Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Námořní pěchota získala první obří vrtulník CH-53K King Stallion

Datum přidání 21.05.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 25 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Po 12 letech od začátku vývoje americká námořní pěchota (US Marine Corps) získala první těžké dopravní vrtulníky CH-53K King Stallion. Celkově mariňáci plánují odebrat 200 strojů.

Foto: CH-53K King Stallionvětší foto / Sikorsky

 

V současné době americká námořní pěchota využívá 142 těžkých vrtulníků CH-53E Super Stallion. Na vrtulnících CH-53E a konvertoplánech MV-22B Osprey leží hlavní tíha letecké dopravy mariňáků, zbraní a vybavení z výsadkových lodí na pobřeží, kde mariňáci provádějí výsadek.

 

Námořní pěchota přistoupila k vývoj CH-53K v roce 2006 z důvodu neustálého zvyšování hmotnosti výstroje, výzbroje a zbraňových systémů námořní pěchoty. Problémem je také nízká úroveň nasaditelnosti CH-53E z důvodu náročného servisu – pouze zhruba třetina strojů je vždy schopna okamžitého nasazení.

 

Mariňáci převzali první King Stallion 16. května na základně Marine Corps Air Station New River v Severní Karolíně. První CH-53K získá jednotka HMH-366 (Marine Heavy Helicopter Squadron Three Six Six), která může být nasazena kdekoliv na světě v rámci expediční jednotky námořní pěchoty (Marine Expeditionary Unit) operující z výsadkových lodí Wasp nebo America.

 

Dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) se očekává na konci roku 2019. Potrvá však ještě čtyři roky, než HMH-366 bude plně přezbrojena na CH-53K. Kompletní přechod námořní pěchoty k novým vrtulníkům skončí po roce 2030.

 

Nejdříve však námořní pěchota podrobí vrtulníky CH-53K mnoha měsícům a let testování, s cílem ověřit provozní spolehlivost stroje, ověřit výrobcem deklarované vlastnosti, zjistit logistické požadavky nutné pro provoz, nastavit pravidla údržby a servisu, objevit provozní nedostatky atd. atd.

 

Klíčové je především dokončení šestiměsíčního počátečního provozního testování a hodnocení IOT&E (Initial Operational Test & Evaluation), což je nutnou podmínkou pro přechod z omezené sériové výroby LRIP (Low-Rate Initial Production) do plné sériové výroby FRP (Full-Rate Production). Se začátkem IOT&E se počítá na konci roku 2019 a se začátkem FRP v roce 2021, kdy bude firma Sikorsky (nyní patřící pod Lockheed Martin) schopna námořní pěchotě dodávat 14 CH-53K ročně.

 

Celý projekt vrtulníku King Stallion má však čtyřleté zpoždění. V roce 2006 se dosažení IOC očekávalo v roce 2015 a v roce 2021 měla mít námořní pěchota již 150 vrtulníků CH-53K.

 

V dubnu navíc americký Bloomberg otiskl údaje z uniklého dokumentu, podle kterého má vrtulník více než 1000 různých technických problémů s tím, že hrozí další osmiměsíční skluz programu. Bloomberg ale neuvedl závažnost jednotlivých problémů ani datum vzniku dokumentu.

 

Video: CH-53K přistává na základně námořní pěchoty v Severní Karolíně. / YouTube

 

Americké Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air SystemsCommand), které řídí program nákupu vrtulníků, přiznalo, že hlavní problémy se točí kolem nové obří převodovky, která má hmotnost 2390 kg. Celá soustava převodovky, hlavy rotoru a kopletní transmise má hmotnost 5280 kg, což je více, než váží prázdný vrtulník UH-60 Black Hawk. NAVAIR však uvedlo, že veškeré problémy byly vyřešeny a stávající harmonogram dosažení IOC a začátek IOT&E na konci roku 2019 je platný.

