TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

NÁZOR: Propaganda

Datum přidání 06.03.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Krize na Ukrajině vyvolala horečnou informační aktivitu. Obě strany bombardují svět svými verzemi událostí a člověk lehce zapadne do informačního bahna. V dnešním článku si něco řekneme o zbrani, kterou v současné době umně používají všechny strany – o propagandě. Článek bude vycházet z knihy Vzpoura deprivantů II od Františka Koukolíka a Jany Drtilové.

Ukrajina Protesty

Foto: Protestující v Kyjevě  ; ilustrační foto / Mstyslav Chernov 

 

Na úvod je třeba říct, že tento článek nemá vyčerpávajícím způsobem vysvětlit, co je to propaganda a jaké jsou její nástroje. Cílem je spíše vyvolat v čtenářích zájem o téma. Pokud vás článek zaujme, doporučuji si na internetu najít práce (rozhovory, výňatky z knih) od Dr. Koukolíka na dané téma.

 

Rozhlašovat, roztrubovat, rozmnožovat svou pravdu

Co je propaganda (latinsky propagare = rozhlašovat, rozšiřovat, rozmnožovat)? Cílem propagandy je donutit lidi k povolnosti. „Je to systematické vytváření žádoucího společenského vědomí pomocí prezentování systematicky uspořádaných idejí, teorií, názorů, doktrín nebo ideologií,“ dočteme se na Wikipedii. Propagandu využívají všechny vládnoucí elity k žádoucímu formování názorového postoje veřejnosti.

 

Propaganda je také jedním ze základních pilířů vojenského úspěchu. Pomocí umné propagandy lze obrátit cizí veřejné mínění proti vládnoucím elitám dané země, nebo naopak donutit vlastní veřejnost k povolnosti. Propagandou lze také velmi účinně podlomit/posílit morálku vlastních/cizích vojáků.

 

Propaganda je pokus nějaké autority, například státní, církevní, nebo stranické, o něčem přesvědčit co největší lidské skupiny, jímž říká "cíl". Propaganda často nadsazuje, může, ale nemusí lhát. Nátlak propagandy bývá různě velký. Propaganda užívá postupy, které dokáží přimět lidské skupiny k povolnosti a souhlasu. Smyslem propagandy je dosažení nebo udržení politické moci,“ píše český neuropatolog František Koukolík.

 

"Dokonale úspěšný propagandista se pozná podle toho, že ani v případě katastrofy cíl propagandy nepozná, že k ní došlo, a věří tomu, co se mu povídá," píše František Koukolík v knize Jak si děti hrají.

 

Je však třeba říct, že propaganda není nutně vysloveně něco špatného – záleží na kontextu. Propagandu jsme mohli vidět například na všech stranách druhé světové války. Propagandu využívali jak Nacisté, ale i Spojenci - například k podpoře morálky vojáků a k žádoucímu postoji veřejnosti.

 

Foto: Americký propagandistický obrázek. / United States Government

Foto: Americký propagandistický obrázek. / United States Government

 

Také je dobré připomenout, že propaganda (samotné slovo však se objevilo až v roce 1622) není výmyslem posledních sto let. Propaganda je stará, jako lidstvo samo. Avšak v posledních letech se díky pokroku v technologií stává mnohem rafinovanější a nenápadnější.

 

Problém však je, že lidé se sami stávají propagandisty, aniž si to sami uvědomují. Základní otázka je: „Chci svým názorem něco prosadit?“


"Propaganda se obecně chápe jako názor vyjadřovaný za účelem ovlivňování akcí jednotlivců i skupin...Tím se propaganda zásadně liší od vědecké analýzy. Propagandista se snaží "něco prosadit", dobrého nebo špatného. Vědec se nic prosadit nesnaží. Svůj život věnuje objevování nových fakt a principů. O pečlivé zkoumání a kritiku jde propagandistovi jen vzácně. Jeho zájmem je spustit nějaký druh akce. Vědec, naopak, chce vždy co nejpečlivější zkoumání a kritiku svých fakt a myšlenek, je na ně připraven. Věda z kritiky roste, nebezpečnou propagandu kritika rozloží." napsali před sedmdesátipěti lety pracovníci newyorského Institutu pro analýzu propagandy.

 

Druhy propagandy

Propaganda může být „oslavující“ nebo „očerňující. Tragickým příkladem bylo nacistické Německo, které oslavovalo vyvolenou árijskou rasu a očerňovalo Židy. Během Studené války se pak například očerňoval (a stále očerňují) „Západ“ i „Východ“.

 

Propagandu lze také dělit také na:

Bílá propaganda – pochází z identifikovatelného zdroje (např. ministerstvo propagandy), je charakterizována jemnějšími metodami přesvědčování, funguje zároveň jako zástěrka pro použití skryté propagandy.

