roce 2013 polské ministerstvo obrany objednalo 910 vozidel Jelcz 442.32 4×4. Automobil pohání německý motor MTU 6R 106 TD21 o výkonu 243 kW (346 koní). Jelcz, patřící pod PGZ, je hlavním dodavatelem vozidel 4×4, 6×6 a 8×8 polské armádě.

 

Polsko rovněž hledá terénní vozidla 4×4 s cílem nahradit vozidla polské výroby Honker a sovětské UAZ469. Před několika měsíci Polsko spustilo program Mustang s cílem získat 882 terénních vozidel 4×4. Dodávka vozidel je naplánována na roky 2016 až 2022.

 

V letošním roce polská armáda spustila program Zmija (Zmije) s cílem získat 118 ozbrojených průzkumných vozidel dlouhého dosahu. Požaduje se vysaditelnost na padácích, přepravitelnost letadly C-130E Hercules polské armády a také přepravitelnost v podvěsu pod vrtulníky.

 

Prázdná hmotnost vozidel je požadována 1700 kg při schopnosti přepravovat až 900 kg nákladu. Vozidlo musí trojčlennou posádku podporovat až sedm dní.

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
dante1 Datum: 01.09.2015 Čas: 21:52

Poláci by se na to mněli vykašlat a zamněřit se na duležitější věci.Každá koruna do armády jsou vyhozené peníze které mohly být využity mnohem lépe, válka v evropě nehrozí ani ve vzdálenější budoucnosti , bojůvky jako na ukrajine mohou nastat ale žádný větší konvenční střet podle mně nehrozí,samozřejmně je to jen můj názor

avatar
RiMr71 Datum: 28.08.2015 Čas: 17:25

"Rusům se nevyplatily US motory a dnes usilují o náhradu vlastní produkcí"

...nerozumím... jakože by třeba Polsko začalo okupovat kus amerického území, ochladly by polsko-americké vztahy, Polsko by vystoupilo z NATO a EU, EU a USA by na Polsko uvalili embargo, následně by Polsko třeba likvidovalo zdraví škodlivé Babišovy dobroty a jiné EU a USA potraviny a jako jeden z důsledků embarga by nemělo Polsko přístup k americkým náhradním dílům na americké stroje?

Nebo jaks to myslel, že by se klidně Polsku nemusela vyplatit technika s americkými motory?

avatar
pjek Datum: 28.08.2015 Čas: 12:08

Na polskou zbrojní techniku nejsem expert. Přesto si dovolím pár poznámek: První se týká převažující kooperativní platformy, což odporuje logice čistě domácí výroby. Nejen Rusům se nevyplatily US motory a dnes usilují o náhradu vlastní produkcí. Dále, s jakými zdroji polská vláda a armáda hodlá celý program realizovat - s dodatečnými nebo konkurenčními, které způsobí nedostatek jinde? Kromě toho, již jsem viděl spoustu obdobných projektů, ale jen některé se koncepčně vyrovnaly s podmínkami budoucího bojiště. Udržovat vojenský penězovod v době míru je jedna věc a jeho výsledky pak používat v době konfliktu je věc druhá. Tolik k tématu ode mne.

avatar
Lukas Datum: 27.08.2015 Čas: 21:43

A ile projektów udało się zrealizowąc czeskiemu lub słowackiemu przemysłowi?

Oczywiście - projekty miedzynarodowe okazały się porażką - z wielu przyczyn...

Ja nie mówie że jest super - wręcz przeciwnie - mógłbym wiele napisać o tym jak polski przemysł zbrojeniowy jest zły, albo jak slabe sa plany modernizacyjne...

Ale z drugiej strony mam troche pokory...
Polska wydaje na wojsko mniej niż Holandia...

avatar
OndrejK Datum: 27.08.2015 Čas: 21:19

A ještě bych dodal. Ti kdo s poláky spolupracovali kdysi na vývoji Skota a v devadesátých letech na snaze společné modernizace Mi.24 by mohli vyprávět jak Polsko vyvíjí a jaká je pravděpodobnost, že to dotáhnou do konce. V tomto směru možná pokulháváme s tím, že až teď jsme se probrali a začalo nám na obraně záležet.
Jsem ale přesvědčen, že schopnostmi je Česko-Slovenský průmysl stále dál. Rozhodně tedy je blíž realitě. Pandury dokážeme vyrábět, nepochybuji že případně i Ascod, stejně tak Vega či Titus a jiné na platformě Tatry je naprosto reálné u nás vyrobit. Střelné zbraně, elektronické prostředky , radary, letecký průmysl je i díky často zatracované L-159 schopností vyvíjet a modernizovat úplně jinde schopnostma. Určitě je reálnější výroba slovenských houfnic než polské projekty.

