Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

NÁZOR: Tři mrtví z Bostonu zajímají celý svět, jedenáct dětí z Afghánistánu nikoho

Datum přidání 20.04.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 48 komentářů    autor autor: Michal Voska

Každá násilná smrt člověka je tragédií, ať již jde o oběť teroristických činů, nebo důsledek lehkovážnosti a neschopnosti armádního velení. Událost, k níž došlo v Bostonu, otřásla celým světem. Avšak mnohem tragičtější násilnou událost v Afghánistánu nezaznamenal téměř nikdo. Před pár týdny tam zemřelo při spojeneckém náletu jedenáct dětí a jedna žena. Záleží snad na tom, které národnosti jsou oběti?

11 zabitých dětí v Afghánistánu

Foto: Děti zabité v Afghánistánu / Reuters

 

Světová média vyrukovala ihned po útoku s řadou čtenářsky vděčných frází a slovních spojení: teroristický útok, al-Káida, Tálibán, mrtví Američané aj. Bostonská tragédie bude plnit titulní stránky novin ještě několik týdnů. Šlo přece o teroristický čin na půdě USA! Zemřelo při tom několik Američanů! Právě důraz na slovní spojení "několik Američanů" je kladen velmi často. Jsou lidé jiných národů a národností podřadní, anebo snad násilná smrt Neameričanů nemá takový tragický dopad?! 

 

Před pár týdny, přesněji 8. dubna, se v Afghánistánu v provincii Kunar uskutečnil nálet na stoupence Tálibánu. Úkol byl splněn – byli usmrceni dva vysocí představitelé Tálibánu a čtyři další bojovníci. Na první pohled úspěšná mise…

 

Při náletu byla však bohužel zasažen také vzdálenější dům, ve kterém našlo smrt jedenáct malých dětí a jedna žena. Šest dalších žen bylo zraněno. Lze i toto nazvat úspěchem?! Kolik civilistů může být obětováno, aby bylo zneškodněno či zabito několik Tálibánců? Jsou dětské oběti něčím menším než oběti útoku v Bostonu? V USA šlo o teroristický čin, v Afghánistánu o "collateral damage", tedy o "vedlejší škody". Hezké označení, že?

 

Když se podíváme na statistiky obětí, zjistíme, že ročně je v Afghánistánu zabito v průměru téměř 3000 civilistů, polovina je přisuzována řádění Talibánu, dalších 800 obětí nástražným výbušným zařízením IED. Ostatní civilní oběti, kterých je téměř 700, jsou zabiti nejčastěji při spojeneckých náletech.

 

Spojenecké nálety rozhodně nejsou jako přesný „řez skalpelem“. Až příliš často bývá u nich možný zisk spjat i s případnými vedlejšími škodami. Pokud při náletu zemřou civilisté, dostaví se samozřejmě na místo tragédie armádní vyšetřovací komise, a jak to bývá ve všech armádách na celém světě obvyklé, zamete se takováto událost dosti rychle pod koberec. Vždyť jde přece o boj s terorismem a při něm k podobným "nehodám" dochází.

 

Aimal Faizi, mluvčí prezidenta Hamída Karzaje, řekl listu Guardian, že se afghánské NDS (Národní ředitelství pro bezpečnost) mnohdy dozví o spojeneckém leteckém útoku minutu před jeho zahájením. Jestliže máme být objektivní, Spojenci mají patrně dobrý důvod nevyzrazovat předem své plány afghánské vládě i armádě. Je-li však mise úspěšná, pak tedy zásluhou spojeneckých sil. Jakmile se stane něco špatného, jde o společnou operaci.

