Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Události

Nadcházejí tučná léta pro evropské zbrojaře

Datum přidání 07.12.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 95 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V posledních letech se výrazně zvýšily tržby evropským, především francouzským, britským a německým zbrojařům. Vzhledem k rostoucím vojenským rozpočtům evropských zemí zbrojaři starého kontinentu vidí svou budoucnost velmi optimisticky.

Foto: Nejvýnosnějším evropským zbrojním produktem je v posledních letech francouzská stíhačka Rafale. / Dassault Aviation

 

Podle Stockholmského mezinárodního ústavu pro výzkum míru SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) v loňském roce zaznamenaly nárůst tržeb zbrojní firmy především z Německa, Francie a Ruska. Tržby amerických firem poklesly o 2,9 %.

 

Navzdory poklesu největší příjmy stále suverénně vykazují americké firmy. “Králem” mezi zbrojaři je americký Lockheed Martin - ten v roce 2015 prodal zbraně za 36 miliard dolarů, při zisku 3,6 miliardy dolarů.


První “evropská” je třetí BAE Systems s prodejem za 25,5 miliardy dolarů a ziskem 1,5 miliardy dolarů. Firma BAE Systems od roku 2014 zvýšila prodej zbraní o 500 milionů dolarů (tj. 6,5 %). V první pětce dále najdeme americké firmy Boeing, Raytheon a Northrop Grumman.


Největší ruská je 13 Almaz-Antej (výrobce např. protivzdušného systému S-400) - ta prodala v roce 2015 zbraně za 6,6 miliardy dolarů. Údaje o ziskovosti ale nejsou k dispozici.


Podle deníku Defence24 60 místo patří první středoevropské firmě - Polské zbrojní skupině PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). Polská firma v roce 2015 prodala zbraně za 1,2 miliardy dolarů - údaje o ziskovosti také nejsou k dispozici.  V první stovce zemí střední a východní Evropy se umístil ještě ukrajinský UkrOboronProm s prodejem zbraní za 870 milionů dolarů (+ 20 % oproti 2014).


V seznamu však nejsou uvedeny čínské firmy - údaje čínských firem nejsou podle autorů zprávy spolehlivé. Největší asijskou firmou je tak na 37. místě japonská Kawasaki Heavy Industries.


Přes rostoucí tržby evropských zbrojařů se oproti roku 2014 pozice na prvních deseti místech nezměnily. V první desítce najdeme sedm amerických a tři evropské společnosti. Síla amerických firem je dána nejen exportními úspěchy, ale především obřím rozpočtem amerického ministerstva obrany - ten tvoří 72 % všech výdajů NATO.

 

Infografika: 100 největších zbrojních firem světa podle institutu SIPRI. / SIPRI

 

I přes pokles tržeb v roce 2015 jsou američtí zbrojaři optimističtí. Nový americký prezident Donald Trump dlouhodobě slibuje více peněz pro Ozbrojené sily Spojených států. Ostatně již americký rozpočet pro fiskální rok 2016 je větší než pro rok 2015.

 

Zbrojaři se mohou také těšit na dobré časy v Evropě. Evropské firmy v roce 2015 oproti roku 2014 za prodej zbraní utržily o 6 % více.

 

Evropské firmy v roce 2015 (zařazené v “elitní” stovce) prodaly zbraně za 95 miliard dolarů, americké pak za 305 miliard dolarů. Ruské firmy, navzdory západním sankcím, prodaly zbraně za 30 miliard dolarů, tj. o 6,2 % více než v roce 2014.

 

Prodeje evropských firem se zvýšily i díky exportním úspěchům - mimo jiné díky prodeji francouzských stíhaček Rafale do Egypta a Kataru. Navíc v příštích letech může být v Evropě, díky nárůstu vojenských výdajů evropských států, k dispozici navíc až 100 miliard dolarů na nákup zbraňových systémů (ale i služeb, vybavení, atd.).

 

Zpráva SIPRI také upozornila na vzestup “rozvojových” trhů se zbraněmi - tedy trhů, které nejsou tradičně největšími výrobci zbraní, ale jejich vlády vývoj a výrobu zbraní výrazně podporují. Například jihokorejské zbrojní firmy zvýšily své tržby oproti roku 2014 o 30 %. Prodeje zbraní zvýšily také indické (+ 9,3 %) a turecké firmy (+ 10,2 %).

