Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

NÁZOR: Západu smrt tisíce civilistů nevadí, jednoho novináře ano

Datum přidání 07.11.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 146 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Západní média a ti, kteří sami sebe pasují na morální vůdce Západu, se v posledních dnech a týdnech předhánějí v rozhořčení nad vraždou saúdského novináře Džamála Chášukdžía. Je však s podivem, že tažení těchto „morálních vůdců“ spustila až vražda novináře, nikoliv kvůli Saúdům tisíce hladem utrápených dětí v Jemenu.

Foto: Zraněná jemenská školačka po saúdském náletu na město Saada (duben 2018) / Felton Davis, CC BY 2.0

 

Nejdříve doporučujeme si přečíst článek Konflikt v Jemenu – krize a kontroverze americké podpory Saúdské Arábie od Kláry Šubíkové z květná 2017.

 

Podle OSN od března 2015 do prosince 2018 zemřelo v Jemenu 8670 až 13 600 lidí, z toho 5200 civilistů. V důsledku hladomoru údajně zemřelo až 50 000 lidí, z toho tisíce dětí. OSN označila válku v Jemenu za největší humanitární krizi současnosti.

 

Ve snaze zabránit dodávkám íránských zbraní do Jemenu byla v dubnu 2015 Saúdskou Arábii na Jemen vyhlášena blokáda, která započala současnou humanitární krizi. Přes 18 z 27 milionů obyvatel Jemenu potřebuje humanitární pomoc, z toho pro více než deset milionů je nezbytná k přežití. Jistotu dalšího jídla nemá 6,8 milionu lidí a z toho 4,5 milionu těhotných a kojících žen a dětí je akutně podvyživených. V zemi je na tři miliony vnitřně vysídlených osob, nefunguje polovina zdravotnických zařízení, umírá se na běžně léčitelné nemoci a došlo k vypuknutí 35 500 případů cholery v horizontu tří týdnů.

 

Brutálně si v Jemenu počíná saúdské letectvo. V srpnu letošního roku například saúdské letectvo pomocí amerických přesných pum (zřejmě JDAM) zasáhlo školní autobus v Jemenu ‒ při útoku zemřelo 51 lidí, z toho 40 dětí, většinou mezi věkem šest až 11 let.

 

Tehdy událost proběhla bez většího zájmu médií, resp. nikdo vážně nemluvil o konci prodeje západní vojenské techniky Saúdům nebo dokonce o přehodnocení postoje Západu k Saúdské Arábii. Holt, když ruské letectvo bombarduje civilisty v Sýrii, jde o neodpustitelný válečný zločin, když Saúdové zabíjejí civilisty v Jemenu, tak jde “o smutnou součást války.”

 

Jak současná situace ovlivňuje prodej zbraní do Saúdské Arábie? Ještě na konci záři Německo schválilo prodej zbraňových systémů (např. dělostřeleckých systémů) do Sýrie v hodnotě 295 milionů dolarů. Avšak 20. října, po vraždě novináře Chášukdžílo, Německo prodej zbraní do Saúdské Arábie zmrazilo. K tomuto kroku Německo vyzývá i další evropské země, včetně České republiky.

 

Po vraždě Chášukdžía se k srpnovému útoku na školní autobus před několika dny vyjádřil i Donald Trump. „Myslím, že je to hrozná situace. Nenávidím se dívat na to, co se stalo s autobusem a s dětmi. Je to čistá hrůza vidět podobné věci, jako byl tento autobus,“ uvedl Trump. Americký prezident dodal, že to však nebyla chyba amerických zbraní, ale neschopnosti Saúdů je správně používat. Již dříve (viz článek od Kláry Šubíkové) jsme na stránkách Armádních novin uvedli, že Saúdy vedená koalice systematicky špatně vyhodnocuje zpravodajské informace, které jsou mnohdy založené na nepřesných údajích.

 

Stále však platí americko-saúdská dohoda o dodávkách amerických zbraní do Saúdské Arábie v hodnotě 110 miliard dolarů s tím, že v příštích deseti letech se může výsledná částka za další zbraně a služby vyšplhat až na 350 miliard dolarů. Jde o potenciální prodej zbraní během následující dekády, ale již nyní se finalizují podmínky dodávek amerických zbraní, vybavení a služeb v hodnotě 14,6 miliardy dolarů.

