TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Mwari: Bitevní letoun pro Afriku

Datum přidání 17.06.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 23 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Jihoafrická společnost Paramount nabízí zákazníkům v Africe i jinde zcela nový bitevní a průzkumný turbovrtulový letoun Mwari. Podle Jihoafričanů jde o první vojenský letoun kompletně navržený a postavený v Africe.

Mwari

Foto: Piloti mají z letadla Mwari unikátní výhled; větší foto / Paramount Group 

 

Mwari: V jednoduchosti je síla

Ve válkách v Iráku, Sýrii a Libyi letecké útoky na pozemní cíle zajišťovaly především výkonné víceúčelové stíhačky. Jejich nákupní cena a provozní náklady jsou však astronomické. Řada zemí si proto pochopitelně podobné stroje nemůže dovolit.

 

V posledních letech proto roste popularita vrtulových bitevních a útočných strojů. Vrtulové stroje stojí na pomezí bitevních vrtulníků a proudových bitevních letadel.

 

Jejích výhodou je nízká pořizovací cena, řádově nižší provozní náklady (oproti proudovým strojům i bitevním vrtulníkům), jednoduché pozemní zabezpečení a nízké nároky na obslužný personál.


Africká společnost Paramount Group nyní na trh s vrtulovými vojenskými letadly přichází s lehkým útočným strojem Mwari (jméno podle afrického boha stvoření).

 

Mwari vznikl na základě lehkého průzkumného letounu AHRLAC (Advanced High Performance Reconnaissance Light Attack Aircraf). První let letadla AHRLAC se uskutečnil teprve v roce 2014.


Paramount Group na vývoji letadla Mwari spolupracuje s americkou firmou Boeing. Američané pro africký letoun dodají speciální elektronické a senzorové systémy pro bitevní/útočné úkoly a pro průzkumné, sledovací a zpravodajské mise.


“Jde o klíčový krok,” komentoval podepsání dohody s firmou Boeing v březnu tohoto roku Ivor Ichikowitz, výkonný ředitel Paramount Group. “Tento víceúčelový letoun bude významný hráč v globálním leteckém průmyslu. Věříme v komerční úspěch letadla a jeho dopad na africký letecký průmysl, díky rozvoji pokročilých technologií, vytvoření pracovních míst a rozvoji dovedností.”


Letoun Mwari podle slov jihoafrické společnosti nabízí zemím možnosti bitevních vrtulníků za cenu vrtulových letadel. “Platforma (Mwari - pozn. red.) dokáže většinu toho, co vrtulník, ale za cenu jednomotorového letadla,” uvedl médiím v těchto dnech z Kazachstánu Ichikowitz. Právě Kazachstán a další Středoasijské země mohou být dalšími uživateli letadel Mwari.

 

Video: První let AHRLAC. Všimněte si negativní šípovosti křídel. / YouTube


Konstrukční popis

Mwari je dvoumístný hornoplošník se zadní tlačnou vrtulí. Na rozdíl od jiných podobných letadel vyniká maximálně jednoduchou konstrukcí, velmi nízkými nároky na údržbu a nízkými provozními náklady. Například podvozek obsahuje jen minimum částí a všechny důležité systémy, jako motor, jsou velmi snadno a rychle vyměnitelné v polních podmínkách.


“Historicky jsme pracovali se zákazníky v odlehlých prostředích,” zdůrazňuje “pozitivní jednoduchost” letounu Mawri Ichikowitz. “Naučili jsme se, že pokud (letoun - pozn. red.) nemůže být udržován v polních podmínkách, nemá žádnou hodnotu.”


Díky přesunutí vrtule do zadní části mají piloti díky rozměrnému kokpitu excelentní výhled. Bezpečnost pilotů zajišťují vystřelovací sedačky Martin Baker Mk16/Mk17.


Podobně řešenou kabinu, a vlastně i celkovou konstrukci, má americký letoun OV-10 Bronco. Americký stroj však pohání dvojice motorů na křídlech klasického uspořádaní.


Prázdná hmotnost letadla Mwari je 2000 kg a maximální startovací 3800 kg. Motor Pratt &Whitney PT6A-66B dokáže poskytnout trvalý výkon 698 kW (950 koní) a maximální 1193 kW (1600 koní). Cestovní rychlost letadla je 500 km/h.