 

„Viděli jste vrtulník CH-53K. Vypadalo to jako vrtulník, který má tisíc problémů?" vyvracel pochybnosti plukovník námořní pěchoty Hank Vanderborght po vystoupení CH-53K na berlínské letecké výstavě v dubnu letošního roku.

 

CH-53K se podobá (a je stejně velký) předchozímu modelu CH-53E, ale jde o zcela nový stroj s mnohem širšími schopnostmi. Trojice nových turbohřídelových motorů General Electric T408 (GE38-1B) o výkonu 3×5,6 MW poskytuje CH-53K o 50 % větší výkon než pohonné jednotky CH-53E. Vrtulník CH-53K díky výkonným motorům a novým kompozitním listům rotoru mimo jiné dokáže létat v mnohem vyšších výškách při mnohem vyšších teplotách vzduchu.

 

Video: Testování hákového systému CH-53K. / YouTube

 

Vrtulník má maximální vzletovou hmotnost 38 555 kg a podvěsu přepraví náklad o hmotnosti 12 247 kg na vzdálenost více než 160 km. V podvěsu tak King Stallion přepraví najednou dvě pancéřovaná vozidla Humvee nebo jedno vozidlo JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). To poskytuje americké námořní pěchotě nebývalé schopnosti k vedení manévrového boje.

 

Unikátní hákový systém CH-53K umožní přepravit až tři samostatné zásobovací kontejnery (munice, vybavení, voda, atd.) na tři různé předsunuté základny. Vysazování jednotlivých kontejnerů přitom značně urychluje trojitý hákový systém.

 

Ve vnitřním prostoru vrtulníku lze přepravit dvě standardní vojenské přepravní palety 463L nebo až 55 mariňáků - tj. celou jednu četu nebo až čtyři střelecká družstva (4×13 mužů).

 

Mimořádné výkony však něco stojí – cena prvních vrtulníků CH-53K vyrobených v rámci LRIP je 122 milionů dolarů za kus, což je více, než aktuálně stojí stíhačka F-35 Lightning II. Postupně ale cena klesne k 80 milionům dolarům, což je však stále více, než stojí konvertoplán MV-22 Osprey. I přes pokles ceny tak CH-53K může směle konkurovat částce, za kterou se mají prodávat F-35A (verze s klasickým vzletem a přistáním) po dosažení plné sériové výroby (v letošním roce).

 

Zdroj: The Drive

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Starlight Datum: 07.06.2018 Čas: 22:35

@cernakus

Děláš tu Rusku jen nepředstavitelnou ostudu. Jako již tradičně svým hulvátstvím a vulgarismy v pomalu každém tvém příspěvku. Navíc to opět nepřekvapivě kombinuješ s totální neznalostí problematiky. Když už všechny svoje „teorie“ stavíš na povrchním listování Wikipedií (další ďábelský americký vynález), tak si ji prosím nejdříve pořádně přečti. Pak tady nebudeš psát nesmysly, kterými sám sebe usvědčuješ, že si tu jen vymýšlíš.

Do diskuze jsi zatáhnul velmi těžký pozemní Mi-26 (prázdná hmotnost 28+ tun), který tu adoruješ a chceš ho srovnávat s lehčím palubním CH-53K (prázdná hmotnost 19+ tun). Na to nepotřebuje být nikdo velký myslitel, aby mu došlo, že Mi-26 je větší a CH-53K zase menší vrtulník. Sice tu sebevědomě píšeš „Na výšku jsou na tom taky stejně“. Po upozornění, že tomu tak není, to odbydeš hláškou „Pro nepraktičnost designu ch-53 není (výška) podstatná“. Bohužel to velmi přesně ukazuje, že vůbec nemáš o těchto vrtulnících nějaké potuchy a navíc nechápeš elementární vztahy mezi velikostmi různých objektů. Takže pro pořádek: výška Mi-26 je 8,1 m (nad nábojem hlavního rotoru) respektive 11,6 m (vrchol rotujícího ocasního rotoru). CH-53K má následující hodnoty: 5,6 m respektive 8,7 m (v letové konfiguraci, složený okolo 5,6 m). Nebo například podvozek – Mi-26 nemá zatahovací podvozek, ale jen pevný.