 

Je naivní si myslet, že jsou si všichni lidé rovni. Někteří jsou si rovnější. Boj s terorismem je záslužný a nutný, ale nesmíme přivírat oči nad skutečností, že v rámci tohoto boje umírají i civilisté. Tisíce civilistů…

 

A pak je nutné se rovněž ptát: Jaké důsledky mohou mít podobné nálety? Kolik mužů a žen, kteří přišli o své děti, příbuzné, své blízké, je bude chtít pomstít? Kolik z nich naverbuje Tálibán, či jiná teroristická skupina?

 

Spousta lidí se domnívá, že civilní oběti jsou nutným zlem při tažení proti terorismu. Avšak má-li být západní civilizace vyslancem svobody, demokracie a lidských práv…, můžeme pak přehlížet nebo bagatelizovat desítky mrtvých v "zaostalých" zemích a smrt několika "lepších" lidí považovat za národní tragédií?

 

Bohužel, smutnou a možná zásadní roli zde hrají média. Cynicky řečeno: Mrtvý Američan je pro média doslova zlatým dolem. Novinám jde především o čtenost, rozuměj, příjem z reklamy. Pro čtenáře bude vždy zajímavější "smrt souseda" než jedenáct mrtvých dětí v zemi, kterou nikdo nezná. Noviny se prostě chovají podle rčení "Náš zákazník, náš pán"!

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
hovorka11 Datum: 24.04.2013 Čas: 18:57

Viktor:
Jste úplně dezorientovaný.
Nelze mluvit opak toho jak to je. Islamisté a vláda USA jsou společníci v mnoha bitvách. Tady je to dokladováno českou delegací , která se vrátila ze Sýrie na naší VŠ :

https://www.youtube.com/watch?v=GsfcuMPO97s&feature=player_embedded

avatar
Right Datum: 23.04.2013 Čas: 21:45

jen pro zajímavost v čechách zemře denně 292,7 a ve světě je to cca 150 000 lidí denně. Chápu, že je to většinou přirozená úmrtí, ale v bostnu o ty 3 mrtvé a asi 150 zraněných nejde, protože jen v USA zemře denně asi 150 lidí na silnici.

avatar
Michal Voska Datum: 23.04.2013 Čas: 16:24

A spokesman for the Nato-led International Security Assistance Force (ISAF), Captain Luca Carniel, said they were aware of reports of civilian casualties and were assessing the incident.

He said ISAF had provided "air support" during the operation. The air strike had been called in by Nato forces, and not their Afghan allies, he continued.

http://news.sky.com/story/1075019/afghanistan-nato-raid-kills-11-children

avatar
Viktor Datum: 23.04.2013 Čas: 13:50

Tady je tolik lidí co mají pokroucený vnímání nesmyslama o NWO a podobnejch hovadinách, až mi rozum zůstává stát. Sorry, USA je ve vále s terorismem, nicméně nen to jen USA, ale brzy to budeme i my, takže až vám milánkové nějakej muslimskej bezmozek podřízne děcko, potom buďte chytří. Netvrdím, že mi není líto mrtvých dětí v Afgánistánu, ale Afgánistán je válečná zóna, kterou vytvořili talibánci a jim podobní. Jistě budete namítat, že nebýt USA, kteří vlítli do tý civilizací nedotčený pustiny, tak by se to nestalo, a byl by klid a všude mír. Prdlajs.

Takže za mě, Bůh žehnej spojeneckým a US Army jednotkám!

avatar
Ultramarinus Datum: 23.04.2013 Čas: 10:36

H 11:
Pravda, tento uhel pohledu me nenapadnul.

Micek:
Kdyz Vam nekdo odstreli dite uprostred vasi velke mirove metropole a je to vas krajan, jde o vrazdu bez ohledu na jeho motivaci. "teroristicky" status pomuze teroristovi pouze k tvrdsimu vyslechu. Terorista NENI vojak - nepouziva stejnou taktiku a NEMA stejne cile, ani omezeni jako maji vojaci. Kvuli tomu si nezaslouzi mit status "valecneho zajatce". I spioni jsou z tohoto hlediska brani jako "cestnejsi", oficialni a tim padem s jinym statusem nez teroristicti hajzlove.

avatar
Ultramarinus Datum: 23.04.2013 Čas: 10:36

H 11:
Pravda, tento uhel pohledu me nenapadnul.

