TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

MS 20: Modernizace stíhaček JAS-39 Gripen C/D

Datum přidání 12.03.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 21 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Švédská firma Saab vyvíjí a intenzivně nabízí na zahraničních trzích svou nejnovější stíhačku JAS-39 Gripen E/F. Zahraniční uživatele starších verzí Gripen C/D, včetně České republiky, však mohou zůstat klidní. Saab připravuje rovněž modernizace pro stroje JAS-39 Gripen C/D

Foto: Český JAS-39 Gripen C/D / Vzdušné síly ČR

Foto: Český JAS-39 Gripen C/D / Vzdušné síly ČR

 

"Budeme pokračovat ve vývoji systémů, jako je například PS-05 / A radar, s cílem zlepšit schopnosti a uspokojit budoucí potřeby zákazníků," řekl Lennart Sindahl, ředitel Saab Aeronautics. "Mezinárodní uživatelé budou provozovat C/D verze dlouho po Švédsku a musíme se o ně postarat.“

 

Švédsko plánuje v budoucnosti nahradit své stíhačky Gripen verzí A/B/C/D za nejnovější JAS-39 Gripen E/F. Zahraniční uživatelé z České republiky, Maďarska, Jižní Afriky, Thajska a Velké Británie (UK Empire Test Pilots School) však s nákupem zcela nových strojů E/F nepočítají.

 

Švédské letectvo nyní modernizuje své letouny JAS-39 Gripen C/D na standard MS 20. Bude to poslední vylepšení švédských strojů před zařazením stíhaček JAS-39 Gripen E/F. Sindahl však zdůraznil, že pro následující dekády Saab zajistí nové modernizace i pro verze C/D zahraničních uživatelů.

 

Modernizace se dotkne také České republiky, která si prodloužila pronájem stíhaček Gripen až do roku 2027. Součástí smlouvy o pronájmu je vylepšení právě na standard MS 20.

 

"Nebude chybět nic, aby s letouny bylo možné vykonávat plné spektrum operací," uvedl bývalý ministr obrany Vlastimil Picek. Modernizačním cílem je mimo jiné umožnit českým Gripenům provádět přesné pozemní údery.

 

Video: JAS-39 Gripen na Dnech NATO 2013 / YouTube, Armádní noviny

 

Gripeny MS 20 mohou nést nejmodernější evropské střely vzduch-vzduch MBDA Meteor nebo mini-bomby Boeing GBU-21 SDB. Mezí softwarové změny patří vylepšení režimu radaru, digitální komunikace v rámci blízké palebné podpory nebo vylepšená navigace. Stroj také může využít švédský průzkumný kontejner MRPS (Modular Reconnaissance Pod System) .

 

V rámci smlouvy o pronájmu navíc získají české Gripny i datalink Link 16. "Do (českého JAS-39 Gripen – pozn. redakce) letounu budou v podobě balíčku MS 20 integrována zařízení zahrnující softwarové i hardwarové úpravy, které umožní plnou interoperabilitu s letouny ostatních států NATO. Součástí bude také integrace Linku-16 pro online výměnu dat se spojenci," odpověděla Armádním novinám před časem Jana Zechmeisterová z tiskového oddělení Ministerstva obrany ČR.

 

Za pozornost jistě stojí, že Vzdušné síly ČR jsou s Gripeny velmi spokojené. Některé české Gripeny mají naletáno více než 1400 hodin, což je více, než mají nejvytíženější švédské letouny. Od zavedení do výzbroje strávily české Gripeny ve vzduchu již více než 16 800 hodin.

 

"Gripen byl a stále je tou nejlepší volbou pro naši zemi," řekl pro magazín AIRheads↑FLY Jaroslav Tomaňa, velitel 211. taktické letky v Čáslavi.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Karlos73 Datum: 30.01.2015 Čas: 17:21

Takze je to potvrdene. Slovensko zacalo seriozne vyjednavat so Svedskou stranou o prenajme cca 12 strojov Gripen.
http://www.ta3.com/clanok/1055284/nemame-peniaze-na-nove-stihacky-zrejme-si-prenajmeme-gripeny.html
http://www.sme.sk/c/7617864/glvac-zacina-rokovat-so-svedskom-chceme-stihacky-gripen.html
Svedska strana tvrdi, ze nove stroje vie dodat za rok/rok a pol... typ a specifikacie sa neuvadzaju. Vie sa len, ze Slovensko si chce prenajat stroje pre plnenie 1200hod na rok....