avatar
Lukas Datum: 27.08.2015 Čas: 21:10

Pozjady wsparcia to Bergepanzer 2, bruckelegenpanzer Biber, M557 i ciężarówki...
To kupiliśmy obok 119 leopardów...
Generalnie 1 leopard kosztował nas 1 mln Euro :)

Tekst jak tekst - Remigiusz Wilk (REMOV) nie napisał wszystkiego
np. liczba moźdizerzy RAK jest nieustalona - padają sprzeczne liczby od 64 do 96


Podobnie z ZSSW-30 - oficjalnie mowa o 122 wież - ale każdy kto umie liczyć wie, że wojsko kupi więcej wież dla Rosomaków - 210 sztuk.


Z modernizacją leopardów jest problem
- wojsko chce pakiet niemiecki (przebudowa wozów podobna do Strv 122)
- przemysł chce oferty tureckiej (dajacej większy transfer technologii)

No i cena - jest dużo wyższa niż planował MON :/

Borsuk - i ogólnie temat następcy BWP-1 to temat na duży artykuł...
Jak ktoś chce to mogę opowiedzięć - co jak i dlaczego nadal nie ma nowego BWP

Gepard - to zupełnie dziwna sprawa - oficjalnie założen taktyczno-technicznych jeszcze nie ma... (Calkiem możliwe że Gepard nie bedzie lekkim czołgiem)

No i nowy KTO - tak, pracujemy nad następcą Rosomaka
Rosomak-2 też ma być wozem 8x8 ale o więksej noscności, większej pojemności itd. (Tym zajmuje się Rosomak S.A. - dawny WZM Siemianowice Śląskie)

Śmigłowce szturmowe - program Kruk (tak to modernziacjia wojsk ladowych - bo śmiglowce podlegaja pod wojska ladowe)
MON mówi o 32 maszynach - ale w praktyce spodziewam się od 18 do 24 sztuk

avatar
OndrejK Datum: 27.08.2015 Čas: 21:03

Ono bych to zase tak zázračně neviděl. Snaha se Polsku upřít nedá, možná to vypadá i pěkně, ale co se jim podaří dotáhnout do konce to je otázka. Zatím si myslím, jedou jen Rosomáky ve velkém. O efektivitě bych pomlčel. Za spoustu projektů vyhodilo Polsku miliardy z okna bez valného výsledku. Kolik stálo uschopnění exněmeckých Mig-29 a Leopardů, to bychom možná koukali jak se státní firmy pakujou.

Podívejte se na letectvo. S výjimkou F-16 bída. Mig-29 dobře ještě něco odlétá ale žádnej pokrok kupředu, Su-22 to jsou vyhozený peníze za provoz. Třeba vrtulníky spousta keců a zatím mají jen na krev olétané Mi-24. Polské Mi-17 se třeba s těmi českými vůbec nedají porovnat. Hromada Mi-2 . To mě nepřipadá moc efektivní.

avatar
smítko Datum: 27.08.2015 Čas: 20:12

No ono vše není jak se zdá, rozhodně bych v nich neviděl nějakej příklad efektivity :D. Nicméně k tomu mají holt daleko lepší přístup než my, kterej logicky plyne z pocitu ohrožení. A právě ten přístup bychom měli okoukat :).

Jinak k tomuto tématu je zajímavý text třeba tady: http://www.sekuritaci.cz/program-modernizace-polskych-ozbrojenych-sil-v-letech-2013-2022/

avatar
RiMr71 Datum: 27.08.2015 Čas: 18:04

...já tomu zase neroumím - jsem holt ze Zlína... :)

"...v roce 2013 za 256 milionů dolarů (1,6 miliardy Kč) dalších 119 tanků Leopard 2.

Druhá objednávka zahrnovala 105 novějších tanků Leopard 2A5 a 14 tanků Leopard 2A4. Součástí dodávky je také 220 podpůrných vozidel. Všechny tanky a podpůrná vozidla druhé objednávky..."

