TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Možný zlom v syrské občanské válce?

Datum přidání 24.06.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 117 komentářů    autor autor: Mgr. Václav Kopecký

V relativně nepřehledné situaci syrské občanské války došlo v březnu 2015 k možná zásadní události, která by mohla významně změnit její dosavadní průběh. Onou událostí bylo zformovaní koalice islamistických skupin v severní Sýrii, které se spojily 24. března pod názvem Jaysh al-Fateh (do ang. překládáno jako Army of Conquest). Tato koalice vznikla spojením radikálních i umírněných islamistických opozičních skupin, avšak bez účasti skupiny Islámský stát (IS).

Foto: Syrská samohybná houfnice při operaci v regionu Qalamoun v květnu letošního roku; ilustrační foto / Volné dílo

Foto: Syrská samohybná houfnice při operaci v regionu Qalamoun v květnu letošního roku; ilustrační foto / Volné dílo

 

Koalice Jaysh al-Fateh, která údajně disponuje 12 000 - 15 000 bojovníky, je vedena skupinou an-Nusra, jenž je oficiálním zastoupením Al-Qaidy v Sýrii. Nejvýznamnější skupinou koalice je už zmiňovaná fronta an-Nusra, v jejímž čele stojí Abu Muhammad al-Julani. Dalšími členy uskupení Jaysh al-Fateh jsou skupiny Jund al-Aqsa, Ahrar al-Sham, Liwa al-Haqq, Jaysh al-Sunna, Ajnad al-Sham a Faylaq al-Sham.

 

Jaysh al-Fateh také spolupracuje s dalšími opozičními frakcemi jako Islámská armáda (ve městě Jisr al-Shughur bojovali společně proti vládním jednotkám a v severním Aleppu bojují proti IS). Jednotlivé skupiny koalice dostávají značnou podporu ze zahraničí, například Faylaq al-Sham ze Saudské Arábie a Ahrar al-Sham z Turecka.

 

Podmínky pro vznik

V syrské občanské válce působí velké množství skupin, které bojují jak mezi sebou, tak proti režimu prezidenta Asada. Snaha spojit více skupin a sjednotit opozici existuje už od počátku války, ale prozatím se to však nepodařilo. Zejména mezi islamistickými skupinami, které nespolupracují s prozápadní opozicí, došlo k zásadnímu rozkolu, když se proti sobě postavili dva největší rivalové IS a an-Nusra. Obě tyto skupiny zastávají odlišnou politiku a postupy.


Zásadním faktem pro vznik koalice je politika fronty an-Nusra. Na rozdíl od IS, který požaduje, aby se k němu další skupiny přidaly a plně se mu podřídily a tím se i de facto zapojily do jeho řad, má zcela odlišný přístup. Nesnaží se primárně další islamistické skupiny pohltit, ale jde formou spolupráce. Podle vyjádření jejích vůdce al-Julaniho, an-Nusra uznává ostatní islamistické skupiny, i když nezastávají striktně její pohled na svět, a je připravená s nimi spolupracovat v boji proti Asadovi i IS.

 

Tento postoj vychází z nařízení, které vydal vůdce Al-Qaidy dr. Zawahiri, který už v lednu 2014 vyzval jednotlivé džihádistické skupiny ke spolupráci. Ideovou podporu získala koalice také od syrského šejka Abdallaha Muhammada al Muhaysiniho, který je významným a vlivným džihádistickým ideologem dlouhodobě spolupracujícím s an-Nusrou.


K dobrému fungování koalice přispívá také úspěšná spolupráce mezi skupinami a jejich společná kooperace v plánování i provádění bojových akcí. Zejména díky zdrojům, kterým An-Nustra disponuje, má koalice přístup ke zbraním a munici, které by se k menším skupinám bojujícím samostatně hůře dostávaly. IS dokonce obvinil Turecko, Saudská Arábii a Katar, že koalici Jaysh al-Fateh zásobuje zbraněmi.


