TACTICAL PRO

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Pozemní technika

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Datum přidání 30.05.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA T-810 slouží v naší armádě ale i tisíce starších vozidel TATRA T-815. Bohužel vozidla již v současné době nesplňují nároky na moderní armádní nákladní automobil. Možné řešení představila firma EXACILBUR ARMY, která na letošním IDETu představila modernizovaný stroj TATRY T-815 8×8 LT.

Modernizovaná TATRA

Foto: Modernizovaná TATRA T-815 8x8 LT / EXACILBUR ARMY

 

V současné době slouží v Armádě ČR 5700 vozidel TATRA řady T-815, a to ve verzích 4×4, 6×6 a 8×8. Modernizace (6×6 a 8×8) má za cíl prodloužit jak životnost vozidel, tak vylepšit užitné vlastnosti vozidel.

 

Modernizací prošel původní třicet roků starý tatrovácký motor T3-930-50 (265 kW). Největší změnou je montáž jediného nového turbodmychadla s mezichladičem plnícího vzduchu, čímž se dosáhlo snížení spotřeby paliva, zlepšení chlazení a snížení kouřivosti. Vylepšil se také průběh kroutícího momentu a výkonu motoru v nízkých otáčkách

 

O přenos síly z motoru na kola se stará tatrovácká desetistupňová převodovka TATRA 10TS130 s novým systémem elektronického řazení TATRA-NORGREN. Řidič pomocí joysticku pouze předvolí rychlostní stupeň a po sešlápnutí spojky dojde k zařazení požadovaného rychlostního stupně. Vylepšuje se tak uživatelský komfort a bezpečnost provozu.

 

TATRY T-815 8×8 LT Foto: Modernizovaný prototyp TATRY T-815 8×8 LT na letošním IDETu / autor

 

Modernizovaná TATRA využívá také přídavné převodovky TATRA 230TRK, čímž se zamezuje vyskakování rychlostních stupňů. Podle firemních materiálů, je přenos krouticího momentu nově realizován v jiných převodových poměrech a v nižších provozních otáčkách motoru, čímž dochází ke snížení hlučnosti.

 

Podvozek kombinuje listová péra a vzduchové pérování, což zlepšuje stabilitu a šetří pneumatiky. Kola s obutím Michellin 14R20 jsou pak vybaveny systémem podhušťování Téléflow. Systém kontroluje a reguluje tlak v pneumatikách v závislosti na zatížení terénu. Výsledkem je menší opotřebení pneumatik, lepší ekonomičnost provozu, jízdní vlastnosti i bezpečnost. Brzdy kol jsou pak doplněny o ABS.

 

TATRY T-815 8×8 LT Foto: Modernizovaný prototyp TATRY T-815 8×8 LT na letošním IDETu / autor

 

Výrazných změn došla také kabina. Osádka má k dispozici nově seřiditelné sedadla, samonavíjecí bezpečnostní pásy a novou přístrojovou desku. Kabina je vybavena závislým i nezávislým topením (bez zapojení motoru) a klimatizací.

 

Klasické žárovky jsou již mrtvé. Modernizovaná TATRA má vnější i vnitřní osvětlení osazené LED technologií. Vešker osvětlení je pak vybaveno systémem BLACKOUT (okamžité vypnutí všech světel).

 

Korba TATRY T-815 8×8 LT je koncipována jako logistický valník s hliníkovými bočnicemi. Korbu lze vybavit lavičkami a krycí plachtou pro převoz osob. Po odstranění bočnic je možné na valníku přepravovat standardizované ISO kontejnery.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Standa Datum: 21.06.2013 Čas: 20:23

Nevíte někdo tip turba co tam dávají? Díky

avatar
stroup Datum: 01.06.2013 Čas: 07:49

To Left: původně bylo na Wikipedii skutečně uvedeno 5700 Tater 815, editace tohoto údaje proběhla v posledních dnech (ono zjistit kolik má armáda techniky která nepodléhá smlouvě o KOS není zdaleka tak jednoduché). Teprve článek z webu AČR uvedl relevantní čísla. Tedy "téměř 2700" T - 815..
Otázkou zůstává zda se náhodou nejedná jen o používaná vozidla a při započítání nedotknutelných zásob se nedostaneme na mnohem vyšší číslo (jestli vůbec ještě NZ existují.. netuším)