105+14=119 - to sedí.
Ale kde je těch 220 podpůrných vozidel? Takže 119 Leopradů + 220 podpůrných vozidel = celkem 339 kusů?

avatar
wlko Datum: 27.08.2015 Čas: 17:43

Poliaci svoju armádu modernizujú už dobrých 20 rokov. Zbrojovky vyvíjajú štát platí a vo väčšine prípadov z toho aj tak nič nebolo. Napr. len obmena bwp: najprv sa mali modernizovať bwp-1- vzniklo niekoľko konceptov, potom koncept bwp-2000, potom zas platforma Anders a teraz nakoniec UMPG...ono je totak koncepčné že to vždy ostane iba pri koncepte :D Modernizácia delostrelectva? pfffff ....vežu kúpili podvozok vyvíjali vyše 10 rokov a jediný poznatok ktorý z toho vyplynul je že ten podvozok je nevyhovujúci a tak kúpia iný no :D Poľsko má ambície ale ich obranný priemysel žije len licencíí ich vlastný vývoj je rovnako plný slepých uličiek ako aj v iných štátoch.

avatar
flanker.jirka Datum: 27.08.2015 Čas: 15:55

Tady je krásně vidět, jak má vypadat koncepce armády, i přes horší vztahy s ruskem si stále snaží udržet některé systémy původem v SSSR, protože nechtějí bezmyšlenkovitě přijít o schopnosti a o specialisty u této techniky sloužící.
První várka Leopardů byla svázana s předáním německých migů 29, ty získalo Polsko symbolicky za 1 euro, součástí dohody byl odkup techniky z přebytků Německa.

Mimochodem, jako špatný příklad jak nedělat reformu tehdy polští důstojníci poukazovali na reformu reformy a konečnou deformaci v ČR ;-)

avatar
infi Datum: 27.08.2015 Čas: 14:25

z polského LOTRu vznikl BOBR...:-) To by Tolkien asi koukal...

avatar
CerVus Datum: 27.08.2015 Čas: 14:22

Nevěřím tomu, že by státem vlastněná zbrojovka mohla konkurovat soukromé.
Ta státní se vždy bude spoléhat na pomoc politiků, prodej vlastní armádě a při tom bude nucena dodržovat veškerá omezení.
Soukromá na druhou stranu bude spíše využívat překupníky, lobbisty a všechny možné skulinky v zákonech a omezeních jen aby svůj výrobek udala.

avatar
Rase Datum: 27.08.2015 Čas: 13:44

Ještě podotknu, že bych si polské snahy o modernizaci "všeho" moc neidealizoval. Přeci jen už mohli dávno vyrábět i pásová IFV, pokud by neodpískali projekt Anders.
Rozhodli se ale že chtějí něco jiného než levnější obdobu CV90, tak projekt zrušili. Místo toho chtějí superstroj který bude velice drahý (taková Polská Puma) a dle mého jej zase odpískají.
Sice úspěšně spojili firmy, zbírají technologie atd. ale reálně toho moc nevyrobili - nezavedli (zatím snad jen Rosomáka).
Korupce je všude, jen o té v AČR víc slyšíme protože zde žijeme
Celkem by mě zajmalo jak si stojí Chorvatsko a Slovinsko (obě země také přicházejí se zajmavými nápady a modernizacemi). Článek je ale moc dobrý (konečně něco jiného než jen Rusko)

avatar
Carl Datum: 27.08.2015 Čas: 13:23

No úvahy, že by státní zbrojovky byly efektivnější než soukromé společnosti a nepředávaly úplatky si myslím, jsou hodně odvážné (i když stojí za debatu)...

Koneckonců ten problém není v nějáké struktuře, koncepci nebo konkrétních vládách, je to prostě o étosu a všeobecném přístupu ke státní správě. U nás se především cení jak "vyzrát na systém". Nikoliv ve smyslu obohacení se ( i když to také existuje), ale především předvést ostatním a( obyvatelstvu) jaký jsem machr, ušetřil jsem a jsem tak a tak efektivní na svém postu. Ostatně jedna nejmenovaná strana u nás na tom postavila celou svojí politiku.

Hlavní tak je, jak armádu vést levně a efektivně (miluju jak se teď prodávají společná alianční cvičení, jako kdyby to snad něco řešilo) a ne s ohledem na armádu samotnou a rozvoj voj. schopnosti.

Poláci naproti tomu přistupují k problému tak, že "obrana je příliš vážná věc na to aby se v ní kradlo". Věřím že v Polsku je st. správa v mnoha případech stejně neefektivní jako u nás, akorát obrana země je prostorem pro obranu země, ne manévrováním v poli politických vztahů.

(doufám že to je srozumitelný :D)

arr