Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Námořní technika

Námořní dopravní konvertoplány CMV-22 Osprey v roce 2020

Datum přidání 08.01.2018    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké námořnictvo (US Navy) zveřejnilo nové detaily o konvertoplánu CMV-22 Osprey, který nahradí palubní dopravní letouny C-2A Greyhound. První konvertoplány CMV-22 Osprey začnou dopravovat materiál a personál na letadlové lodě v roce 2020.

Foto: Vizualizace dopravního konvertoplánu CMV-22 Osprey; větší foto / Bell Helicopter 

 

C-2A Greyhound je dvojmotorový turbovrtulový dopravní hornoplošník. Úkolem letadla je udržovat letecké spojení mezi Údernými svazy letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group) a pevninou. Jde o koncept palubní doručovací služby letadlových lodí COD (Carrier Onboard Delivery).


C-2A má domovskou základnu na pevnině a jen výjimečně zůstává na palubě letadlové lodě delší dobu.


Během studené války hlavním posláním C-2A byla doprava poškozených/opravených proudových motorů palubních stíhaček z letadlové lodě na pevninu a zpět. Druhým klíčovým úkolem byla doprava jaderných pum na letadlovou loď, pokud to bylo třeba.


Schopnost dopravit proudový motor na pevninu je klíčovou schopností letadlových lodí. Podle Jamese Wallace, bývalého pilota C-2A, během bojových akcí je jedním z největších problémů nasátí cizího předmětu motorem FOD (Foreign Object Debris).

K FOD může dojít po nasátí drobných trosek zničeného vzdušného nebo pozemního cíle. Letouny C-2A musí v takovém případě dodávat dva až čtyři motory denně, aby zůstalo letecké křídlo letadlové lodě provozuschopné.

 

Kromě přepravy motorů a jaderných zbraní, C-2A přepravuje zejména poštovní balíčky, zásoby, lodní a letecké náhradní díly, personál ale dokonce i nádrže s kapalným kyslíkem. Stejně tak slouží k dopravě akutního lékařského vybavení nebo k transportu pacientů. Během šesti měsíčního nasazení CSG mohou letadla z pevniny a zpět do svazu dopravit i tisíce pasažérů. Z letadlové lodě na další plavidla svazu pak zásoby a personál dopravují vrtulníky.


V roce 2015 se americké námořnictvo rozhodlo zasloužilé stroje C-2A nahradit konvertoplány V-22 Osprey, konkrétně speciální verzí CMV-22 Osprey (“C” jako “Cargo; “M” jako “Multi-Mission; “V” jako “Vertical”). Námořnictvo plánuje 27 letadel C-2A nahradit 38 konvertoplány, protože současný počet C-2A nestačí k plnění všech úkolů.


Video: C-2 Greyhound / YouTube

 

První CMV-22 vstoupí do provozu v roce 2020 a dosáhnou plných operačních schopností FOC (Full Operational Capability) v roce 2024. Celá výměna skončí v roce 2026, nejpozději v roce 2028, kdy poslednímu C-2A skončí životnost.

 

Konvertoplány budou mít své domovské základny na námořních základnách Naval Station Norfolk ve Virginii (pro východní pobřeží) a Naval Air Station North Island v Kalifornii (západní pobřeží). Ze stejných základen létají i C-2A. Obecně se ale počítá s větším důrazem na operace na západním pobřeží, tedy v Pacifiku, především v souvislosti s rostoucím ekonomicko-politickým významem jihovýchodní Asie. Ostatně americké námořnictvo má na západním pobřeží domovský přístav pro šest letadlových lodí, na východním pobřeží pouze pro čtyři letadlové lodě.

 

CMV-22 na rozdíl od jiných verzí Osprey získá bohatší komunikační vybavení umožňující spojení za horizont a větší palivové nádrže, které umožní zvýšit bezpečný dolet na 2130 km. Osprey může samozřejmě dotankovat palivo ve vzduchu nebo v nouzových případech použít interní přídavnou palivovou nádrž.

 

Foto: Mariňácký MV-22 Osprey na výsadkové lodi USS Kearsarge / YouTube 

 

Hlavní výhodou konvertoplánů je možnost využít prakticky libovolné americké základny ve světě. CMV-22 rovněž bez problémů přistane na vrtulníkové plošině torpédoborců třídy Arleigh Burke, Zumwalt nebo raketových křižníků Ticonderoga, takže odpadne překládaní nákladu do vrtulníků.

 

Provoz CMV-22 má být také méně náročný na palubní personál. “Potřebujete šest lidí, aby jste Osprey na palubě přijali a připravili ke startu. Ale potřebujte přibližně 40 lidí, než dostanete na loď C-2A,” uvedl v roce 2016 viceadmiral Mike Shoemaker, velitel leteckého křídla amerického námořnictva.

 

Ač se to nemusí na první pohled zdát, Osprey je velký dopravní stroj s mnohem větší nosností, než C-2A. V-22 Osprey (přesné parametry CMV-22 nejsou známy) unese interně náklad o hmotnosti 9070 kg a externě na přepravním háku 6800 kg. C-2A umí přepravit max 4536 kg nákladu.

