Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Události

NÁZOR: Obnovení povinné vojenské služby není krok správným směrem

Datum přidání 05.01.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 135 komentářů    autor autor: Jan Klusáček

Bezpečnostní expert nové strany Realisté a prezident Asociace obranného průmyslu v jedné osobě Jiří Hynek snad pod dojmem teroristických útoků v Berlíně, zveřejnil plán své strany na znovuzavedení základní vojenské služby. Dokonce prohlásil, že v případě volebního úspěchu, bude tento bod představovat zásadní podmínku pro koaliční vyjednávání. Článek vyšel původně na On War | On Peace

Foto: Voják Armády ČR. / Zdeněk Koza

 

Šest týdnů základního výcviku nikoho nezabije (žádný ztracený rok či dva jako kdysi), trochu si zocelit tělo a naučit se, jak používat zbraň, to také nikomu nemůže ublížit. V případě vojenského konfliktu řekněme ukrajinského ražení se dozajista bude hodit, pokud čeští občané budou mít za sebou alespoň základní pěchotní výcvik a armáda tak bude mít šanci mobilizované smysluplně využít.

 

Na první poslech jde tedy o docela sympatický koncept. Pokud se nad ním však zamyslíme hlouběji, vyplave na povrch řada poměrně zásadních praktických problémů.

 

Tím prvním je samozřejmě motivace. Nesmíme se nechat okouzlit nadšenými prohlášeními o plnění rekrutačních cílů na 120 %. V roce 2015 se podařilo k útvarům získat 1785, ke studiu Univerzity obrany ve služebním poměru 365 nových vojáků. Do aktivní zálohy pak necelá stovka.

 

To je jistě lepší než v minulosti, ale naplněnost řady útvarů je stále tristní. Na dobrovolné vojenské cvičení odpovídající rozsahu navrhované povinné služby se přihlásilo pár desítek lidí. Z nich by se nejspíš osmnáctiletí dali spočítat na prstech jedné ruky.

 

Velká touha po službě vlasti se zbraní v ruce mezi mladými lidmi tedy zjevně není. Pokud by přitom zůstala současná úroveň zdravotních testů, které vyřazují motivované uchazeče na základě marginálních starých zranění či dobře kompenzovaných onemocnění, dá se realisticky předpokládat, že by se základní vojenská služba stala opět zcela dobrovolnou.

 

Prakticky každý, kdo by se jí účastnit nechtěl, by snadno doložil, že má takové či onaké zdravotní obtíže, kvůli nimž se výcviku zúčastnit nemůže. Totéž ostatně platí i pro fyzické testy. Nikdo jistě nemůže být donucen, aby „zvládl“ fyzické testy.

 

Jakou ale úroveň asi bude mít výcvik skupiny, v níž se potká 120 kg hráč počítačových her s dívčinou (Hynek přitom chce povinný výcvik pro obě pohlaví), která i s obuví váží 40 kg, a vrcholovým sportovcem. Zatímco za starých časů poskytoval rok či dva povinné vojny přeci jen určitý prostor, aby se i gaučový povaleč dostal do formy (a přinejhorším skončil někde ve skladu či za kancelářským stolem), za šest týdnů navrhovaného výcviku se to ovšem nestihne. O zhoršující se fyzičce dnešní mládeže ani nemluvě.

 

Nesmíme ale zapomenout ani na kapacity. Pokud každý rok dosáhne osmnácti let věku cca 100 000 lidí v ČR, můžeme odhadnout, že v případě velmi liberálních zdravotních a fyzických přepokladů by 60 000 z nich skutečně mělo povinný výcvik absolvovat. V současnosti se dá říci, že ve kterémkoli okamžiku se kurzu základní přípravy (ať už šestitýdenního nebo tříměsíčního) účastní ve Vyškově něco přes 600 lidí. Reálná roční kapacita je tedy nyní asi 2500 rekrutů (do služebního poměru i do aktivní zálohy).

 

Vyškovské kapacity by se tedy musely navýšit pětadvacetkrát, aby se podařilo vycvičit 60 tisíc osmnáctiletých každý rok. Tak velký samozřejmě vyškovský areál není. A dostatečné kapacity ovšem nejsou ani nikde jinde. Existující vojenské prostory, které v minulých letech prošly řadou kol okrajování a rušení, jsou stěží schopny uspokojit potřeby výcviku AČR v současné velikosti. 

Smysluplný výcvik se ovšem na dvoře kasáren provádět nedá (tím spíš, že v posledních 15 letech byla prodána či na obce převedena i valná většina těch kasáren).

