TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

Datum přidání 07.09.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 169 komentářů    autor autor: Redakce AN

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. Ministerstvo obrany ČR tak již nyní musí začít uvažovat nad tím, co se za deset let stane nevyhnutelné - nákup stíhaček F-35 Lightning II.

Foto: F-35 Lightning II; ilustrační foto / Lockheed Martin

 

V letech 2027-29 vyprší České republice současný prodloužený pronájem letounů JAS-39C/D (vlastní letouny budou 22 let staré) a letouny L-159 ALCA z let 2002-2003 budou v té době dokonce 25+ let staré.  Máme sice možnost JAS-39C/D dále pronajímat a u starých L-159 prodloužit provoz, ale tím jen odložíme problém, co skutečně dál.


 

Pokud odložíme rozhodnutí za rok 2030, tak nám stejně nezbude nic jiného než si koupit letoun F-35 (kromě varianty nekupovat nic nebo si držet přesluhující JAS-39C/D).

 

Po roce 2030 už ve výrobě nezůstane jiný žádný západní stíhací letoun než právě F-35 (jenom americké letectvo plánuje kupovat verzi F-35A do roku 2035). Takže proč čekat na něco, co se stane ze deset let nevyhnutelné?

 

Je tu jen malá šance, že tou dobou ještě poběží výroba JAS-39E/F (výroba 60 ks pro Švédsko skončí někdy okolo roku 2027 nebo 2028). Švédové jsou sice dobří, ale nikdy nebudou mít vývojový rozpočet a zázemí Američanů.

 

Navíc JAS-39E/F srovnání s F-35 po technické stránce nesnese.  Verze F-35 okolo roku 2030 už bude také na míle daleko od dnešní počátečních verzí trpícími dětskými nemocemi.


Volba F-35 by byla především jednoznačným vojenským a politickým signálem ČR vůči našim hlavním vojenským/politickým a hospodářským partnerům. Respektive to nebude už jen na úrovni politických prohlášení v médiích, ale konkrétní reálný čin.

 

Nákup v NATO nezavedených zbraňových systémů od více méně neutrálního Švédska (a švédských výrobců nezapojených do evropských hospodářských koncernů) bohužel vysílá signál spíše opačný.

 

Zatím se ČR při akvizicích hlavních zbraňových systémů vyhýbala unifikaci výzbroje s původními členy NATO. Taktéž se ČR dosud významně nezapojila do žádného většího euroatlantického nebo západoevropského zbrojního projektu.

 

Okolo roku 2030 budou všechna důležitá letectva NATO v podstatě založena na dvou typech - Eurofighter a F-35. Eurofighter (Německo/UK/Španělsko/Itálie) je dobrá volba také, ale okolo roku 2030 už ve výrobě Eurofighter nezůstane. F-35 naopak ano. V Itálii je navíc montážní linka F-35 pro Evropu a v Nizozemí pak vznikne zázemí pro servis motorů.

 

Koupě letounu F-35 včetně plného balíku vojenské pomoci (přes americký program FMS) dává MO ČR/AČR unikátní možnost nakoupit zbrojní systém jako plně bojeschopný celek (stejně jako polské F-16 včetně výzbroje a speciálních podvěsů, logistiky schopné bojového nasazení v cizině, několikaletého bojového výcviku v USA, atd.).

 

To se bohužel dosud při žádném větším akvizičním zbrojním programu Armády ČR v podstatě neřešilo (JAS-39, L-159, C-295 CASA,……). Vláda USA (potažmo americké letectvo) si totiž nenechá mluvit do toho, co má umět bojeschopná letka, kolik je k tomu potřeba lidí, vybavení, atd. Všechno jede podle ověřených amerických standardů.

 

Vypadá to jednoduše, ale v případě nákupu F-35 čeká Armádu ČR doslova revoluce. Samozřejmě je vše otázkou financí, ale to není problém ekonomiky ČR, ale spíše politické vůle.


Bohužel hrozí riziko typické české cesty = koupí se řešení, které bude z pohledu daňového poplatníka vypadat současně levně a přitom hrozně cool (levná základní technika ověšená spoustou dodatečných high-tech udělátek).


