TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Nákupy Ministerstva obrany České republiky: Říjen

Datum přidání 10.11.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 23 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Dnešním článkem začínáme pravidelné mapování veřejných zakázek malého rozsahu Ministerstva obrany České republiky (MO ČR). Zakázky lze sledovat díky e-tržišti TENDERMARKET. V dnešním článku projdeme nákupy ministerstva za měsíc říjen.

Foto: Armáda ČR; ilustrační foto / Armádní noviny

Foto: Armáda ČR; ilustrační foto / Armádní noviny


MO ČR na základě usnesení vlády ČR využívá od roku 2012 elektronické tržiště TENDERMARKET. Na e-tržišti MO ČR zveřejňuje všechny zakázky malého rozsahu, veřejné zakázky zadávané v zjednodušeném podlimitním řízení a veřejné zakázky zadávané na základě rámcové smlouvy.


“Veřejnou zakázkou malého rozsahu se rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nedosáhne v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby 2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce 6 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty,” dočteme se v zákoně 137/2006 Sb.


Cílem článku není detailně vypisovat všechny zakázky MO ČR, což si ostatně každý čtenář může udělat na webu Otevřená data Ministerstva obrany ČR osobně.

 

Naším zájmem je upozornit na takové zakázky, které podle našeho názoru jsou ne zcela nutné pro obranu České republiky, případně, jejich realizaci je možné odsunout do budoucna, ve prospěch jiných projektů.


Názor je to tedy subjektivní a zaujatý, proto každý čtenář musí posoudit sám, zda daná zakázka má nebo nemá přínos, při dané finanční náročnosti, pro obranu České republiky.


Je třeba zdůraznit, že v našich silách není možné rozlišit, která zakázka je nezbytně nutná pro chod MO ČR a obranu České republiky. Každopádně jsme si jisti, že článek minimálně rozšíří přehled čtenářů o potřebách MO ČR.


Dohromady jsme za měsíc říjen prošli 1886 položek. Hodnota všech malých zakázek uzavřených v měsíci říjnu dosáhla 202,8 milionu Kč.


Je třeba si uvědomit, že jsme do seznamu nenapsali všechny "zajímavé" jednotlivé produkty nebo služby. V seznamu tak najdete jen některé nebo nejvýznamnější položky, týká se to například nákupu náplní do tiskáren, barev, kancelářských potřeb, školení, oprav, krmiva pro psy, publikací, atd.


Proto není možné získat ucelený přehled bez osobního nahlédnutí do e-tržiště TENDERMARKET.


Ze zakázek nás zaujala především potřeba MO ČR v nákupu tunerů a náplní do tiskáren. Podle údajů e-tržiště MO ČR za měsíc říjen uzavřelo zakázky na nákup tonerů a náplní do tiskáren v hodnotě větší než 4,5 milionu Kč.


Poř.

Položka

Cena

1

Nákup reklamních placek (button + spona)

50 400 Kč

2

Kurz "Obsluha PC - tvorba www stránek

19 965 Kč

3

Antigravitační pás pro ASC DUKLA - 2015

3 050 000 Kč

4

Kurz "Manažér

47 760 Kč

5

Překlad odborného

textu z ČJ do AJ - Katalog sbírkových předmětů

10 922 Kč

6

Marketingová podpora - zabezpečení inzerce o nabídce studia / studijních oborů na UO Brno formou jejího zveřejnění v elektronických a tištěných médiích

457 000 Kč

7

Nákup odborné literatury - prevence rizikového chování

33 279 Kč

8

Propagační předměty pro VKPR - manžetové knoflíčky a spona do kravaty

19 000 Kč

9

Nákup strun

26 110 Kč

10

Nákup krojových součástek "Husar"

49 000 Kč

11

Nákup krojových součástek "Hradiště"

71 239 Kč

12

Nákup krojových součástek "Zemplín"

26 775 Kč

13

Nákup krojových součástek "Myjava"

70 780 Kč

14

Nákup krojových součástek "Čechy"

66 550 Kč

15

Nákup krojových součástek "Slovácko"