 

Foto: Nakládka hlavního modulu (2040 kg) motoru F-135 stíhačky F-35B Lightning II do konvertoplánu MV-22 Osprey americké námořní pěchoty; větší foto / US Marine Corps

 

"Námořní V-22 má větší nákladovou kapacitu než C-2A, létá srovnatelnou rychlostí a je schopen vertikálního přistání na letadlových lodích a menších bojových lodích. Tyto vylepšené schopnosti zajistí účinnou logistiku leteckého parku v každém místě nasazení," stojí v hodnotící zprávě amerického námořnictva.

 

Hlavním úkolem CMV-22 ale bude doprava proudových motorů námořních stíhaček F-35C Lightning II, F/A-18 Hornet a Super Hornet. Ostatně podobnou práci již nyní částečně zajišťují MV-22 Osprey americké námořní pěchoty na výsadkových lodích. Celý přesun hlavního modulu motoru F-135 stíhačky F-35 do MV-22 trvá hodinu a půl. MV-22 s tímto modulem dokáže překonat vzdálenost více než 1600 km.

 

O nákladní verzi CMV-22B navíc projevují zájem i Velká Británie a Francie. Obě země provozují letadlové lodě, ale chybí jím výkonný palubní dopravní stroj. Stejně tak se o dopravní Osprey zajímají Itálie a Španělsko. Dodejme, že výrobní linka konvertoplánu V-22 Osprey na základě současných objednávek (mimo CMV-22B) pojede až do roku 2019.

 

Zdroj: USNIThe Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 11.01.2018 Čas: 12:44

KOLT: v tom SAR reportu udavají 7,5mil usd ročně (2005 usd)
První číslo V-22 druhy CH-46E
Unit-Level Manpower 1.379 0.449
Unit Operations 0.280 0.058
Maintenance 4.070 1.227
Sustaining Support 0.461 0.038
Continuing System Improvements 0.709 0.182
Indirect Support 0.643 0.220

Tady je vidět co vše spadá pod jakou položku: https://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=254028&stc=1&thumb=0&d=1497182174

• Unit-Level Manpower: Cost of operators, maintainers, and other support manpower assigned to operating units. May include military, civilian, and/or contractor manpower.
• Unit Operations: Cost of unit operating material (e.g., fuel and training material), unit support services, and unit travel. Excludes material for maintenance and repair.
• Maintenance: Cost of all system maintenance other than maintenance manpower assigned to operating units. Consists of organic and contractor maintenance.
• Sustaining Support:Cost of system support activities that are provided by organizations other than the system’s operating units.
• Continuing System Improvements: Cost of system hardware and software modifications.


A jakou část z celkových nákladu na provoz stoje to činí
http://i67.tinypic.com/2dh5iyf.jpg

Takže když podle reportu lítají 420-430 h ročně/35-36 měsíčně. To pak dělá 17,9k usd /h (pro 420h) se vším všudy pro stroj nasazený po celém světě, LHD a válečných zonách.

Kdysi jsem viděl poznámku jednoho mariňáka že když to budeš počítat jako aerolinky, tak ti doprava jednoho marinaka vyjde levněji nez v CH-46.

avatar
Clanek Datum: 10.01.2018 Čas: 20:11

S timhle dokaze zamavat naprosto vsechno, viz i ten shaniuv odkaz, tohle bude dost mozna soucet presnych cisel nejak nesmyslne podeleny aby clovek dostal prumer a tim vlastne uplne zpraseny.
Treba me napada, pocita se do letove hodiny posadka? Mel by se tam pocitat servis kdyz neni zrovna ve vzduchu, a do toho by se mela pocitat i skvadra mechaniku... takze se pocitaji i piloti? V raptoru je jeden, v Osprei 2+1? Tohle je treba jeden z duvodu co tlaci dolu cenu letove hodiny gripenu, to ze byl staven pro male (poctem obyvatel) Svedsko a jeho obratku pred poslanim zpet do akce zvladne kolik, 4 chlapi jestli si dobre vzpominam?
Tahle cisla jednoduse nema cenu brat v potaz dokud clovek nezna rocni 1) fixni naklady a 2) variabilni naklady vs. pocet naletanych hodin za rok pro kazdy stroj. Jedno cisilko vypada libive, ale nerekne vlastne nic.

avatar
KOLT Datum: 10.01.2018 Čas: 18:12

Shania, proč teda ale všude vychází V-22 jako provozně hrozně drahé? Chápu, že je dražší než vrtulníky, ale proč vychází dražší než stealth stíhačky a bombardéry? Jasně, že takhle získané číslo je hausnumero, ale nějaký důvod, proč je takhle vysoké, existovat bude.

avatar
KOLT Datum: 10.01.2018 Čas: 18:12

Shania, proč teda ale všude vychází V-22 jako provozně hrozně drahé? Chápu, že je dražší než vrtulníky, ale proč vychází dražší než stealth stíhačky a bombardéry? Jasně, že takhle získané číslo je hausnumero, ale nějaký důvod, proč je takhle vysoké, existovat bude.

avatar
Shania Datum: 10.01.2018 Čas: 16:21

Clanek: nejspíš tady:

http://www.esd.whs.mil/Portals/54/Documents/FOID/Reading%20Room/Selected_Acquisition_Reports/15-F-0540_V-22_SAR_Dec_2014.PDF

Vezmou roční provozní naklady a vydělí to poctem hodin, takže zjistí uplný prd.