Voják zvyklý na starou ruskou techniku si také nebude stěžovat. Získá novou krásnou hračku, jejichž zvládnutí mu zabere několik let. To, že to bude vhodné na klidnou mírovou službu po kontinentální Evropě nebude mnoho let nikomu vadit. Tedy asi kromě našich spojenců.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 13.09.2016 Čas: 17:09

Tak třeba já jsem už na začátku psal, že nově vyvíjený stroj by měl být pilotní/bezpilotní. To znamená, že by měl mít zaměnitelný modul v místě kabiny - vložila by se buď sekce s kokpitem, sedačkou a podporou života, případně AI/dálkově ovládací modul s rozhlížecí kamerou (ani by nemusela být u technologie průhledného pitu, mixující panoramatické kamery pro vzdáleného VR operátora) a přídavnou vnitřní palivovou nádrží. Takový modul by byl k dispozici např. pro polovinu strojů (později třeba více).
Stroj by v bezpilotní verzi třeba zvládal 15+ G.

Demonstrátory bezpilotní F-16 i Gripenu už v raných verzích fungují a zkouší se.

avatar
JiriR Datum: 13.09.2016 Čas: 09:39

Dále uvažuji nad tím, že z mého pohledu je F35 nikoliv 5 generací, ale minimálně 5+, popř. řekl bych, že spíše 6. generací. Oproti F22 je tam podstatný rozdíl v práci s daty, přehledu pilota…je to nová koncepce. Dále celkově z této diskuze cítím, že mnoho diskutujících oplakává současný stav armády ČR v aktuální bezpečnostní situaci, ale v případě F35 pláčete na špatném hrobě. :-))). Dron je dron, F35 je F35. Ta diskuze připomíná – něco jako hodím jabka, švestky a hrušky do mixéru a zapnu ho. To se mi ale moc nelíbí- doporučuji více věcnosti.

avatar
skelet Datum: 12.09.2016 Čas: 19:52

Tvrdit o Scorpionu, ze je in je odvazne. Objednal ho vubec nekdo? L-39NG je treba brat jako.modernizaci stavajicich L-39. L-159 je jina kapitola, bohuzel se dostala do faze, kdy prisla prilis pozde o bojich v Afghanu a prilis brzo na IS. A na to okno stacily praskovaci letadla. A o zariznuti ze smeru politiku netreba mluvit
Dnes by to chtelo neco a la L-159 ze sedmdesatych let...

avatar
Maximus Datum: 12.09.2016 Čas: 10:07

Doufám, že Aero v příštích letech nějak překvapí - variace na EADS Mako/HEAT by byla opravdu zajímavá. Pokud bude chtít stále dokola "vařit" ala L-39, tak moc šancí budoucnosti "českých" proudových letadel nedávám.

Ale i kdyby se Aero "poMAKOvalo" a našlo i nějakého bohatého investora, tak to rozhodně nebude stíhačka schopná nahradit JAS - 39 C/D či něco modernějšího.

Spíše by to byla náhrada v budoucnosti za L159 a doplněná o schopnost řešit low-cost "supersonic air policing" a roli levného pobíječe dronů, kdy půjde spíš o kvantitu než o kvalitu :-).

avatar
Rase Datum: 11.09.2016 Čas: 21:20

Pokud by Aero přišlo s nadzvukem, který byl plánován jako nástupce L-159 (snad už na konci 90.let), tak pak by mělo smysl, se držet tuzemské tradice. Pokud by Aero přišlo se strojem ve stylu Mako, nebo něčem podobném, tak pak má smysl zainvestovat prodělečný nákup a pořídit třeba 30-60 strojů (na úkor Gipenů), pokud by to mělo smysl (!) - podpořit tak náš průmysl. Nic takového ale tady není.
S reckylováním koncepce L-39 se jedná o krok mimo. Pro naše letectvo má větší potenciál Gripen. Podívejte se, jaké lehké tryskáče jsou teď IN - je to Scorpion, M-346, T-50. Konkrétně lehké bitevníky, primárně sloužící jako tréningové stroje. L-39NG je bohužel o generaci pozadu a to i L-159 (v tuzemsku není vidět žádný vývoj)

avatar
skelet Datum: 11.09.2016 Čas: 17:30

At bude v roce 2030 bezpecnostni situce jakakoliv, tak letectvo bude rozpoctove upozadeno. Je zkratka nejmodernejsi.

A jestli bude mit evropsky motor jeden nebo dva motory je putna. :)

avatar
Shania Datum: 11.09.2016 Čas: 17:12

Luky: ted je Gripen naprosto ok. To jestli bude vhodný jen na airpolicing se vhazovalo na situaci okolo 2030... samozřejmě bude záležet na tom co bude mít náš potencionální nepřitel ve výzbroji...

Bohužel se ale obávám, že i když potencionální nepřítel nebude mít v té době dost strojů 5 generace, jeho integrovaná PVO bude hodně nebezpečná strojům 4 generace...