Objevily se indicie, že samotný vznik koalice je důsledkem dohody zahraničních sponzorů jednotlivých skupin, kteří tak reagovali na větší zapojení Íránu do konfliktu v Iráku. Katar, Turecko a Saudská Arábie, tři nejvýznamnější zahraniční hráči v Sýrii se údajně zalekli íránské rozpínavosti a spojili své síly s cílem vytvořit jednotnou koalici, která by oslabila damašskou vládu a tím i íránské pozice.

 

To může dokládat i prohlášení jednoho z členů koalice, skupiny Faylaq al-Sham, kterou v květnu veřejně podpořila Saudská Arábie v její kampani proti šíitským rebelům v Jemenu, a také blízké vztahy tureckých tajných služeb se skupinou Ahrar al-Sham, kterou Turecko skrytě vyzbrojuje. Objevily se však také prohlášení bojovníků z an-Nusry a dalších skupin, že tyto spekulace jsou neopodstatněné a vznik koalice je důsledkem společné snahy spolupracovat na porážce Asada a ne vlivem zahraničních hráčů.


Dalším důležitým faktorem pro úspěch koalice je podle některých zdrojů porážka částí skupin podporovaných USA, konkrétně Harakat Hazm a Syrské revoluční fronty, v listopadu 2014. An-Nusra a její spojenci tak mohli uvolnit síly vázané na boj s těmito skupinami pro ofenzívu proti Asadovi. Likvidace těchto skupin také přinesla an-Nusře další benefit a to v podobě zbraní, které ukořistila. Jedná se zejména o zbraně západní provenience, mezi kterými jsou i střely TOW. Jejich používání bojovníky an-Nusry je doloženo např. v bojích o Idlib v březnu 2015.

 

Video: Střely TOW v rukou bojovníků al Nusra. Střely TOW jsou zavedené v mnoha státech Středního východu, jako Irák, Írán, Saudská Arábie, Egypt, Bahrajn, Libanon, atd. / YouTube

 

Boje o Idlib

Informace o plánování ofenzívy koalice Jaysh al-Fateh v severosyrské provincii Idlib se objevovaly v prvních měsících roku 2015. Konkrétnějších podob začaly nabývat v druhé polovině března 2015, kdy bylo jasné, že hlavním cílem bude dobytí (v rétorice povstalců osvobození) města Idlibu a následně celé stejnojmenné provincie.

 

Křest ohněm zažila koalice 24. března, v den svého vyhlášení, kdy začal útok na město Idlíb nasazením sebevražedných útočníků. Koalici se tak dočasně podařilo ovládnout některé vládní budovy ve městě. An-Nusra také zveřejnila videa z bojů v Idlibu, kde je zachyceno hojné používání střel TOW proti vládním postavením a obrněné technice.


O tři dny později se podařilo rebelům ovládnout velkou část checkpoitů v okolí města a vládním silám hrozilo obklíčení v centru Idlibu. Díky kombinaci mohutných sebevražedných útoků a likvidaci vládních tanků protitankovými střelami donutili povstalci vládní vojska k částečnému ústupu. Už následujícího dne se objevily videa a fotky slavících bojovníků Jaysh al-Fateh z centra Idlibu.


Další útok byl vedený na vojenskou základnu Al-Qarmeed, kde se odpálil sebevražedný útočník z an-Nusra, který k útoku použil obrněné vozidlo naplněné výbušninami.


Postup islamistů neustal ani po obsazení města. Rebelové ukořistili velké množství zbraní, za zmínku stojí zejména tanky T-55, a pokračovali v ofenzivě proti vládním vojskům. Na konci dubna padlo město Jisr Al Shughur, klíčový opěrný bod asadových vojsk v provincii. V polovině května zaútočili bojovníci z Jaysh al-Fateh na vojenskou základnu Al-Mastoumah. Úspěch opět slavila kombinace sebevražedných útoků, ukořistěných těžkých zbraní a rychlého postupu pozemních sil. Základna padla a do rukou islamistů se dostaly další zbraně a munice.


Na konci května oznámila Jaysh al-Fateh, že její bojovníci dobyli město Ariha, jenž bylo jednou z posledních pozic, která vládní vojska v provincii Idlib držela. Dobytím Idlibu bylo těžkou ranou pro damašský režim, jak z politického, tak vojenského hlediska. Porážka v Idlibu také přerušila zásobovací trasy pro vládní vojska v Aleppu, což může mít zásadní význam v budoucích bojích o tuto část Sýrie.

