TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nehoda evropského transportního letounu A400M

Datum přidání 11.05.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 21 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před několika dny došlo k leteckého nehodě evropského dopravního letadla Airbus A400M. Nehoda si vyžádala čtyři lidské životy. V současné době je flotila všech letounů A400M u zákazníků uzemněná a probíhá vyšetřování nehody.

Foto: A400M Královských vzdušných sil Velké Británie. / Airbus

Foto: A400M Královských vzdušných sil Velké Británie; větší foto / Airbus

 

Nehoda

K nehodě došlo 9. května nedaleko letiště San Pablo u španělské Sevilly. Zřícení letadla (MSN023) si vyžádalo čtyři mrtvé a dva zraněné. Letadlo havarovalo ihned po startu. Díky plným palivovým nádržím letadlo po nárazu začalo nekontrolovatelně hořet. „Z většiny letadla je popel," řekl jeden ze španělských záchranářů.


Po nehodě vojenská letectva Německa, Turecka, Malajsie a Velké Británie uzemnily flotilu letadel A400M, dokud se nevyšetří příčiny neštěstí. Francie oznámila omezení letů A400M pouze pro mimořádné události.


Do dnešních dní bylo vyrobeno 12 letadel. Francie obdržela šest letadel, Turecko a Velká Británie po dvou, Německo a Malajsie po jednom. Havarovaný letoun směřoval do tureckého letectva. Pro úplnost uveďme, že prozatím osm zemí si objednalo 174 letadel.


Příčiny nehody nechtěl výrobce komentovat. Podle německého deníku Der Spiegel však jeden z přeživších informoval o selhání jednoho nebo více motorů. Podle radarových záznamů letoun mířil zpět na letiště, ale asi 1,5 km před přistávací dráhou havaroval.


Společnost Airbus bude i přes nehodu pokračovat v letových testech letadel. „Ukážeme zákazníkům, vzdušným silám, že plně důvěřujeme našemu velkému transportnímu letadlu," řekl Tom Enders, šéf Airbusu. Prvního nového testovacího letu se zúčastní také Fernando Alonso, šéf divize vojenských letadel firmy Airbus.


„Já osobně budu na palubě působit jako letový inženýr pro daný let. Důvodem je především to, že věříme v letoun. Do dnešních dní nemáme nic, co by ukazovalo, že letadlo není hodno létání," řekl Alonso.

 

Video: Propagační video fimy Airbus. / YouTube

 

Role A400M

Program středního transportního letadla A400M stál již 20 miliard euro. V ceně je započítán výzkum, vývoj a dodávky letounů, včetně dodávek komplexního pozemního zabezpečení. Kvůli problémům s vývojem cena překročila o 4,75 miliard původní plány a program nabral tři roky zpoždění. V současné době je prodejní cena letounu (avšak silně závislá na elektronickém vybavení) okolo 175 milionů dolarů.


Letoun A400M výkonnostně patří mezí dopravní C-130 Hercules a C-17 Globemaster III. Zejména pro země, které si nemohly nahradit výkonný, ale na provoz drahý C-17, je A400M zajímavým kompromisem.


Navíc výroba C-17 byla na začátku tohoto roku natrvalo ukončena. Končí také továrna Long Beach, kde letadla C-17 vznikala. Jedním z důvodů ukončení výroby je široká nabídka soukromých společností, které zajišťují cenově efektivní vzdušnou přepravu velkorozměrových nákladů.  


Zde stojí za zmínku připomenout, že západní země v současnosti nevyvíjejí nástupce obřích dopravních letadel jako je C-17 Globemaster III nebo C-5 Galaxy. Západní země v současné době nabízejí největší transportní letoun právě A400M, ten ale oproti C-17 unese ani ne polovinu nákladu.


A400M dokáže z Paříže do afrického Mali přepravit 30 tun nákladu bez mezipřistání (max 4800 km), nebo až 20 tun do Afghánistánu (max 6950 km). Maximální hmotnost nákladu je 37 tun. Prázdný letoun pak dokáže přeletět vzdálenost 9260 km cestovní rychlostí 560 km/h.


Podle některých mohou A400M doplnit například těžká dopravní letadla Boeing 747-8F. Letoun dokáže unést až 140 tun nákladu na vzdálenost 8130 km. Boeing 747-8F však vzhledem ke své civilní minulosti nemá nakládací rampu. Náklad se dostává do letadla pomocí nakládací plošiny.