124 168 Kč

16

Nákup krojové obuvi

99 100 Kč

17

Restaurování tanku LTP

1 195 485 Kč

18

Výroba hudebních CD „Cimbálová muzika VUS – Písničky při víně“ a video DVD „Příběh zbojníka“ Vojenského uměleckého souboru ONDRÁŠ

47 650 Kč

19

Studie koncepce použití robotických systémů v AČR - KOROBS

7 980 000 Kč

20

Záruční servis LED tabule

28 600 Kč

21

Nákup tonerů, náplní a pásek do tiskáren a kopírovacích strojů

705 400 Kč

22

DP - Servis dopravního značení na území VÚ Hradiště dle vyhlášky

493 000 Kč

23

Kontaktní gril

12 396 Kč

24

Marketingová podpora - zabezpečení inzerce o nabídce studia / studijních oborů na UO Brno formou jejího zveřejnění v elektronických a tištěných médiích

457 000 Kč

25

Náplně a tonery do tiskáren

100 700 Kč

26

Pronájem 2 ks bežeckých trenažérů

172 800 Kč

27

Nákup náplní do tiskáren.

181 250 Kč

28

Nákup barev

106 500 Kč

29

Nákup bezpečnostních pečetních pásek

140 198 Kč

30

Nákup textilních ubrusů - DA.

20 800 Kč

31

Nákup originálních tonerů a náplní

805 486 Kč

32

Nákup přepravních boxů pro dravce

121 200 Kč

33

Nákup tonerů a náplní

392 100 Kč

34

Lavinový set

159 750 Kč

35

Nákup vybavení pro lukostřelbu

32 000 Kč

36

Nákup materiálu pro výrobu průkazů MO

326 000 Kč

37

Nákup radiopřijímačů s CD a prodlužovacích kabelů

46 611 Kč

38

Nákup krmiva pro služební psy

771 000 Kč

39

Nákup tonerů, náplní, válců

374 000 Kč

40

Zakládací klíny

411 300 Kč

41

Nákup 260 kusů záchytných úkapových vaniček.

76 960 Kč

42

Nákup držáků bodáků pro ceremoniální zbraně 52/57

200 000 Kč

43

Nákup tonerů

1 031 000 Kč

44

Nákup sokolnických potřeb

109 200 Kč

45

Nákup kuchyňských elektrospotřebičů

210 000 Kč

46

Nálepky nažehlovací a nalepovací C

388 000 Kč

47

Posilovací systém TRX

246 000 Kč

48

Lezecké batohy II.

289 000 Kč

49

RS - Díly a příslušenství fotokopírovacích strojů

542 000 Kč

50

Historické bojové prapory, dělostřelecké a jezdecké standarty - 2015

835 000 Kč

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
TF_HU Datum: 18.11.2015 Čas: 16:30

Pane Zbrojíři.

Kalouska nemusím, ale vymlouvat se na něj stále dokola. To mi už přijde úsměvné.

K mému vyjadřování, jestli jste to vztáhl na sebe, za to já nemohu. Nepsal jsem o nikom konkrétním, reagoval jsem na některé hloupé projevy. Na které...nechám každému ke zvážení. Víte, také si občas "kopnu" do svého zaměstnavatele...ale tady se to moc nepovedlo. Chápu, že to asi nebylo úmyslem autora, ale svým článkem...nepřesným...nabíjí neznalým kritikům. Nebo máte snad pocit, že ne? Rád bych třeba uvedl, že problém s nevyčerpáním peněz v rozpočtových položkách má několik rovin, jestliže je někdo nezná...vyslovují se mu soudy strašně snadno.

avatar
Šáma Datum: 12.11.2015 Čas: 17:32

Koukám, že si někdo přilepšil a koupil si nový gril a zásobu náplní a tonerů do tiskáren do konce života. :D

avatar
cejkis Datum: 11.11.2015 Čas: 22:42

Před každými volbami začnou všechny státní instituce zadávat reklamu v množstvím větším než malém.

