TACTICAL PRO

Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Události

Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?

Datum přidání 11.12.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 38 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. Podle ruského deníku Kommersant ruský pilot přistál s letadlem mimo povolenou mez podélné osy přistání - tím došlo k neúměrnému zatížení záchytného lana.

Foto: Su-33 startuje z paluby Admirála Kuzněcova; větší foto / Public domain

 

Ruský deník Kommerstant informace v článku opírá o svůj nejmenovaný zdroj z hlavního štábu ruského námořnictva a o nejmenovaného vedoucího představitele ruského leteckého průmyslu. Podle ruského deníku komise vyšetřující nehodu z Su-33 již vypracovala předběžné závěry.


V osudný den 3. prosince stíhačka Su-33 z 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku provedla bojovou misi nad Sýrii a následně se vracela k přistání na ruské letadlové lodi. Letové podmínky byly hodnoceny jako dobré - moře skoro klidné, viditelnost 10 km a vítr ne větší než 6 m/s.  


Letový důstojník dal pilotovi Su-33 povolení k přistání. Stíhačka Su-33 při přistání zachytila pomocí háku přistávací lano a pilot začal snižovat výkon motoru. Letoun brzdil po letové palubě asi 50 m, ale poté se lano přetrhlo.


Podle předběžných závěrů komise neměl pilot čas aktivovat přídavné spalování s cílem pokusit se opět vzlétnout. Letový důstojník proto dal pilotovi okamžitě příkaz ke katapultáži, což ruský pilot okamžitě udělal. Poté Su-33 přejela palubu a zřítila se do moře.


Dle prvotních spekulací nehodou způsobila vyšší rychlost Su-33 při přistání. Avšak to bylo vyloučeno - Su-33 přistávala na rychlostní limit 240 km/h.


Podle ruského deníku Kommerstant vyšetřovací komise jako hlavní příčinu nehody hodnotí lidský faktor - podle vyšetřovatelů ruský pilot se Su-33 přistál 4,7 m od středové přistávací osy. Maximální povolená mez je ale 4,2 m.


Podle komise mohlo přetržení kabelu způsobit vada materiálu, ale tuto verzi odmítly Proletářské závody, které vyrábějí vzletový a přistávací systém Světlana-2 letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Mluvčí podniku tvrdí, že záchytná lana absolvovala celý cyklus příslušných zkoušek.


„Je důležité pochopit sled událostí: buď lano nevydrželo zatížení kvůli chybě při přistávání, anebo se lano přetrhlo, což způsobilo havárii. Avšak soudě podle parametrů letounu v okamžiku přistání, ani naprosto nepoškozené lano by takové zatížení nevydrželo - jedná se tedy pravděpodobně o chybu pilotáže," cituje list svůj zdroj z průmyslu.


Tiskové oddělení ruského ministerstva obrany informace Kommerstantu o předběžném vyšetření incidentu odmítlo, aniž by ale zpochybnilo zveřejněné informace o příčinách incidentu.


Informace v listu Kommersant o údajně „předběžných" závěrech komise pro vyšetření příčin havárie stíhačky Su-33 absolutně neodpovídá skutečnosti. Komise pokračuje v pečlivé práci a žádné „předběžné" závěry do ukončení vyšetřování nečinila," uvedlo tiskové oddělení ruského ministerstva obrany.


Podle ruského deníku je ztráta Su-33 nepříjemná - výroba Su-33 skončila a současná letadla procházejí údržbou a modernizací. Ztracený Su-33 přitom prošel modernizací v letech 2012 až 2013.


Admirál Kuzněcov má menší palubu než americké letadlové lodě, což klade větší nároky na piloty. Podle deníku Gazeta.ru ruští piloti musí přistávat maximálně 3 m od středové osy, velení ale požaduje přistání maximálně 1 m od středové osy.


Vyšetřování nehody bude jistě zajímat Čínu - ta od roku 2012 provozuje ex-ruskou letadlovou loď Liao-ning ex-třídy Admirál Kuzněcov.


Kommersant s odvoláním na zdroje z ministerstva obrany napsal, že pokud se příčiny havárií nepodaří v brzké době odstranit, generální štáb převede osm letounů Su-33 a dva MiG-29 na ruskou pozemní základnu Hmímím v Sýrii.


Podle amerického deníku The War is Boring lana selhávají i na amerických letadlových lodích. V roce 2005 například na americké letadlové lodi Kitty Hawk prasklo při nočním přistání přistávací lano, což mělo za následek pád stíhačky F/A-18F Super Hornet do moře. Přetržené lano poškodilo na palubě další letouny a zranilo palubní personál.


Nicméně přetržení lan na amerických lodích je velmi vzácné. Dvě selhání lan během dvou týdnů na ruské letadlové lodi je tak velká náhoda, nebo důkaz vážných technických či provozních problémů.