 

Na dotaz, zda mají Spojené státy (po vraždě Chášukdžía) zastavit prodej zbraní do Saúdské Arábie, Trump odpověděl: „Díváme se nyní na Jemen velmi pečlivě. Aktuálně Jemen velmi pečlivě studujeme. Budu mluvit o spoustě věcí se Saúdy... ale určitě nebudu chtít lidi, kteří nevědí, jak používat zbraně, a kteří střílejí na autobusy s dětmi.“

 

Trumpova administrativa však nepřišla s velkým zbrojním kontraktem z ničeho nic. Za vlády Baracka Obamy byly Saúdské Arábii prodány zbraně, munice a vojenská technika v hodnotě 115 miliard dolarů. Současná saúdsko-americká dohoda tak je pokračováním nastaveného kurzu a finalizací již dříve vyjednaných zakázek.

 

Barack Obama však zastavil dodávky přesné munice kvůli vysokému počtu civilistů. Spouštěčem k přehodnocení podpory byl saúdský útok na pohřeb ve městě Saná v prosinci 2016, který si vyžádal přes 140 obětí. Ačkoli měla přesně naváděná munice pomoci přesnosti náletů, neděje se tomu tak. Na základě odhadů OSN jsou její nálety zodpovědné až za 60 % z necelých 4000 civilistů zabitých od března 2015 do srpna 2016.

 

Nejméně pokrytecký se tak nyní zdá být postoj Ruska, které nijak nezpochybňuje zbrojní obchody se Saúdskou Arábii, včetně lokální výroby útočných pušek AK-103 nebo dodávek protiletadlových a protiraketových kompletů S-400. Otázkou je, zda je to nepokrytečností ruského vedení nebo jednoduše důsledkem toho, že ruské vedení nemusí hledět na novinové titulky v ruských médiích.

 

Přeci jen západní média, která ač nevolená, si nárokují podíl na politické moci a dokáží (a především chtějí) ovlivňovat veřejné mínění, postoje politiků, politický diskurz země či dokonce diskurz celého Západu. Je však s podivem, že velkou část západních médií a elit (které sami sebe vydávají za morální autority a strážce hodnot Západu) k protisaúdovské aktivitě nevyburcoval hladomor, který zabil tisíce dětí v Jemenu, ale vražda jednoho novináře.

 

Válka v Jemenu je ale jen část problému. Samozřejmě jsou zde hluboké problémy s dodržováním lidských práv v Saúdské Arábii, o kterých Západ roky ví. Tyto problémy nezakryjí ani saúdské PR akce, jako je například povolení ženám řídit auto. Příklad za všechny ‒ v roce 2016 byl saúdský občan odsouzen k 2000 ranám bičem, deseti letům vězení a pokutě 5300 dolarů za to, že zveřejnil kritický tweet vůči Islámu a popírající existenci Boha.

 

Nejhorší na celé věci je tak nekonečná morální arogance a pokrytectví těch, kteří se sami sebe zvolili za morální elity Západu, především nikým nevolení novináři, média, neziskové organizace a další čelní představitelé společenského života. Snad ještě horší je, že tyto falešné morální postoje jsou určovány novinovými titulky, nikoliv reálným utrpením desítek tisíc lidí. Není tak divu, že ruská propaganda má na Západě velmi lehkou práci.

 

Realita je taková, že Západ Saúdy potřebuje a nemůže si dovolit, aby se ropná mocnost spojila s Rusy a ve spolupráci obě země diktovaly ceny ropy na světových trzích. To by vedlo k velmi rychlému ekonomickému a mocenskému úpadku Západu a k poklesu životní úrovně nás všech.

 

Stejně tak realitou je, že všechny kritické hlasy k Saúdům ze Západu dříve či později utichnou. U jmenovaných západních elit se totiž časem uplatní běžný psychologický fenomén morálního licencování, který popsal český psycholog Dalibor Špok v pořadu Štrunc! (čas 11:00). Teorie morálního licencování jednoduše říká to, že o dané věci stačí dostatečně dlouho přemýšlet (být rozhořčen), aby se člověk sám sebe přesvědčil, že pro danou věc udělal dostatek a cítil se následně mnohem lépe a morálněji. Přitom pro danou věc fyzicky nemusí nic udělat.