 

Další záhadou jsou instruktoři. Najít lidi s minimem pedagogických schopností a současně na potřebné odborné úrovni, kteří budou schopni velkým skupinám ne příliš motivované mládeže vštípit základy vojenského řemesla, asi nebude úplně triviální.

 

To jsme se ještě vůbec nedostali k výzbroji a výstroji. Přes ujišťování ministra Stropnického se stále nezdá, že by ve výstrojních skladech bylo dostatek maskáčů, batohů či (použitelných!) bot pro všechny naše současné vojáky. Leckteré jednotky (minimálně AZ) doposud používají a ještě nějakou dobu používat budou Sa vz. 58 a Pi vz. 82, pro něž je však k dispozici čím dál tím méně dílů i munice.

 

Co si oblečou a z čeho bude střílet těch 60 000 lidí, kteří budou muset ročně projít povinným výcvikem, zůstává značným otazníkem.

 

Armádu České republiky čeká v příštích osmi letech podle schválené koncepce rozvoje mnoho velkých výzev. Mimo přezbrojení ze sovětských na NATO-kompatibilní systémy (BVP, vrtulníky, tanky, dělostřelectvo, PVO…) se počítá i s budováním nové brigády a dalším rozvojem řady schopností.

 

Z hlediska řízení, rekrutace i akvizic jde o největší úkoly od roku 1989, doposud se vždy jen rušilo a omezovalo. Představa, že tento náročný, avšak realizovatelný, proces narušíme politickým úkolem armádě vycvičit navíc každoročně 60 000 málo motivovaných teenagerů, je mírně řečeno nerozumná.

 

Podstatně užitečnější se jeví v politickém konsensu (žádné otáčení o 180 stupňů každé čtyři roky) soustředit síly na radikální zvýšení rozpočtových prostředků na 2 % HDP, co nejrychlejší a nejefektivnější provedení změn, které mají potenciál skutečně přispět ke zvýšení bojeschopnosti AČR, nastavení akvizičního procesu tak, aby zohledňoval reálné potřeby armády i strategické a ekonomické zájmy České republiky jako celku, na smysluplné a srozumitelné řízení lidských zdrojů, což se týká nejen rekrutace, ale také kariérního postupu a ukončování služebního poměru.

 

V neposlední řadě i na posílení role Aktivní zálohy AČR (vč. zajištění, aby všechny jednotky využívaly zákonné maximum pro výcvik, tj. 28 dnů) a zahájení spolupráce s organizacemi, které mají blízko k branné problematice, ať už jsou to střelecké, či letecké kluby, kynologové.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
JosefŠ Datum: 11.01.2017 Čas: 23:28

To Maximus:

8.1.2017 Čas: 10:30

Píšete, že je na rok 2020 připraveno převzorování na "český multicam." Je to pro mě nová a poměrně zajímavá informace a ač jsem se pokoušel hledat, žádné relevantní zmínky, krom tlachů, jsem o tom nenašel. Neměl by jste nějaké bližší info?

Díky

avatar
neobčan Datum: 09.01.2017 Čas: 22:22

Pod pojmem hybridní válka si stačí vizualizovat profesora klause, který s kufříkem obklopen týmem odborníků na pět minut zhasíná a poté neviditelná ruka trhu vytváří vhodné životní podmínky pro domorodé obyvatelstvo, které samou radostí ani nešoustá.

Pokud je cílem každé války vyhladit domorodé obyvatelstvo, získat ženy k páření, získat zdroje a získat území, tak události posledního čtvrt století jsou genocidou. Proč střílet z pušky, hodně krve kolem, mozek lítá po stěnách a každý na to kouká, stačí vytvořit lejstrem proztředí, kde se napřítel ani nenarodí. Morální, humanitární holokaust.

Zatím tenhle koncentrák byl po přeměření lebek, peněžek a schopnosti polknout ohodnocen jako "vhodný k práci", ženy na pochcat negrem a natočit to, jelikož tu začíná bublat, je nutno denně ukazovat prstem na ruského děckožrouta. naladit kanóny s made in USA visačkou a zalepit díry v americké ekonomice. Zároveň mít na střeše nachystán dostatečný počet vrtulníků s předehřívanými motory, kdyby se události nevyvíjely morálně.