Micek:
Kdyz Vam nekdo odstreli dite uprostred vasi velke mirove metropole a je to vas krajan, jde o vrazdu bez ohledu na jeho motivaci. "teroristicky" status pomuze teroristovi pouze k tvrdsimu vyslechu. Terorista NENI vojak - nepouziva stejnou taktiku a NEMA stejne cile, ani omezeni jako maji vojaci. Kvuli tomu si nezaslouzi mit status "valecneho zajatce". I spioni jsou z tohoto hlediska brani jako "cestnejsi", oficialni a tim padem s jinym statusem nez teroristicti hajzlove.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 22.04.2013 Čas: 22:38

Je to děs.. Nejsem žádný protiamerikán, ale ta proamerická vlna médií je cítit všude, až se člověk skoro stydí, co to jeho kultura produkuje.
Stejně tak jako když francouzský letoun shodí bombu, která zabije civilisty, tak článek zni: "Francouzský letoun zabil civilisty". Když americký letoun udělá to samé, tak článek zní: "spojenecký/koaliční letoun zabil civilisty".

avatar
Michal Voska Datum: 22.04.2013 Čas: 15:03

...myslím si, že o propagandě zde nemůže být řeč. stalo se, je to zmapovaný a zdokumentovaný, bohužel ne ojedinělý incident. Co se manipulace týče, myslím si, že manipulují rádi všichni... jistě si mnozí vybaví na první snímky zastřeleného Bin Ladina...

avatar
asdf Datum: 22.04.2013 Čas: 13:50

ukazovani falesnych obrazku obeti je jeden z hlavnich tahounu islamske propagandy...

avatar
vanhouten Datum: 22.04.2013 Čas: 11:02

chapu autora clanku jak to myslel. myslim ze to chapou asi vsichni tady, ale srovnavat se to fakt neda. jinak moc pekny flame :)

avatar
Michal Voska Datum: 22.04.2013 Čas: 09:17

Vazeny pane JiriTintero,
pokud jste nekdy videl obeti zavalu v TV vite, ze tela nejsou na sto kusu... Zvykem je i tela omit, to maji stejne zidi, krestani, muslimove... Vase pochyby o smrti jsou, nezlobte se na me, vice nez usmevne. Pokud jste to pochopil spravne vite, ze pricinou smrti byl zaval domu, ten se zritil nasledkem vybuchu strely v ,,sousedstvi". Stejna fotka i par dalsich je k dohledani na internetu.

avatar
JiriTintera Datum: 21.04.2013 Čas: 23:25

Vážený kolego Righte,
moje pochybnosti o smrti údajných afgánských dětí, vznikly právě díky viditelným částem těl. Například všechny zobrazené obličeje i jedna nezabalená noha jsou bez poškození. Pokud vím, tak na internetu, ani v tisku se neobjevily další fotografie, které by podpořily tvrzení dopisovatelů Reuteru.

avatar
Míček Datum: 21.04.2013 Čas: 22:14

Jen bych rád upozornil na fakt, že amerika je ve válce s terorizmem, proto bych stejně jako oběti v afghanistánu i ty v bostnu označil za válečné, tudiž statistické. Zkuste prokázat nesoivislost mezi zabitými civilisty díky ameryčanům a množstvím rekrutovaých radikálů..... A nikdomi nevymluví že ti čečenci mohli být motivováni "statistickými" obětmi v amerických válkách.