 

Video: Boje o Idlib. Povstalci využívají tank T-55. / YouTube

 

Budoucnost

Při bojích v Idlibu se ukázalo, že spolupráce v rámci koalice Jaysh al-Fateh funguje poměrně dobře a přináší ovoce. Rychlost s jakou koalice dobyla město Idlib (několik dní) i celou provincii (v řádu několika týdnů) jasně ukázala, že je toto spojenectví velmi efektivní. Úspěchy koalici jen posílily a ukázaly na slabiny Asadova režimu. Tím, že povstalci postupně získávají čím dál tím více zbraní, a to i těžších, začínají měnit tvář války v Sýrii.

 

Z guerillového boje se v podání zejména koalice Jaysh al-Fateh začíná stávat regulérní střet dvou konvenčních armád. Úspěch u Idlibu islamisty povzbudil a ukázal, že pokud se jednotlivé skupiny spojí, mohou nejenom čelit, ale i porazit vládní vojska disponující těžkou technikou a letectvem.


Dá se předpokládat, že islamisté povzbuzení úspěchem budou v tažení severní Sýrií pokračovat. Možnými cíli jsou většinově sunnitské provincie jako Aleppo, kde je podpora damašského režimu menší a úspěch je jistější než expanze s cílem získat silně bráněný Damašek nebo alavitské oblasti, které jsou centry asadova režimu.


O budoucnosti této, zatím úspěšné koalice, také rozhodne další vývoj v soupeření mezi Íránem a Saudskou Arábii. Čím více se bude islamistům z Jaysh al-Fateh dařit proti asadovu režimu, tím více je pravděpodobné, že Írán navýší svou podporu Damašku a jeho spojencům. Stejná situace bude nejspíše následovat ve vztahu Jaysh al-Fateh a IS. Dá se tedy očekávat, že boje mezi IS a koalicí islamistů vedenou an-Nusra budou nejenom pokračovat, ale ještě se rozšíří.

 

An-Nusra si díky této koalici značně polepšila a je otázkou času než se oba džihádističtí rivalové naplno střetnou. V současné situaci to však vypadá, že IS je plně zaměstnán boji v Iráku a výraznější ofenzívu v Sýrii nechystá, ale to může být pouze zdání, neboť už se nejednou ukázalo, že i když je IS zapleten do těžkých bojů v jedné části fronty, neváhá provádět ofenzivní akci jinde.


Otázkou také zůstává, nakolik je současná koalice soudržná. I když je to spojenectví názorově podobných subjektů, není jisté, nakolik bude do budoucna silné a jaké vnitřní tlaky se mohou objevit. V současné době, kdy je koalice povzbuzena úspěchy, vypadá spojenectví silně. Další otázkou je, zda přetrvá dlouhodobě nebo bude Jaysh al-Fateh pouze krátkodobou epizodou v Syrské občanské válce.

Pozn. autora: Arabské názvy a jména nechávám v anglickém přepisu, jelikož čerpám primárně z anglických psaných zdrojů. O české přepisy se nesnažím, jednak proto, že neexistuje nějaký zcela ustálený český přepis arabštiny (což odpovídá mnohdy „šíleným" přepisům v českých médiích), a také proto, že pro čtenáře bude dle mého názoru jednodušší, pokud si budou chtít vyhledat nějaké informace o konkrétních osobách, skupinách atd. hledat podle anglických přepisů, neboť zdroje v angličtině jsou daleko obsáhlejší než ty česky psané.

 Zdroj: JamesTown, Long War Journal, Jihad Intel

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 07.07.2015 Čas: 10:13

Tohle dne s vydal Reuters:
Nejméně 25 lidí zabil sebevražedný atentátník, který se vyhodil do povětří u kontrolního stanoviště syrské armády u města Halab na severu země
Útočník patřil k frontě An-Nusra hlásící se k teroristické organizaci Al-Káida. Oběti pocházeli z řad vojáků a spřátelených milic. Exploze byla slyšet po celém městě.