Co se týče islámu, tak řídíci lidé v současné totalitě plní obranu před domorodým obyvatelstvem do posledního puntíku z notísku, který jim byl zaslán, i když aplikace příkazů těm zmrdským gumám trvá dýl, bo si to ty píče musí ještě přeložit z angličtiny. Otázka je, zda bude mít "vrstva pro kterou neplatí zákony uvalené na dobytek" žaludek na "nečekaný teroristický ǘtok", volně se pohybujícím jedincem pod 10 identitami, který v itálii zapalí školu, doma má deset akáček, volá si po večerech do kataru, je rok a půl na sledování a pak se "něčekaně" ztratí a zabije 10 jednotek ohnutého postradatelného dobytka, aby mohly být roztočeny závity na šroubech do stavu, kdy je nutné je promazávat olejem.

Demokratický pohled morálních demokratistů na střílení dobytka, který nechce zdechnout za vlast teda zprivativané rozkradené majetky, továrny a pole, které se nedají odvést letadlem, jako již odvezené zlato domorodců, je z říše snů václava havla.

Toto území má svou nezměnitelnou historickou pamět a bojuje se na něm po staletí osvědčenou metodou, v hlubokém předklonu uctivě přivítat, napojit, nasytit, a až je to přesvědčeno o vítězství a neopatrně se to natočí zády, tak to dokopat tak, že si to budou pamatovat ještě jeho parchanti. Mění se pouze uniformy, dneska frčí sako s hypnotizující kravatou..

Všem mladým gerojův

avatar
yorkin Datum: 09.01.2017 Čas: 19:10

Maximus: Do téhle definice KI samozřejmě spadá i velká část nemocnic (ty, které mají spádovou oblast, i když právně nedefinovanou, větší než 125k osob). Explicitní vymezení zdravotnických zařízení je však zespoda limituje 2500 lůžky, což je hranice, kterou si prosadila FN Motol (jakožto největší organizačně singulární poskytovatel zdravotních služeb, na počet lůžek/subjekt je větší severočeská Krajská zdravotní), aby tam nespadla.

avatar
Maximus Datum: 09.01.2017 Čas: 17:06

To Radovan: S určitou propopulační politikou autochtonního obyvatelstva lze jistě souhasit, ale to není úkol pro vojáky :-).
Nastudujte si ale, co je to kritická infrastruktura. Jen připomenu jednu z definic:
• Více než 250 mrtvých nebo více než 2 500 osob s následnou hospitalizací po dobu delší než 24 hod.
• Hospodářské ztráty státu vyšší než 0,5 % HDP
• Rozsáhlé omezení poskytování nezbytných služeb nebo jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího více než 125 000 osob

Jenom takových prvků splňující tuto definici je v ČR vyčleněno kolem 1400 a to se nezmiňuji o množství prvků řazených k ODOS.

Pokud by kdokoliv měl vážné úmysly vyvolat konflikt se státy NATO, tak je logickým krokem v prostředí hybridní války vyvolání ještě předtím samotnými vojenskými akcemi totální rozvrat infrastruktury a chodu státu (klidně i pod falešnou vlajkou) pomocí malých, ale vysoce efektivních diverzních jednotek dlouhodobý a plošně rozsáhlý blackout. To je přímo spojeno s přerušením dodávek plynu, vody, tepla, informací, distribuce PHM, jídla, výrazným omezením zdravotní a další péče, ... .

Tento stav dokonale paralyzuje politickou reprezentaci (přerušení toku informací mezi vládou a obyvatelstvem a obyvatelstvem navzájem, daleko snazší situace pro šíření dezinformací, chaos ve společnosti, etc.), naváže podstatné kapacity AČR, IZS i státních rezerv na udržení těch nejzákladnějších funkcí státu a přežití obyvatelstva, znemožní či podstatně ztíží mobilizaci, podlomí vůli obyvatelstva se vojensky angažovat někde stovky kilometrů někde na "severovýchodě" a vlastně vůbec se nějak vojensky angažovat, samozřejmě by to podlomilo i morálku VZP bojovat někde mimo svoji zemi, kde bují chaos, rabování a některé oblasti se dostávají defacto mimo správu státu, což se samozřejmě bude dotýkat i rodin VZP).
To není bohužel žádné sci-fi, ale modelové scénáře trochu sofistikovanějšího útoku na energetickou a informační infrastrukturu v Evropě.

Navíc se KI může stát i cílem sofistikovaných teroristických útoků, které by si vzali za cíl výrazně oslabit vojenské a politické kapacity evropských států angažujících se např. někde na Předním východě, případně zastavit nějaký plošný koordinovaný postup proti radikálnímu islamismu v Evropě.

Podle mne je tato problematika ostrahy KI a ODOS je u nás neprávem podceňovaná a Vrbětice byly jen asi malým varováním, přičemž střežení jednoho vybuchlého muničáku (nepatřil pod KI) paralyzoval chod jedné brigády na docela dlouhou dobu.