Na základě čeho jsou tedy založeny tvoje zdejší hodnocení konstrukce obou vrtulníků? Vzdělání, praxe a obecné znalosti a praxe to očividně nebudou. Protože tady zase jen velmi hloupě trolíš, nechceš se přesunout někam jinam, kde ocení úroveň tvých znalostí?

avatar
skelet Datum: 07.06.2018 Čas: 15:57

Cernakus: ja vim ze jsi rusofil, a nikdo nepopira dobry design Mi-26, ale ten kokotsky design amikum slouzi uz 55let, takze bych si myslel, ze az tak moc kokotsky nebude. ;)

avatar
Takeda Datum: 07.06.2018 Čas: 08:42

cernakus: No třeba to je pro amíky důležitý, mít možnost to přepravovat jinak než rozřezaný ve vlaku nebo po vlastní ose. Každej design je kompromis. No že by to mohlo být levnější, to bez diskuze :-)

avatar
cernakus Datum: 07.06.2018 Čas: 08:02

Výšky jsem koukal na Wiki. Pro nepraktičnost designu ch-53 není podstatná.

avatar
tomas.kotnour Datum: 07.06.2018 Čas: 01:53

Mohl bych prosit o odkaz na tu výšku Mi-26, když jsem to zkoušel odměřit z několika bokorysů, tak jsem se dostal na nějakých cca 7,5 metru pod nosný rotor, zatímco CH-53K se bez rotorové hlavy nacpala do 4,5 metru vysokého nákladového prostoru C-17. Nebo i jenom jak vypadají lidé běhající kolem té nakládané CH-53K a jak člověk u motoru Mi-26 https://lh4.googleusercontent.com/-1zLh84OnjxI/UoCxNhzIGpI/AAAAAAAAPSo/DxzFkyk6dBU/w884-h585-no/Mi26+pre-flight.jpg

avatar
cernakus Datum: 07.06.2018 Čas: 00:55

Ano skelete uvědomujeme.

A uvědomujes si ty, že jen Američan umí vymyslet design, kdy na úzký trup přilepí cca půl metru široké gondoly podvozku a motoru a tím vytvoří uzoucky vrtulník široký jak prase?
Ch-53k má šířku 5,5m, nezavisle na zatažení podvozku.
Mi-26 má šířku 5m, se zataženým podvozkem a bez zadních křidélek ( jinak 6m).
Mi-26 pritom není námořní vrtulník a vejde se mu do útrob o metr širší věc.
Na výšku jsou na tom taky stejně, jen délka je větší u rusaka.

Prostě kokotský design a neokecas to ani s pomocí duplikovaneho videa místního amerikofila.

avatar
Starlight Datum: 07.06.2018 Čas: 00:25

Video z nakládky vrtulníku CH-53K do transportního letounu C-17A před převozem do Evropy na letošní leteckou výstavu ILA Berlin 2018: https://www.youtube.com/watch?v=uQbCkQMxXIg

A složený MH-53E při ukládaní do podpalubního hangáru na vrtulníkové výsadkové lodi: https://www.youtube.com/watch?v=uQbCkQMxXIg

avatar
skelet Datum: 06.06.2018 Čas: 22:33

Uvedomujete si, ze tohle je namorni vrtulnik? Coz limituje jeho velikost. A taky ma byt schopny prepravy v C-5 a C-17?

avatar
Czertik Datum: 06.06.2018 Čas: 22:07

cernakusi
souhlas s tim ze king stalion nema moc vnitrniho prostoru, ale tech 30cm navic se proste pocita a dela zaraky - vzdyt diky temle cm navic se do nej vleze hummer kter do predchozi verze narvat nesel, byt souhlas s tim, ze meli rozsirit trup jeste vic, ale holt to by zpozdilo vyvoj a prodrazilo stavbu, ktera uz je i takhle hodne draha.
s je taky otazka zda li cene odpovida i muzika co dokaze zahrat, protoze jak bylo napsano, uvnitr unese prakticky stejne jako drivejsi verze (byt humra navic), jediny vetsi rozdil je ze v podvesu unese 3x tezsi naklad, coz muze velka vyhoda...ale za prakticky 3x vetsi cenu nez u predchozi verze ?