V pátek syrská armáda hlásila tvrdé boje o Halab, jehož západní část má pod kontrolou armáda a zbytek povstalecké skupiny. Nedávno vytvořená koalice radikálních skupin, k nimž patří i fronta An-Nusra, chce Halab s konečnou platností dobýt a spravovat jej podle zásad islámu.
-----------------------------
a tohle další paralelní zpráva:
Podle Obamy územní ztráty IS ukazují, že bude poražen
Washington - Nedávné územní ztráty organizace Islámský stát (IS) v Iráku a Sýrii ukazují, že tato extremistická skupina bude poražena. Během návštěvy Pentagonu to dnes prohlásil prezident Spojených států Barack Obama.

Úkolem USA je rovněž pokračovat ve výcviku a poskytování potřebné výbavy umírněným opozičním skupinám v Sýrii, které bojují proti režimu Bašára Asada, řekl americký prezident.
--------------------------------------------------------------------------
Tam už přeci nikdo takový "umírněný" není. 13 let jsme poslouchali jako zaklínadlo "Al-Kaida", cpali to do nás horem, spodem.

avatar
Irving Datum: 05.07.2015 Čas: 20:01

Logik: Rusko taky spolupracuje s perfektne demokratickou Armenii nebo Indii, naopak "demokratiky svet" je zase velkym spojencem takovych hvezd demokracie jako je Saudska arabie, Sisi v Egypte a podobne, takze bych nezevseobecnoval.
Jinak mi prijde, ze trochu zapominate na to, ze Arabske jaro nebylo primarne o demokratickych svobodach ale hlavne o socialnich otazkach. Dle dostupnych udaju doslo v Tunisku i Egypte rok pred krizi k pomerne vyraznemu zpomaleni ekonomiky, stejne jako v Syrii, coz bylo hlavni roznetkou protestu v arabskem svete. A napriklad v Egypte je ekonomika do znacne miry pod kontrolou armady, coz se nastupem Sisiho dale zakonzervovalo. Proto z jeho nastupu narozdil od vetsiny zde moc nadseny nejsem, Mursi a Muslimske bratrstvo meli jedinecnou moznost zlomit kolotoc vojensky vlad v Egypte, zmenit ekonomicke prostredi a mozna se stat i inspiraci pro jine v arabskem svete. Bohuzel nedokazali ziskat podporu obyvatel a selhali. Sisi je v podstate novy Mubarak, zmeny zadne a v budoucnu se da ocekavat dalsi udalost podobna protestum na Tahriru, tentokrat pravdepodobne s mnohem vetsim zastoupenim radikalnich islamistu a z toho vyplivajich rizik. Pri hypotetickem odstoupeni Asada by se velmi pravdepodobne situace v Syrii vyvijela stejne jako v Egypte, nastup islamistu po pripadnych volbach, pravdepodobne nasledovana vyraznym napetim mezi nabozenskymi skupinami a nakonec obcanskou valkou, vzhledem k vyrazne mensimu vlivu armady na zivot v Syrii a blizkosti Iraku kde ruzne radikalni islamisticke mely (a maji) velmi silne zastoupeni. Dle meho nazoru byla obcanska valka v Syrii nevyhnutelna, o tom jestli by v pripade odstoupeni Asada byla kratsi nebo mene brutalni muzeme jenom spekulovat.
Co se tyce reseni konfliktu v Syrii, ja vidim jedine - jednani s Asadem o jeho odstoupeni a nahrazeni nekym jinym, vyzbrojeni syrske armady a jeji spojeni s mene radikalnimi povstaleckymi skupinami a idealne i Kurdy (slib rozsahle autonomie) a pak spolecny postup proti islamistum za podpory leteckych uderu zapadu. To vse samozrejme ve spojeni se silnym diplomatickym tlakem na Katar, Turecko a Saudskou arabii kvuli zastaveni podpory islamistum.

avatar
logik Datum: 01.07.2015 Čas: 15:35

Pekuc: Takže moje tvrzení jsou nepravdivá a důkazem je, že jsem podle Vás nebyl v Sýrii. Aha. Tomu říkám argument.

Btw. to, že Rusko spolupracuje pouze s nedemokratickými režimy jako Asadův, nebo nově Severní Korea, to není problém demokratického světa, ale Ruska.