Stávají ostraha KI a ODOS je v mnoha případech je jen formální a "několik desítek tisíc" příslušníků "TO" je nejdostupnějším a nejlevnějším řešením tohoto bezpečnostního problému, který se dotýká úplně všech obyvatel tohoto státu, ve smyslu přímého ohrožení jejich života, zdraví a majetku.

Primárním úkolem armády je řešit obranu domácího obyvatelstva a nikoliv zahraniční mise, které jsou samozřejmě důležité pro vyjádření našich spojeneckých závazků. To je ale až ta sekundární role armády. Takovéto "obrácené" myšlení - první spojenecké závazky a potom až vlastní lidi, prohlubuje zbytečně příkop mezi AČR a ostatními občany ČR.

avatar
Radovan Datum: 09.01.2017 Čas: 13:14

Nepřijde mi moc smysluplné, aby nyní MO plýtvalo kapacitami a penězmi na organizaci a výcvik desetitisíců domobranců, kteří by v případné válce měli hlídat strategické objekty. Budou mít co dělat, aby v příštích letech využili příležitosti a dotáhly k dobrému konci přezbrojení a personální doplnění armády.
V současnosti nám hrozí války a konflikty na východě a jihovýchodě, stovky kilometrů od našich hranic. Ke zničení našich strategických objektů by nepřítel využil rakety a letectvo, čili je potřeba dobrá PVO. Kdyby vyslal nějaká záškodnická komanda, tak je potřeba je zastavit už cestou pravidelnou armádou. Pokud by se dostala až k nám, tak pochybuji že by proti nim měla ostraha objektů nějakou šanci. A pokud by měla útočit nějaká pátá kolona - tak to je věc tajných služeb aby je odhalila a zastavila.
Jiná situace je pokud by jsme měli válčit se sousední zemí - to by ale znamenalo rozpad NATO a ten by určitě nebyl ze dne na den. Pak by i ty 2 % na obranu byla zoufale málo a výcvik desetitisíců lidí by byl samozdřejmostí. Nyní by stačil nějaký seznam dobrovolníků, ochotných v případě potřeby narukovat na výcvik.
Mimo výborně vycvičené a vyzbrojené armády a návazných věcí je podle mě potřeba hlavně podpořit zvýšení porodnosti. Vždyt to je do budoucna ohromně důležitá veličina. Pokud budeme nadále vymírat, tak bude v budoucnu vše horší - méně obyvatel, méně ekonomické síly, více starých lidí na úkor těch produktivních, méně vhodných branců, menší důležitost a váha státu, větší tlak na to přijímat přistěhovalce.. Je to cesta do pekel. K přirozené obměně obyvatel je nutná porodnost 2,1 dítěte na matku, to bylo u nás naposledy v 80. letech. Je pak čím dál těžší ten trend zvrátit. Rusům se to v posledních letech povedlo, naopak když se podíváte na takové Srbsko nebo Bulharsko, kde se ročně narodí o desetitisíce lidí méně než jich zemře, tak z toho mrazí. Nedaleko je jednou stamilionové Turecko a Egypt Jak porodnost zvýšit je otázka, ale určitě je to jedna z nejdůležitějších věcí a na peníze by se hledět nemělo.

avatar
Wenet01 Datum: 09.01.2017 Čas: 08:07

Té dobrovolnosti by se dalo dost pomoci...pokud budou vládnout EU socialisté, kteří namísto "proč něco zakázat" řeší klasicky "proč něco povolit" a argumentují "já myslím, že to či ono občan potřebuje či nepotřebuje"...vznikne tu utahováním šroubů velký prostor pro armádní zálohy z řad majitelů zbraní, kteří si je budou chtít ponechat doma...nemyslím AZ, ale nějaká forma domobrany, cvičení o víkendech a povinné střelby. Zbraně mají vlastní a zájem by jistě byl jen oplátkou za fakt, že se za ně stát postaví a tím, že je prohlásí za součást bezpečnostních sil je bude krýt před dalšími socialistickými nápady z Brusele...padesát tisíc útočných pušek je mezi lidmi a to číslo roste a armáda by měla v každém okrese nejen cvičenou zálohu pro pomocné úkoly, ale silně by vzrostlo číslo ozbrojených a organizovaných lidí, se kterými by musel protivník počítat...náklady by to byly, ale myslím, že střelecká veřejnost by si zvládla většinu zaplatit sama - stejně to dělá. To bychpo aktivních zálohách viděl jako druhý krok a teprve třetím by bylo zapojení další veřejnosti

avatar
Argonaut.CZ Datum: 09.01.2017 Čas: 07:08

Podle mě by třeba ani nebyly problémem ty 2% HDP, ale pouze pokud by se investovalo do výstroje a výzbroje pořízené a vyvinuté v České republiky. A nemyslím tím přeprodeje. Ale pokud se hodně nakupuje ze zahraničí, s tím, že se pár korun ušetří, není se co divit, že tady ubývá dodavatelů a know-how a radost mají v cizině, kam už teď na dividendách ze soukromého sektoru mizí odhadem 350 mld Kč ročně.