Hádejte proč ? :-)

avatar
Zbrojir Datum: 11.11.2015 Čas: 16:12

TF_HU

Tak za prve bych Vam nejprve doporucil vyjadrovat se o ostatnich mnohem kultivovaneji, za druhe, byl to prave Kalousek, ktery tento, pro neznale veci padny argument, opakovane v pozici MF, kdyz nechtel uspokojit pozadavky statnich instituci, uzival.

avatar
TF_HU Datum: 11.11.2015 Čas: 15:37

Zbrojíř...kde žijete? Vám ten Kalousek, ale udělal paseku v palici, co? Já měl za to, že u nás je MF Babiš...

avatar
TF_HU Datum: 11.11.2015 Čas: 15:36

Já se omlouvám autorovi, ale ten článek nemá žádnou výpovědní hodnotu. Úvodem čtu něco o subjektivnímu pohledu. Ok, očekávám nějaký výpis nákupů s nějakým komentářem. Jediné co čtenář dostane, je seznam vytržený z kontextu...že tomu tak je, je vidět na reakcích v komentářích. Vytvořený seznam nerozlišuje zda se jedná o nákupy pro jednotky AČR, nebo zařízení pod hlavičkou MO ČR a podobně. Projev hlouposti v některých komentářích je lépe asi ignorovat...

Za mě jen zklamání...

avatar
crusader Datum: 11.11.2015 Čas: 12:32

Když se kouknete na ten odkaz co je v článku, je tam mnohem zajímavější možnost jak získat přehled o tom jak armáda nakupuje než je zmiňovaný TENDERMARKET. Je tam totiž odkaz uhrazené faktury. To je teprve počteníčko

avatar
Zbrojir Datum: 11.11.2015 Čas: 11:18

Ano, prostor na realizaci veřejných zakázek, obvykle limitovaný rozpočtovým rokem, je velký problém, v podstatě je to systémová vada, protože zákonodárce v legislativě na úseku zadávání, tento problém v do značné míry ignoruje.

Zadavatelé jsou nuceni závěrem roku "šturmovat". Hlavně, že se přidělený rozpočet vyčerpá... pokud ne, tak úlisný Kalousek, s maskou pokrového hráče, ač velmi dobře zná realitu, řekne: "když nedokážou resorty utratit ani přidělené prostředky, nemohou dostat více"...

avatar
Vrata Datum: 11.11.2015 Čas: 10:49

Ja bych chtel jenom podoknout, ze to, co vidime na seznamu, namusi vubec byt prumerny mesicni nakup ale jde o nakup pred koncem roku. Rada veci muze byt na cely pristi rok ci roky (typicky kancelarske potreby, ktere se nekazi).
Jde o znamy problem ve statnich institucich - na cely rok maji fixni rozpocet a musi s nim vystacit a soucasne musi vse utratit. Do pristiho roku vetsinou nelze penize prevest a pokud se neutrati v danem roce, muze byt rozpocet na pristi rok prislusne kracen. Ke konci roku (rijen, listopad - v prisinci jiz vetsinou byva zakaz nakupovani) se proto organizace snazi utratit vsechno co zbylo no pak to mohou byt i hlouposti nebo zasoby na pristi mesice a roky.

avatar
Zbrojir Datum: 11.11.2015 Čas: 10:38

Základním problémem zadávání veřejných zakázek, v resortu MO ČR zejména, je velmi nízká úroveň morálky, ale i celkový pokles profesionality jednání a konání v naší společnosti. Touha dosáhnout na finanční prostředky ze státního rozpočtu je pochopitelně nemalá a to vede, v českém prostředí již tradičně, k vymýšlení různých praktik, jak v procesu zadávání získat značnou konkurenční výhodu a příslušné veřejné zakázky, nejlépe za co nejvýhodnějších podmínek pro danou soukromou společnost, získat.

Dalším problémem je i zpolitizovaná a po profesní a morální stránce hodně zdevastovaná státní správa, kde zájmy státu, tedy občanů, vlastně již nikdo nehájí, od úředníků se vyžaduje pouze loajalita k aktuálně vládnoucí garnituře, a to je setsakra velký rozdíl.

Autoři a mnozí zákonodárci se po celá léta snaží podmínky platné legislativy zpřísňovat, přijímána jsou i opatření z hlediska transparentnosti procesu. Úsilí se však míjí účinkem, pravidla jsou složitá, proces zdlouhavý, transparentnost žádnou velkou přidanou hodnotu ve věci profesionálního řízení státních institucí nepřináší. Naopak, díky chybné filozofii a aplikaci nepromyšlených restrikcí, zde vítězí forma nad obsahem, takže i v zakázkách, které jsou z hlediska korupce „čisté“ se zpravidla výhradně sleduje jen dodržení formálních postupů a nikoli podstata věci, tj. co a za kolik se vlastně pořídilo, a zda to vůbec stát pro svou činnost potřebuje.

