Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Na vývoji a testování obrněnce GERLACH se podílejí vojenští odborníci i závodník z Rallye Dakar

Datum přidání 09.08.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 72 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Dva roky zabralo vývojářům ze společnosti Zetor Engineering Slovakia, než přenesli myšlenku obrněného taktického vozidla z papíru do reality. Na projektu GERLACH se za tu dobu podíleli nejen špičkoví strojírenští inženýři, ale také odborníci s reálnými zkušenostmi z bojového nasazení. S testováním vozidla, které se aktuálně uchází o tendr slovenské armády na vozidla 4×4, pomáhá i někdejší závodník Rallye Dakar.

Foto: Gerlach 4×4; větší foto /  Zetor Engineering Slovakia

 

Myšlenka obrněného taktického vozidla 4×4 s názvem GERLACH se zrodila v roce 2016. Jejím autorem byli vývojáři společnosti Zetor Engineering Slovakia, jež je součástí skupiny HTC Investments. Ti ještě v témže roce společně s odborníky ze Zetor Engineering Brno začali s přípravou projektu a dalších aktivit.


Během roku 2017 se projekt dostal do fáze, kdy začaly intenzivní práce na přípravě a výrobě demonstrátoru, tedy zcela funkčního vozidla, jež předchází prototypu.

 

Na jeho vývoji se vedle českých a slovenských odborníků, kteří v projektu zúročili i dlouholeté zkušenosti s těžkou zemědělskou technikou, podíleli rovněž odborníci s reálnými zkušenostmi z vojenského průmyslu, včetně těch z bojového nasazení.


Funkční demonstrátor společnost poprvé představila odborné veřejnosti letos v květnu na bratislavském veletrhu IDEB. Od té doby se GERLACH podrobil řadě testů, a to jak na uzavřených polygonech, tak ve volném terénu. Obrněnec česko-slovenské produkce je rovněž mezi osmicí uchazečů o tendr slovenské armády na více než čtyři sta vozidel tohoto typu. Jejich testování probíhá od konce června ve VTSÚ Záhorie.


Další testy GERLACH čekají i v následujících týdnech a měsících, kdy se budou zkoušet nejen jeho jízdní vlastnosti, rychlost při pohybu terénem, ale třeba také brodivost, náklon, stoupavost či schopnost překonávat překážky. Na testování se podílejí jak samotní konstruktéři, tak i odborníci s vojenskými zkušenostmi. Vlastnosti při jízdě terénem pak aktuálně testuje též bývalý závodník Rallye Dakar, který vývojářům pomůže s odladěním podvozku vozidla.


Projekt cílí nejen na slovenský trh, ale i další země, jež budou v nejbližších letech realizovat nákup obdobné bojové techniky. Již v září plánuje firma účast na veletrhu MSPO v Polsku a následně i dalších zahraničních výstavách pro odbornou veřejnost. V hledáčku společnosti ZETOR Engineering Slovakia jsou rovněž i další evropské země a také některé trhy na Středním východě.

 

Video: Nové taktické obranné vozidlo 4×4 s názvem GERLACH z dílny společnosti Zetor Engineering Slovakia. / YouTube

 

O VOZIDLE GERLACH
GERLACH je připravený na vysokou volitelnou balistickou a protiminovou ochranu až na STANAG 4569 volume 3 proti improvizovaným výbušným zařízením. Kabina vozidla je dimenzovaná tak, aby se do ní pohodlně vešlo až šest členů posádky o výšce až 190 cm a váze 120 kg včetně osobní výstroje a výzbroje. Prostorná kabina skýtá možnost v případě nouze pojmout až dva další vojáky.Prostor pro náklad pojme až 1 500 kg zátěže.

 

Potenciální zákazníci mají možnost konfigurovat si dle potřeb jak prostor pro posádku na 2+2, 2+3, ale i 2+4 členy, tak i samotné využití vozidla. Rodina vozidel GERLACH již nyní počítá s variantami pickup, ambulantní vozidlo, RCWS (vozidlo s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí), vozidlo s manuálně ovládanou zbraňovou stanicí a také HWS (heavy weapon station). V případě zájmu lze tento rozsah rozšířit též o variantu RDV, tedy vozidlo rychlého nasazení.

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Flader Datum: 23.08.2018 Čas: 17:14

Páni z Nka asi chceli aby sme boli z toho zhrození, ale:

a, Tuercko je zatiaľ stále krajina NATO
b, tie trecké vozidlá vôbec nevyzerajú zle (viď komenty nižšie)
c, výroba by bola na Slovensku

Ale aj tak by som bol radšej keby to bol niektorý SK/CZ projektov, alebo Eagle.

avatar
Maco Datum: 23.08.2018 Čas: 16:50

https://dennikn.sk/1211838/slovensku-armadu-chcu-prezbrojit-turci-ponukaju-vozidla-ktore-odskusali-aj-v-bojoch-s-kurdmi/

avatar
mikojan29 Datum: 22.08.2018 Čas: 20:59

Hidalgo

Ja viem, že najprv to musí odklepnúť vláda, len by ma zajímalo nejaké jednoduché porovnanie jazdných vlastností v teréne štyroch postupujúcich vozidiel z priemyselného dňa 2017 a štyroch "nových" vozidiel, ktoré boli vybrané po IDEBe 2018. Nič viac, len také videá ako boli na priemyselnom dni na tej istej dráhe.

avatar
PavolR Datum: 19.08.2018 Čas: 20:37

Flander:
No, tak to je teda dosť špecifická Cobra2, tak ako je Patria AMV28 dosť špecifická Patria AMV. ;-) Ale bolo by zaujímavé zistiť, pri akej atómovej elektrárni sa to natáčalo, lebo že to nebolo v Turecku, to je fix.

