TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Nehoda irácké stíhačky F-16 v Arizoně

Datum přidání 29.06.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 21 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před několika dny havarovala u města Douglas v Arizoně jednomístná irácká stíhačka F-16IQ. Irácký pilot nehodu nepřežil. Nehoda je další ranou kontroverzního programu dodávek víceúčelových stíhaček F-16IQ Fighting Falcon iráckému letectvu.

Foto: Irácká stíhačka F-16IQ. / U.S. Air Force

Foto: Irácká stíhačka F-16IQ. / U.S. Air Force

 

Nehoda se stala minulý týden ve středu. Tělo pilota se podařilo nalézt pátracímu týmu až následující den. Zřícená stíhačka F-16IQ Fighting Falcon byla prvním strojem (vyrobená 2014) určená pro irácké letectvo.

 

Irácký pilot měl za sebou již čtyřletý výcvik v USA. Příčina nehody není známa. K nehodě však došlo v průběhu cvičného nočního letu, kdy letoun tankoval palivo za letu.

 

„Okamžiky jako tyto nám připomínají, že ti, kteří oblékají vojenské uniformy, každodenně riskují své životy, za což jim patří náš dík," vyjádřila se k tragédii členka amerického Kongresu Martha McSally.

 

Pilot i letoun patřil k americké 162. bojové peruti sídlící v Tucsonu. Peruť cvičí americké piloty již od roku 1969. Stejně tak se peruť zhostila od roku 2011 výcviku iráckých pilotů stíhaček F-16IQ.

 

V současné době je cvičeno ve Spojených státech 36 iráckých pilotů. Irák objednal před několika lety pro své letectvo 36 stíhaček F-16 - 30 jednomístných F-16IQ (C Block 52) a 6 dvojmístných F-16IQ (D Block 52).

 

Program dodávek pokročilých víceúčelových stíhaček F-16IQ do Iráku provází od počátku kontroverze. Irácká armáda a letectvo vedou těžké boje s povstaleckými skupinami, nyní nazývanými Islámský stát. Letectvo však má jen velmi málo letounů schopných přesných úderů na pozemní cíle.

 

F-16IQ je víceúčelový moderní stíhací letoun. Pilotáž a provoz sofistikovaného F-16IQ však vyžaduje pečlivý a dlouhý výcvik, jak pilotů, tak pozemního personálu. Kritici Pentagonu vyčítají „málo předvídavosti". Podle kritiků se supermoderní F-16IQ vůbec nehodí do současné bezpečnostní situace v Iráku.

 

Irácké letectvo potřebuje velmi rychle provozně a výcvikově nenáročné letouny schopné přesných úderů na pozemní cíle. Ostatně z tohoto důvodu Irák objednal z Ruska bitevní Su-25 a z České republiky cvičné a bitevní L-159 ALCA.

 

Známý vojenský blog Foxtroth Alpha píše:" Letadla, jako osvědčený Super Tucano, v USA navrhnutý a vyráběný AT-6C Coyote, zasloužilý OV-10 Bronco nebo i pokročilé verze L-39/L-59 cvičných letadel, ti všichni mohli být dodány a přesunuty (do Iráku - pozn. red.) za nepatrný zlomek ceny za školení a infrastrukturu, která je požadována pro F-16. Stíhačky F-16 byly prodány, jako by Irák byl dostatečně stabilní pro přijetí tradiční víceúčelové stíhací platformy."

 

Jak píše autor Tyler Rogoway, z Foxtroth Alpha, při nákupu velkého počtu výše zmiňovaných letounů mohlo irácké letectvo provádět ve velké míře přesné letecké údery na pozice Islámského státu. Místo toho irácké letectvo stále čeká na supermoderní stíhačky F-16IQ, jejichž dodání a efektivní bojové nasazení je prozatím v nedohlednu.

 

Otázkou je také udržení pokročilých stíhaček F-16IQ v provozu iráckou armádou, která v současné době řeší akutnější problémy – např. masivní dezerci. Druhou závažnou otázkou je zajištění bezpečnosti letadel a zajištění letadel proti zneužití (např. špionáž).