avatar
Jirka Datum: 31.05.2013 Čas: 20:40

Skvělá modernizace! Zase půjde o snahu udělat z toho co nejsložitější systém a uzavřít smlouvy tak, že si na tatře řidič nebude smět sám ani vyměnit žárovku a to nemluvím o výměně náplní motoru, převodovek a rozvodovek. Armádní vozidlo by mělo být co nejjednodušší a "vojáku odolné" Při srovnání "ekonomiky" provozu by se mělo uvážit všechny aspekty, nové Renaulty (vozidla kdysi pod označením Viza ROSS, dnes Tatra 810) mají nižší spotřebu paliva, nižší emise a stejně při porovnání provozu jsou dražší, protože servis provádí "specializovaná firma" To co kdysi zvládnul voják základní služby při polním cvičení dnes provádí autorizovaný servis. Bude z toho jen další trafika pro Excalibur.
S modernizací to dopadne, tak že se takto modernizovaná tatra po zasažení elektormagnetickým impulsem ani nerozjede.

avatar
Left Datum: 31.05.2013 Čas: 20:16

To Jan Grohmann: Jako zdroj uvádíte odkaz na Wikipedii, kde se ale píše 2700 Tater T-815. Vy píšete, že je jich 5700. To mi teda nějak nesedí, vzhledem k tomu, že ve vašem zdroji je jiné číslo.
Každopádně i 2700 mi připadá jako opravdu hodně.

To liberal shark: 26 000 lidí armáda už nemá. Dnes je to někde okolo 21 000 a stále to číslo klesá...

avatar
stroup Datum: 30.05.2013 Čas: 20:23

Tater je v AČR celkem 3 573. Nejčastěji jsou zastoupeny Tatry T 815, kterých je téměř 2 700, druhá nejpoužívanější Tatra v armádě je typ T 810 – celkem 586 kusů.
zdroj: AČR

avatar
MUX Datum: 30.05.2013 Čas: 19:22

Na wikipedii se nedá na 100 % spoléhat, 5700 se mně zdá jako hodně vysoké číslo. To spíš někomu ujela ruka a je tam o nulu navíc :) Už jenom, kde by bylo 5700 tater zaparkováno/uskladněno.

avatar
liberal shark Datum: 30.05.2013 Čas: 17:46

Nedá mi to, abych se nepřidal k Ondrovi. 5700 tatrovek v armádě, která má 26 tisíc vojáků a spoustu dalších vozidel ???? To má každý voják vlastní vozidlo ???

avatar
Jan Grohmann Datum: 30.05.2013 Čas: 16:41

Pro Ondra, údaj jsme našli tady http://cs.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A1da_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky
Otázka kolik T-815 je v provozu nebo kolik jich je ve skladech.

avatar
nesher Datum: 30.05.2013 Čas: 16:40

To Ondra
Má, ale část je jich uložená a část jsou různá specializovaná vozidla, která armáda mít musí, ale použije je jen několikrát za rok, tedy není nutné mít pro každé vozidlo posádku.

avatar
Ondra Datum: 30.05.2013 Čas: 16:36

Vážně má AČR tolik tater T-815? Vždyť je to jedna tatrovka na čtyři vojáky z povolaní.

avatar
Blake Datum: 30.05.2013 Čas: 16:29

Jakub Mareš prehliada fakt, že ak je konštrukcia dobrá a nieje zásadne prekonaná, tak nieje dôvod ju meniť za niečo, čo je drahšie a stávajúcu techniku prekonáva iba modernejšou elektronikou, na ktorú sa zameriava práve modernizácia.

avatar
mattea Datum: 30.05.2013 Čas: 15:51

Lze na tatrovky namontovat alespoň lehce pancéřované kabiny (proti ručním palným zbraním) a nebo by se to vůbec nevyplatilo?

avatar
JiriTintera Datum: 30.05.2013 Čas: 14:58

Pokud si pamatuji, tak firma Excalibur se živí úpravami techniky podle zadání zákaznika a je-li to jeho přáním, tak vozidlo vybaví "i modrým z nebe".

avatar
Petr Synek Datum: 30.05.2013 Čas: 14:12

Jakub Mareš: Modernizovat tisíce 30 let starých náklaďáků je o hodně levnější, než koupit tisíce nových.
A upřímně, snížená spotřeba, hlučnost, emise, opotřebení pneumatik, zvýšené pohodlí posádky a bezpečnosti provozu. Schopnost vozit standardní kontejnery. Co víc potřebuješ?

avatar
Standa Datum: 30.05.2013 Čas: 10:45

Jakub Mareš: Nejsi náhodou z Jablonce?

arr