Kolt: Souhlasím, že někdy je lepší diktátor, než válka. Ale v Sýrii je válka proto, že se tam nezasáhlo, nikoli proto, že se tam zasáhlo.

Luky: A to postupné uvolňování se projevovalo tak, že když byly demonstrace, tak do nich stříleli... Volby Asad uspořádal až v roce 2014, poté, co zjistil, že silou veškerou opozici nemá šanci porazit.
Protesty proti Asad naopak začali mj. proto, že Bašár původní reformy v oblasti lidských práv rušil a naopak tedy diktaturu utvrzoval. Např.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2579331.stm

avatar
Petr M Datum: 01.07.2015 Čas: 14:04

Jako správné řešení syrské občanské války vidím v podpoře vlády a zahájení pozemní operace proti IS, Al-nurse, a všem dalším teroristickým a radikálním islamistickým skupinám, je potřeba, aby vládní jednotky s podporou nato a okolních muslimských států obnovily pořádek jak v Sýrii, tak v Iráku a převzaly plnou kontrolu nad územím radikálů.

Letos už přišlo do EU cca 6 divizí islamistů převážně z Afriky a Sýrie.
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/373840-stredozemni-more-uz-letos-prekonalo-137-tisic-bezencu-dvakrat-vic-nez-loni.html

Jako obvykle, dle videa, jsou to samí mladí bojeschopní chlapi.

Díky usilovné snaze EU a ji vydatně sponzorovanou agenturou Frontex, jejíž plavidla imigranty vyhledávají u pobřeží Afriky v mezinárodních vodách se letos počet "uprchlíků" zdvojnásobil.

avatar
Shania Datum: 01.07.2015 Čas: 10:31

Luky: Jediná dobrá věc na IS je to, že pomůže rozšířit rozkol mezi muslimy a rozdíly ve výkladu se budou rozšiřovat víc a víc.

V Ukrajině jsme si nějak nevšiml, že by byla snaha zamezit spolupráci s Ruskem a totálně se od nich odříznout, není to ani reálné ty země spolu zůstanou výrazně propojeny i přes tuhle válku, pokud tedy nedojde k odtržení východní části.

avatar
Luky Datum: 01.07.2015 Čas: 10:12

Je potřeba si uvědomit, že socialistická Syrie šla cestou postupného uvolňování.
Už vláda Bašára byl oproti minulosti posun. Mě se na něm nejvíce ale líbila jeho manželka. Na západě ji dokonce ze začátku dělali v médiích dobrý PR. Zklamáním ale bylo, že jim přesto nešel na ruku a neotočil kurz země. Když přišla vlna revolt, Assad na požadavky západu i opozice reagoval vstřícně a dokonce zorganizoval svobodné volby.
Anarchie a IS vůbec ničemu nepomůže, to co se tam děje nic nezlepší. Lidé tam byli dostatečně kultivovaní na to, aby se pozvolna k demokracii posouvali.
Nejdříve je potřeba nějaký životní standard a pak rostoucí občanské svobody.

Stejně tak na Ukrajině, kde neměli dokonalý stát, ale chtěli si najít svou vlastní cestu, jak neztratit výhody směrem na východ i západ. Proč by si museli vybírat pouze jedno a od druhého se zcela odstřihnout? Tam bylo spoustu prostoru pro jednání a pozvolný vývoj, ale někomu to holt nevyhovovalo a raději si tam udělal juntu, která bude poslušná a zavázaná.
-------------------
Superme postnul starý rozhovor s Asadem - ještě před volbami. Je blbost stále opakovat něco o totalitě a diktátorovi a donekonečna hledat mouchy na demokracii. V tom by si raději měli Amíci zamést před vlastním prahem.
Problém je, že nedokonalost demokracie opravdu není ten hlavní důvod angažovanosti západu...

avatar
Shania Datum: 01.07.2015 Čas: 09:19

Pekuc: podívej se na to jinak, bylo u nás před revolucí bezpečno a lidi si žili relativně svobodně a v klidu, pod demokraticky zvolenou vládou..., nemuseli nic řešit, volby za ně udělal někdo jiný a problém mělo pouze pár lidí, co nedokázali držet hubu a krok. Šel by jsi bojovat za to co máme teď a žádal podporu od ze zahraničí?