V korupčních zakázkách se aktéři obvykle dostatečně připraví a složitých pravidel velmi snadno zneužijí ve svůj prospěch. Příkladem budiž např. již zde mnohokrát zmiňovaný nákup útočné pušky CZ 805 Bren, ráže 5,56x45mm, pro MO ČR, kdy bylo sice formálně vyhlášeno „výběrové řízení“ (v praxi se nemohl nikdo z konkurentů přihlásit, až na dvě tuzemské lobbistické skupiny, kdy samozřejmě vyhrála ta silnější), kde zákonodárce logicky předpokládá, že cena a kvalita vězné nabídky bude výsledkem konkurenčního tlaku, ale pokud tam takový tlak není, nebo se výběr zcela zmanipuluje, lze v rámci „pseudovýběrových řízení“ obhájit dokonce i mnohem nestoudnější věci, než v případě přímého zadání, protože se kritika obvykle snadno odrazí argumentací, že vítěz přece vyhrál „výběrové řízení“.

Je přeci jasné, že zadat zakázku „napřímo“ a za částku mezi 77-78 tis. Kč s DPH, navíc pak hromadně pořídit (nasmlouvat) útočnou pušku ráže 5,56x45, ještě ve stadiu vývoje, by nikdo tak snadno neustál, ale stejný předražený krám pořídit v rámci zmanipulovaného výběrového řízení, již docela snadno, alespoň v ČR, lze. A co s tím může řadový občan vlastně dělat, i když se nakonec dopracuje k relevantním informacím…. Ano, může přece podat trestní oznámení, které někdo, na pokyn „z vrchu“ zase rychle odloží…. a pak jen čekat, jak mu to mocní oplatí....

1. Autoři i mnozí zákonodárci jsou zcela odtrženi od reality, problematice většinou do patřičné hloubky nerozumí (kdo z nich má opravdu za sebou reálnou a mnohaletou zadávací praxi…), často chtějí získat i laciné politické body, vždyť slova o hospodářské soutěži a transparentnosti zní tak přitažlivě, že…, takže novelizacemi předpisů pouze zvyšují administrativní zátěž, což způsobuje potíže především poctivým zadavatelům, zatímco lumpové nástrahy snadno obejdou.

Nedivme se, že rejdy lobbistických skupin nadále vesele pokračují, a „unavení“ zadavatelé často pořizují zboží již jen na základě jediného kritéria, nabídkové ceny. Pokud mám informace, tak na připomínky ze zadávací praxe „tam nahoře“ příliš neslyší….

2. Ze zadávaní veřejných zakázek, tedy především z různé poradenské činnosti, se stal skvělý byznys, rovněž ve státní správě existuje mnoho systemizovaných míst pro nesčetné metodické a kontrolní orgány, kdy to mnohdy vypadá již tak, že jen menšina zadává (pracuje) a zbytek je bez adekvátní odpovědnosti kibicuje a kontroluje…

3. Sebedokonalejší legislativa není odolná proti podjatosti samotného zadavatele, tedy často politicky řízenému resortu, kdy je úředníkům jasně zadáno, co se od nich chce, a oni to ze strachu, servilnosti nebo jen z pouhé pohodlnosti, nedělat si s těmi „nahoře“ problémy a nepřidělávat si práci, prostě udělají. Praxe ukazuje, že k největším iniciátorům lumpáren a nezákonností náleží politici a jejich poradci.

4. Příliš složitá legislativa naopak vytváří prostor pro nekalé praktiky různých zájmových lobbistických skupin, protože oni se v takovém prostředí pohybují „jako ryba ve vodě“, disponují zkušenými lobbisty, právníky a často i dobře postavenými úředníky, prostě mají proces od počátku pod kontrolou, zatímco pro normální dodavatele je stávající proces zadávání do značné míry již nesrozumitelný.