CH-46 je 3x levnější na roční naklady, ale reálné provedení nějaké operace by s nimi byla buď nemožná(čas/dolet/kapacita) a nebo výrazně dražší než s V-22.

Tady je C-130, který s inflací stojí ročně skoro tolik co V-22, přitom letová hodina se u ní udává jako několikanásobně levnější.
http://www.esd.whs.mil/Portals/54/Documents/FOID/Reading%20Room/Selected_Acquisition_Reports/16-F-0402_DOC_03_C-130J_DEC_2015_SAR.pdf

avatar
kazd Datum: 10.01.2018 Čas: 15:56

Když vidím ládování toho motoru, tak každopádně za obestavěnost prostoru konstruktérovi 1.
Vlezl by se ten motor vůbec do CASY co má cargo prostor o 7 cm vyšší, ale zase je nahoře hodně zaoblený?

avatar
Clanek Datum: 10.01.2018 Čas: 15:12

U podobnych hausnumer me vic nez kde jinde vzdy zajima formule podle ktere byli spocteny a beru je hodne, hodne s rezervou.

avatar
danny Datum: 10.01.2018 Čas: 10:39

K Osprey jsem celkově dost kritický, ale musím říct, že mě příjemně překvapilo to porovnání nosnosti a nároků na palubní personál. To zase ekonomiku provozu posouvá do malinko příznivějšího světla.

avatar
KOLT Datum: 10.01.2018 Čas: 10:10

Lukyi, co jsem viděl tabulky dlouhodobého provozu, tak Osprey vycházel na necelých 50 k$ za hodinu. I to mi přišlo jako šílené, ale přes 80? Co je na tom tak drahé? To tomu přidávají do kerosinu platinu?

avatar
Rase Datum: 10.01.2018 Čas: 08:29

nedá mi to si nerýpnout, ale námořní Osprey bude skvělá volba i pro AČR. Mohly by jednou nahradit Mi-171š a pak budeme plně kompatibilní s Americkým námořnictvem a mariňáky :D

avatar
Lukyi Datum: 10.01.2018 Čas: 02:59

Kolt: Mě se furt nechce věřit ,že by provoz Ospreye byl tak drahý :O
https://ibb.co/jr5kcR

avatar
KOLT Datum: 09.01.2018 Čas: 20:00

Nasát se také dají trosky letadla ;-)

"Myslím, že Ospreye budou v téhle roli mít pro velení cenu své váhy ve zlatě."
Žel pro daňové poplatníky také. Pochybuji, že by se cena letové hodiny zásadně lišila od té u V-22, kterážto se nebezpečně blíží ceně letové hodiny F-22...

avatar
Ultramarinus Datum: 09.01.2018 Čas: 19:24

alexa123:

Ono by celkem stačilo nasátí (na palubě) zapomenutého šroubováku, nebo libovolného jiného bordelu po celou dobu letu, včetně písku, štěrku, ptáků, kamínků, krup a všeho ostatního bordelu co se poslední dobou dá nalézt v atmosféře - a to i celkem ve výšce.

Myslím, že Ospreye budou v téhle roli mít pro velení cenu své váhy ve zlatě. Osobně už dlouhou dobu čekám na VTOL obdobu kiowy, nebo little birdu - prostě lehčí VTOL s možností mnohoúčelového využití a hlavně s výrazně delším doletem a přiměřeně vyšší rychlostí letu.

avatar
alexa123 Datum: 09.01.2018 Čas: 14:06

Podle Jamese Wallace, bývalého pilota C-2A, během bojových akcí je jedním z největších problémů nasátí cizího předmětu motorem ..... může dojít po nasátí drobných trosek zničeného vzdušného nebo pozemního cíle.

Pán bývalý pilot James Wallace musí byť skutočne veľmi "bývalý" pilot, pretože časy keď lietadlá museli preletieť nízkym preletom nad cieľom aby ho zničili sú už dávno preč a dnes sa ciele ničia inteligentnými bombami a raketami z veľkej výšky a veľkej vzdialenosti. Každopádne US Navy dnes nemá lietadlo kategórie A-10, ktoré ničí cieľ "hlúpymi" bombami resp. kanónom zo 100 metrovej výšky .

avatar
alexa123 Datum: 09.01.2018 Čas: 12:23

Rovnaký problém musí mať aj Čína a Rusi. Žeby ďalší zákazník na Osprey?

arr