Problém je, že lidi vždy chtějí víc a chtějí se mít líp, to že historicky naprostá většina ozbrojených revolucí skončí ještě hůř než režim který svrhla, ale dlouhodobě to může někomu pomoc. (Francouzská a Ruská revoluce je toho krásný případ).

Ať se nám to líbí nebo ne, musí si islám projít reformami, tohle nebude bezbolestné a může to přejít v krvavé náboženské války (IS je toho prvním příznakem), ale z dlouhodobého hlediska je to prostě nutné a oni se jinak nikam dál nehnou.

Všechno zlo co teď IS dělá, problém s uprchlíky v EU, to vše jsou špatné věci, ale pomohlo to poukázat na reálný problém a ten se začíná konečně řešit.

avatar
Todomatch Datum: 01.07.2015 Čas: 07:39

Ruský vliv na islamisty má jednoduché linie. Podívejme se na jednu z nich. Možná tu nejsnažší. Všimněte si kolik významných činitelů v IS je čečenského původu. Čečensko je součást Ruské federace a neomezeně v něm vládne osobní přítel ruského prezidenta Ramzan Kadyrov. Kadyrov je nejen horlivý muslim, ale i horlivý stoupenec V. Putina a opakovaně vyhlásil, že položit za něj život je ten nejlehčí úkol. V duchu teze, že nepřítel našeho nepřítele je náš přítel je snadné si představit, že poslat do oblasti IS čečenské bojovníky s "různými promyšlenými nápady a koncepty" je druhý nejlehčí úko,l jež by pro Putina Kadyrov splnil.

avatar
fenri Datum: 01.07.2015 Čas: 07:22

KOLTe za poslední odstavec máte můj potlesk. Souhlas i se zbytkem.

avatar
KOLT Datum: 01.07.2015 Čas: 02:41

Čistě obecně, ten důraz na demokracii všude ve světě je v posledních pár (desítkách) let dle mého přehnaný. Za Studené války podporoval Západ nebo Východ téměř každého diktátora, často se při tom prostřídali a občas to prováděli dokonce zároveň. Záleželo jen na orientaci daného selfmademana. Nikdo nehnul ani brvou. Dneska aby se jeden bál pořídit si kozu jako sexuální otrokyni – hned mu nad hlavou létají drony a jeho stát je zařazen do osy zla.

Abych nebyl špatně pochopen, neobhajuji tím diktátorství, ani netvrdím, že bych v něčem takovém chtěl žít! Jenže ještě míň bych chtěl žít v tom, co tam nastává bez diktátorů. A v tom je právě ten problém.

Takže bych byl hrozně rád, kdybysme se míň soustředili na vývoz demokracie, a namísto toho ji ráčili více pěstovat doma, protože to se nám v poslední době daří dost špatně. A nenarážím jen na EU a její maximální objem splachovací nádržky záchodu, stačí se podívat na to, jak dopadly naše poslední volby...

avatar
KOLT Datum: 01.07.2015 Čas: 02:32

Pane Grohmanne, k tomu výčtu bych ještě přidal v poslední době "ardz", protože co ten tady v poslední době předvádí...

avatar
KOLT Datum: 01.07.2015 Čas: 02:29

Todomatch: Souhlasím s tím, že teatrálnost vražd prováděných IS je minimálně podezřelá, vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby skutečně jedním z důvodů byla snaha zatahnout USA do pozemních operací. Ale ono i to bombardování stojí docela dost peněz, takže už i to je úspěch. Ovšem v čí prospěch je trochu složitější otázka. I kupříkladu Čína může těžit z toho, že jsou síly USA vázány na Blízkém východě. Navíc si nejsem jistý, že zrovna Rusko by mělo takový vliv na islamisty. Ne s jeho rétorikou i chováním v praxi. Ale mohu se pochopitelně mýlit.