avatar
David Datum: 28.04.2014 Čas: 13:51

To Matesaax - ta situace byla docela jiná. ČSSR, resp.ČR měla k dispozici převážně zastaralé letouny (MiG-21 a 23 atd). Letounů srovnatelných s F-16, tedy MiG-29 bylo jen málo - a situaci dále zkomplikovalo rozdělení státu. ČR tak zbyl jen velice malý počet letounů, chybělo jí i technické vybavení. Pravda, možným řešením by bylo odkoupení MiG-29 bývalé NDR.
Ony západní malé státy mají pozitivní zkušenosti s F-16, jak z hlediska ryze vojenského, tak i ekonomického, kdy průmysl těchto zemí se významně podílel na jejich výrobě. Snaha navázat na tyto pozitivní zkušenosti tak je docela logická. Navíc pokud vím, Typhoony i Rafale mají vyšší provozní náklady, jsou to letouny 4té generace (byť se značným modernizačním potenciálem atd)

avatar
pjek Datum: 26.04.2014 Čas: 21:01

Osobně - dobré. Při současné mezinárodní situaci by bylo hazardem zapojovat se letecky do jakýchkoli zahraničních konfliktů, kde si přihřívají polívčičku globální hráči. Gripen je na své schopnosti až neskutečně nenákladný (TCO), což umožňuje nevzdat se kvalitního tréningu a současně neprodělat rozpočtové kalhoty. Za to, že máme solidní letecké obranné prostředky, bychom měli dostat bonus modernizace E/F.

avatar
Matesaax Datum: 14.03.2014 Čas: 15:38

Výhodou Belgie,Holandska či Dánska a Norska je,že jejich F-16 byly pořízeny ještě během studené války ve velkých počtech a dodnes je provozují,oproti tomu my se všech starých letadel zbavili a začínáme od nuly.Navýšení počtu nevěřím,jednou se vyzkoušelo,že 14 letadel stačí a vyšší počet už nikdo neobhájí.Je zajímavé,že výše zmíněné země provozující F-16 opět jako náhradu automaticky řeší jen americké stroje.Např.na Rafale či Eurofighter si ani nevzpomenou,jen Saab se snaží jim trošku nutit JAS-39E,ale ne moc úspěšně.

avatar
Jecchus Datum: 14.03.2014 Čas: 10:03

K tomu obchodnímu vyjednávání s pronajímatelem letounů:
Pokud situace stojí tak, že Švédsko by si vzalo zpět svých 14 letadel a my se poohlédli jinde po něčem jiném, tak si myslím, že taháme za kratší konec lana. Pro Švédy by to rozhodně nebyl takový problém jako pro nás, kdy náklady na alternativní řešení by byly nesrovnatelně vyšší, než pokračování v pronájmu s již zavedenými stroji, výzbrojí, personálem atd. Hádám, že by výsledkem v našich podmínkách bylo leda tak zrušení nadzvukového letectva jako takového. Nezapomínejme, že stále nejsme od tohoto "řešení" tak daleko a tato hrozba visí nad letectvem jako Damoklův meč. Vsadím se, že s blížícím se koncem i tohoto 2. pronájmu se nad touto "aleternativou" bude opět živě a vážně diskutovat, a to za vydatné podpory a hlasitého povzbuzování ze strany veřejnosti (což bohužel zásadně zvyšuje pravděpodobnost, že to tak i dopadne...).

Ke snížení ceny za pronájem:
Že jde o 10 let staré stroje a tím pádem došlo i ke snížení ceny (údajně cca. o 1/3) je zcela logické, a to snížení se mi jeví jako přiměřené. Dost se divím, že při prezentaci nové smlouvy politiky v médiích ani jednou (co jsem měl možnost sledovat) tuto základní a logickou otázku žádný novinář nepoložil, když se tak tím snížením ceny vytahovali... Jak je to totiž prezentováno je jen úlitba davům :)
Nakonec však spolu s dalšími službami by měl být roční pronájem přibližně stejný - nad rámec minulé smlouvy, ale budemem mít možnost pozemních útoků (to je sakra velké zlepšení), DataLink 16 a další. Takže za mne nakonec spokojenost.