 

Vzhledem k politické situaci je velmi pravděpodobné, že dominance evropských a amerických zbrojních firem dále poroste. Vzhledem k příslibu většiny zemí NATO vydávat na obranu alespoň 2 % HDP, budou mít země Aliance souhrnný roční rozpočet kolem 1 bilionů dolarů - z toho minimálně 20 % (opět podle požadavku Aliance) musí vydat na modernizaci své vojenské techniky a vybavení.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
flanker.jirka Datum: 13.12.2016 Čas: 11:15

logik: proč do všeho hned taháte CIA, co máte proti této organizaci? Na světě je mnohem více zájmových skupin disponujících s financemi na podporu všeho možného i nemožného. A už vůbec nechápu paralelu s 17.11.1989, tam byla účast složek Stb a KGB prokázána komisí zabývajících se vyšetřováním zásahu, dokonce byli v Rusku za těmi lidmi a ptali se jich co tam ve dělali.
Informace ohledně účasti na demonstracích by jste měl brát hodně s rezervou, protože hodně záleží na zdroji této informace. O tom jak nestranné tu máme media víme všichni. Euromajdan netrval týden, ale několik měsíců, to už něco stojí.

avatar
Olivav Datum: 11.12.2016 Čas: 17:01

logik já našel ještě tohle:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2013-03-25/f-35-parts-from-rolls-royce-160-days-late-pentagon-says

Disclosure of the lift-fan delays follow trouble with improperly crimped hoses manufactured by Stratoflex, a Pratt & Whitney subcontractor, that caused the temporary grounding

špatně ohnuté hadice

avatar
Olivav Datum: 11.12.2016 Čas: 16:51

logik

tu koncovout trysku mají stejnou, ale jak jsem psal podle článku a jak teď uvádíš, tak ji asi v SSSR okopíroali z Convairu. To je to jediné shodné na těch letadlech.

Ona totiž dementní propaganda tvrdí, že F35 je vlastně Jak a v LaK psalo o tom, že LM koupil dokumentaci z Jaku. Toho se pár lidí chytlo a oužilo to jako důkaz. Ten 3BSD je jediný "shodný". Na tom jsme se shodli dříve a já si říkal, že už je vše vyjasněné a ty jsi zase začal komentem. No a nějak se debata zvrtla.

Jak měl jak říkáš jen data co LM zajímala toť vše.

Jinak vývoj přináší komplikace než se vychytají, takže možná nějaký byl tady:
http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-06-16/rolls-royce-liftfan-adds-stovl-operations-f-35s-capability

“We’ve introduced some improvements to the durability of the clutch, which provides enough torque to turn the London Eye, through new materials, which has given us full engagement life for the clutch plates. We have also improved the interstage vanes, which has cleared the full environmental envelope.”

He added that full envelope flight tests were successfully completed to validate robust mechanical and control systems functionality, together with incorporating block upgrades to interstage vanes.

We’ve also not encountered any LiftFan damage due to ingestion of surface material during the flight test program.” což je důležité pro operační nasazení, takže nic víc tam nepíší

Já si jen říkám, že Piere Sprey mele něco o velikosti a ploše křídel, že jsou malá a ten Jak je má pidi a všem odpůrcům F-35 to nevadí.

Nakonec až Trump bude US prezident, tak F35 nezařízne naopak podpoří mnohé možná ambicióznější projekty. A Rus bude brečet ař F-35 bude lítat a T-50 budou jen testovat.

avatar
Shania Datum: 11.12.2016 Čas: 16:48

logik: tady je případně rozhovor s piloty (muj poslední příspěvek)

http://www.armadninoviny.cz/izrael-nakupuje-dalsi-stihacky-f-35i-lightning-ii-1.html#diskuze

kde mimo jiné zmiňují jak snadno se stroj ovládá.

avatar
Shania Datum: 11.12.2016 Čas: 16:45

logik: řek bych, že mít ventilator schopny vyvinout 20 000lb tahu,být pohaněný hřídelí a tah rychle měnit ( systém schopný vyvážit různý tah ventilátoru, motoru a stabilizačních trysek)dynamicky měnit přímo z motoru nebude jen tak a určitě do toho narvali spoustu peněz a času.