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 15.05.2015 Čas: 12:09

...já to vím, jen mi ta světácká "čeština" přišla komická :)

avatar
RiMr71 Datum: 15.05.2015 Čas: 12:09

...já to vím, jen mi ta světácká "čeština" přišla komická :)

avatar
Todomatch Datum: 14.05.2015 Čas: 19:45

to RiMr71: Carl asi chtěl vyjádřit ... "cokoliv" jeho průmysl uzná za vhodné.

avatar
RiMr71 Datum: 14.05.2015 Čas: 11:49

Whatever - co to je za typ?

avatar
Carl Datum: 13.05.2015 Čas: 20:32

No a proč se přes SAC nenakoupí další těžké přepravníky (C-17, nedej bože C5)? Ty by pak šly do společného poolu schopností...každý stát si pak modulárně pořeší taktickou přepravu na národní úrovni herkou, Atlasem či whatever jeho domácí průmysl uzná za vhodné?

avatar
pet.rok Datum: 13.05.2015 Čas: 14:22

fenri: vek zakladnej konstrukcie zas nie je takym problemom
len pre porovnanie ake stroje pouzivaju USAF s rocnikom vzniku konstrukcie v 50. rokoch

spolocny zaklad s s civilnym B707
KC135, E3-Sentry, E8-Joint Stars

B52 dokonca bojovy typ ktoreho vek dosahuje 60 rokov

avatar
RiMr71 Datum: 13.05.2015 Čas: 14:05

...tak uvidíme, jestli někdy bude něco z plánů na obří vzducholodě...
http://aeroscraft.com/fleet-copy/4580475518

avatar
Sorge-227 Datum: 13.05.2015 Čas: 13:20

V dnesnej dobe sa neprevazaju tanky lietadlama. Je to nezmysel. Ruslan uvezie tusim 2 alebo 3 t 72? Aby previezli 50 abramsov museli by mat 50 lietadiel. Dnes prevazaju tazku techniku lodami a zeleznicami inak to nejde. USA ma velmi dobre logisticky umiestnenu tazku techniku v skladoch po celom svete. Staci iba doviest lietadlami vojakov.

avatar
pet.rok Datum: 13.05.2015 Čas: 13:09

KOLT: nemyslim si ze je to tak tragicke. transportne schopnosti USAF su dostatocne dimenzovane, jadro z C17 (220+) tomu sa nikto ani len nepriblizuje a to nehovorim o dalsich typoch.
v oblasti strategickej dopravy bude v buducnosti lacnejsie pouzit drobnu upravu civilneho, masovo vyrabaneho typu napr. absenciou schopnosti operovat na polnom letisku (tu by obstarali existujuce typy).

ze by navod pre EU ako oprasit projekt A380F :)?

avatar
KOLT Datum: 13.05.2015 Čas: 08:42

Jinými slovy Rusko se vzdušné strategické mobility nevzdává, Západ ano. Co dodat...

avatar
fenri Datum: 13.05.2015 Čas: 08:06

M-76md unese 60t. na některé verze Abramsu to stačí, na M1A2 už ne. Navzdory modernizacím je Il-76 v jádru 45 let staré éro...

avatar
alexa123 Datum: 13.05.2015 Čas: 06:23

pet.rok
IL-76?


Ten uvezie ruské tanky resp. tanky podobnej váhovej kategórie. Ale pochybujem že uvezie "ťažké váhy" typu Abrams, Challenger, ... posledných verzií.

avatar
pet.rok Datum: 13.05.2015 Čas: 02:17

Kolt: IL-76?

avatar
KOLT Datum: 12.05.2015 Čas: 22:34

Ukončení výroby C-17 mě nějak minulo. Jinými slovy se dnes v podstatě nevyrábí letadlo schopné pojmout bez problémů MBT. Vlastně tedy Ruslan, ale nevím, jak ten je na tom v současné době s ohledem na Rusko-Ukrajinské vztahy.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 12.05.2015 Čas: 21:27

Co se týče An-70 ještě v roce 2012 se jevila jeho sériová výroba nadějně. Rusko se dohodlo s Ukrajinou že převezme kompletní licenci za to, že nalije do projektu peníze. Byla převedena veškerá dokumentace, tuším, že v Kazani byla postavena nová výrobní linka v níž se měly letadla kompletovat, přičemž Ukrajina měla pod příslibem nákupu několika desítek strojů, dodávat křídla, ocasní plochy a motory.
Jenomže po Majdanu by rusové museli vybudovat ještě závod na výrobu motorů, nebo hledat jeho náhradu a vzhledem k silnému lobbingu iljušina, je projekt zřejmě definitivně mrtvý...

arr