avatar
Maximus Datum: 09.01.2017 Čas: 00:58

Dát 2% HDP - tak si vezměte nějaké donucovací prostředky, obejděte politiky, jejich voliče a vysvětlete jim to. Je to přece tak jednoduché :-).

Vždyť ve svém textu popisujete mnou navrhované víceúrovňové zálohy a rozvoj spolupráce a propojení mezi armádou a občany - gratuluji, o něčem podobném se zmiňuji xy předchozích příspěvků :-))).
Já to nazývám jen pracovně TO, jinak je to něco asi jako AZ II. třídy.

avatar
Maximus Datum: 09.01.2017 Čas: 00:43

To podivin23: Prosim si to pročtěte celé, reagujete na věci, které jsem NENAPSAL a naopak před takovými názory jsem v textu naopak VAROVAL!!!
Dobrovolní hasiči jsem uváděl pouze jako PŘÍKLAD toho, že dobrovolnost v naší zemi nevymizela. Prostě jen příklad toho, že malá naplněnost a někdy problematická funkčnost AZ je způsobena neschopností či nechtěním vytvořit funkční koncept daný nereálnými představami vycházejícími z neznalosti současného obyvatelstva, mizernou podporou, neochotou obecně vzít za cokoliv osobní zodpovědnost, etc.
Proč má člověk diskutovat s lidmi, kteří si vytrhnou část textu, postaví ho do úplného protikladu a na tom si postaví celou argumentaci ???

avatar
podivi23 Datum: 09.01.2017 Čas: 00:24

Maximus: se zájmem jsem si přečetl co zde prezentujete a nedá mi to, abych vám, jako lajk, odpověděl. Máte to vymyšlené pěkně, ale přijde mi to jako škrábání se pravou rukou za levým uchem. Podle mě by se v prvé řadě měla zatraktivnit armáda jako taková, pak nebude mít problém plnit stavy profesionálů a ani záloh.
Řekněmě, že máme člověka, co vylezl ze školy, řeší co dál a protože má kladný vztah k armádě a vojenství, tak přemýšlí o kariéře profesionálního vojáka. Co mu AČR může nabídnout? Maskáče aby si koupil za vlastní, protože sklady jsou prázdné, přilba s trochou štěstí nebude plechová a balistickou vestu nebude mít buď žádnou nebo s prošlou expirací, technika (až na pár vyjímek) patří spíš do muzea než na moderní bojiště a pokud půjde k tankistům, tak se místo modernizace může dočkat taky úplného zrušení bez náhrady. A ani výplata nebude žádné terno, takže pokud to není úplný dřevák, tak si v civilu (zvláště teď) vydělá víc.
Ale řekněme, že armádu má fakt rád, tak zauvažuje o AZ. Co ty mu můžou nabídnou? Krom výše zmíněného si může být jistý plechovou přilbou a žádnou balistickou vestou a jako bonus se na něj budou dívat jako na vojáka druhé kategorie a ještě bude mít problémy se zaměstanavatelem. Tak to je jasné, že se na to vysere.
V momentě kdy služba v armádě nebude spíš pro ostudu nebo pro nadšence, ale bude to atraktivní povolání, tak nebude problém naplnit stavy včetně všech možných úrovní záloh. A protože peníze jsou vždycky až na prvním místě, tak i řešení je dle mého jednoduché - dát ony 2% HDP, ke kterým jsme se zavázali. Tím se rozpočet MO zdvojnásobí a bude dost na slušné platy i moderní výzbroj a výstroj. To je dost peněz na to, aby se jeden rok obnovily vrtulníky, další rok tanky, další PVO... Hned bude AČR atraktivnější, 50 let staré BVPčko dneska nikoho fakt nebere. K tomu možnost si v armádě udělat kurzy a školení využitelné poté i v civilní sféře (řidičák na "avii", kamion, autobus, svářečský průkaz, pro elektrikáře nějaký vyšší paragraf z vyhl. 50 atd.). Takový "nadupaný" řidičák může přijít na řekněme 30 000kč, na kolik si armáda cenní záložáka?
Samozřejmostí jsou pak solidní platy a kompenzace pro záložáky (a jejich zaměstanavatele), alespoň aby na tom nebyli tratní a je skoro vyhráno. Řekl bych že za takových podmínek půjde do AZ spousta lidí, kteří z nejrůznějších důvodů nechcou být vojáky z povolání. A už se můžeme bavit, kolik úrovní mají AZ mít a jaké jsou zdravotní a jiné předpoklady pro jednotlivé úrovně a na co se mají zaměřovat. V tomto směru (nižší zdravotní požadavky, vyšší odměny) mi změny AZ přijdou jako krok správným směrem. Stejně tak dobrovolné odvody. Zájemce o TO taky musíte odvést (minimálně zaregistrovat a prověřit zdravotní stav a jestli to nejsou různí lidoví branci, náckové a podobně). Případné zájemce pak ještě motivovat třeba slevou na dani.
Jako bonus pak můžou sloužit nejrůznější "soft" aktivity - spolupráce s dětskými organizacemi, školami apod. Prostě povozit dětska v BVPčku, na střelinici je nechat vystřelit ze vzduchovky (starší třeba i z malorážky)... Nevěřili byste, kolik se najde dětí, které v životě ze vzduchovky nestřílely. K tomu nabídka kurzů a cvičení pro lidi ze střelecké komunity a podobných PR aktivit by se dalo vymyslet nespočet.