+ celý systém musí být velmi spolehlivý, kdyby např, selhal, nebo jen nedokázal udržet potřebný výkon, tak by pilot nestačil ani zareagovat (proto je katapultáž v tomto režimu automatizovaná, stejně jak to měli myslím i jaky)

Systém dobře fungoval už u prototypu X-31, oproti tomu X-32 který měl systém podobný Harrieru museli odlehčit.

Nějaké detaily třeba zde

http://www.rolls-royce.com/products-and-services/defence-aerospace/products/combat-jets/rolls-royce-liftsystem.aspx

http://www.codeonemagazine.com/article.html?item_id=32

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_LiftSystem

avatar
logik Datum: 11.12.2016 Čas: 15:13

Shania - neměl bys nějaký detail, co konkrétně bylo na tom vývoji toho ventilátoru problémové? Laicky bych čekal, že to nebude příliš odlišné od turbín, které jsou v dvouproudých motorech...

avatar
logik Datum: 11.12.2016 Čas: 15:10

olivav a? Tvrdí ten článek něco jiného než já? Co konkrétně?
Ten článek prostě jen potvrdil to, co jsem tvrdil, že F35 nepoužila technické řešení Jaku. Protože F35 měla koncept zcela jiný a řešení výtokové trysky - jediný prvek, u kterého by šlo hledat "inspiraci" - i podle toho článku měli u P&W a Convairu vyvinutý dříve, než koupili od Jaka dokumentaci.

Tak fakt nevím, kde tam hledáš nějaké vyvrácení toho, co tvrdím, nebo potvrzení toho, cos tvrdil Ty.

To, že se Lockheed zajímal o to, jak to dělal konkurence jsem nikdy nepopíral, tvrdil jsem jen to, že to nemělo (podstatný, samozřejmě použití nějakého detailu vyloučit nemohu) vliv na vývoj F35.

avatar
Olivav Datum: 11.12.2016 Čas: 15:07

Shania díky.

Dokážu uznat, že se mýlím. Ta propaganda okolo F35 je úplně praštěná.

avatar
Shania Datum: 11.12.2016 Čas: 14:52

Olivav, logik - hlavní technologie co umožnila koncepci F-35 je ventilator od Rolls-Royce, bez něj by to nebylo možné.

Jinak velký + pro tebe (Olivav) že jsi našel ten článek na code on.

avatar
Olivav Datum: 11.12.2016 Čas: 14:28

By mě zajímalo jestli v EU je něco podného. Klobouk dolů USA to mají vymakané.

http://topdesat.sk/masivny-cintorin-americkej-vojenskej-technikymasivny-cintorin-americkej-vojenskej-techniky/

avatar
Olivav Datum: 11.12.2016 Čas: 14:10

logik ten článek co jsem postnul je od inženýra co to stavěl

Kevin Renshaw served as the ASTOVL Chief Engineer for General Dynamics and was later the deputy to Lockheed ASTOVL Chief Engineer Rick Rezabek in 1994 when the 3BSD concept was incorporated into the X-35B design. Renshaw continues to work in the Advanced System Development branch of Skunk Works where he is currently working on flight demonstration of the DARPA ARES VTOL UAV program

jinak 3BSD bylo prvně na Convair Model 200 Sea Control fighter, který měl koncepci jako pzdější Jak a co to psal a ty nevíš víc než on tvrdí, že ta technologie je stejná jak u Convairu, tak Jaku i F35. Ty mušíš mlít furt dokola abys vypadal chytře ne? LM zajímaly možné výkony systému a tak se zajímali o data o Jaku 141. Opakuji to tu znovu a možná ti to docvakne a pokud ne tak se nech odborně prohlédnout. Ten autor co tohle tvrdí to stavěl a stále na vývoji ve Skunk Works pracuje. Pokud jsi lepší než borci ze Skunk Works tak klobouk dolů ale tomu nevěřím. A toho chlapíka asi za Ruského agenta nemůžes považovat. Jsi nějaký sebestředný egoista ne?

avatar
logik Datum: 11.12.2016 Čas: 13:06

Olivav: Ale 3BSD zaprve prostě nebylo okopírované od Jaku (jestli, tak naopak ho Jak okopíroval od PW). Hlavně to ale dělá jenom malou a ne tak podstatnou část VTOL systému - celá koncepce F35 je prostě odlišná,.