Pevně doufám, že se v budoucnu navýší i počet strojů na nějaké adekvátní množství (12 + 2 je jen minimum k zachování základní schopnosti, resp. vůbec existence, nadzvukového letectva). Např. srovnatelná Belgie (s HDP na hlavu cca. o 1/3 vyšším než ČR) ma nějakých +/- 50 F-16. A se podívejme na mapu, kde je ČR a kde Belgie...

avatar
Jura99 Datum: 13.03.2014 Čas: 16:55

Muž, co zírá na kozy: Že budou letadla provozuschopná bych neviděl jako výhodu, ale jako logický fakt při pronájmu věci. Stále však máme o 10let starší stroje, minimálně morálně, takže sleva oproti původní smlouvě je na místě a nejde o nějakou výhodu.
Smirnov: V nové smlouvě je smluvní pokuta za zničení stroje 282mil. Kč. Jestli ale bude zničený stroj nahrazen novým (jiným) nebo pokud nebude, jestli bude snížena cena pronájmu, to je otázka.

avatar
Smirnov Datum: 13.03.2014 Čas: 14:24

Ale stejně je pronájem zajímavé řešení, neboť záměry vlastníka a uživatele se budou lišit. Vyvolává to otázky: Může majitel gripenů zakázat jejich nasazení v ozbrojeném konfliktu? Co se stane bude-li stroj sestřelen. Škodu zaplatí pojišťovna? A dostaneme náhradní stíhačku?

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 13.03.2014 Čas: 12:52

Jura99: Právě proto, že jsou ta letadla deset let stará, je tato smlouva pro nás výhodnější, protože švédové musí zajistit aby byla pronajatá letadla stále ve stavu, jakoby zrovna sjela z výrobní linky.
To znamená, že jak budou na letadlech postupně odcházet důležité systémy, budou je muset nahrazovat v rámci smlouvy ze svého. I u letadel přece platí, že čím je starší, tím je jeho údržba dražší.

avatar
Jura99 Datum: 13.03.2014 Čas: 12:18

mu7705: Výhoda pronájmu pro zemi našeho typu, kde se dobře daří korupci (lépe řečeno údajně se daří korupci, protože zatím žádná velká ryba odsouzena nebyla) je ta, že v ceně pronájmu jsou související služby. Dovedu si představit, že každý tendr na související služby by provázely skandály a pravděpodobné předražení. Například na Slovensku mají nepěkný skandál se servisní smlouvou na Mig-29, kdy místo servisu se jen kanibalizovalo a nejsou ani peníze ani provozuschopná letadla.
Jinak co se týče financí na nákup letadel versus pronájem či leasing. Peníze v přibližně stejném objemu se musí zajistit při každé variantě a to že nejsou v dané chvíli k dispozici v celé částce, se naše vlády naučily celkem spolehlivě "řešit" státními dluhopisy.