A ještě jedna poznámka k dobrovolným hasičům. Docela dlouho se mezi nima pohybuju a naférovku musím říct, že drtivé většině bych zbraň do ruky vživotě nedal. Velká část z nich by podle mně neměla mít ani řidičák. Nutno ale dodat, že jsou mezi nima velké rozdíly. Je rozdíl mezi SDH v Horní Dolní, kteří se sejdou jednou za rok na výroční schůzi aby si dali po štamprli (a jsou sbory, které ani tu výroční schůzi nejsou schopné zorganizovat), pak jsou ale taky sbory s výjezdovou jednotkou na úrovni JPO3, které mají i několik výjezdů týdně a které pomalu nerozeznáte od profíků. Jenže brát z těchto sborů znamená brát lidi z IZS, kde už jsou, abyste je dostal do jednotek, které mají IZS posilovat. Jedinné co má smysl je brát lidi z malých vesnických sborů, které jsou aktivní (prakticky to znamená, že se věnují požárnímu sportu. Jak se sportu nevěnují, tak si můžeš být jistý, že to SDH je vpodstatě neaktivní a měli by problém se sejít a vyjet i v případě zásahu ve vlastní vesnici - jde to ruku v ruce). Takových sborů je cca 20 na okrese a táhne to tam tak 10 lidí (a z toho ještě někteří z nich jsou u profíků).

A ještě jedna poznámka. K tomu aby armáda měla plné mobilizační sklady a dostatečné výcvikové kapacity nepotřebujete TO, ale rozhodného a schopného člověka na GŠ a MO. To by totiž měla být samozřejmost.

avatar
Maximus Datum: 09.01.2017 Čas: 00:20

To Mattauch: Zapomněl jsem dodat jeden zásadní souběh událostí, který by TO naplnily víc než cokoliv jiného. Tou je současná úporná a dlouhodobá snaha EK odzbrojit občany EU. ČR je stát, na který to má dopadnout nejtvrději, protože v rámci EU máme jeden z nejliberálnějších a také nejfunkčnějších zbrojních zákonů na světě. Tyto restrikce se mají dotknout nejméně 30 až 40 tisíc držitelů zbraní civilních klonů útočných pušek a samopalů.

Jistě sledujete ty "tanečky" ohledně ústavního návrhu týkajícího se významu zbraní občanů pro obranu země. Nejde o nic jiného, než o pokus vyvázat naše střelce z působení regulace ze strany EK, resp. EU. Bylo by jistě přínosné, kdyby se to podařilo schválit.

Prezentovaný koncept TO je určitou nádstavbou, která by byla široce přijatelným kompromisem mezi střeleckou komunitou a armádou zastupující stát, který by dával právo si podržet svoje zbraně výměnou za specifický podíl na ochraně státu, který střelci mohou plnit docela dobře. Po odsloužení alespoň jednoho "turnusu" u TO by vznikala doživotní nároková výjimka na to samé spektrum typů zbraní, které střelci mohou mít doma nyní. Pokud podmínky fungování TO budou nastaveny rozumně, tak mnoho lidí rádo u TO zůstane mnohem déle.

Příslušníků vojenských záloh, rezervistů a střelců jinak podílejících se na bezpečnostní státu se totiž restrikce ze strany EK netýkají, což je garantováno i prokletou Lisabonskou smlouvou.

