TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Nákup armádních Tater: o co v celé kauze jde?

Datum přidání 23.08.2012    Rubrika rubrika: Události     komentáře 8 komentářů    autor autor: Ctirad Sviták

Policie stíhá od konce minulého roku, pro podezření z úplatkářství, v souvislosti s kontraktem na nákup nákladních vojenských automobilů od společnosti Tatra v hodnotě 2,7 miliardy korun, bývalého ministra obrany Martina Bartáka a majitele zbrojařské firmy Michala Smrže. V minulých dnech však ze stejného trestného činu obvinila a neúspěšně se pokusila vzít do vazby i generálního ředitele automobilky Tatra Ronalda Adamse. O co tedy v celé kauze jde?

Bartak Adams

Foto: Martin Barták (vlevo) a Donald Adams – dvě hlavní postavy kauzy Tatra / ČTK

 

Výrobce nákladních automobilů Tatra podepsal s ministerstvem obrany v polovině prosince 2006 smlouvu na dodávku terénních nákladních vozidel. Automobilka Tatra přitom zakázku získala bez výběrového řízení pod podmínkou, že se na subdodávkách budou podílet především čeští výrobci. Již brzy po podepsání smlouvy se však objevily pochybnosti, zda celý kontrakt proběhl v souladu se zákonem.

 

Vyšlo totiž najevo, že automobilka vyplatila za zprostředkování obchodu provizi ve výši 27 milionů korun bývalému armádnímu důstojníkovi Pavlovi Stoškovi. Celou záležitostí se tehdy z podnětu vojenské zpravodajské služby zabývala policie, ale případ nakonec v roce 2007 odložila s tím, že k porušení zákona nedošlo.

 

Znovu se policie celým obchodem začala zabývat na základě podnětu někdejšího amerického velvyslance v ČR a následně předsedy dozorčí rady Američany kontrolované automobilky Tatra Williama Cabanisse a jejího manažera Duncana Sellarse v roce 2010. Ti tehdy policii oznámili, že po nich 26. února 2008, během prezentace výrobků České zbrojovky na střelnici nedaleko Washingtonu, Barták požadoval mnohamilionový úplatek. Za něj měl nabídnout, že ze své tehdejší pozice prvního náměstka ministryně obrany Vlasty Parkanové, vyřeší komplikace, které automobilce v souvislosti s plněním této armádní zakázky vznikly.

 

TATRA T815FOTO: Nová armádní tatrovka 8x8 v terénu / tatra.cz (firemní foto)

 

Tehdejší předseda české vlády Mirek Topolánek totiž v té době dával najevo nespokojenost se skutečností, že Tatra nedodržela tu část dohody, podle které měla odebírat většinu dílů pro nová nákladní auta od českých výrobců. Šlo především o to, že automobilka přestala, podle tvrzení managementu pro jejich špatnou kvalitu, odebírat převodové skříně od strojírenského podniku Praga.

 

Ronald Adams se dostal do hry, když na policii vypověděl, že také on dostal, prostřednictvím Smrže od Bartáka nabídku, že pokud Tatra jistým osobám zaplatí, nebude mít na ministerstvo obrany s tímto rozhodnutím problémy. Barták se až doposud bránil mimo jiné tím, že celé jeho obvinění je vykonstruované, neboť se vedení Tatry na policii obrátilo až po několika letech od okamžiku, kdy k nabídce úplatku mělo dojít.

 

Nejnovější zvrat v celé kauze, v níž doposud Adams figuroval jako hlavní svědek proti Bartákovi a Smržovi, je přinejmenším podivný. Především tím, že si Barták na celou záležitost, mělo jít o nabídku úplatku ve výši až 20 milionů dolarů, vzpomněl až na závěr vyšetřování. A také okruhem lidí, kteří figurují mezi Bartákovými svědky a mezi nimiž je i jeho osobní asistentka či právě zbrojař Michal Smrž.

