Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Pozemní technika

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Datum přidání 17.07.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 54 komentářů    autor autor: Radomír Sedláček

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. Celková cena zakázky dosahuje přibližně 370 milionů euro.

Foto: Puma - v zadní části věže můžete vidět granátomety WS-40 / Bundeswehr

 

Modernizace celé flotily vozidel Puma německého Bundeswehru proběhne v letech 2020 až 2023. Vozidla získají mimo jiné nové elektrooptické pozorovací/zaměřovací přístroje a nové barevné displeje s vysokým rozlišením. Díky novým senzorům a monitorům se výrazně zlepší situační povědomí posádky o okolí vozidla.  


Projekt vylepšení vozidel Puma počítá i s instalací infračervených světlometů na zádi, což umožní rychlejší jízdu vzad i v úplné tmě.


V zadní části vozidla najdeme nově, na hlavní věži nezávislou, dálkově ovládanou zbraňovou věžičku TSWA (Turret-independent Secondary Weapon System), která zvýší obranné schopnosti vozidla i v stísněném městském bojišti. TSWA je malá robotická věžička s několika jednorannými granátomety ráže 40 mm. TSWA dokáže odpalovat nesmrtící (kouřové, flash-bangy, atd.) i smrtící granáty s maximálním dosahem 400 m.

 

Bližší informace o podobě TSWA nejsou k dispozici. Dodejme však, že již nyní má Puma na bocích věže 18 ks 40mm multifunkčních granátometů Wegmann WS-40, umístěných v otočné lafetě, schopných vystřelovat širokou škálu munice, včetně protipěchotní. 


V rámci současné objednávky dojde k výrobě tří prototypů a jejich otestování na vozidlech Puma. Pokud půjde vše podle plánu, vozidla Puma získají věžičky TSWA od roku 2023.


Kromě toho německá armáda objedná u výrobce také několik samostatných věží, které patří mezi nejsofistikovanější, ale i nejkomplikovanější části vozidla. Výrobce z věží a horního trupu postaví plnohodnotný “3D simulátor”, který poslouží pro výcvik velitelů a střelců, aniž by bylo třeba nasadit skutečné vozidlo.

 

Foto: Prostor střelce a velitele uvnitř vozidla Puma. Černobíle monitory postupně nahradí barevné s velkým rozlišením. / Bundeswehr 

 

Objednávka zahrnuje integraci všech zmíněných systémů do tří vozidel Puma, s tím, že krom modernizace původních vozidel, budou nové systémy integrovány i do druhé série vozidel Puma, jejíž výroba začne od roku 2020. Tato vylepšená verze vozidel Puma je nabízena i pro AČR v tendru na nové BVP a byla by vyráběna v ČR, souběžně s výrobou v Německu.

 

Vzhledem k informacím o vozidle Puma druhé série, je velice pravděpodobné, že vozidla získají i kontejner pro protitankové střely EuroSpike a absolvují výměnu původního spřaženého kulometu za kulomet větší ráže 7,62×51 mm.

 

Zde není jisté, zda se bude jednat o konvenční kulomet MG5 (MG5 A1) od společnosti Heckler & Koch nebo trojhlavňový kulomet RMG 7,62 od společnosti Rheinmetall. Ten je postavený na základě kulometu MG3 a je určený k osazení na obrněná vozidla. Jeho nezvyklá konstrukce má snížit přehřívání hlavně - kadence je snížena na 800 ran/min a po přehřátí jedné hlavně, dojde automaticky k otočení na novou.

 

Video: Puma je nejpokročilejší bojové vozidlo pěchoty současnosti, ale je také patřičně drahé. /  YouTube

 

Pokud jde o samotnou modernizaci vozidel Puma, tak v podstatě se bude jednat o modernizaci vozidel první série na standard druhé série, kterou Bundeswehr nakoupí po dokončení výroby současné verze. Výroba první série začala v roce 2009 a vozidla Puma byla oficiálně zařazena do výzbroje Bundeswehru v roce 2015. Celkem Bundeswehr odebere 350 vozidel a do roku 2020 nahradí poslední stroje Marder.