 

Na Západě by se proto měly hlasitěji ozývat pragmatičtější hlasy, které nebudou ostatním zemím vnucovat svou falešnou morální nadřazenost, ale budou nazývat věci pravými jmény a vést pragmatickou politiku se všemi státy. Možná potom nebudeme muset učit „neuvědomělé“ české nebo západní občany o tom, že mají následovat západní hodnoty a nikoliv věřit ruské propagandě a „dezinformacím“.

 

Zdroj: The Guardian, Care.org, Memo, RT

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
ImreSVK Datum: 16.11.2018 Čas: 00:32

Čo sa týka alkoholu v Iráne.
Minimálne do roku 2000 bola konzumácia (asi aj výroba a distribúcia) aj pre nemoslimov trestná. Mohli ste za to dostať verejné bičovanie (islamský štát = islamský zákon). Mám to od osoby, ktorá sa tam narodila a žila asi +-400 km na juh od Teheránu.

Momentálna situácia v Iráne vraj nie je veľmi ružová. 1 kg kuracieho mäsa tam vraj v prepočte stojí cca +-10€ ...

avatar
GlobeElement Datum: 15.11.2018 Čas: 16:34

danny - nevím, kolik je ti let, ale podle tvých příspěvků soudě nechápeš rozdíl mezi demokratickou zemí, kde se pravidla mění podle toho, koho si lidé svobodně zvolí do parlamentu a diktaturou, kde lidé žádné podobné rozhodnutí učinit nemohou a tedy se pravidla podle přání obyvatel nemění.

avatar
GlobeElement Datum: 15.11.2018 Čas: 16:33

danny, ty asi nechápeš, že Irán je islámská teokracie. Nemůže se stát sekulární zemí a to ani pomalu, ani rychle. To by vládnoucí imámové přišli o moc a toto nedopustí. Ať se bude zbytek světa chovat k Iránu jakkoliv.

Je hezké, že většina společnosti je západu nakloněna, to byla i v ČSSR před rokem 1990, přesto se komunistický režim v ČSSR jednoduše nemohl stát liberálním, protože by vládnoucí strana přišla o moc (což se stalo až státním převratem).

Sankce západu byly i vůči ČSSR. A nikdo to západu nevyčítal.

Když si přečteš ten článek o Malajsii pořádně, zjistíš, že mají spíš opačný problém - v hotelích je zakázáno nosit oblečení podle islámských pravidel.

A ne, alkohol v Iránu nemá výjimku ani v právu šaría, ani v žádném jiném. Můžeš se na to zeptat iránského velvyslance v Praze.

avatar
danny Datum: 15.11.2018 Čas: 16:14

GE: ano, tvrdím. Kdyby bylo Íránu umožněno se otevřít, místo dalšího kola nesmyslných sankcí, šlo by to mnohem rychleji. Většina společnosti je Západu velmi nakloněna. Drakonické sankce posilují extremisty.

Ano, i v Malajsii jsou předpisy určené speciálně pro muslimy, které se týkají oblékání. Zapomínáš na to, co ti tady vysvětloval cernakus. Duální právní systém, šaría a civilní právo. Jak vidíš v přiloženém odkazu, v Malajsii právě probíhá úsilí kodifikovat módní předpisy i do civilní sféry a pro všechny: https://www.reuters.com/article/us-malaysia-women/malaysia-told-to-stop-policing-womens-clothing-with-dress-code-plan-idUSKBN1KT227

Dokud nepochopíš koexistenci náboženského práva a civilního, tak nepochopíš, že výjimka z šaríja předpisu znamená výjimku z ústavy, to znamená ústavně zaručené právo na danou činnost.

avatar
GlobeElement Datum: 15.11.2018 Čas: 12:01

danny - když opomenu hromadu prázdných slov, které jsi zde napsal, tvrdíš tedy, že v Iránu se evolucí postupně změní islámská teokracie v sekulární?

V té Malajsii nejsou zákony, které by něco přikazovaly kvůli islámu a ne, žádná debata ohledně státem nařízeného oblečení pro ženy se zde nekoná. Kdes na to přišel? Na tom samém zdroji, který říká, že v Iránu jsou ústavou zaručená práva pít alkohol?

avatar
danny Datum: 15.11.2018 Čas: 11:29

GE: " v Iránu je pro ženy přikázaný oděv a pokud jej nějaké ženy nenosí, není to proto, že by jim pravidla povolovala jej nenosit, ale protože pravidla porušují a doufají, že jim to bude náboženská policie tolerovat.
Svým příspěvkem tedy spíše potvrzuješ, že iránský režim nutí lidem dodržovat pravidla, která jim nevyhovují (na rozdíl od SA nebo Afghánistánu, kde tato pravidla sami lidé považují za správná).