Zatímco Jak potřebuje k STVOL dva další proudové motory a kvůli tomu je poměrně citelně redukována jeho únosnost (a potažmo dolet), STOVL varianta F35B omezuje možnosti letadla jen trochu: zatímco Jak unese max 8t, F35B 14t - přitom poměr prázdné váhy je pouze 11t ku 13t. To se nezdá ještě tak velký nepoměr - ovšem je třeba myslet na to, že velkou část z toho zabere palivo.

To je tak podstatný rozdíl, že se točit na konkrétním technickém detailu - který navíc nebyl Jakem vyvinut, nýbrž ho měli dávno vyvinut v USA a Jak ho jen použil (byť nad ním na tu dobu nepostavil špatné letadlo) je prostě mimo.




flanker: Ona Lybie neexistuje, že není komu platit dluhy? Které dluhy konkrétně třeba Francie Lybii nezaplatila?
Prosím konkrétně. A co (jestli nějaké dluhy Lybii nezaplatila, o čemž pochybuji, ale třeba se mýlím) by jí přinutilo ty samé dluhy zaplatit Kaddáfímu, kdyby tam zůstal?

Ad Euromajdan - jasně, největší demonstrace měla cca 800.000 lidí - to byli samí placení agenti CIA. Zajímavé je, že v následujících volbách poměrně drtivě zvítězil kandidát "majdanu". To také zfalšovala CIA, že? A náš 17.11. také, že?

To, že se v Donbasu lidé chovali jako "majdanisté" je ruskem šířená nepravda. Má to několik principiálních odlišností:
1) Majdan vedli ukrajinci. Údajné lidové povstání vedli rusové z Ruska (Strelkov atd...) a mělo podporu ruské armády. Tedy to ve skutečnosti nebylo "lidové povstání", ale povstání ruskem zařízených bojůvek.

2) Velikost demonstrací na majdanu ukazoval na širokou podporu veřejnosti. Největší demonstrace v Donbasu (ne více než 15.000 - srovnej s 800.000 na Majdanu) naopak ukazuje, že povstalci měli mezi lidmi podporu poměrně malou.
S tím korespondují i výsledky předešlých voleb: ve volbách tam vítězili nikoli proruští komunisté, ale strana regionů, která sice podporovala ruskou menšinu na ukrajině, ale zahraničněpoliticky hlásala rychlý vstup do EU a tedy orientaci na západ (byť méně než např. Tymošenková či Jaceňuk).

3) Majdan začal jako pokojná demonstrace, první nelegální násilí bylo ze strany státu vůči majdanu (30.11.). Zatímco v Donbasu stát nic nelegálního nedělal - a "lidi" začali s násilím.

4) Majdan se snažil o vypsání nových prezidentských voleb - tedy o znovunastolení demokracie poté, co Janukovičova administrativa začala potíráním demonstrací demokracii podstatně porušovat. Povstalci silou znemožňovali konání voleb a tedy se evidentně o demokracii nesnažili.
atd....


A k tomu "zinscenování volby nové vlády" - to je další ruskem šířená lež. To video jak volí Jaceňuk na internetu najdeme, to máte pravdu. Když ale budete hledat více, zjistíte, že je to video asi o dva roky starší, než majdan. Byla to na Ukrajině běžná praxe, že se tam "zaskakovalo za kolegy". I za Janukoviče.
Ano, neodpovídá to demokratickým standardům západního světa, ale nijak to nedokazuje Vaše tvrzení, že bylo hlasování zmanipulováno (tedy že pokud už k tomu došlo i po majdanu, což to video nedokazuje), že ten, čí byla ta karta, tak hlasovat nechtěl (a jen si neodskočil a nestrčil kartu kolegovi).
To, co naopak Vaše obvinění jasně vyvrací je to, že se dodnes nenašel žádný ukrajinský poslanec, který by tvrdil, že byl přinucen k hlasování a že by hlasoval jinak.