 

Foto: Zbraňové systémy dodá Boeing. Hlavním senzorem bude FLIR čidlo a laserový značkovač pod nosem letadla; větší foto / Paramount Group 


Podle tiskových materiálů je maximální bojový dolet 1850 km a přeletová vzdálenost 3220 km. Dostup letadla je 9500 m. S plnou nádrží paliva a plnou výzbroji je startovací dráha letounu 550 m dlouhá.


Na křídlech najdeme šest závěsných bodů pro nejrůznější výzbroj až do hmotnosti 800 kg. Na trup letadla lze umístit 20mm rychlopalný kanón.  K dispozici jsou i speciální průzkumné kontejnery, průzkumné radary nebo prostředky elektronického boje.


Mwari je díky své univerzálnosti ideální pro ostrahu hranic, protipovstalecké operace, pro navádění leteckých a dělostřeleckých útoků, pro předsunuté zásobování a shoz zásob, pro elektronické a hlasové zpravodajství, atd. Letoun také dobře poslouží v rámci národní bezpečnosti, při monitorování přírodních katastrof a pro námořní hlídkování.


Základní cena letadla bez speciálního vybavení pro mise (senzory, avionika, software) je 10 milionů dolarů. Cena plně vybaveného a připraveného letadla, schopného okamžitě nasazení do útočných nebo průzkumných akcí, je méně než 20 milionů dolarů.


Sériová výroba Mwari začne v roce 2017. Již nyní má jihoafrická firma podle vlastních slov zajištěný odběr u prvních zákazníků. 

 

Zdroj: AIN Online

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 21.06.2016 Čas: 11:41

...anébrž není nezpevněná plocha jko nezpevněná plocha... :)
https://www.youtube.com/watch?v=0zDo7hkmCNY

avatar
niko Datum: 19.06.2016 Čas: 11:24

skelet: Myslim, ze sa bavime o dvoch neporovnatelných veciach. Je rozdiel pristat a hlavne vzlietnut z nejakej lepsej aeroklubackej plochy a využívat aekoklubacku infrastrukturu a je rozdiel operovat na nizkych rychlostiach s vlastonstami STOL a v podstate pristat a vzlietnut kdekolvek.

avatar
skelet Datum: 19.06.2016 Čas: 09:13

niko: L-159 umí rovněž operovat z nezpevněných ploch

avatar
niko Datum: 18.06.2016 Čas: 22:14

gaunt: Pristavacia rychlost Jak 130 je 191 km.h. Pristavaciu rychlost Mwariho nepoznáme, no kdeže je to lietadlo s moznostou pristavania STOL, tak bude urcite nizsia. S Jak 130 to skoda porovnávat. Okrem ceny tie lietadla nemaju nic spolocne.

Charlie: Hornoplosnik som pouzil jako argument nie kvoli vyhladu, ale prave kvoli nizkym rychostiam a moznosti STOL.

avatar
gaunt Datum: 18.06.2016 Čas: 18:11

niko: jak-130 má přistávací rychlost 165 km/h a může startovat z travnatých letišť. Mnohá vrtulová letadla jsou na tom s přistávací rychlostí podobně. Jinak souhlasím, že tohle letadlo bude asi ještě méně náročné na kvalitu letišť.

avatar
Charlie Datum: 18.06.2016 Čas: 18:00

Jen k tomu SuperTucanu - to je dolnoplošník a tohe je hornoplošník, čili osádka, zejména ale její zadní člen, má neporovnatelný výhled - schválně se podívejte na fotky, pilot už nevidí do boku od úhlu nějakých 80° a druhý pilot už tak 70° nebo ještě méně.

U tohohle éra, stejně jako třeba u Bronca, má posádka naprosto nerušený výhled v sektoru nějakých 300°? Bronco navíc, a to tomuhle stroječku chybí, mělo překryt kabiny "vypouklý" i do stran, takže pilot se mohl koukat i hodně "pod sebe".

Ono se to nezdá, ale to éro, pokud má plnit úlohu vzdušného návodčího (což byla jedna z primárních rolí právě Bronca), lítá většinou po kružnici kolem dopadové plochy, čili výhled do boku je extrémně důležitý - ony ty FLIR hlavice nejsou všemocné (nemáte v nich periferní vidění a mnohem užší zorné pole).