Ukaž mi změnu nařízení v Iránu týkajících se oblékání žen nebo jiných nábožensky podmíněných předpisů a zákonů "

Tímto jasně ukazuješ, že nevíš o čem píšeš. I v Íránu najdeš řadu komunit, speciálně na severu v pohraničních oblastech a celkově venkov, kde nošení černého čádoru považují za zcela správné a s ženou méně vhodně oděnou bude mít místní komunita problém. Ve všech islámských zemích zasedají pravidelně komise a přípustných formách, materiálech, barevných kombinacích povoleného, doporučeného, nepřekročitelného typu ženského oděvu se vedou dlouhosáhlé diskuse, včetně rozpisů co je přípustné v které dny, na jakých lokalitách, co svobodná, co vdaná, vdova atd... A všechny tyto země nějak kodifikují dohodnutá pravidla a předpisy.
Takže náboženská policie nic netoleruje, naopak často překračuje zákonné normy a Íránky využívají sekulární státní aparát k obhajobě svých práv. Ze zemí, které zde byly v poslední době jmenovány, dochází ve všech k postupnému uvolňování předpisů. Výjimkou je Afghanistán, Pakistán, Indonésie, Malajsie, kde se naopak šrouby utahují. Přesto, že tvrdím, že v Íránu jsou pravidla mnohem liberálnější, než v SA, i v SA dochází k postupnému uvolňování a aktuálně je tolerováno, pokud žena vyjde v barevné abáji nebo s odhaleným obličejem (pokud má zcela zakryty vlasy).
Samozřejmě, že nikde netvrdím, jak mi podsouváš, že se z teokracie stane z islámské teokracie na sekulární společnost. Celou dobu tady mluvím o evoluci. Změna, o které mluvíš ty, může přijít pouze revolucí. Otázka, zda imámové dovolí změnu režimu je opravdu, s prominutím, hloupá.

Vidím ale, že jakákoli diskuse na toto téma postrádá smysl. Nebereš žádné argumenty. Máš ve všem předem jasno a za svůj názor budeš bojovat bez ohledu na cokoli. Občas se mi taky stane, že něco/někoho zcela iracionálně prostě nemám rád. A pak jen vrším pseudoargumenty a racionalizuji si sám před sebou svůj pocit.
Beru to, že to tak prostě je a vzdávám snahu tě nějak zlomit. Místo toho si udělám výlet po té Moravě a zkusím najít, kde tam chodí ty černě oděné ženy s čepcem:-)

avatar
GlobeElement Datum: 15.11.2018 Čas: 10:43

danny - teď už nejen překrucuješ, ale píšeš naprostou nepravdu

"To, že si dovolíš tvrdit, že Afghánky hýkají nadšením z běhání v burce a koukání na svět přes síťku a všechny Saúdky taktéž z ze zákonem stanovené povinnosti nevystrčit nos z domu bez abáji, je výsměch." - ke jsem psal o hýkání nadšením? Psal jsem, že tyto původně arabské (a tedy ve skutečnosti předislámské) zvyky považují za správné. A to považují. Mluvil jsem s nimi. Mimochodem, podobné zvyky existovaly i u nás a také byly považovány za správné, na moravském venkově možná chodí černě oděné ženy s čepcem ještě dnes a nikdo je nenutí.

Co se alkoholu týče, všechny dostupné zdroje, včetně lidí, kteří tam byli potvrzují, že jeho prodej v Iránu je nelegální. Potvrzuje to i iránská ambasáda v Praze. Ano, načerno se tam alkohol vyrábí a občas někdo umře kvůli pití nekvalitního alkoholu. Ale legálně se k němu nedostaneš.

A že se nábožebský režim v Iránu nemůže změnit - no jasně že nemůže. Nebo snad chceš tvrdit, že immámové povolí změnu režimu z islámské teokracie na sekulární společnost? Skutečně? Fakt toto chceš říct?