avatar
hovorka11 Datum: 21.04.2013 Čas: 21:46

Nedělejme si iluze, není zájem vlády USA zvyšovat vzdělanost američanů mimo států Ameriky.
Nemůžem tak jejich obyvatelům vyčítat že považují čechy za čečence a nás za jedny z nejhorších rasistů.
V zemi, kde indiáni žijí ve 200 rezervacích a mají velkou úmrtnost, závislost na drogách a nezaměstnanost se musí neustále odvádět pozornost jinam. Nejde o to, že diplomacie USA nás uráží bez nezávislého zjištění skutečností, ale o to, že takovým zprávám obyčejný američan věří a utvrzují ho v přesvědčení o "nejdokonalejší demokracii" a o to přeci každé vládě jde :

http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/diplomacie-usa-kritizuje-situaci-ceskych-romu_267730.html

avatar
Ultramarinus Datum: 21.04.2013 Čas: 21:19

Vetsina veci, co k tematu stalo za to rict tu uz padla, takze sem "pridam" uz jen svuj postoj - smrt lidi je vzdycky spatna, ale zpusob jak jsou lide o te smrti informovani urcuje, jake informace evokuje emoce. Umrti civilistu ve valecne zone je tragedie, ale pro ctenare zpravy je to proste "statistika", protoze se ztraty v tom state daji ocekavat a jsou (temi co strili) neplanovane. Vybuch vprostred sportovni udalosti natacene vsemi svetovymi agenturami ale ocekavatelny neni a ti co vybusninu odpalili, civilisty zavrazdili a zranili naprosto cilene a umyslne.

Vliv "blizkosti" kultur Čr s USA a v podstate nesrovnatelne rozpory v porovnani s kulturou Afghanistanu, ktery uz tu byl zminovan ma taky svuj vliv.

Lehce urazlive mi prislo, kdyz se Amici zacali na internetu sbubnovavat proti CR v domneni, ze Chechina a Cechia je jeden stat, za to si ale trochu muzeme i sami zprznenim gramatiky vlozenim slova "Cesko".
S Bohemii, nebo Czech Republic, by si Chechniu nespletli snad ani americani.

Prijde mi ale trochu neprijemne, ze jsme jejich spojenci ve valkach uz dvacet let (a to i v tech, kde je nektere jine "spojenecke" staty poslaly misto pomoci do ha...je), nasi vojaci umiraji i pro JEJICH zajmy a prumerny "amik" je ochoten po utoku dvou mladych MISTNICH cvoku, kteri CR nikdy ani nevideli z okynka, s vaznou tvari navrhovat valku proti CR. I kdyby to BYLI exportovani a poamericteli Cesi, nase vlada by byla prvni, kdo by kondoloval a nabidl naprostou spolupraci.
Na druhou stranu emoce a pitomost zmixovane dohromady neni USA vynalez, ac je tezke si to pripustit.

Ac nejsem ani muslim ani krestan, rad bych Palovi vysvetlil, ze krizove vypravy do islamskeho sveta byly (mimo vyhody pleneni) opozdenou snahou o podporu vychodni rise rimske a SKONCILY (mimo jine se za ne krestansti knezi umi OMLUVIT), kdezto dzihad vymyslel a odstartoval sam velky a nikdy nezpochybnitelny (v NICEM nezpochybnitelny, at uz udelal za zivota cokoliv) sef M. a od te doby v podstate nepretrzite po JEDNO A PUL TISICILETI probiha. Bez omluv, bez vyhlaseni konce, nebo bez jakehokoliv omezeni. Dzihad si posledni dobou totiz vyhlasuje kazdy debilni magor solove.

Islam uz jen kvuli ohromnym poctum vericich nemuze produkovat "zle" lidi, bohuzel ale tech nekolik promile posuku vyda za cele armady. Tedy alespon v tom, jak si nastvat "bezverce". Na to by mohli jednou muslimove VYMRIT, pokud si nastvou nekoho skutecne mocneho a nesmiritelneho. Humanitarni USA ted nemyslim, spis treba Cinu, pokud by vzala za sve oficialne "imperialisticky" pristup a zacala stavet imperium.

arr