 

Šedá propaganda – cíleně a záměrně šíří nepřesné a mylné informace za účelem zmást nepřítele a způsobit mu (materiální, vojenské, …) ztráty. Na rozdíl od černé propagandy není známo, z jakého zdroje pochází.

 

Černá propaganda – vytváří dojem, že pochází ze známého zdroje, ale to je ve skutečnosti pouze zástěrka (a snaha podvést je i jedním z jejích účelů); nese silnější sdělení, snaží se ale skrýt své záměry. Manipulovaní si ani nemají uvědomit, že se je někdo snaží ovlivnit. Černá propaganda využívá polopravdy, dezinformací, skandalizaci, fámu apod.

 

Video: Ruská propaganda / YouTube

 

Propaganda se dále opírá o čtyři základní pilíře: jednoduchost, emoce, oslovení představivosti, opakování.

Jednoduchost – cílem propagandy je oslovit, co nejširší počet lidí. Zveřejňované poselství tak musí být velmi jednoduché, aby jej pochopilo maximální počet lidí. Propaganda sází na to, že většina lidí nemá ponětí (nebo má zkreslené představy) o hloubce a šířce problému a o možnostech řešení. Dalším klíčem úspěchu je fakt, že dlouhodobá pamět většiny lidí je špatná nebo manipulovatelná.

 

Klasická poučka říká, že jednoduchá, dobře srozumitelná lež, vždy porazí složitou pravdu,“ píše František Koukolík.

 

Oslovení emocí – Člověk je tvar myslící a jednající podle aktuálních emocí. Aby jednoduché a prosté poselství si „cíl“ zapamatoval, musí propaganda oslovit jeho emocionalitu. Propagandou je třeba oslovit sympatie, antipatie, lásku, sexualitu, nenávist, závist, strach a úzkost. Informace propojená s emocí se nejlépe pamatuje.

 

Představivost – Epické záběry armády s epickou pochodovou hudbou přinutí cíl věřit v „nadřazenost“ své armády více, než statické údaje o počtu zbraní své a protivníkovy armády. Představivostí o své technické nadřazenosti a nedotknutelnosti byli vybavení například němečtí tankisté během druhé světové války. Realita se však ukázala poněkud jiná.

 

Opakování – „Repetitio mater studiorum“ - opakování je matkou moudrosti, antické přísloví, které neplatí jen při vzdělávání. Pro úspěch propagandy je nutné cílovou skupinu neustále bombardovat žádoucími informacemi.

 

Video: Americká propaganda / YouTube

Neradostný dovětek

Otázka na konec. Dokážeme oddělit propagandu od reality? Velmi, velmi těžko. Problém je, že lidé věří tomu, čemu chtějí věřit.


Ostatně to dokázala i jeden experiment amerických psychologů. Kontrolní skupině zastánců a odpůrců trestu smrti byly vydány dvě studie. Jedna na podporu trestu smrti, druha proti trestu smrti. V obou studiích byly fatální chyby. Každá ze skupin dokonale poznala chyby ve studii, s kterou nesouhlasila. Ve své studii však chyby neviděla a ani je nechtěla vidět.


Tak jako tento článek. Velký počet lidí v něm dokonalé uvidí podporu svého názoru a postoje a stane se důkazem o lžích a nepravdách druhé strany.

 

Jak z toho všeho ven? Jak se snažit nezapadnout do informačního bahna o Ukrajině? Možná bude dobrým prvním krokem získat více pokory k tomu, co se na Ukrajině děje...

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Vrata Datum: 07.03.2014 Čas: 21:51

pro Ultramarinus: rekl bych, ze prave ti, kteri by nejvice potrebovali clanek pochopit, ho vubec nepochopi.

avatar
Ultramarinus Datum: 07.03.2014 Čas: 19:50

Docela by me zajimalo, jestli si nekteri mladicci diskuteri z jinych topicu tohoto fora, kteri slovem "propaganda" marnotratne plytvali, meli vnitrni odvahu si clanek precist...

avatar
liberal shark Datum: 07.03.2014 Čas: 18:42

Propaganda je zbraň a vždycky byla. Například vietnamskou válku nakonec vyhrál severní Vietnam pomocí propagandy i když vojensky prohrál. Naše obranné plánování by mělo obsahovat prostředky pro boj v informačním prostoru stejně jako v prostoru kybernetickém.