Tolerance něčeho ze strany policie a změna zákonů a nařízení jsou odlišné věci - policie svého času u nás tolerovala existenci vexláků kšeftujících s valutami, přesto bylo ze zákona vlastnění valut zakázáno a tento zákon nebyl změněn.
Ukaž mi změnu nařízení v Iránu týkajících se oblékání žen nebo jiných nábožensky podmíněných předpisů a zákonů. Že změnili výši trestu u prodeje drog neznamená že prodej drog povolili, nebo snad ano?

avatar
danny Datum: 14.11.2018 Čas: 16:13

GE: Nic jsi nepochopil. A evidentně ani pochopit nechceš. Máš svůj názor, ten je jediný správný a jakékoli argumenty buď smeteš jako irelevantní nebo je ignoruješ zcela. Pokud ti je něco doloženo zcela nevyvratitelně, tak děláš, že jsi takový argument nikdy nepoužil.
Tvoje poslední reakce na cernakuse je kombinací argumentačních faulů, totálního nepochopení, případně důsledkem toho, že jsi dříve poskytnuté odkazy nepřečetl ani zběžně.
To, že si dovolíš tvrdit, že Afghánky hýkají nadšením z běhání v burce a koukání na svět přes síťku a všechny Saúdky taktéž z ze zákonem stanovené povinnosti nevystrčit nos z domu bez abáji, je výsměch. Proto občas pořádají protesty a proto zákony v těchto zemích stanovují tvrdé tresty za porušení, co, když jsou z nich všichni tak happy, co?
Na druhou stranu to, že Íránská náboženská policie toleruje lodičky, vypasované džíny, barevný elegantní kabátek který často zdůrazňuje vypushapkované vnady a k tomu barevný, lehce přehozený šátek, to je jasný znak tvrdé diktatury. Jo, to je přece jasný.

Když jsi ne-muslim, tak si alkohol nemusíš kupovat na černém trhu, chápeš? Alkohol je zakázaný pro muslimy. Ano, výjimka se odkazuje na užití alkoholu pro liturgické účely. Překvapivě. Ona je totiž Šaríja náboženský zákon, tudíž je strašné překvapení, že je tato výjimka odkazuje na praktikování víry. Jelikož však ne-muslim nemá zakázáno pít alkohol ve svých svatých knihách, je tudíž jakákoli konzumace alkoholu projevem jeho vyznání. Jestli mi nevěříš, znovu doporučuji provést místní šetření.

"iránský režim se nemůže změnit. Jako komunismus nemohl povolit tržní ekonomiku a politickou soutěž. Náboženská omezení v SA se změnit mohou." naprosto nesmyslné, nepravdivé, nepodložené tvrzení. Je to taková hloupost, že nemám chuť s tím nějak polemizovat. O pár příspěvků níže jsem ti dával odkaz na studii o drogové problematice v Iránu, která např. informuje o radikální změně přístupu k trestu smrti za pašování a distribuci drog. Velká rada vyhodnotila výsledky dosavadního postupu s nulovou tolerancí a dospěla k závěru, že tvrdé tresty nepřinášejí žádné výsledky. Aktuálně parlament bouřlivě projednává návrh zákona, který by rušil trest smrti pro nenásilné trestné činy (včetně drog). Těžko říct, jak tato zákonodárná aktivita dopadne, ale jasně to vyvrací tvrzení, že se režim nemůže změnit. Stejně, jako na Kubě a v Číně povolili soukromé podnikání, o dravém čínském kapitalismu ani nemluvím.

avatar
GlobeElement Datum: 14.11.2018 Čas: 11:17

Czertik - já byl v Kašmíru, Malajsii, Indonésii, Izraeli. Mám tedy srovnání mezi striktním islámem á la Pákistán a liberální společností jihovýchodní Asie.

avatar
GlobeElement Datum: 14.11.2018 Čas: 11:14

cernakus - rozdíl mezi hidjabem a burkou je v tuto chvíli nepodstatný, podstatné je, že v Iránu je pro ženy přikázaný oděv a pokud jej nějaké ženy nenosí, není to proto, že by jim pravidla povolovala jej nenosit, ale protože pravidla porušují a doufají, že jim to bude náboženská policie tolerovat.
Svým příspěvkem tedy spíše potvrzuješ, že iránský režim nutí lidem dodržovat pravidla, která jim nevyhovují (na rozdíl od SA nebo Afghánistánu, kde tato pravidla sami lidé považují za správná).