A ke krymu: "autonomie" neznamená samostatnost. Autonomie znamená, že to území má určitá práva řídit si po svém VNITŘNÍ chod autonomní oblasti. Nikoli právo na samostatnou zahraniční politiku nebo na samostatné opuštění státu, kterého je autonomní oblast částí. Zjistěte si význam slova autonomní (v politice a právu). A tuto autonomii celou dobu měli, tak kde je problém?
Pokud chcete tvrdit, že do Ukrajiny byly včleněni proti Své vůli, tak to je opět ruskem šířená lež: na Krymu bylo v 91 referendum, zdali chtějí být součástí SSSR, nebo Ukrajiny. Vybrali si Ukrajinu.

Ano, před dvaceti lety - tedy generaci zpět - tam byly určité separatistické tendence. Ale to dává jakékoli právo teď po dvaceti letech Rusku tam vpadnout a území Ukrajině obsadit? V sudetách byly také separatistické tedence. Takže Hitler vlastně měl právo naše pohraničí obsadit? Aspoň např. Ašsko, to bylo také historicky německé....

PS: USA se nechovají stejně jako Rusko. Když USA přestali chtít na základně v Kazachstánu, bez jakýchkoli problémů odtamtud odešli. Když jen hrozilo, že by přestali chtít Rusko chtít na Ukrajině, tak Rusko kus Ukrajiny ukradlo. Když hrozilo, že ho přestanou chtít v Sýrii, tak tam radši podporovalo diktátora a tím prodloužilo o několik let občanskou válku.
(Pozor, opět, netvrdím, že se USA chovají vždy dobře. Jen tvrdím, že míra porušování morálky a práva je u Ruska na jiné úrovni a proto poukazovat na to, že USA také něco je dvojnásobný argumentační faul - jednak je míra porušování nesouměřitelná, jednak vůbec obrana typu: on vraždí, tak já budu také, je nepřijatelná.

avatar
Radovan Datum: 11.12.2016 Čas: 11:52

flanker.jirka: pořád mě překvapuje, jak si ti, kterým se nelíbí nějaký převrat v zemi, dokáží tu událost stále vysvětlovat zásahy ze zahraničí. Nemůžou pochopit, že lidi můžou mít jiný názor než oni a jdou kvůli tomu do ulic.
Nechápu jak by někdo mohl ty statisíce lidí v Kyjevě a jinde jen tak zaplatit nebo přemluvit. To jako chodili dům od domu lidi z US ambasády je uplácet, nebo těm lidem někdo vyhrožoval po síti ať jdou? Ty knížecí rady jak to bylo od stolu v Čechách jsou fakt trapný.
Znám třeba dost lidí, kteří byli v 89 v Praze na demonstracích a i já to pamatuji. Nikdy jsem neslyšel ani náznak toho, že by tam ty lidi někdo nutil chodit. Šli tam z přesvědčení, tu atmosféru pospolitosti a radosti ze změny si dodneška vybavím.
Dobře vycvičení žoldáci jdou vidět spíš na separatistické straně, u dobrovolnických praporů šlo zpočátku hlavně o výbornou motivaci. I díky nim se Ukrajina vzpamatovala, třeba to že Mauriupol stále ukrajinský a unikl osudu Doněcku je zásluha Azova.

avatar
flanker.jirka Datum: 11.12.2016 Čas: 11:27

logik: K obohacení Francie nedochází přímo, jen teď nemají komu zaplatit dluhy za ropu a plyn, to samé se týká Itálie. To berte s nadsázkou, ale hodně se těm eurokomunistům ulevilo :-D Bohužel, zatím to stále vypadá, tak jak to předpovídali padající diktátoři, Hussein předpovídal chaos a problémy, Kaddáfí také, jen u nás se media předháněla o tom jak tam zavládne demokracie, vše plyne z neznalosti místních poměrů a to platí i o Syrii, všude jsou místní rodové kmeny, které nepoužívají jednací stůl, ale zbraně a ty nezmění nikdo, pouze zase zbraně.