 

Puma jedinečným způsobem kombinuje taktickou a strategickou mobilitu, palebnou sílu, modulární pancéřovou ochranu, pokročilé elektronické vybavení i výcvikové schopnosti.

 

Avšak vše má svou cenu - jednotková cena za “holé” vozidlo Puma je 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního a výcvikového zázemí.

 

Zdroj: Army Guide

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 20.07.2017 Čas: 14:59

Vzhledem k tomu, že i Pandury máme dost našlapané, tak si myslím, že MO se bude snažit mít nová BVP napěchovaná co možná nejmodernějšími systémy. Je v podstatě jedno, zda to bude Puma, CV90, ASCOD nebo Lynx. Navíc stejně je zakryje maskovací síť :D

avatar
juhelak Datum: 20.07.2017 Čas: 13:50

Rase: nejen vojáku..s rychlostí vyroby a mozných rezerv by v pripade krize kazde odvracene nebezpečí bylo zlate..nehlede na to ze to je systém za 200 milionu, tak nejaka AO třeba za 5% ceny není tolik.

avatar
Rase Datum: 20.07.2017 Čas: 13:41

Pokud jde o aktivní ochranu, tak to je dobrá otázka. Ono by bylo fajn, mít na vozidle tuzemský systém Aktivní Ochrana II + na věží Izraelský systém IronFist (nabízí BAE a nakupují ho Holanďané) + nějaká rušička (jako německý MUSS) a třeba i pořádný soft-kill systém (automatické granátomety). Výsledek by byl hodně drahý, ale pro bojová vozidla (jen cca polovina z počtu 210), by to byla asi dobrá investice pro ochranu cenných vojáků.

avatar
MALI Datum: 20.07.2017 Čas: 13:35

K transferu technologií na Pumu do ČR
- PSM i Rheinmetall už spolupracují s našimi výrobci kabeláže (Qittner-Schimek a RAY Service), ale to jsou jen "ohrabky" (i když vojenská kabeláž není úplně nejlevnější) - to je reálně vše.
Teoreticky by mohlo být:
- optoelektronika - něco Meopta, ale tak maximálně přístroj řidiče a pozorovací periskopy, k tomu možná VOP mechaniku. Optický přístroj velitele (PERI) je hodně složitá věc se spoustou speciálních dílů, mohla by se však částečně vyrábět u nás (díly a montáž);
- z hlediska balistické ochrany - VVU nic nevyrábí - to je výzkumný ústav, podléhající MO -dělají hlavně výzkum a jen okrajově i vývoj, vyrábí jiné podniky - např. VOP CZ; ti by byli schopni výroby celé korby Pumy;
- pak je ještě otázka vnitřního vybavení vozidel (jako např. interkom, sedačky osádky, již vzpomínaná kabeláž vozidla - datová i silová + speciální subsystémy - rušičky, SDIO, ale i takové "blbůstky" jako jsou ochranné rohože, maskovací potah, filtroventilace, baterky atd, atd.);
- mimochodem, i český průmysl disponuje výrobky, které by možná PSM na Pumě velmi rádo vidělo, ale nemá je... ;
- důležitou stránkou pro zabezpečení životního cyklu techniky je však montáž a oživení (BVP) a to by se dělalo u nás (předpokládám, že ve VOP CZ).

Závěrem:
Já bych z hlediska možného BVP pro AČR na tu Pumu (přesto že je jedním z nejlepších BVP současnosti) zase tak jednoznačně nesázel. Ale hledisko transferu technologií je univerzální i pro další BVP a obecněji i pro ostatní vojenskou techniku.