avatar
green_korytnacka Datum: 07.03.2014 Čas: 16:41

bezni ludia niesu moc inteligetni, to je potom tazko odolavat i jednoduchej propagande

avatar
David Datum: 07.03.2014 Čas: 16:26

Tak propaganda byla, je a bude. Podle mne ale mnohem větším problémem je to, že čím dál častěji člověk, který si nechá svou hlavu, své nezávislé myšlení a nespokojí se s tím, co mu naservírují masmédia, je často velice rychle označován za extrémistu, radikála atd. Je docela smutné, že to je jev příznačný právě pro demokracie, které tím tak trochu ztrácejí na svém kreditu.
K tomu incidentu českých vojáků s pomalovanými přilbami - je vidět, že jsme v mediálním světě,kdy novináři si vytvářejí své pseudokauzy.
A co se týče Ruska vzpomínám si, jak kdysi Žirinovský a spol. vytvořili jakési milice, označovali se za národní bolševiky - a měli rudé vlajky se znakem svastiky. I takovéto jevy je třeba brát v potaz.
A objektivita - dnes , době internetu si přeci člověk může snadno přečíst média francouzská, britská i ruská, takže ty informace si člověk sehnat může. Je to nesrovnatelné třeba se stavem za minulého režimu.

avatar
Jan Grohmann Datum: 07.03.2014 Čas: 16:00

Děsivým příkladem byla například kauza dvou českých vojáků, kteří měli na přilbách namalované nacistické odznaky. Ruská televize Russia Today (televize financovaná ruskou vládou) pak uvedla zprávu nadpisem, zda je NATO nacistická organizace.

Hloupý zkrat dvou českých vojáků, kteří si namalovali znak, a jisté médium to využilo k propagandistickému boji proti NATO. Netřeba zdůrazňovat, jaké asociace a emoce slovo "nacismus" vyvolává u Rusů.

Petr M. Pocit, že některá média v některých státech jsou lepší než jiná je aktem víry. To, že budete ignorovat média „spadající pod vliv EU a USA“ vám opravdu nepomůže k lepšímu pochopení reality.

Není řešením ignorovat jedny noviny a číst druhé, protože píšou přesný opak.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 07.03.2014 Čas: 15:39

Marcus Maximus - Myslim, ze ziadny taky zoznam nebude a nie je. Kazdy vydavatel a sponzor ma vlastnu agendu alebo nazorovy prud ktoreho sa drzi a preto bude vydavat clanky a publikovat spravy, ktore sa nachadzaju v tom okruhu.
Ja osobne sa drzim toho, ze si vytvaram obraz na zaklade viacerych zdrojov cim sa zaistuje aka-taka objektivita prijatych informacii. A ked pisem informacii tak myslim prave to. Jasne fakty bez ohladu na to ako su podane. Som predsa sudny clovek a dokazem si vytvorit vlastny nazor na zaklade svojho presvedcenia.
To ze pravda je prvou obetou vojny je smutna ale uplne prirodzena skutocnost. Ak by sme si zobrali fiktivny priklad kedy budu jednotky NATO intervenovat vo fiktivnom state Neexistostan aby zasiahli proti islamskym extremistom tak je v ich vlastnom zaujme informovat maximalne pozitivne o vlastnych aktivitach. Ich protivnik sa bude snazit o presny opak, co najviac ich ociernit. Tak preco by mu mali pomahat pri presviedcani vlastnych obcanov, ze nasadenie ich vojakov je nespravne? Isli by sami proti sebe.

avatar
MarcusMaximusVictus Datum: 07.03.2014 Čas: 15:07

Petr M
môžeš mi dať zoznam médií ktoré sú nemanipulovateľné, nikdy nič neprekrúcajú a nemanipulujú verejnú mienku?
Keď nespadajú pod vplyv EU alebo USA spadajú pod iný..... (nech si doplní každý čo chce). Vo vojne je pravda prvou obeťou a to platí aj pre mediálnu vojnu.

avatar
Petr M Datum: 07.03.2014 Čas: 14:58

Človek by měl čerpat informace pokud možno přímo od zdroje, ne jen slepě důvěrovat mašim médiím, tkerá jsou velice často jednostranně zaměřena, některá fakta vetšinou ignorují, překrucují s cílem manipulovat veřejné mínění. Dobré je sledovat i zahraniční tisk, který nespadá pod mediální vliv EU a USA.

Není nutné znát 10 jazyků, stačí používat google chome, který www stránky automaticky překládá, sice trochu kostrbatě, ale lepší než nic.

avatar
jenikdavid Datum: 07.03.2014 Čas: 11:24

Díky za článek, člověk si alespoň uvědomí, jaká to je sofistikovaná a velmi mocná zbraň, která v dobře vycvičených rukou dokáže hýbat celými národy a ovlivňovat chod dějin...100% obrana asi není nikdy možná, lze jen minimalizovat účinek...

arr