TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Datum přidání 30.05.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA T-810 slouží v naší armádě ale i tisíce starších vozidel TATRA T-815. Bohužel vozidla již v současné době nesplňují nároky na moderní armádní nákladní automobil. Možné řešení představila firma EXACILBUR ARMY, která na letošním IDETu představila modernizovaný stroj TATRY T-815 8×8 LT.

Modernizovaná TATRA

Foto: Modernizovaná TATRA T-815 8x8 LT / EXACILBUR ARMY

 

V současné době slouží v Armádě ČR 5700 vozidel TATRA řady T-815, a to ve verzích 4×4, 6×6 a 8×8. Modernizace (6×6 a 8×8) má za cíl prodloužit jak životnost vozidel, tak vylepšit užitné vlastnosti vozidel.

 

Modernizací prošel původní třicet roků starý tatrovácký motor T3-930-50 (265 kW). Největší změnou je montáž jediného nového turbodmychadla s mezichladičem plnícího vzduchu, čímž se dosáhlo snížení spotřeby paliva, zlepšení chlazení a snížení kouřivosti. Vylepšil se také průběh kroutícího momentu a výkonu motoru v nízkých otáčkách

 

O přenos síly z motoru na kola se stará tatrovácká desetistupňová převodovka TATRA 10TS130 s novým systémem elektronického řazení TATRA-NORGREN. Řidič pomocí joysticku pouze předvolí rychlostní stupeň a po sešlápnutí spojky dojde k zařazení požadovaného rychlostního stupně. Vylepšuje se tak uživatelský komfort a bezpečnost provozu.

 

TATRY T-815 8×8 LT Foto: Modernizovaný prototyp TATRY T-815 8×8 LT na letošním IDETu / autor

 

Modernizovaná TATRA využívá také přídavné převodovky TATRA 230TRK, čímž se zamezuje vyskakování rychlostních stupňů. Podle firemních materiálů, je přenos krouticího momentu nově realizován v jiných převodových poměrech a v nižších provozních otáčkách motoru, čímž dochází ke snížení hlučnosti.

 

Podvozek kombinuje listová péra a vzduchové pérování, což zlepšuje stabilitu a šetří pneumatiky. Kola s obutím Michellin 14R20 jsou pak vybaveny systémem podhušťování Téléflow. Systém kontroluje a reguluje tlak v pneumatikách v závislosti na zatížení terénu. Výsledkem je menší opotřebení pneumatik, lepší ekonomičnost provozu, jízdní vlastnosti i bezpečnost. Brzdy kol jsou pak doplněny o ABS.

 

TATRY T-815 8×8 LT Foto: Modernizovaný prototyp TATRY T-815 8×8 LT na letošním IDETu / autor

 

Výrazných změn došla také kabina. Osádka má k dispozici nově seřiditelné sedadla, samonavíjecí bezpečnostní pásy a novou přístrojovou desku. Kabina je vybavena závislým i nezávislým topením (bez zapojení motoru) a klimatizací.

 

Klasické žárovky jsou již mrtvé. Modernizovaná TATRA má vnější i vnitřní osvětlení osazené LED technologií. Vešker osvětlení je pak vybaveno systémem BLACKOUT (okamžité vypnutí všech světel).

 

Korba TATRY T-815 8×8 LT je koncipována jako logistický valník s hliníkovými bočnicemi. Korbu lze vybavit lavičkami a krycí plachtou pro převoz osob. Po odstranění bočnic je možné na valníku přepravovat standardizované ISO kontejnery.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Standa Datum: 21.06.2013 Čas: 20:23

Nevíte někdo tip turba co tam dávají? Díky

avatar
stroup Datum: 01.06.2013 Čas: 07:49

To Left: původně bylo na Wikipedii skutečně uvedeno 5700 Tater 815, editace tohoto údaje proběhla v posledních dnech (ono zjistit kolik má armáda techniky která nepodléhá smlouvě o KOS není zdaleka tak jednoduché). Teprve článek z webu AČR uvedl relevantní čísla. Tedy "téměř 2700" T - 815..
Otázkou zůstává zda se náhodou nejedná jen o používaná vozidla a při započítání nedotknutelných zásob se nedostaneme na mnohem vyšší číslo (jestli vůbec ještě NZ existují.. netuším)