avatar
Rase Datum: 20.07.2017 Čas: 13:34

Ony ty pancíře od VVÚ jsou asi na dobré úrovni, když pracují i na nadnárodních projektech. Celkově vzato neprůstřelné sklo je asi skvělé, modulární pancíř taky, ale rozdíl oproti IBD a velkým firmám je ve financích. Ono zkrátka za málo financí nejde udělat top produkt. To samé Aktivní Ochrana II. Ta je sice super, ale Izraelcům nebo Rheinmetallu se nejspíš nemůže úplně rovnat (pokud ano, tak jen dobře). Zatím se VVÚ zaměřovalo na lehký modulární pancíř pro Pandury, na BVP už může jít něco těžkého, což zatím nemají. Nemám problém třeba s tím, aby VVÚ upravilo nebo dál zdokonalilo nějakou verzi AMAP, získanou v licenci od IBD Deisenroth. Na výrobě se může částečně podílet třeba opět Explosia.
To samé s optoelektronikou a dalšími komponenty. Zkrátka co je šance vyrábět licenčně nebo jinak v ČR, tak proč to nepoužít (viz třeba protiminové sedačky).

avatar
KOLT Datum: 20.07.2017 Čas: 12:37

juhelak, už jenom přesun technologií na práci s velkými pancéřovými díly by nebyl od věci. A aniž bych chtěl VVÚ podceňovat, dost pochybuju, že by dokázal vyrábět pancéřování na úrovni toho, co je na Pumě od IBD či DND. I Meopta by mohla něco získat právě z oblasti optoelektroniky. Dále tu máme SW, munice... Určitě by se našly další oblasti, kde bychom se mohli přiučit. Neznamená to, samozřejmě, že ve všech těchto oblastech se posuneme dál. Minimálně v některých bychom se o to měli velmi snažit (třeba právě to pancéřování a optoelektronika).

Docela by mě zajímalo, jestli se na nová BVP počítá s aktivním obranným systémem. Pokud ano, tak zda s vyvíjeným u nás nebo dodaným výrobcem. Ale to možná ještě nevědí ani na MO.

avatar
juhelak Datum: 20.07.2017 Čas: 11:46

s tím transferem technologii sem zvedav o co pujde..kanon nebo motor mají překoupeny, takze to není..optoelektronika bude asi od meopty..zbývá mi tam reálně schopnost výroby pancéřování..tezko rict jest VVU neumi ve stejné kvalitě už ted...VOP by to mohl následne pouzit k vyrobě pancerovanych kabin ajbanu atd.

avatar
MALI Datum: 19.07.2017 Čas: 19:38

Celkové výšky vozidel:
CV-90CZr: 3,000 m (po strop věže)
CV-90CZ: 2,745 m (po strop věže), s velitelským přístrojem: 3,060 m
ASCOD 3+6: 3,260 m (po strop věže)
LYNX: 3,330 m (včetně věžičky velitelského přístroje)
PUMA: 3,575 m (včetně rušičky PTŘS "MUSS" = ten válec nad velit. přístr.)

Palné výšky (výška kanónu v nulové elevaci nad zemí):
CV-90CZr: 2,530 m
CV-90CZ: 2,053 m
ASCOD 3+6: 2,700 m
LYNX: 2,550 m
PUMA: 2,440 m

avatar
Rase Datum: 19.07.2017 Čas: 19:07

Ještě dodám, že ač Pumu hodně vychvaluju, tak rozhodně nemám problém ani s CV90CZ (s osádkovou věží) a i kdyby se vybral ASCOD nebo LYNX, nebudu s tím mít problém. U každého vozidla je něco zajímavého a žádné není špatné.
O Pumě rád píšu, jelikož PSM je snad jediná firma v tendru, která neumí svůj produkt prodat a vychválit (prezentovat), přitom je to nejvyspělejší vozidlo. Stačí porovnat s aktivitou BAE, která nabízí kde co a skvěle zvládá sebeprezentaci .)))