Jinak já nemám vůbec nic proti nějakému společnému evropskému projektu, pouze se obávám, že nás to pak bude stat daleko víc než F-35.. to je něco s čím musíme prostě počítat a ne byt pak nastvaní, že stroj stojí přiliš, modernizace trvají a jsou nákladné atd...

------------------------

Ty dánská čisla co jsme sem dal... F-35 vyšla z F-18F a EF jako nejlevnější, jen tak pro představu a dánské náklady na provoz jsou o dost nižší než co plánuje USAF (naše budou ještě nižší, tady se tolik nelítá...)

USAF např počíta s cca 25k za letovou hodinu (celkové roční náklady se všim všudy včetně platů personálu rozpočitané počtem plánovaných hodin), 22,5k u F-16... A-10 má 18k.... Kdyby USAF provozovala gripeny, odhadl bych to někde pod F-16 - okolo A-10...

Trošku jiná čísla něž s čím operuje např Janes v té jejich slavné a hlavně špatné tabulce, kde ma gripen 4,5k... a F-35 32k...

Jinak nakup F-16 pro zahraniční zájemce bez předchozí infrastruktury pro tento typ letadla se nikdy nepočíta za nějakou výrobní cenu, ale je to vždy baliček a podle tojo jaké byli nákupy v posledních letech, bude to někde okolo 150-200mil usd za kus.... něco co by nás stála i F-35, F-18 atd... těch 45mil ¨+ dan za F-16 si mužeme tak max dokoupit kusovky, pokud o nějaký stoj přijdeme.

avatar
Todomatch Datum: 11.09.2016 Čas: 17:01

U Gripenu vidím jako základní problém, že když sedne kdekoliv jinde než ve Švédsku, v Časlavi nebo Uhrách, tak nevědí co s ním. Je to prostě atyp. Servisní zázemí pro v NATO zavedené F-16 je nesrovnatelně bohatší a pro F-35 bude budováno asi v podobném rozsahu,

avatar
Luky Datum: 11.09.2016 Čas: 16:26

Shania:"Gripen můžeme používat ještě dlouho, ale pak je třeba se ptát, jestli vůbec potřebuje letectvo dobre jen na airpolicing. ..."

Jakoby se tu začal vytvářet mýtus, že JAS-39 se hodí jen na air-policing. To je přeci nesmysl, teprve začneme využívat všechny schopnosti toho stroje. Po dvaceti letech nás to bude stát 40miliard a beze zbytku naplněné offsety. Sakryš, někdy před deseti lety jsme lítali na jednadvacítkách se dvěma R-60...teď tu máme vylítanou letku na pokročilým BVR letadle s aktivníma střelama, která začne cvičit i AG...

Pak tu padla spousta dalších věcí, včetně mého nočního tweetu, který nepovažuju za šťastný, protože jsem byl moc a neměl chuť se rozepisovat. Myslím si ale, že někteří tu mají velice zkreslené představy o cenách nejnovějších modelů F-16 a zejména o jejich provozu. Opravdu nevěřím, že by si Slováci mohli koupit novou F-16 s AESA za 45 mil. dolarů. Za tu cenu se stroj nedodává a pokud tak někde bylo zmíněno, je v tom hák. Shania se tu pravidelně zmiňuje o optimalizaci provozních nákladů na F-35, které se mají blížit nebo překonat náklady na F-16...ale poctivě byla postnuta odhadovaná cena na provoz u Dánů. Tomu by odpovídaly i nářky Poláků nad drahými náhradními díly. Představa, že byste vyndali z kasy 45megababek za tuhle mašinu a pak už jen tankovali kerosin a doplňovali mazadla je naivní utopie. Proto jste ve vašich armádních analýzách taky končili u nájmu na Gripen, ale ani jste se nedostali na naše ceny....

Srovnávat nás s Dány je mimo, oni jsou vlastně koloniální velmoc a mají jiné požadavky. Stejně tak Norsko. Tyhle země si budou muset chránit svoje državy a ložiska surovin, včetně námořních tras. Už pod článkem o F-35 pro Dánsko jsem psal, že jejich rozhodnutí chápu. Jednak v tom byli zaháčkovaní už dříve, jednak navazují na spolupráci kolem F-16. Také jsem psal, že tyhle stroje v Evropě zvýší její vojenskou sílu. Myslím tedy, že je dobře, že některé evropské státy kupují F-35. Tolik k mému "fanatickému antiamerikanizmu".