V čem jste ale úplně mimo je ta otázka zbraní, a fenri vám to myslím napsal poměrně přesně, byť poněkud zbytečně emotivně.

avatar
Pekuc Datum: 01.07.2015 Čas: 01:12

Logik,
Byl jste vůcec někdy v Sýrii nebo znáte někoho kdo tam žil? Nejspíš ne, jen tu furt píšete americkou propagandu o zlém asadovi, co žere děti. Očividně stále nechápete poentu,barevných revolucí, válek ve jménu demokracie, kterou je, že státy, které nepodporují USA, nedejbože spolupracují s ruskem je třeba barevnou revolucí destabilizovat, změnit v nich řežim, pokud to selže, tak přichází na řadu občanská válka,případě i utok jako na Irák, Afghanistan, Libyi .

Opravdu se dívím, že máte čas tu psát ty obsáhlé oblbující nepravdivé komentáře, steně jako todomach. Snad leda chlapi, že z toho máte nějaký příjem, pak bych to i chápal.

avatar
logik Datum: 01.07.2015 Čas: 00:41

muhaha: ne sice úplně přesně, ale v podstatě bych plus mínus souhlasil :-)

Možná bych dal akcenty ještě na další "vlivy" nebo bych volil jiná slova, ale dejme tomu. Už mi to moc nemyslí, abych to zpřesňoval... :-)

Jen si myslím, že jedna věc je to, že by Katar a spol neměli potřebu se tolik angažovat (byť to je rozhodně podnětný a podstatný aspekt konfliktu), ale stejně podstatná věc je, že když někde vznikne tak "rozbitá" společnost, jako vznikla v sýrii, začnou se tam stahovat hajzlíci z celého světa. A proto je záhodno takový konflikt co nejrychleji ukončit.

Čím déle takový konflikt trvá, tím více jsou v něm oslabené prodemokratické síly, protože na ty zpravidla "střílej všichni".

avatar
logik Datum: 01.07.2015 Čas: 00:33

fenri:
1) Je krásné, jak vždy, když Vás nachytám na švestkách, tak začnete urážet. Není Vám to hloupé?

Kolik přijala OSN rezolucí OPRAVŇUJÍCI POUŽITÍ SÍLY - a tu rezoluci nikdo nepoužil, když tvrdíte, že takové rezoluce přijímá OSN jak na běžícím pásu? Prosím konkrétně vyjmenujte několik takových "planých" rezolucí.
Já Vám s radostí na požádání vyjmenuji X rezolucí, které OSN schválila a v poměrně krátkém horizontu naplněny byly. Ono kupodivu prosadit takovou rezoluci není jen tak a dělá to jen někdo, kdo ji potřebuje...

A jestli chcete tvrdit, že NATO není schopno dejmetomu během měsíce zorganizovat leteckou kampaň, tak máte o schopnostech moderních armád dost zkreslené představy.
Není to tak dávno, co např. britové svého času dobyli Falklandy za měsíc a kousek... Útoky na Afgánistán začaly ani ne měsíc po 11. září. atd...

1b) Na otázku, jak by bombardování Asada pomohlo proti nárůstu islamismu jsem
Vám odpovídal odpovídal asi pětkrát. Nu, pošesté: síly islamistů na území sýrie postupně vzrůstali, protože jak Asad, tak neislamistická opozice byli zaměstnáni vzájemným bojem.
Pokud by se podařilo konflikt ukončit, tak by tam byl daleko menší prostor pro růst
islamistických band (jak co se týče získávání místních a zahraničních zdrojů, tak výcvik a navázání kontaktů se zahraničními teroristickými organizacemi atd...).

1c) Netvrdím, že za jakýkoli islamismus v Libii mohou syřané, tvrdím, že
- netečnost k vzrůstu islamismu v Sýrii vedl k pokusu o stejný vývoj v Libyi
- a že zdroje a vycvičené jednotky syrských islamistických milicí stojí za výrazným
zhoršením bezpečnostní situace v Libyi, které se píše od roku 2014, jak dokládám dále ve 3a

2) Haftár začal působit jako významná síla v Libyi na začátku roku 2014. V tomto roce pak se zasadil o konání voleb. O tom jak je Haftár demokratický se můžeme přít. Nicméně narozdíl od Kaddáfího zorganizoval volby, takže je rozhodně demokratičtější než Kaddáfí.