5. Formální zveřejňování veřejných zakázek sice může laikovi poodhalit některé nepřístojnosti, ale s podstatou věci nepohne. Jak chcete např. donutit resort MO ČR, aby už konečně přestal zbraně vybírat jen podle několika formálních a mnohdy i dost problematických kritérií, tedy bez jakékoli komparace zbraňového kompletu s konkurencí, aby s „vítězem“ neuzavíral smlouvu ještě před vlastním testováním a netestoval za zcela netransparentních podmínek, kdy není ze zadání většinou ani příliš jasné, čemu konkrétně (programu zkoušek) budou zbraně podrobeny. Jak chcete dosáhnout, aby se státní instituce chovala ke všem potenciálním dodavatelům stejně, tedy ve smyslu rovného zacházení, když např. MO ČR pořizuje munici a některé zbraně přes NSPA (dříve NAMSA) a jiné podobné položky zase ve zmanipulovaných řízeních, nebo dokonce rovnou" na přímo". Zakázky se holt zadávají tak, jak to příslušné zájmové lobby vyhovuje.

Mj. AN hned několik takových kontroverzních projektů MO ČR popsaly, a co se stalo, MO ČR nám jen stupidně lhalo, a tam, kde to bylo již opravdu neúnosné, věci korigovalo, ale nikoli ve snaze zadat zakázku řádně, ale jen ve snaze eliminovat možnost uplatnění širokému spektru občanů srozumitelné kritiky.

MacGyver je v obraze, ano, je to tak, co silné lobby nezajímá, o to se i soutěží, ovšem pro pohodlnost všech je jediným kritériem cena a podle toho to i vypadá, v mnoha případech se jen vyhazují peníze za naprostý brak.

avatar
KOLT Datum: 11.11.2015 Čas: 09:44

OT pro JirkaM: Běžte vaši myšlenku prezentovat do kasáren třeba v Chrudimi, Prostějově či Táboře ;-) Jen počítejte s tím, že pak pravděpodobně nebudete mít nějakou dobu možnost psát takové geniality na web (a asi je ani nenadiktujete) ;-)

avatar
juhelak Datum: 11.11.2015 Čas: 09:41

když to tak projíždím, tak si asi udělám živnost na nakup/prodej. Poslu prepálenou nabídku na sportovní načiní...pak to koupim za polovinu ve sportisimu a preposlu armádě :D

TRX se dá na heurece koupit od 300-400 kc. nevidel sem kolik kusu si poptávali..takhle by to vychazelo na nejakchy 600-700 kusů, coz nevim kam by to dali. :)

pronájem dvou bezeckých pásů za 180 litrů..to uz nemusim ani komentovat..i kdyby koupili ty nejmodernejsi na trhu..tak by za to nedali vic jak sto.. pronajem za 170 je klasická zlodejna.

avatar
vvlk Datum: 11.11.2015 Čas: 09:06

Ad MacGyver:
tohle je problém celého veřejného sektoru; kapku vidím do zdravotnictví, musíš taky napsat naprosto přesnou specifikaci, a zároveň se vyhnout diskriminačním parametrům, a když to zvořeš, vyhraje nějaký čínský šmejd. Výběr nejnižší ceny asi vypadal na papíře logicky, ale přinesl víc škody než užitku.

avatar
Argonaut.CZ Datum: 11.11.2015 Čas: 08:22

Myslím si, že nákup přesně odpovídá tomu, jak armáda nyní funguje a na co se připravuje.

Připravuje se na papírovou válku, kterou v rámci multikulti genderové vyváženosti povede v krojích historickými atrapami vz. 52/57, za zvuku hmoždířů a lehké jízdy. Pro obě strany (naši, i protivníka) je v průběhu afterparty grilováním. Každý účastník získá nažehlovací pamětní nálepku.

Informujte prosím protivníky o plánovaném scénáři, je možné, že se protivníkům tato scénáristická představa nedonese a mohli by to vzít vážně a účastníci by mohli přijít k újmě. Ne každý zná pohádky, jak je pero silnější než meč.... A že ten s mečem má tedy prohrát.

avatar
CerVus Datum: 10.11.2015 Čas: 21:21

Opravdu nechápu co bylo špatné nad tím, že jsem se pozastavil proč armáda za peníze nechává servisovat něco na co se vztahuje záruční doba.

arr