 

„Dodávka iráckých F-16 byl hrubá chyba a další připomínka, jak omezený pohled může Pentagon mít, pokud jde o vybavení nebo pochopení schopností a potřeb zahraničních armád," uzavírá svůj kritický článek Rogoway.

 

Zdroj: Foxtrot Alpha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Argonaut.CZ Datum: 30.06.2015 Čas: 20:06

to Charlie: nesouhlasím, není to jen otázka peněz, zejména motor. Chce to léta a hodně peněz. Když by měl vypuknout nějaký konflikt, tak ty státy nedostanou do vínku 5-10 let, aby tu technologii zvládly a fabriky postavily. Navíc, co si budeme nalhávat, technické znalosti se zejména na západě aktuálně nenosí, takže absolventi různých humanitních oborů to do kupy nedají.

avatar
fenri Datum: 30.06.2015 Čas: 19:32

Souhlasím s první kazdovou poznámkou o tom, že zahájení programu "F-16 pro Irák" má prostě kořeny v jiné době (sice nedávné a přece tak historické), že není fér to dnes odsoudit, když víme, co se aktuálně děje. Hodnocení Falklandského konfliktu mi přijde poněkud zjednodušení a co se týče UA souhlasím s Charlievo námitkou.
Jo, myslím, že proti ISILu jsou maišny typu Su-25 (novějších verzí) či A-10 asi efektivnější, než F-16, nebo F-35 aspol. Ale to už se tu jednou řešilo, zda jeden ručníkář má cenu Tomahawku...

avatar
Charlie Datum: 30.06.2015 Čas: 18:58

Argonaut: obávám se, že to je naopak - vyrobit slušné éro zvládne kde kdo, stačí nalít dostatek peněz do fabriky. Aero zvládalo všechny MiGy až do 21 a 29 už nenabíhala spíš z politických a finančních důvodů než že by to náš průmysl nedokázal.

Stejně tak za války není problém postavit fabriky na kdeco, stejně jako přizpůsobit výzbroj schopnostem domácího průmyslu. A vyrobit kopii linky na F-35 a dodat jí s výkresovou dokumentací třeba do Francie nebo Anglie by rovněž nebyl až takový problém. Menší sofistikované celky můžete dovážet z mateřského závodu a budovat kapacity na jejich výrobu pomaleji.

Jak se dnes říká vyrábět dokáže kdekdo, ale vymyslet to a pak prodat...

avatar
kazd Datum: 30.06.2015 Čas: 17:42

myšlena délka výcviku iráčanů na F16, ne spadnutí jednoho era

avatar
Argonaut.CZ Datum: 30.06.2015 Čas: 16:59

Souhlasim s nazorem, ze stavajici letectva nejsou dimenzovana na vetsi konflikt. V jeho pripade bych se domnival, ze je mensi problem nejak vycvicit piloty, ale ze nebudou mit na cem letat. Schopnost vyrobit letadlo zas tolik statu nema a pokud valka roztrha globalizovane vyrobni retezce, cele letadlo zvladne Usa, Rusko, Francie, Cina. Zbytek doleta, co ma a konec.

avatar
Sanyo Datum: 30.06.2015 Čas: 16:55

No nevím, jestli jste uvedli zrovna dobré příklady na vyvrácení mého tvrzení. Irák není zemí, která by letadla vyráběla a uměla tak nahrazovat ztráty, popř. provádět nutné opravy. Prostě každý zničený kus byl zničený navždy. To samý v šestidenní válce, kde obě strany byly více méně vydány na milost státům, které zbraně vyrábět umějí. Pokud jednu stranu odstřihnete - prohraje. Já tady mluvím o konfliktu např. dnes velmi aktuální USA vs Rusko. Obě země mají kapacity na masovou výrobu válečné techniky a určitě by tento konflikt netrval pár týdnů (pokud by se nesáhlo po jaderných zbraní) a věřím, že požadavky obou stran na schopnosti strojů by se rapidně snižovaly na úkor času a množství.