avatar
Hidalgo Datum: 19.08.2018 Čas: 19:50

mikojan29
noo....tak tam ti to určite nikto na nos nezavesí.Skôr výdu oficiálne výsledky z vlády, tak ako by to malo byť a zbytočne nešíriť "overené" správy. Myslím si, že kým to vláda neodklepne oficiálne, tak sa môže konať X primyselných dní. Pochybujem, že by niekto predbehoval vládu, boli by topodľa mňa kontraproduktívne. Ale to je už o politike a nie technike.

avatar
Hidalgo Datum: 19.08.2018 Čas: 19:50

mikojan29
noo....tak tam ti to určite nikto na nos nezavesí.Skôr výdu oficiálne výsledky z vlády, tak ako by to malo byť a zbytočne nešíriť "overené" správy. Myslím si, že kým to vláda neodklepne oficiálne, tak sa môže konať X primyselných dní. Pochybujem, že by niekto predbehoval vládu, boli by topodľa mňa kontraproduktívne. Ale to je už o politike a nie technike.

avatar
KOLT Datum: 16.08.2018 Čas: 08:25

stirling, jj, úplné BRDM-2 :-) Ale plave to hezky, to jo.

avatar
mikojan29 Datum: 16.08.2018 Čas: 08:14

Tiež by ma zaujímalo nejaké porovnanie ako to bolo na priemyselnom dni. Asi si budeme musieť počkať na koniec roka, kedy bude ďalší priemyselný deň. :-)

avatar
stirling Datum: 15.08.2018 Čas: 10:14

Jo souhlas turka nemuže teď nikdo z nato ani eu myslet vážně.
Když vidím tu cobru a kouknu na hmotnost kolem 12 t tak si říkám, že z lehčí platformy 4x4 se stalo zase zpět klasické ot 4x4.
Gerlach na pohled vypadá lépe než patriot to ale bohužel neznamená, že opravdu lépe jezdí nebo je spolehlivější atd.
Ze současného testování asi žádný veřejný výstup nebude?

avatar
Gibon Datum: 15.08.2018 Čas: 10:07

Hyena: Kupovat v sucastnosti turecke zbrane by bolo velmi kratkozrake. Nech by boli akokolvek dobre a vzhladom na prepad liry aj lacne.

avatar
Flader Datum: 15.08.2018 Čas: 08:42

Ešte doplním, že napríklad Cobra II má jednu "výhodu" oproti ostatným uchádzačom - už existuje aj v plávajúcej variante:

https://www.youtube.com/watch?v=P5_vIc_3nTE

avatar
Hyena Datum: 15.08.2018 Čas: 00:06

Pani, celkom ste vynechali dva turecke stroje a na ne obe som niekde cital alebo pocul dobre referencie od nasich vojakov. Pri pocte objednanych strojov by pravdepodobne islo o licenciu, cize aj turecky stroj moze byt razom slovensky stroj. Mozno to nakoniec bude o tom, kto vie lepsie chodit v simnom a kontaktoch, ci Cesi alebo Turci.

avatar
mikojan29 Datum: 13.08.2018 Čas: 14:27

Gibon

Ani podvozok Tatra nie je zárukou, že vozidlo prejde všetko, kade si vodič zmyslí že pôjde. Veľmi záleží aj od toho, ako je zdatný vodič a či vie, ako má na konkrétnom vozidle jazdiť.
Napr. na spomínanom Záhorí, kde je poväčšinou piesokové podložie, poprípade zmiešané so zemou, teda veľmi sypké a mäkké podložie mali Tatry dosť veľké problémy s priechodnosťou oproti Zilom 131 alebo GAZom 66. Sadli na rúru a bolo vystarané. Podvozok Tatra je vynikajúci, ale záleží od typu terénu a akým spôsobom ho chceš použivať. Nehovorím, že tu všade máme pieskové duny, to len na margo toho, že sa ti pozdáva Patriot. Záruka kvality Tatra je dobrá, ale nie je všetko zlato, čo sa blýska.
Unifikácia s nákladnými autami je dobrá argumentácia, ale vnútorný priestor v Patriote sa mi zdá dosť stiesnený, keď si predstavíš vystrojených vojakov. Ja sám som Tatrovák, ale treba zvážiť všetky možnosti a posledné slovo budú mať aj tak politici.

avatar
Jara Datum: 13.08.2018 Čas: 12:05

Jestli chce někdo 4x4 s vahou kolem 12tun, tak se nabízí otázka jestli pochopil účel použití této kategorie obrněnců, zkrátka US potřebovaly náhradu Humwee ale odolnou vůči impeovizovaným nástrahám .... zda se mi že některé armády zavedou obrněné 12 tunové 4x4, které budou kvůli své váze plnit stejné úkoly jako větší 8x8

avatar
Gibon Datum: 13.08.2018 Čas: 11:41

Už to tu niekto spomínal, že OSSR chce zrejme ťažšie vozidlo.
Mne sa z ponúkanych možností práve vďaka použitiu podvozku z Tatra 4x4 najviac pozdáva Patriot.
Príde mi, že celé vozidlo bude odolnelnejsie, s dlhšou životnosť a možnosťami buducich modernizacii /nepredpokladam zastavenie vyvoja v Tatre./
A tiez na danom povodzku sa budu dať stavať dalsie verzie, mozno aj za pouzitia 6x6. - inspiracia http://www.armadninoviny.cz/inspirace-pro-armadu-cr-minomet-a-rakety-pro-lehka-vozidla.html

Myslim si, ze vdaka podvozku vozidlo tiez lepsie zvladne kratkodobe pretazenia.

O tom, ze to Tatra mysli vcelku vazne svedci aj: https://mytrencin.sme.sk/c/20716312/tatra-slovakia-v-trencine.html

arr