avatar
Rase Datum: 19.07.2017 Čas: 18:59

Jirosi:
akorát to s popiskem "Puma" není SPz Puma, pokud je to vůbec něco Německého, tak to bude nějaký Marder (možná Marder II když to má věž). Vedle CV90, ASCODa a Pumy jsem stál a tohle Puma není. I ta fotka nevypadá zrovna čerstvě, přitom Pumu je venku teprve krátce, natož aby se s ní Bundeswehr účastnil mezinárodních cvičení (osádky se v podstatě teprve cvičí).
Pěkně je vidět výška na fotce od Deutschmanna (níže), nebo tady na téhle fotce z ČR, kde je Puma hodně blízko CV90CZ (velikostí jsou si opravdu podobné):

http://www.palba.cz/album/displayimage.php?pid=23598&fullsize=1

avatar
KOLT Datum: 19.07.2017 Čas: 18:13

BVP mají být do značné míry montované u nás, s českými subdodávkami a s transferem technologií. Toliko teoretické požadavky, jak se to podaří vládě vyjednat je jiná věc. Ale pravděpodobnost, že se Puma bude alespoň montovat u nás, je podstatně vyšší, než že Zetor vyvine vlastní BVP, které nebude jen skládačka z dostupných komponent.

avatar
Jirosi Datum: 19.07.2017 Čas: 18:07

Tady je obrázek kde to srovnání výšky je celkem pěkně vidět.
http://www.ointres.se/cv90_height.jpg

avatar
HibbsCZ Datum: 19.07.2017 Čas: 17:56

Sice to sem nepatří, ale jen pro zajímavost na 24.7. jde do vlády zakázka na lehká obrněná vozidla a na TITUS.
803/17 Veřejná zakázka „Lehké obrněné vozidlo S-LOV-CBRN a LOV-CBRN II“
804/17 Veřejná zakázka „Pořízení kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních a spojovacích a kolových obrněných vozidel MKPP na podvozkové platformě TITUS 6x6“
Je vidět, že armáda se chce co nejrychleji zbavit V3S. Po dodání 41 Tater 815 pro minomety.

avatar
tektzby Datum: 19.07.2017 Čas: 17:42

@Kozlus:

To, že se v artiklu píše o výstavbě je stejně výhledové, jako mojí maličkostí oblíbený projekt Zetoru.
To, že jste fanouškem druhé možnosti i proto neznamená, že vaše možnost je reálnější než ta moje.
A na tom nezmění nic ani ten sáhodlouhý rozpis z vaší strany ergo se radši vytrácím s pozdravem krásného dne.

avatar
Kozlus Datum: 19.07.2017 Čas: 16:18

tektzby:
dej uz pokoj s tim neexistujicim Zetorem!

Líbí se mi montáž v čr (i z toho plynoucí možný servis).
V CR se nejspis budou montovat vsechny, Puma by se montovala urcite a ta ma podstatne lepsi vyhledy na budouci prodeje. Navic montovat a vyrabet je poradnej rozdil.

Ke všemu se mi stále více zamlouvá "domácí" projekt.
Na tom "projektu" neni domaciho nic. Ale vubec nic. Zetor od nekoho dostal kompletni vykresy, maximalne nakoupil licence na podskupiny a ted to placa do jednoho celku. Vyvojove centrum ma fungovat 2 roky, ale maji nulove zkusenosti, nejspis stejne rozsahle testovaci prostory a rozpocet asi taky nebude ve stovkach milionu, ze?
Naslednou vyrobu pak nekomu proda. Jenze at uz vyhraje kdokoliv, tak zadna specializovana vyroba tady stejne nebude. Na Pumu by se tady postavila kopletni montazni linka, ale linku na powerpacky, veze, zbrane nebo elektroniku tady nikdo delat nebude, protoze se to nevyplati a v EU jsme proto, aby se tady levne neco relativne zakladniho udelalo, poslalo se to do nemecka, spojilo do celku a nasledne s poradnou prirazkou prodalo.

I když by to byl luxus, tak souhlasím s tím co říkával Machiavelli a to, že armáda má disponovat svojí (rozumí se domácí) zbraní.
Chtelo by to trosku realismu. Moderni zbrane jsou velmi slozite a drahe na vyvoj. Hlavne, kdyz je realna sance na prodej jen ACR. Vzpomen si, jak dopadla cena modernizace Tecek. Soucasna CR muze byt rada za Breny a to se stejne do zbrojovky muselo nalit par stovek milionu, aby se to odladilo a druha verze byla pouzitelna.

arr