TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50

Datum přidání 11.06.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se vznítil jeden z motorů. Podle firmy Suchoj nemá nehoda žádný vliv na probíhající testování a časový harmonogram zavedení T-50 do výzbroje.

Foto: Fotka zveřejněná firmou Suchoj ukazuje vážné poškození stroje. / Suchoj

Foto: Fotka zveřejněná firmou Suchoj ukazuje vážné poškození stroje. Klikni pro větší obrázek. / Suchoj

 

"Po přistání letadla byl pozorován dým nad pravým přívodem vzduchu, poté na stejném místě vypukl požár," uvedla firma Suchoj v tiskovém prohlášení s tím, že požár byl brzy uhašen. K incidentu došlo na Žukovském letišti nedaleko Moskvy, kde se prototypy T-50 podrobují letovým zkouškám.

 

"Letoun bude opraven. Nikdo nebyl zraněn. Společnost Suchoj ustanovila komisi, aby prošetřila příčiny nehody. Nehoda ale nezmění plán testů programu T-50," uvedla společnost v anglicky psaném prohlášení.

 

Avšak jak si všiml magazín IHS Janes, firma Suchoj vydala dvě protichůdná prohlášení. V anglicky psané tiskové zprávě uvedla, že letoun „bude opraven“. V ruské verzi však firma Suchoj pátý prototyp odepsala jako „neopravitelný“.

 

Zveřejněná fotka navíc ukazuje značné poškození. Zdá se, že byl zasažen ovládací mechanismus pravého předního stabilizátoru, „páteř“ letounu a sací otvor. Oheň očividně zasáhl i spodní část letounu. Pravděpodobnější se tak jeví ruská verze tiskové zprávy, která prototyp odepisuje.

 

Jedná se o první známou nehodu nejmodernější ruské stíhačky Suchoj T-50. Nehoda postihla pátý, poslední vyrobený prototyp (trupové číslo '055'). Dlužno však připomenout, že nehody prototypů jsou na celém světě poměrně běžné.

 

V současné době Rusové k testům využívají všech pět prototypů. Čtveřice strojů v rámci firemního testování létá na Žukovském letišti. Jeden letoun (trupové číslo '052') se nachází v Achtubinsku, kde se podrobuje státním zkouškám. Navíc dva trupy stíhačky T-50 se používají k pozemním testům.

 

Podle dosavadních plánů testovací fáze skočí v roce 2015. Se sériovou výrobou se počítá v roce 2016.

 

V ruském letectvu Suchoj T-50 nahradí a doplní stárnoucí letouny Suchoj Su-27. Na rozdíl od amerického oponenta F-22A Raptor je ruský stroj intenzivně nabízen také pro export.


Zdroj: RIA Novosti, IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 11.06.2014 Čas: 22:53

Aha, pardon. Vyslovil jsem uznání pilotovi a ono se to událo až po přistání.... :D

avatar
Nikdo Datum: 11.06.2014 Čas: 18:22

Wladis: a ty by si zase mohl zapracovat na smyslu pro humor

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 11.06.2014 Čas: 18:17

Škoda, tenhle prototyp létal zrovna s takovou pohlednou kamufláží ve žraločích barvách.
Jinak velké uznání pilotovi :)

avatar
Wladis Datum: 11.06.2014 Čas: 18:15

karloscz, chlape, drogy su zle, mal by si stym prestat.

avatar
karloscz Datum: 11.06.2014 Čas: 16:15

jo, jen už asi vycestoval s celou rodinou až do pátého kolene na "neurčitě dlouhý pracovní pobyt" za polární kruh. Holt někdo musí být odpovědný, že.

avatar
krystofmraz Datum: 11.06.2014 Čas: 14:47

Hlavně že pilotovi se nejspíš nic nestalo :-D

arr