Samozřejmě, že musí být vytvořen mechanismus, aby i střelci, kteří nechtějí být příslušníky TO mohli za splnění nějakých bazálních podmínek si zbraně nechat (členství ve střeleckém klubu, výjimky, etc.). Nicméně bohužel objektivně pouze příslušnost k TO bude jistotou i pro případ dalšího přitahování šroubů ze strany EK, která se jen tak svých cílů nevzdá.

Na podobném principu to funguje např. ve Finsku a nemyslím si, že by to byl zrovna špatný vzor.

Pokud budou slušní a bezúhonní občané odzbrojeni, tak opět poklesne potenciál občanů ČR bránit svoji zemi a přerušila by se tak pečlivě a zodpovědně budovaná polistopadová střelecká tradice, která ležela asi hodně bruselským papalášům v žaludku. Moc jim to "neštimovalo" do jejich pojetí světa, že zbraně jsou špatné - právě u nás kriminalita se zbraní je dlouhodobě nižší než ve většině evropských zemí s dlouhodobým a restriktivním zbrojním zákonem.

Je to prostě velká šance něco pro obranu ČR udělat a bylo by škoda ji opět promarnit.

avatar
Mattauch Datum: 08.01.2017 Čas: 22:55

Vzásadě souhlasím s mnohým z toho co jste řekl.
Jen pár bodů...

Změny se ještě nemohli projevit v počtu AZ. Nový zákon je účinný půl roku a zdravotní vyhláška snad od listopadu. Ale souhlasím že růst bude maximálně o desítky procent. Nevím o tom, že by někdo počty AZ vydával za úspěch, za ten se občas vydává maximálně to, že počty nováčků v AZ stoupají.

Hmm.. a nebylo by lepší než přidávat další úroveň AZ, prostě upravit to co se děje v AZ? Na to co jste psal asi ani nebudou potřeba legislativní úpravy a prováděčky a předpisy si může upravit sama AČR - když ji někdo přesvědčí, že si je má chtít upravit.

No nechci spekulovat o připravenosti lidí kteří byli před 15 až třiceti lety na ZVS a od té doby neabsolvovali jediné cvičení, ale mám pár takových podřázených a obecně z jejich výcviku moc nezbylo... obzvlášť když je z řidiče tanku nebo údržbáře raket PVO střelec mechanizovaného roje... Ti co mají za sebou ZVS ani nyní nemusejí na KZP pokud chtějí do AZ... (Takže ve vaší cílové skupině je tu další otázka proč nejdou do AZ tak jak jsu nyní? kvůli dvěma až třem týdenním výcvikům ročně?).

Jak který VZP na jak které víkendové bojovníky... :) To je opradu hodně individuální...

Já souhlasím že má smysl to celé překopat, ale tvrdím, že takhle se to nepodaří... To co navrhujete totiž není překopání systému, ale jen další kosmetická úprava. Tímhle ty tisíce asi nenalákáte...

avatar
Maximus Datum: 08.01.2017 Čas: 22:05

Rychlost legislativy je dána do značné míry i ochotou zainteresovaných něco měnit a nést za to zodpovědnost. Však jsem také o tom slyšel různé "zkazky" a nechci jít do osobních věcí, u kterých jsem se neúčastnil.

Nicméně tvrdím, že nikdo zodpovědný za koncepci AZ a průběžných "kosmetických" úprav si nedokáže přiznat, že se udělala někde chyba - nevím, jestli v tom není záměr některých, ale to je otázka jejich svědomí. Celkový počet +- 1500 AZ mluví jednoznačně a pokládat to dokonce za úspěch je ještě hezky řečeno alibismus.

Hlavním smyslem mnou uvedené koncepce víceúrovňových AZ (pracovně TO) je naplnit potřebné počty - současný cílový počet AZ 5000 lidí je dán jen a pouze tím, že toto číslo schvalovali lidé, kteří věděli, že při současné koncepci AZ by porovnání potřebných cílových stavů a reality vypadalo ještě blběji než nyní.

Klidně se vsadím, že současné kosmetické změny konceptu AZ se zvednou počty dobrovolníků v řádu maximálně desítek %. Takže za dva roky se bude opět řešit, jaká kosmetická změna je potřeba, aby konečně byli lidi do AZ.