avatar
Jirka Datum: 31.05.2013 Čas: 20:40

Skvělá modernizace! Zase půjde o snahu udělat z toho co nejsložitější systém a uzavřít smlouvy tak, že si na tatře řidič nebude smět sám ani vyměnit žárovku a to nemluvím o výměně náplní motoru, převodovek a rozvodovek. Armádní vozidlo by mělo být co nejjednodušší a "vojáku odolné" Při srovnání "ekonomiky" provozu by se mělo uvážit všechny aspekty, nové Renaulty (vozidla kdysi pod označením Viza ROSS, dnes Tatra 810) mají nižší spotřebu paliva, nižší emise a stejně při porovnání provozu jsou dražší, protože servis provádí "specializovaná firma" To co kdysi zvládnul voják základní služby při polním cvičení dnes provádí autorizovaný servis. Bude z toho jen další trafika pro Excalibur.
S modernizací to dopadne, tak že se takto modernizovaná tatra po zasažení elektormagnetickým impulsem ani nerozjede.

avatar
Left Datum: 31.05.2013 Čas: 20:16

To Jan Grohmann: Jako zdroj uvádíte odkaz na Wikipedii, kde se ale píše 2700 Tater T-815. Vy píšete, že je jich 5700. To mi teda nějak nesedí, vzhledem k tomu, že ve vašem zdroji je jiné číslo.
Každopádně i 2700 mi připadá jako opravdu hodně.

To liberal shark: 26 000 lidí armáda už nemá. Dnes je to někde okolo 21 000 a stále to číslo klesá...

avatar
stroup Datum: 30.05.2013 Čas: 20:23

Tater je v AČR celkem 3 573. Nejčastěji jsou zastoupeny Tatry T 815, kterých je téměř 2 700, druhá nejpoužívanější Tatra v armádě je typ T 810 – celkem 586 kusů.
zdroj: AČR

avatar
MUX Datum: 30.05.2013 Čas: 19:22

Na wikipedii se nedá na 100 % spoléhat, 5700 se mně zdá jako hodně vysoké číslo. To spíš někomu ujela ruka a je tam o nulu navíc :) Už jenom, kde by bylo 5700 tater zaparkováno/uskladněno.

avatar
liberal shark Datum: 30.05.2013 Čas: 17:46

Nedá mi to, abych se nepřidal k Ondrovi. 5700 tatrovek v armádě, která má 26 tisíc vojáků a spoustu dalších vozidel ???? To má každý voják vlastní vozidlo ???

avatar
Jan Grohmann Datum: 30.05.2013 Čas: 16:41

Pro Ondra, údaj jsme našli tady http://cs.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A1da_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky
Otázka kolik T-815 je v provozu nebo kolik jich je ve skladech.

avatar
nesher Datum: 30.05.2013 Čas: 16:40

To Ondra
Má, ale část je jich uložená a část jsou různá specializovaná vozidla, která armáda mít musí, ale použije je jen několikrát za rok, tedy není nutné mít pro každé vozidlo posádku.

avatar
Ondra Datum: 30.05.2013 Čas: 16:36

Vážně má AČR tolik tater T-815? Vždyť je to jedna tatrovka na čtyři vojáky z povolaní.

avatar
Blake Datum: 30.05.2013 Čas: 16:29

Jakub Mareš prehliada fakt, že ak je konštrukcia dobrá a nieje zásadne prekonaná, tak nieje dôvod ju meniť za niečo, čo je drahšie a stávajúcu techniku prekonáva iba modernejšou elektronikou, na ktorú sa zameriava práve modernizácia.

avatar
mattea Datum: 30.05.2013 Čas: 15:51

Lze na tatrovky namontovat alespoň lehce pancéřované kabiny (proti ručním palným zbraním) a nebo by se to vůbec nevyplatilo?

avatar
JiriTintera Datum: 30.05.2013 Čas: 14:58

Pokud si pamatuji, tak firma Excalibur se živí úpravami techniky podle zadání zákaznika a je-li to jeho přáním, tak vozidlo vybaví "i modrým z nebe".

avatar
Petr Synek Datum: 30.05.2013 Čas: 14:12

Jakub Mareš: Modernizovat tisíce 30 let starých náklaďáků je o hodně levnější, než koupit tisíce nových.
A upřímně, snížená spotřeba, hlučnost, emise, opotřebení pneumatik, zvýšené pohodlí posádky a bezpečnosti provozu. Schopnost vozit standardní kontejnery. Co víc potřebuješ?

avatar
Standa Datum: 30.05.2013 Čas: 10:45

Jakub Mareš: Nejsi náhodou z Jablonce?

arr