Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Modernizace vrtulníků Apache ve znamení námořního boje

Datum přidání 06.09.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Tomáš Zwiefelhofer

Americká armáda (US ARMY) zveřejnila detaily poslední modernizace bitevních vrtulníků AH-64E Apache. V rámci programu Capability Version 6 dojde v letech 2018–2026 k rozšíření schopností bitevníků zejména o boj na moři či o lepší spolupráci s bezpilotními platformami.

Foto: Vrtulník Apache přistává na výsadkové lodi USS Ponce (AFSB(I)-15), větší foto / US Army 

 

První bitevníky AH-64E Apache obdržela US ARMY v roce 2011. S jejich provozem počítá až do roku 2048 i přes to, že v roce 2034 by měl dosáhnout počáteční operační způsobilosti (IOC) bitevník vzešlý z programu Future Vertical Lift.


Od zavedení prošly stroje AH-64E již dvěma modernizačními programy, které se týkaly vylepšení senzorů, motorů, schopnosti spolupráce s drony, ale také třeba integraci datalinku Link-16. Třetí program s názvem Capability Version 6 proběhne v letech 2018-2026.


Nejvíce významnou změnou programu Version 6 je důraz na boj na moři. US ARMY tak reflektuje situaci ve světě, a připravuje se na možné nasazení v Pobaltí, Hormuzské úžině či v Tichomoří. Dojde tak na modernizaci radaru AN/APG-78, který je umístěný nad rotorem bitevníku. Nově by se měl zdvojnásobit jeho dosah, který dnes činí pět mil. Dále se počítá s vylepšením jeho schopnosti rozlišit hladinové cíle a malé drony.


Version 6 počítá s rozšířením škály dronů, které bude moci posádka bitevníku ovládat. Nové rozhraní navíc umožní data z průzkumných dronů zpracovat a poslat dále např. pozemním silám. Spolupráce tohoto typu byla otestována v letošním roce, kdy bitevníky AH-64E ve spolupráci s drony MQ-1C Grey Eagle sloužily jako průzkum pro zaměření palby pozemního dělostřelectva a lodí na cvičení RIMPAC 2018. Samozřejmostí je vylepšení spojovacích prostředků pro komunikaci s hladinovými plavidly, stejně jako integrace systémů pro elektronický boj.


Uvedená modernizace počítá s integrací poslední verze střel AGM-114R Hellfire pro údery na pozemní cíle. V budoucnu se plánuje také integrace střel Joint Air-to-Ground Missile (JAGM), které nahradí střely Hellfire. Bitevníky budou schopny používat i nejnovější varianty raket FIM-92 Stinger. Vylepšené střely Stinger by měly lépe působit proti malým bezpilotním prostředkům. Proti těmto malým dronům byl testován laser, a je možná jeho integrace v pozdějším stádiu programu Version 6.


US ARMY paralelně pracuje na programu Improved Turbine Engine Program (ITEP) z něhož by měl vzejít společný motor pro bitevníky AH-64 a transportní UH-60. Výroba těchto motorů je naplánována na rok 2023, tudíž jejich integrace v rámci programu Version 6 není jistá.

 

Motory ITEP mají vykazovat až o 50 % nižší spotřebu paliva a mají nahradit současné motory vrtulníků UH-60 Black Hawk a AH-64 Apache.


Celkově lze však program interpretovat jako snahu udržet stroje AH-64 schopné nasazení v rámci všech možných potenciálních bojištích. Velení armády tak reaguje na odklon obranné politiky USA od čistě protiteroristických operací k možnému nasazení proti silnějšímu, státnímu aktérovi. Poněkud s podivem absentují zmínky o spolupráci s Velkou Británií. Ta stroje AH-64 již několik let provozuje v námořní verzi.

 

Zdroj: The Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jirosi Datum: 07.09.2018 Čas: 15:29

Bandurka: Motory budou mít vyšší výkon, nižší hmotnost. A proto budou moci pracovat v úspornějších režimech provozu.

avatar
bandurka Datum: 07.09.2018 Čas: 12:51

"Motory ITEP mají vykazovat až o 50 % nižší spotřebu paliva" - toto je ako možné dosiahnúť?

avatar
Luky Datum: 07.09.2018 Čas: 10:36

V osumdesátkách měli radikálnější představy o mořském Apačí.

V té hezké porevoluční knížce o AH-64 z nakladatelství naše vojsko je vizualizace prvního, konzervativního návrhu se Sidewindery a Harpoony:
https://ic.pics.livejournal.com/werewolf0001/19818176/355551/355551_original.jpg

Pak se to vyvíjelo do radikálnější přeměny s velkým radarem v čumáku:
https://www.the-blueprints.com/blueprints-depot-restricted/helicopters/boeing/boeing_ah_64_apache_navy_proposals-66592.jpg
Mělo to taky nosit Harpoon/Pingu, vedle Sidewinderu i Sidearm...

Dnes je to jinde - elektronika, radar, možná nějaká ta antikoroze

arr