avatar
Czertik Datum: 06.06.2018 Čas: 22:00

kdyz ctu jake vykony ma tehnle nejnovejsi hrebec a srovnam to s vykony mi-26 (a jeho cenou) - tak se ptam sam sebe, kde delaji soudruzi z ruska chybu ?
vzdyt by stacilo postavit verzi mi-26 ktera dokaze letat podle zapadnich civilnich predpisu a hned by meli zakazky na nekolik desitek vrtuniku pro civilni trh a mozna i zapadnich armad, resp armad co odebiraji zapadni techniku.

avatar
skelet Datum: 27.05.2018 Čas: 21:36

Luky: pozor já psal pouze o třímotorovém S-80, nikoliv o menším S-65. Tyhle výkonné vrtulníky se prostě vyrábějí v malém. Mi-26 nejsou výjimkou a jejich malá cena je dána prostě jen tím, že jejich vývoj byl zaplacen sa socíku.

avatar
Luky Datum: 27.05.2018 Čas: 21:23

Dobře ty Černakusi :-D

avatar
cernakus Datum: 27.05.2018 Čas: 21:20

Ono to relativně malé rozšíření jednoho z nejnosnějších západních vrtulníků má svůj důvod. Je to totiž designově pěkně na pendrek stroj.

úzký trup mu dává vnitřní prostor menší než oproti Chinooku. King Stallion, který má trup o cca 30cm širší, na tom není lépe. pouze stejně. To znamená, že CH-53K unese sice podstatně více, nežli chinook v kilogramech, ale pokud to nejsou zlaté ingoty, je to k ničemu. CH-47 odnese více lidí, více lehátek atd...

Schopnost nosit lehké obrněné vozidla v podvěsu je taky pendreková, protože díky trojici hladových motorů a opět malému trupu má málo paliva. Přidejme k tomu odpor neseného vozidla a akční rádius je kolem 150km. To je prostě málo.

CH-53K je přitom námořní vrtulník, který se nedá zrovna snadno poskládat, takže zabírá hodně místa v hangáru a pouze USA mají dost velké CVN a LHD, aby jim to bylo buřt.

Přidejme k tomu poměrně nízký dostup (dynamický pouze 4,5km, statický raději neuváděný, Chinook má dynamický 6km a v Afghánistánu se to náramně hodí) a naprosto přepálenou cenu a máme důvod, proč to nikdo normální nechce.

Navíc pokud někdo chce fakt vytvrdlý nosný vrtulník, tak volí zástupce z rodiny Milů. Zejména Mi-26 dokáže přepravit ten samý náklad ve svém bříšku a na dvojnásobnou vzdálenost,třikrát rychleji, nežli Královský hřebec. Dopravní vrtulníky přitom nejsou kategorie, na kterou by se dávaly zásadní omezení vývozu, takže asi tak. Pokud je kdokoliv chce, může je mít. A pokud si vybíráte pro suchozemské účely mezi odolným, rychlým, nosným ruským strojem za 20 mega a navalizovanou sračkou za 120 mega, tak to není co vybírat. Jediná šance jak se takovéhle zmršené stroje dají prodat, je vazalům, jako jsou například Němci, nebo Japonci. Ostatní si buď koupí opravdové vrtulníky a nebo si vystačí s menšími evropskými :-)

avatar
Jara Datum: 27.05.2018 Čas: 21:16

Tak zcela určitě absurdně výkonný stroj, ale hezký ?? No pro designéra Fiata Multiply možná :))

avatar
Luky Datum: 27.05.2018 Čas: 20:53

...a ještě Německo, Irán, Izrael, Mexiko a dokonce i Rakousko

arr