avatar
niko Datum: 18.06.2016 Čas: 15:32

Gaunt suhlasim, ze z nasho europskeho pohladu je to lietadlo nepouzitelne. No na Afriku nemusi byt zle. Operuje na nižších rychlostiach a je to hornoplosnik. Teda vzletova a pristavacia rychlost bude nizsia oproti Supertucanu a aj Jak 130 a L 159. Teda moze operovat z nespevnenych VPD. Napoveda tomu aj masivnejsi podvozok. To tieto 3 lietadla mozu urcite v obmedzenejsej miere. Ak vobec. O pancierovani nevieme nic. Možno ho ma (nejaky lahsi kevlar), možno nie. Motor je bezne dostupny v podstate vsade (ten isty ma aj Air Tractor). Cize na prevadzku je to urcite velmi priatelske lietadlo.

avatar
gaunt Datum: 18.06.2016 Čas: 14:47

niko: supertucano je těžší. Asi toho unese víc a má ochranu pilota. Jinak skoro za tyhle peníze můžete mít třeba jak-130 nebo vrtulník s větší nosností než tohle letadlo. L-159 se smí prodávat jen americkým loutkám.

avatar
niko Datum: 18.06.2016 Čas: 14:20

Podla mna porovnáváme neporovnatelne. Vobec nevieme co v tej cene je. Ako je lietadlo vybavene, atd. atd. Civilne turbopropy s tymto podla mna porovnávat vobec nejde. Cena 10 mil. je sice vyssia, ale vobec nemusi byt az tak brutalne prestrelena. Je porovnatelna so Super Tucanom (11 mil.), L 159 (14 mil.). No davam vam chlapi za pravdu, ze formulacia - lacne lietadlo pre Afriku, je dost nestastna. Cena je uplne standard, porovnatelna s ostatními konkurentami.

avatar
Tom90 Datum: 18.06.2016 Čas: 09:59

Ta cena je .... no zajimava. Vzdyt tolik nestoji ani L410. Chapu, ze urceni je rozdilne, nicmene kdyz vezmu to srovnani s primhourenyma ocima.Mwari vezme dva lidi plus 800 kg, bez pancerovani apod., troufam si rict, ze nic revolucniho na tom letadle neni nebo nepozoruji...Tak za co takova cena? Neupsal se nekdo v poctu nul?

A osobne se mi to letadlo moc nelibi, myslim, ze vrtule bude velice brzo dost omlacena od bordelu odletavajiciho od kol, co sani k motoru...jestli bude nasavat i odletavajici bordel od pridaku, to je otazka, vyskovka v uplavu od vrtule....no pokud je ta cena skutecne tak vysoka, tak nevidim moc duvodu si to letado koupit.

avatar
Karlos73 Datum: 17.06.2016 Čas: 23:55

Niko, je určený pre afrických zákaznikov...to už radšej Super Tucano ktoré je o niečo lacnejšie a má ho vo výzbroji viacero afrických štátov... a to sa bavíme o nových strojoch. Velká časť Afriky využíva repasované stroje za oveľa nižšie ceny... Toto je prestrelené. Neviem, ale moc ma toto lietadlo neoslovilo...to už rovno ľahké prúdové cvičné, ako L-39NG...alebo ak to má byť vrtula, tak niečo osvedčené ako Tucano, Pilatus,atď...

avatar
Kozlus Datum: 17.06.2016 Čas: 22:20

Koukam na to a premejslim, v ktere hre jsem tenhle tvar trupu a kridel videl. V te hre to teda bylo podstatne masivnejsi hovadko :)

avatar
niko Datum: 17.06.2016 Čas: 21:37

Mne ta cena nepride tak uzasne strasne prehnana. Taka TBM 900 stoji skoro 4 miliony a to je lietadlo podobnej vahovej kategorie vybavene len klasicky v IFR. Mwari predsa musí mat jednak lepsie elektronicke vybavenie a spevnene nosne plochy atd. atd. Možno by ta cena mohla byt nizsia, ale urcite nie nejako o vela.

avatar
Nadšenec Datum: 17.06.2016 Čas: 19:46

Charle:

FLIR v umiestnení na trupe v strede:

http://www.fierasdelaingenieria.com/aeronave-ligera-de-reconocimiento-avanzado-de-alto-rendimiento-ahrlac/

avatar
Charlie Datum: 17.06.2016 Čas: 19:28

Na to že je to vyrobený v JAR je ta cena fakt velká, navíc když to je jednomotorák.

Fakt se mi nelíbí to umístění FLIRu, úplně to zabilo krásnej čumáček toho éra. To nemohli vymyslet něco obdobně funkčního, ale trochu estetičtějšího?

K těm raketám: zavěšení je klasický, akorát to má navíc odklápěcí krytku optickýho senzoru.

arr