3a) Zmíněné články
- Dokazují, že teď už opravdu nechodí Libyjci do S, ač pořád tvrdíte opak. Např.
- Dokazují, že Libyjci nehrají v ISILu v Sýrii tak významnou roli, jak jim přisuzujete,
když jim tam evidentně rozkazují "místní".
- Jednak články mluví o iráčanech, kteří přišli do Libye. Nebo vy chcete tvrdit, že např "Abu Bakr al-Baghdadi's men" jsou Libyjci?
- Jednak jsou v článcích přímé zmíňky o "syrské" pomoci, např.
"In September ISIS leader Baghdadi helped orchestrate the takeover of Derna..."
- Jednak dokazují, že i v Libyjském ISILu mají velké slovo významní "syrští" džihádisté, např. Abu Nabil al Anbari, Baghdádí, Abu Nabil al Anbari atd...
- Jednak mluví o tom, že Egyptské milice spojené s ISILem podporují islamisty v Libyi

Četl jste ty články vůbec, že tvrdíte, že v nich není žádný důkaz toho, že by syrští islamisté nepodporovali libijské? Jak přeložíte větu z perexu:
"Islamic State leaders in Syria have sent money, trainers and fighters to Libya in increasing numbers"?

Abych Vám dal další materiál na studii, tak např. tento:
http://foreignpolicy.com/2015/04/01/a-snapshot-of-the-islamic-states-libyan-stronghold-derna-libya-isis/
Jak přeložíte větu "though some reports claim that at least 5,000 foreign fighters have also joined the group"?

Nebo jak přeložíte tuto větu z tohoto článku?
http://europe.newsweek.com/5000-foreign-fighters-flock-libya-isis-call-jihadists-310948
"...fighters entering Libya from other countries is part of ISIS's plan to gain more territory in the country."?

Anebo si přečtěte tento článek,
http://www.ibtimes.com/islamic-state-caliphate-libya-depends-tunisian-foreign-fighters-desert-training-camps-1822318
kde se mluví o Tuniských výcvikových táborech ISILU syrského, které teď trénují
pro Libyi...

3) Nechcete mi sem dám těch článků o Libijských zbraní třeba sto?
Třeba si pak nevšimnu, že v podstatě všechny ty zprávy vycházejí
v podstatě z jednoho zdroje - z oné zprávy panelu OSN.
Tuto zprávu už jsem komentoval a citoval jsem z jejího originálu,
který ovšem vyznívá trochu jinak, než Vámi uváděné do češtiny přežvýkané zprávy:

http://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_2013_99.pdf

Proč ignorujete originál, který jsem citoval, a furt argumentujete "přežvýkanými" zprávami?
V té zprávě se můžete dočíst, že Sýrie není největším příjemcem Libyjských zbraní: což: nutně znamená, že buďto je někde na světě ještě daleko větší průšvih, než v Libyi....... anebo že ty Libyjské zbraně v Sýrii zas takové terno neudělaly, jak celou dobu tvrdím.

Také zjistíte, že v té zprávě důsledně píšou o syrské opozici, a nikoli o
islamistech/isilu - naopak tam píšou, že k tomu hodnotit ke komu se dostávají nemají ani mandát, ani možnosti - takže Vaše tvrzení, že to konstatuje OSN, je prostě nepravdivé.

5) Říká Vám něco důkaz analogií? Navíc - vy obviňujete SSA z nedemokratičnosti, takže na Vás je důkazní břemeno, že jsou přinejmenším stejně nedemokratičtí jako Asad. Jejich deklarovaný cíl - svobodné volby - demokratický je.

7) Většinou velmi rychle znamená, že když se tak jednou stalo v Libyi, tak byli islamisté odstaveni od moci a vytlačeni na menší část území Libye? V Afgánistánu jsou islamisté? V iráku se vlády zmocnili islamisté? I v tom egyptě to nakonec islamisté nevyhráli.
Nepopírám, že udržení aspoň jakéstakés demokracie v arabském světě je těžké. Ale neobhájí to podporu takových lidí jako asad, co drží v zemi 25 let výjimečný stav a střílí po demonstrantech.

arr