avatar
mu7705 Datum: 13.03.2014 Čas: 11:19

V minulosti jsem řešil v jedné firmě porovnání operativního leasingu a nákupu vlastních vozidel. To porovnávání je vždy velice složité. Nemyslím si, že by nás BAE/SAAB nějak zvlášť natahovali. Pravidlo jakéhokoliv obchodu je v tom, že musí být pro obě strany výhodný.
Na co všichni zapomínají je to, že do celé věci jsou zataženi politici. Naši politici nejsou ochotni vydat tolik peněz naráz za letadla. Republika na nákup letadel nemá zvláštní fondy a pokud by se udělal nákup z normálního rozpočtu tak to položí jak MO, tak také rozpočet státu. Žádná vláda není ochotna riskovat, že bude položena tím, že přestanou investice do dálnic, škol atd. Proto se jde cestou pronájmu. Platí se roční částka, která nevypadá tak strašně jako částka za nákup letadel. Je to v podstatě trik na voliče.
Neochotu politiků platit výdaje na obranu země jasně dokladuje pan Kalousek, který je dlouhodobě proti nadzvukovému letectvu a je jedním z hrobníků schopností naší armády s odkazem "prachy jsou potřeba jinde a stejně nás ochrání NATO".
Takže tady nejde o to, zda je to pro stát výhodné, atd, ale hlavně jde o to, jestli to vyhovuje politikům a jejich vidění světa v perspektivě 4 let.
Pokud bychom chtěli letadla vlastní, tak si na ně musíme půjčit nebo naspořit. Jinak si je můžeme jen půjčit. Jelikož naše země na letadla nešetří a půjčuje si na jiné věci, tak otázka není jestli nákup nebo pronájem, ale pronájem nebo nic. Toto je potřeba si uvědomit.
Jinak jiným důvodem pronájmu bylo oddálit nákup vlastních letadel a mělo to být svým způsobem přechodné řešení. Za těch 10 let pronájmu se totiž mělo v klidu vybrat z toho co je na trhu a co se koupí. Počítalo se s tím, že se na nové mašiny peníze najdou. Což dnes neplatí a na obranu jde nejméně peněz v historii.
Co se týká pronájmu, tak je dokonce možná dobrým řešením pro menší státy. Donedávna platilo, že buď jste měli vlastní letadla nebo vás chránil někdo jiný. Česká republika udělala zajímavý krok, který by měl být použitelný pro Slovensko, Slovinsko, pobaltské státy atd. Nákup mašin by ty státy zruinoval. Pronájem je díky pravidelným splátkám mnohem přijatelnější. Je docela možné, že BAE/SAAB navrhnou toto řešení dalším státům.

avatar
Matesaax Datum: 13.03.2014 Čas: 10:59

Spíše je škoda,že zaniknul plán pořídit ještě další 4 stroje.Dnes v době škrtů v armádě by to asi bylo náročné,ale zas schopnosti našeho letectva by to zvýšilo o dost,zejména,když naše letouny létají na mise jako Pobaltí a Island.To samé si dnes málokdo vzpomene,že pronájem 14 letadel byl braný jako nouzové prozatimní řešení a po jeho ukončení se počítalo s nákupem 24 nových letadel,což je dnes jak scifi..
Divím se,že součástí modernizace verze C není i možnost výměny motoru F-404 za výkonnější F-414,zejména když slabší motor je brán jako jedna ze slabin Gripenu.

avatar
Jan Grohmann Datum: 13.03.2014 Čas: 10:43

Pokud nevíme, co je ve smlouvě, je těžké soudit. Výcvik, modernizace, opravy, školení, pozemní zabezpečení, dvacetiletý servis? Prostě dělení cena / počet letadel je zavádějící.

avatar
jiri40 Datum: 13.03.2014 Čas: 10:41

Thajsko KOUPILO 12 NOVÝCH gripenů C/D roku 2007 za 21 miliard Kč. Do ceny jsou zahrnuty i náhradní díly, doplňkové vybavení a výcvik pilotů a technického personálu atd,

I mně se zdá cena za pronájem docela vysoká.

avatar
jiri40 Datum: 13.03.2014 Čas: 10:38

Thajsko KOUPILO 12 NOVÝCH gripenů C/D

avatar
Jura99 Datum: 13.03.2014 Čas: 09:47

liberal shark: pro lepší pochopení, nově si sice pronajímáme letadla za nižší cenu, ale důvod slevy logický, letadla jsou už deset let stará, morální zastaralost se rovněž zvýšila (ačkoliv letadla stárnou pomalu) a danou verzi bude v zemi původu postupně nahrazovat nová verze. Ten "obchodní partner" (správněji účastník výběrového řízení, které se nekonalo) je tlačen ke zdi už samotným faktem, že mu hrozí vrácení 14ks olétaných letadel 10let starých, pro která by jen tak nenašel uživatele a když, tak za nízkou cenu. Rovněž ukončení užívání daného typu u nás by nebyla pro výrobce dobrá reference. Shrnuto a podtrženo, nižší cena pronájmu není žádným vynikajícím úspěchem našich vyjednavačů, nižší cena je logická, neboť kdyby cena měla být stejná, museli by Švédové dodat úplně nová letadla, aby podmínky obou pronájmů byly stejné.

arr