Na Euromajdan mám názor asi jako na protesty proti spuštění Temelína ve své době, spousta placených "demonstrantů" z peněz "odnikud." (studenti si chodili sednout přet Temelín z peněz pocházejících z Rakouska)
Majdan vyvrcholil sepsáním dohody za přítomnosti Polska, Francie, Ruska a Německa, která pojednávala o návratu k ústavě z roku 2004, vytvoření prozatímní vlády, vyhlášení všeobecné amnestie pro demonstranty a zdržení se násilí na obou stranách, což následně potvrdil německý ministr zahraničních věcí Steinmeier. Součástí dohody bylo rovněž vytvoření nových volebních zákonů. Dohoda nebyla nikdy dodržena a její dodržení nebylo ze strany EU, která se na jejím uzavření podílela, nikdy vyžadováno nebo nějak sankcionováno. (pročpak se na tom nelpělo si odpovězte sám, víme, že tehdy tuto dohodu porušili opoziční poslanci vtrhnutím do parlamentu za přítomnosti ozbrojeného doprovodu a zinscenováním volby nové vlády, kdy odebrali ostatním poslancům hlasovací karty a vesele se zvolili sami podvodem, fotky jak volí jeden poslanec na více terminálech na netu najdete, takto byl přistižen i Jaceňuk)
A až po té, co se takto v únoru nanominovala nová "demokratická" vláda a v reakci na to, že "pobijeme Moskaly" se začalo s protesty na východní Ukrajině a Krymu, lidé se chovali úplně stejně jako takto zvolená opozice v Kyjevě, napadli policejní stanice a vzali si zbraně, místo vyjednávání tam však Porošenko poslal armádu.
(zkuste se podívat na to, kde se na rychlo vzaly dobře vycvičené prapory žoldáků z celého světa Ajdar, Azov, ..., když ani samotná armáda nebyla více akce schopná)

Není to tak, že by se rusáci nudili a jen tak z nudy začali válčit na Ukrajině.
Vážně si někdo myslel, že se Rusko bude jen přihlížet? Když má s Ukrajinou provázanou ekonomiku více než my kdy se Slovenskem a k tomu provázání lidí žijících na obou stranách. (v počátcích se zjistilo, že nově převelené ruské jednotky bloudily na obou stranách hranice, protože to tam neznali a hranice nebyla jednoduše do té doby ani vytyčena, nebylo to zapotřebí)

Koukáte na to moc černobíle, rusáci nejsou žádní svatí, ale chovají se přesně tak jako USA v případě svých zájmů jinde ve světě, jen oni ty zájmy nemají v Iráku, ale v sousedním státu. To že se NATO posadilo na prdel z anexe Krymu je jen známka toho, že měli dobře nachystané krizové plány pro případ problémů souvisejících s přítomností černomořské flotily v Sevastopolu.
(poznámka mimo, pan Klaus a Mečiar při vzpomínání na rozchod Československa si pochvalovali, že si sem nepustili zahraniční poradce jako v Jugoslávii)

Co vlastně rusové anektovali? Krymská republika měla na základě referenda ještě z posledního roku SSSR zajištěnou autonomii na své správní oblasti, kterou byla ukrajinská svazová republika. Po vyhlášení nezávislosti Ukrajiny zůstal Krym její součástí, krátce na to ale začali s tím, že chtějí lepší spojení s Ruskem, pak že by jim vyhovoval moskevský čas a už 5. května 1992, vyhlásila tato autonomní část nezávislou republiku s vlastní ústavou, tahanice o uznání skončili v roce 1995 zrušením tétu ústavy ukrajinským prezidentem. V roce 1996 se ustanovila Autonomní republika Krym.
...tak Vám, nevím, separatistické úmysly jsou tam celou dobu samostatnosti Ukrajiny, být tam nastěhovaní Albánci, tak už z toho je dávno druhé překladiště drog podobně jako "samostatné" Kosovo.

avatar
Olivav Datum: 11.12.2016 Čas: 08:38

Řešení je tedy "stejné" ale původ jiný, abych to zkrátil.

Jinak velmocem jsme u zad.. na tom tvrzení nic neměním. V tom se mýlíš.

arr