avatar
pajo Datum: 30.06.2015 Čas: 16:50

Ak by nahodou nastal globalny konflikt so stratami na pilotoch, potrebou rotacii a pod., tak minimalne USA ma dobry zaklad v pocte pilotov v ciivilnom sektore. Podla wikipedie (na toto myslim zdroj postacujuci) ma v USA licenciu pilota 625 tisic ludi, z coho najvyssiu kvalifikaciu ma 149824 (airline transport pilots). Preskolenie pilota napr. z Boeingu 737 na F16 bude asi radovo kratsie ako zacinat od nuly.

avatar
Shania Datum: 30.06.2015 Čas: 16:42

kazd: nedává mi to za pravdu v čem? Víš kolik se zabilo pilotu při výcviku ve druhé světové, nebo pro nedostatek výcviku v prvních dnech jejich bojového nasazení. Po válce to stejné, nehody se prostě stávají.

Tohle jsou jen data z USA

According to the AAF Statistical Digest, in less than four years (December 1941- August 1945), the US Army Air Forces lost 14,903 pilots, aircrew and assorted personnel plus 13,873 airplanes — inside the continental United States. They were the result of 52,651 aircraft accidents (6,039 involving fatalities) in 45 months.

Think about those numbers. They average 1,170 aircraft accidents per month—- nearly 40 a day. (Less than one accident in four resulted in totaled aircraft, however.)

http://www.wwiifoundation.org/students/wwii-aircraft-facts/

avatar
kazd Datum: 30.06.2015 Čas: 16:13

TO Shania
myslím, že právě výcvik Iráčanů na F16 vám nedává úplně za pravdu

avatar
kazd Datum: 30.06.2015 Čas: 16:12

Já přece vím , že UK nemá zdroje a lidi vůli. Vždy´t to píšu.
Když te´d může Ukrajinec fouknout do ČR nebo Ruska tak to samozřejmě není stejná situace jako na uralu v 42.

avatar
Shania Datum: 30.06.2015 Čas: 16:00

Doba výcviku: Naprostá většina dnešního výcviku se skládá ze zvládnutí nejrůznějších taktických situací a ty se pilují do dokonalosti, protože dnes na to je čas. V případě nouze se dá pilot vycvičit poměrně rychle. U nových strojů které mají pokročilé simulátory tohle bude ještě jednodušší a rychlejší.

avatar
Charlie Datum: 30.06.2015 Čas: 15:54

Kazd: Ukrajina nemůže nic chrlit, protože na to nemá zdroje a obyvatelstvo vůli. Ve skladech se jim válí stovky kusů tanků, BVP a dalších klumprů, klidně by povstalce přetlačili počtem, jenže jim se do toho nemá kdo posadit.

Proto ostatně západní státy budují malé profesionální armády, protože obyvatelstvo nemá vůli sloužit v ozbrojených složkách a těch málo, co se k armádě dá, musí udělat nepoměrně víc práce.

Vrata: letadla ve druhé nebyly šunt co se týče kvalit, ale byly tvrdě potimalizovány na dobrý poměr cena/výkon. Vždy u nich šlo zejména o dobrou vyrobitelnost a snadnou údržbu, další parametry byly až na nižších příčkách priorit. Hodně to bylo vidět zejména na Ruských strojích, tam se tvrdě kalkulovala konstrukční výdrž letounu ve vztahu k reálné životnosti v poli.

Obrovský problém po válce kupříkladu u našich letounů ze SSSR představovalo rychlé stárnutí draků - dřevo trpělo povětrnostními vlivy a bylo náročné na skladování (pod širým nebem hnilo), jenže za války to problém nebyl - letoun byl dřív odepsán jako ztráta než stihl utrpět vlivem počasí.

Stejně tak třeba sehnat po válce motory do Me-109 u nás byl obrovský problém a stávající agregáty měly velmi nízké resursy (zase - motor se v boji dřív zničil než stačil nalítat svou životnost) z důvodů rychlejší výroby.

avatar
Charlie Datum: 30.06.2015 Čas: 15:46

McKubec: máte pravdu, jenže oboje to byly konflikty sice vysoké intenzity, jenže zároveň oba trvaly velice krátce. Navíc - převaha letectva Izraelců i Američanů byla TAK obrovská, že se protivníkovi nepovedlo zasadit jejich letectvu citelnější ztráty, které by musely být doplňovány rezervisty cvičenými až v průběhu konfliktu.