Totéž nabízení alkoholu na černém trhu. Porušování zákona. Zákon, který cituješ, povoluje použití alkoholu při náboženských rituálech, což je například svaté přijímání. Fakt terno. Jiné používání je trestné.

A hlavně - pořád odmítáš pochopit, že iránský režim se nemůže změnit. Jako komunismus nemohl povolit tržní ekonomiku a politickou soutěž. Náboženská omezení v SA se změnit mohou. (Tam se naopak nemůže monarchie změnit v republiku).

avatar
danny Datum: 14.11.2018 Čas: 01:25

Czertik: jednoduše. Já tam byl. Kdy a kde viz.par příspěvků níže. GE o Íránu ví z internetu a povídání od kamaráda. Ale třeba už po naší výměně bude vědět, co je to burka a že jí iranky fakt nenosí. A že v Íránu nemuslimové mají ústavní právo na výjimky z šaríi.

avatar
Czertik Datum: 13.11.2018 Čas: 19:01

ge + danny
Zkuste me odpovedet - jak je mozne ze ste kazdy zazil uplne jiny iran ? jeden jako tvrdou islamisickou diktaturu, druha jako pomalu zapadni zemi ?
Kdy a v jake oblasti ste se pohybovaly ? Jak mistopisne tak i kulturne.

avatar
danny Datum: 13.11.2018 Čas: 18:08

cernakus: jo, popisuješ to celkem přesně. Párkrát mě pobavili, když jsme kecali o politice, životě na Západě a speciálně mladší ročníky nadávaly na poměry. Ale jako vždy, bylo to hlavně o penězích, malý platy a tak. Tak jsem jim řekl, kolik vydělávám, to samozřejmě valili oči a říkali vidíš, o tom mluvíme. No tak jsem ještě dodal, kolik platim za nájem, kolik za elektriku, co stojí v Praze jízdenka na tramvaj a litr benzínu. Tak to koukali znovu a divili se, jak je to možný.
Nakonec mě ale vždy zdvořile poprosili, ať doma vyřídím, že taky touží po svobodě a demokracii, že nejsou teroristi, a hlavně ať je nikdo neosvobozuje, že to viděli vedle a fakt tohle zažít nechtějí:-D

avatar
danny Datum: 13.11.2018 Čas: 18:02

GE: alkohol zakazuje Šaríja. Ta je součástí ústavy. Registrované náboženské minority mají zákonnou výjimku. Tady to máš potvrzeno zdrojem, který převážně popisuje, jak jsou v Iránu potírána práva svobody sunitů a jak někteří byli dokonce za rouhání a pod. odsouzeni k smrti (nakonec nevykonáno). Přesto tento zdroj potvrzuje následující:
Citizens who are members of one of the recognized religious minorities must register with the authorities. Registration conveys certain rights, including the use of alcohol for religious purposes. https://www.state.gov/j/drl/rls/irf/2017/nea/280982.htm
Zde to máš trochu lidsky:
https://www.quora.com/Do-people-in-Iran-and-Turkey-drink-alcohol
Tady celkově o měnící se státní politice k potírání drog a alkoholu:
https://www.brandeis.edu/crown/publications/meb/MEB119.pdf

Ano, klidně budu argumentovat r. 2006. Já tam byl loni, takže ti jen mohu potvrdit, že se to od roku 2006 výrazně uvolnilo a otáčel jsem se ne občas, ale skoro pořád.

avatar
cernakus Datum: 13.11.2018 Čas: 17:48

A mimochodem, tvrdost íránské teokracie definuje chování satana k ní. Ještě před 9/11 byla situace velmi liberální (jako v Sýrii před OV, včetně nenošené hidžáb u bab).
Pak je jeden kreten zařadil do osy zlá a o rok později z vylhanych důvodu zdecimoval jejich souseda.
Tož samozřejmě že potvrdili a byl z toho ahmanerad.

Pak se to rozvolnovalo, jenže pak se nějakéj negrik s nobelovkou in advance rozhodl exportovat svobodu všude a když náhodou volby nedopadly, tak jak amigos chtěli, tak i násilím.

A opět se pritvrdilo.

Nyni mají třetí období uvolňování a co se stane? Přijde další americký kripl a opět zavda příčinu v Íránu pritvrdit.

USA soustavně pracuje na tom, aby tam ti klerici vládli navždy. A proč? Z urazene ješitnosti, že se iran z nich neposlal.

arr