 

Sám Adams v minulých dnech uvedl, že jeho slova o úplatku při jednáních se Smržem byla provokací a že si celý rozhovor z tohoto důvodu tajně nahrál. Podle dostupných informací by tato nahrávka měla být součástí vyšetřovacího spisu.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Pjotr Datum: 27.08.2012 Čas: 11:44

no každopádně díky týhle stránce začínám trochu víc vidět jak na tom AČR je díky MO, maskáče májí prý jiný odstín, boty jsou drahý a nedá se v nich chodit, padáky jsou nebezpečný, armáda nemá k padáku batohy, škrtidla neškrtí, samopaly jsou nespolehlivý, vesty nepohodlný a nedá se v nich vydržet.... ale jinak je všechno v pohodě... nenarušili náhodou naší obranyschopnost?

avatar
Petr.P. Datum: 25.08.2012 Čas: 14:19

Polsko má stejný rozpočet armády jako armáda České republiky ? to sem ani nevěděl.

avatar
Márty Datum: 25.08.2012 Čas: 00:11

Počkejte až vylezou na povrch CZ 805 ,to budete teprve koukat...............................


Polsko ,stejný rozpočet ,více vojáků, pořád modernizují tak kde je asi chyba...... :)

avatar
artrosis Datum: 24.08.2012 Čas: 18:33

To je tak, když zakázky a nákupy prováděj s prominutím pitomci...nikoho nezajímá funkčnost, praktičnost, jednoduchost obsluhy a údržby, dostupnost náhradních dílů a technického zázemí, využitelnost v civilní sféře nebo v polních a bojových podmínkách. Nikdo nekouká na to, co potřebuje armáda, policie nebo záchranáři, nikdo se jich neptá, co by si přáli, nebo co by jim vyhovovalo.Nikdo se nedívá po osvědčených a hlavně fungujících systémech. Hlavně se nechat podmazat, nejlépe k tomu přibrat i kamaráda od kamaráda, mezi to přihodit i pár importních firem a pak to vypadá, jak to vypadá. To se pak nikdo nesmí divit, že se tímhle stylem projedou miliardy korun. A když už se náhodou na nějakou šmelinu přijde, řeší se to tak, že se to nakonec stejně nevyřeší... A to je na tom to nejsmutnější...

avatar
Jirka Datum: 24.08.2012 Čas: 14:08

...mimo cenu aut, která je bezpochyby nadsazená je tam více zvláštností, armáda dala do požadavků i odlehčení vozidla, z důvodu letecké přepravy, no kolik těch aut letadlo někdy uvidí? Ještě zajímavější by bylo srovnat ekonomickou návratnost, při těch kvantech kilometrů co auta v armádě najezdí, možná by bylo i přesto ekonomičtější provozovat těžší tatry T 815, které sice mají vyšší spotřebu, ale servis probíhá poněkud jinak než o nových tater, malou generálku motoru prováděli svého času vojáci základní služby v polních podmínkách, dnes ...?

avatar
Deadog Datum: 24.08.2012 Čas: 13:24

tady asi nejde o predrazenou zakazku , spise o korupci a nenazrane pracky ministerskych uredniku ,nevime jak to bylo a budeme si muset pockat co vysetri ale uz je to druha kauza kde figuruje Bartak ,neverim mu ani suche z nosa ,mel sem ho za schopneho ministra ale asi sem se spletl

avatar
Manix Datum: 24.08.2012 Čas: 11:02

Petře, oddělujte prosím AČR a MO. S těmito zakázkami nemají vojáci nic společného a různé paušální výroky nás nejen poškozují, ale zejména demotivují a demoralizují. Zakázky vnímáme stejně jako veřejnost, to se nebojte - vždyť se nás to dotýká více, než kohokoliv jiného.

avatar
Petr.P. Datum: 24.08.2012 Čas: 09:45

Dokázala někdy armáda nakoupit něco v pořádku ? Co zakázka to podvod,pak se divte,že nemáte ani na trenýrky.
Panebože to snad neni možný,co dělala celý ty roky vojenská policie,rozvědka a antirozvědka nebo co to maj ,co dělali naši generálové kteří celé dlouhé roky pokládají věnce hrdinům na hrob z odkazem na hrdinství a důstojnickou čest ,zatímco oni si nedokážou ohlídat ani ZAKÁZKU NA PŘEDRAŽENÝ FUSEKLE!!!!!!!!!
Vím,že generálové tyto věci nekupují,ale jako hoši od fochu musí už od začátku vědět ,že když někdo něco nakoupí dráž o miliardu než ty ostatní,že něco neni v pořádku.
Jak se píše v článku tak taky mi napadlo,že si Barták vzpomněl na ten úplatek až skoro na konci vyšetřování,asi potřeboval porodloužit vyšetřování.-)))

arr