Proto jsem také psal, že pro dnešní situaci, kdy krátké konflikty dělí spousta času, si bohaté státy mohou dovolit dlouho cvičit špičkové piloty špičkových strojů, což při menším počtu letounů umožňuje držet pružné letectvo s menšími náklady. Jenže ve full scale konfliktu, kde nutně budou ztráty na technice i létajícím personálu a kde navíc budeme muset řešit problém rotací posádek, může nastat situace, kdy lidský materiál "dojde" - né každý může být špičkový stíhač a né každý se hodí na pilota dálkového bombardéru a kdy budeme muset řešit nákladovou efektivnost výroby špičkového multifunkčního stroje, když 75% svých schopností nikdy nevyužije.

Klidně by se do výroby zaváděla třebas F-16 Light, tkerá by neměla tak sofistikované systémy A-A boje, ale místo toho by nesla víc paliva a měla by lepší FLIR a radar pro vyhledávání pozemních cílů, protože by stejně většinu času honila po zemi techniku protivníka, zatímco krytí by jí zajišťovaly špičkové F-15.

Obdobná situace by mohla nastat s našimi Gripeny - zatím piloti cvičí na všechno (A-A boj, podpora pozemních sil...) ale vzhledem k jejich nedostatku by naše letectvo muselo na jejich nasazení proti pozemním cílům rezignovat a svěřit podporu blátošlapů ALCám, kterých máme relativně dostatek a jsou navíc nepoměrně levnější na provoz i doplňování ztrát (techniky i pilotů).

avatar
Vrata Datum: 30.06.2015 Čas: 15:38

Ja tedy nemam pocit, ze letadla pouzivana v dobe WWII byl jen nejaky prumerny sunt. To by tam musely po celou dobu valky litat dvojplosniky s maximalkou do 400 km/h. Naopak, byl tam velmi velmi prudky vyvoj a zlepsovani. Fakt ale je, ze pristrojove vybaveni i zbrane bylo velmi spore ve srovnani s dnesni dobou a nemenilo se behem valky - tedy alespon z hlediska ovladani. To mozna byl duvod, proc se doba vycviku nemenila.
Jinak, co by se stalo s letectvy po par mesicich intenzivniho konfliktu mezi velmocemi tezko odhadnout a stejne tak je tezke odhadnout, jak zjednodusene/zlevnene by musely byt nove stroje. Resenim by mohly byt lacine drony.

avatar
kazd Datum: 30.06.2015 Čas: 15:34

Jenomže konflikt jako 2 sv. válka nebude.
Dnes bude konflikt vypadat tak, že nasadíte co máte a během pád desítek hodin, dnů nebo několika týdnů bude rozhodnuto.
Cílem dnešní strategie je mít techniku na +/- úrovni jako protivník a pak rozhodne síla okamžiku.
Rozhodně zde nebude žádný prostor na obnovu výroby, školení pilotů atd.
Vždycky dávám za příklad válku o Falklandy.
Kdyby se Argentici "trefili" s Exocetem do letadlových lodi byl by konec. Chybělo jim trochu štěstí. Thatcherová by odstoupila a finito.
Rozhodně by Britové neposílali do oblasti další lodě, buď by vtáhli USA do války nebo by to zapíchli. Argentinci se "neterefili", tak se britové vylodili a bylo rozhodnuto, protože záložáci na straně Argentiny nebyla žádná síla.
Právě proto je potřeba mít moderní zbraně, byť v malém počtu a hlavně vycvičený personál.
Kdyby platila vaše teorie, tak Ukrajina chrlí starší typy tanků, letadel a vrtulníků a eskaluje konflikt. To v dnešní době prostě nejde i když by technologicky UK něco vyrobit zvládla.

arr