Pak se pomalými krůčky po letech příjde ke konceptu TO, ale to se propásne příležitost, kdy je v k dispozici početná, motivovaná a vycvičená populace mužů 35- 50, která z velké části ještě zažila prezenční službu, a je ochotná alespoň částečně participovat na obraně svojí země a vytvořit určitou tradici a vzor pro svoje potomky.
S tímto by se dalo v budoucnosti dále pracovat a zvyšovat jak kvantitu, tak hlavně kvalitu tohoto konceptu.
Kdo nechce, tyto a další přínosy i společenského charakteru nevnímá.

Pak je tu samozřejmě trend vysypat lidi z armády před dosažením výsluh a poslat je do AZ, ať to dobře vypadá v tabulkách. To samozřejmě je proti smyslu takovýchto jednotek a jejich "esprit de corps". Podle mne cesta do pekla.

Chápu, že VZP se na "víkendové bojovníky" dívá skrze prsty, ale schopnost posílit ostrahu většiny ODOS a KI, podporovat IZS a CO i plnit některé pomocné role pro některé útvary AČR v podstatě kdykoliv by to bezpečnostní situace nebo krizová událost vyžadovala je mnohem důležitější v současné době, než se může na první pohled zdát.

Proč by mělo dojít vždy ke zdvojení? Ty směšné počty současných AZ opravdu nějakou výraznou dvojkolejnost vytvářet nebudou.
AZ by měly být primárně zálohami bojových útvarů, kde by velitelé neměli kluky od AZ ignorovat, jak se někde bohužel děje. Samozřejmě že část družstev pod KVV, která by nechtěla k útvarům by zůstala jako "elitnější družstva" spadající pod kraj, zatímco TO by byla postupně integrována směrem dolů - více regionálně.

Co se týká té pružnosti, tak to je právě jeden z důvodů, proč to má smysl celé překopat a nepokoušet se dále škrábat pravou rukou za levým uchem a přitom se tvářit inteligentně.

avatar
skelet Datum: 08.01.2017 Čas: 20:53

tesil: jj, jen lokální střety. to se nepočítá. prostě jsme nikdy nebojovali a basta :))

avatar
Mattauch Datum: 08.01.2017 Čas: 20:17

Maximus:
Nechci se tu moc pouštět do debat o mobilizaci... ;) Ale jelikož jste evidentně solidně informován. Nejprve by bylo fine aby "z Prahy" vzešel požadavek na celkové zrychlení provedení mobilizace, neboť než se přes zvýšenou BoPo dostaneme do plné BoPo, útvary se přesunou do oblastí mimo mírovou dislokaci, nastartu je se výsavba mobilizačně vytvářených útvarů a bude dosažena jejich plná BoPo, bude asi po válce... Nicméně dokud budou ty termíny v plánech, tak není důvod hledat způsoby jak proces urychlit... Ostatně chystají se nějaká cvičení na toto téma i v jiné než štábní formě, tak se nechme pekvapit... :) Každopádně aby se systém rozhýbal směrem ke zkracování termínů, musí tu na to být požadavek, to zatím oficiálně (pokud je mi známo) není.

Ad KVV... S pár řediteli jsem se potkal... Obvykle o AZ věděli jen to, že je mají (ano jsou i vyjímky). Pokud si myslíte, že ředitelé KVV vědí co obnáší administrativa kolem AZ, tak se mýlíte. Dost často tu administrativu neznají ani ti, co ji mají zpracovávat. (opět čest a velký dík vyjímkám). Ale znám ten systém z pohledu skoro devítileté příslušnosti k AZ.

Ohledně legislativy to určitě není velký problém... byl jsem už na první konverenci ke tvorbě koncepce AZ v roce 2011... zákonz toho vzešlý, má účinnost od 1.7.2016 a v současné dbě je zralý na novelizaci, protože tam prostě pár věcí uteklo. Pokud budu optimista tak tokové lehké změny ktré nepadají z nebe tedy trvají 5 let do vyzkoušení a uvidíme kolik ještě let do solidní funkčnosti. :) A to se považuji za příznivce legislativní změny.

Druhý level AZ, řízený KVV... No nová zdravotní vyhláška už je celkem přívětivá, takže asi jediným rozdílem oproti krajským rotám AZ bude výcvik o víkendech a absence či velké zkrácení KZP... No víte... čím víc mi o tom konceptu říkáte tím méně mi připadá, že je k něčemu dobrý. ;)

TO má dle mého smys jen a pouze tehdy když bude mít s armádou co nejméně společného. Vytvářet B tým rot u KVV je asi fakt trošku mimo... Ve výsledku by došlo stejně jen ke splynutí obojího, ale se dvojí administrativou... a to se vyplatí. :)

Navíc v tom případě budou pro nasazení platit ty samé podmínky jako pro nasazení AZ - to bych zrovna pružností nenazíval...

arr