Co pak tady měl logik za disputaci ohledně počtu motorů, to snad ani nemá cenu rozvádět a přít se. Nepochopil jsem smysl. Dva motory byly často výhodou a základním požadavkem na spolehlivost a například US NAVY měla velký problém zvyknout si na představu jednomotorové F-35 a věřím, že někteří si dosud nezvykli. Důležitý je poměr tahu ku hmotnosti a také objem prostoru. Logik stále porovnává starší verzi Eurojetu, ale už zkraje úvah jsem psal, že se vyvíjí 120KN verze. Ta bude vycházet ještě lépe, než motor F-35 a my se tu bavili o stroji, který by sloužil až bůhví kdy...

Takže ještě jednou zopakuji - v evropských firmách je spousta pracovníků, kteří jsou placeni za pokračující vývoj všeho, co tu lítá. Někteří z nich pracují na nových konceptech a to nezávisle na tom, jak mě tu budete nazývat nebo hodnotit. Za svým názorem, že než kupovat předraženou technologii, kterou bychom pouze netvořivě spláceli, je lepší usilovat o připojení k evropským výrobcům si stojím. Evropa potenciál má a možný návod, jak se vyhnout rivalitě jsem nastínil - přelomové technologie (povrch, senzory, elektronika + data atd.) vyvíjet společně, na vlastním draku by si ale mohly honit ego firmy, které s tím mají své zkušenosti, takže by si zachovaly vedoucí pozice v něčem.
A doufám RimRe, že jsi se díval na poslední díl hydeparku civilizace, který byl o jaderné fůzi (jak jsi si stěžoval, že je Evropa zaostalá). Celý svět se spojil na něco, co se staví tady a má potenciál změnit energetickou otázku....

avatar
Palo Datum: 11.09.2016 Čas: 16:01

Mě přijde jako rozumnější varianta F-15 Silent Eagle. Stojí na osvědčené koncepci a ve srovnání s F-35 sice není tolik stealth, ale je obratnější, rychlejší, disponuje větším doletem a navíc je, alespoň dnes, podstatně levnější.

avatar
Palo Datum: 11.09.2016 Čas: 16:01

Mě přijde jako rozumnější varianta F-15 Silent Eagle. Stojí na osvědčené koncepci a ve srovnání s F-35 sice není tolik stealth, ale je obratnější, rychlejší, disponuje větším doletem a navíc je, alespoň dnes, podstatně levnější.

avatar
skelet Datum: 11.09.2016 Čas: 14:58

Jen tak pro zajimavost. Ing.Vlcek planoval tri nadzvukove letouny, a to:
L-59, coz byl bitevni dvoumotorak a la Sepecat Jaguar, ci Mitsubishi F-1
L-159, ktery se dostal z rysovacich prken az do aerodynamickeho tunelu. Byl to asi nejkrasnejsi letoun navrzeny v Aero. Byl hodne podobny Albatrosu, ale jemnejsi se dvemi motory v gondolach v zadni casti trupu.
Mach trener, coz byl jednomotorak, pricemz jsem videl dve jeho verze. Jedna a la F-5G/F-20 a druha a la F-16.
Tyto verze a dalsi projekty ing.Vlcka jsou zobrazeny v knize Nebe pro Albatros

avatar
tryskac Datum: 11.09.2016 Čas: 11:03

Pri bombardovani Srbska v roku 1998 podnikali Srbi bombardovacie misie nizkym letom na lietadlach Orao a mozno Galeb a NATO malo velke problemy ich zastavit, nedokazali to a to mali AWACS. Treba ale dodat ze srbski piloti boli velmi skuseni a poznali dokonale teren.

avatar
tryskac Datum: 11.09.2016 Čas: 10:23

Mate pravdu, produkty Aera chcu bodovat najma cenou, no nielen cena je to, co vedia ponuknut. Treba sa zmierit s tym, ze koncepcia rodiny L39 nie je projektovana na rychlosti >1 mach. Ale napriklad uz nova generacia motoru F124 ma vykon 45kN oproti 28, dtale bez pridavneho spalovania. Takisto moznost mokreho kridla a s tym suvisiaci vacsi dolet. A nezabudal by som na moznu integraciu AIM120. Pre male staty typu Litva, Lotyssko to nemusi byt nezaujimava volba. Pamatate si na posledne cvicenie kde cvicili vzdusny bol 2-2 prave Alcy proti ich L39?

avatar
Rase Datum: 11.09.2016 Čas: 08:15

Mako byl opravdu pěkný letoun a snažit se dál rozvíjet L-39, nebo L-159 nemá moc smysl. Konstrukce to možná je nadčasová, ale nedělal bych si iluze - státy L-159 (a L39NG) koupí jen proto že jsou levné... Bez něčeho jako je (byl) Mako, nemá Aero budoucnost jako konstruktér / výrobce letounů.

arr