TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Námořní letoun Il-38N pro ruské námořnictvo

Datum přidání 29.07.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské námořnictvo převzalo první modernizovaný letoun Il-38N. Rusové stroj využijí k námořnímu hlídkování a pro boj s ponorkami protivníka. Prozatím Rusové objednali u výrobce pět letadel Il-38N.

Iljušin Il-38N

Foto: Iljušin Il-38N / Iljušin 

 

Il-38N je hluboce modernizovaná verze původního letounu Il-38 „May“ z roku 1961. Ten byl naopak odvozen od transportního turbovrtulového stroje Il-18 „Coot“.

 

Úkolem modernizovaných námořních letadel IL-38N je především boj s ponorkami protivníka na velké vzdálenosti. Dále půjde o námořní průzkum, pátrací a záchranné operace, monitorování životního prostředí nebo pokládání min.

 

Ruské námořnictvo podepsalo v roce 2012 s výrobcem letadel, firmou Iljušin, smlouvu na modernizaci 5 letadel Il-38 na standard Il-38N v ceně 3,45 miliard rublů (2,96 miliard Kč). Bylo to 11 let poté, co se poprvé odlepil od země první prototyp Il-38N. Podle zdrojů z firmy Ilujušin, ruská armáda plánuje modernizovat na standard „N“ do roku 2020 celkově 28 letadel Il-38.

 

Iljušin Il-38NFoto: Il-38N je ideovým protivníkem amerického námořního letounu PC-3 Orion, jehož roli nyní přebírá P-8A Poseidon. / Iljušin

 

Modernizace se dotýká především elektronického vybavení. Il-38 získá nový digitální pátrací a útočný komplex Novella, který dokáže najednou sledovat až 32 cílů nacházejících se pod i nad hladinou moře.

 

Nový systém údajně dovoluje pokrýt až čtyřikrát větší území než původní verze. Komplex Novella je navíc vysoce automatizovaný. Posádka pouze provádí dohled a po nalezení cíle rozhoduje o dalších krocích.

 

V kapkovitém krytu pod přídi letounu se ukrývá nový radar 2SD1. Zatímco původní radar dokázal sledovat pouze hladinové cíle, 2SD1 dokáže odhalovat i vzdušné cíle (efektivní radiolokační odrazová plocha 3 m2) na vzdálenost 90 km. Velké hladinové cíle radar detekuje až na vzdálenost 320 km a periskop ponorky (1 m2) pak na vzdálenost 30 a až 35 km.

 

Iljušin Il-38NFoto: V horním hranatém pouzdře je čidlo radiotechnického průzkumu 2SD6, na špici malé kulové pouzdro s elektro-optickým senzorem 2SD5 a v kapkovitém pouzdře na břiše letounu se ukrývá radar 2SD1. / Iljušin 

 

Zaujme také netypické hranaté pouzdro umístěné nad kabinou letadla. Uvnitř se ukrývá pasivní systém radiotechnického průzkumu typu 2SD6. Pomoci tohoto zařízení lze zachytit, určit směr a identifikovat zdroj elektromagnetického záření – jde o veškeré signály mimo mluvené slovo (radary, výškoměry, přenos dat, atd.).

 

Letoun je také vybaven novým hydro-akustickým systém 2SD2. Zařízení spolupracuje až s osmi bójemi shazovanými do moře. Používají se bóje buď se sonary nebo bóje sledující anomálie v magnetickém poli Země způsobené ponorkami.

 

V samotném letounu je nainstalován detektor magnetických anomálií (MAD) typu SD3, umístěný uvnitř prodlouženého ocasu připomínající příznačně žihadlo včely. Posádka umí zachytit ponorku pomocí senzoru SD3 až na vzdálenost 900 metrů.

 

Video: První sériový Il-38N. / YouTube

 

Dalším hlavním senzorem je elektro-optické čidlo (denní/noční/termovize) 2SD5 ukryté v malém kulovém senzoru přímo ve špici přídě. Čidlo dokáže najít a rozpoznat charakteristické tvary hladinových plavidel a tím je identifikovat. Hladinové cíle o rozměrech 150×10 m čidlo rozpozná až na vzdálenost 30 km.

 

Letoun unese výzbroj až do hmotnosti 8000 kg. Může jít o samonaváděcí torpéda AT-1/AT-2, hlubinné nálože PLAB-250-120 Lastočka (150 kg), neřízené hlubinné nálože PLAB-50 (50 kg) nebo řízené hlubinné nálože KAB-500PL Zagon (500 kg).


Pokud jde o letové výkony samotného letounu, o tom ruské zdroje mlčí. Otázkou tedy je, zda přeletová vzdálenost 9500 km a maximální vzletová hmotnost 63 500 kg zůstala stejná, jako u původní verze Il-38.

 

Zdroj: Iljušin, IHS Janes, Ruslet

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jenikdavid Datum: 30.07.2014 Čas: 12:23

Jecchus: Na rok 2021 plánují podobné výdaje a projekty jako v předchozích letech, protože do roku 2020 se drtivá většina těchto projektů nestihne. A samozřejmě přihodí nějakou "bombu" v podobě nového projektu za miliardy...

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 30.07.2014 Čas: 10:33

Jecchus: To bude asi tím, že finančně jsou tyto programy zajištěny právě do roku 2020 :)

avatar
Jecchus Datum: 30.07.2014 Čas: 08:46

Zaznamenal jsem, že velké množství ruských zbrojnich programů má být dokončeno (vč. dodání ozbrojeným silám RF) v roce 2020. Co plánuje ruské vedeni v roce 2021...?

avatar
mattea Datum: 29.07.2014 Čas: 22:32

Tortor: datace článků se vztahuje k jejich založení v redakčním systému, nikoliv k jejich zveřejnění. Takže pokud článek rozepíší ve středu, ale dopíší a zveřejní až ve čtvrtek, bude mít středeční datum. Alespoň myslím.

avatar
ANOVINY Datum: 29.07.2014 Čas: 14:52

Převážně jsem mě na mysli výkony elektronického vybavení,senzorů a čidel to se zdá nějak málo

avatar
stetula Datum: 29.07.2014 Čas: 13:25

letové výkony jsou z podstaty použití letadla naprosto dostatečné , jalikož letadlo je primárně hlídkovací a né bojové ( ve válce pokud není vzdušná nadvláda se použít nedají , nebo jenom jednou :) ) tak letová rychlost dostup atd. je naprosto dostatečné

dovolím si upozornit na možnou chybu v článku:

,, Posádka umí zachytit ponorku pomocí senzoru SD3 až na vzdálenost 900 metrů ,,

nemá to být do hloubky 900 metrů ???

avatar
ANOVINY Datum: 29.07.2014 Čas: 12:29

No já nevím ale ty výkony IL38N mi příjdou nějaké průměrné až slabé. Nezná někdo srovnání s jeho rivaly jako je Orion, Poseidon ,Neptune.

To co zde řeší Tortor je zbytečné.

avatar
Tortor Datum: 29.07.2014 Čas: 10:08

Proč datace u článků není pravdivá? Vím, že tento článek nebyl zveřejněn 28.7.2014.Předpokládám, že se snažíte vydávat dva články deně, nicméně v poslední době se to stává spíše výjimečně. Ale u článků to není vydět, protože jsou u nich neustále uváděna nesprávná data. Můžete mi to vysvětlit ?

arr