Poznámka Armádních novin
Kauza “Admirál Kuzněcov” je velmi zajímavá z hlediska propagandistického boje mezi Západem a Ruskem. Nasazení ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov mělo být perfektní PR akcí Kremlu. Ztráta dvou stíhaček však celou reklamní akci komplikuje. 
Ostatně Kremlem placený propagandistický web Sputnik News, který vychází i v češtině a šiří ruskou propagandu v České republice, přinesl v reakci na nehodu článek o “výjimečných schopnostech ruských pilotů” a také článek o “velkém počtu nehod” na amerických letadlových lodích.
Článkem (vyšel hned po článku Kommersantu) o výjimečných schopnostech ruských pilotů se Sputnik News snaží mediálně zachránit (případně předejít) spekulacím o kvalitě výcviku ruských námořních pilotů. 
Pikantní je, že Sputnik News původně převzal zprávu listu Kommersant o chybě pilota, ale následně vydal další článek s negujícím vyjádřením tiskového oddělení ruského ministerstva obrany.
V každém případě nehoda ruských stíhaček důkladně otestuje schopnosti a dovednosti ruské propagandy. 

Zdroj: Kommersant

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
vlasto Datum: 14.12.2016 Čas: 12:49

Pockajme si na oficialnu zaverecnu spravu vysetrovacej komisie. Ta potvrdi, ze stihacku zostrelili ukrajinski fasisti.

avatar
Luky Datum: 13.12.2016 Čas: 17:51

Samozřejmě, i vznášedla Zubr budou vyjíždět z jakého doku si vyberou. Řešení má samé výhody. Jedinou nevýhodou je operování pouze v teplých mořích.

avatar
Olivav Datum: 13.12.2016 Čas: 16:27

Luky a když je dobře slepí tak můžou plout plnu rychlostí oběma směry ne?

avatar
Gloton Datum: 13.12.2016 Čas: 16:01

Kruan: "Příkaz ke katapultáži od "letového důstojníka" je v tom zlomku sekundy relevantní asi jako rada od prababičky ohledně současných kulinářských trendů. Než si to rozmyslí a vyhrkne Saš...prygaj! uběhne sakra moc metrů. Takže asi také ne"

Tím je dokazuješ, že se vyjadřuješ k něčemu, o čem nemáš ani ponětí.

Schválně se podívej na různá videa z nehod na ketadlových lodích u kterých je originální zvuk a uslyšíš, jak tento rozkaz opravdu a i včas přichází,
A má to své důvody:
1)piloti velice často zůstávají v letadle déle, než je nutné, snaží se zachránit situaci i když už je bezvýchodná atd. a i kvůli tomu mnoho pilotů zahyne. Mají prostě v krvi snažit se letadlo "vybrat/udržet ve vzduchu" do posledního okamžiku.
2)ten "letový důstojník" řídící přistání má povetšinou daleko lepší přehled o poloze a situaci letadla než pilot a když má potřebné zkušenosti, dokáže neodvratnou havárii vyhodnotit i dříve než pilot samotný a proto ten rozkaz ke katapultáži dává....rychle, jasně, důrazně....aby pilot už nic nepškuloval a okamžitě se katapultoval.
Ztratit letadlo je průser, ale pořád daleko menší, než přijít zbytečně i vycvičeného pilota, jehož zkušenosti jsou mimo jiné i takovouto havárií opět daleko větší.

avatar
Luky Datum: 13.12.2016 Čas: 15:16

dva můstky nějak frčí...
třeba slepí ty dva Mistraly a budou to mít za rok a za rubl...

avatar
Olivav Datum: 13.12.2016 Čas: 15:06

Jen tak k tomu co jsem psal o důvodu účasti Kuznetsova u břehů Sýrie:

https://www.youtube.com/watch?v=kchU62pesak

Snad si to zvládnete přeložit, když tak to nějak shrnu.

avatar
Citatel666 Datum: 13.12.2016 Čas: 12:07

No, na to, že 2/3 diskutérov nezaparkuju auto bez toho, aby orvali 2 ďaľšie, sú vase hodnotenie osadok a letovodov skutočne na vysokej profesionálnej urovni...

avatar
Olivav Datum: 13.12.2016 Čas: 09:50

No Kruan, ale oni snad od začátku tvrdili, že to má být něco jako testování možností a získání zkušeností. Na jejich základě chtějí stavět novou velkou letadlovku, která má být +- na úrovni těch v USA. Nějak se jim, ale kupí negativní zkušenosti.

No Shania, nejsem si 100% jistý, ale přistávací paluba na Kuznetsovovi je o dost kratší než ta na US letadlovkách. Takže ti s tím E-2 měli delší dráhu, aby to zkusili zvednout. Docela jasně říká, že necítili brzdný efekt a tak se rychle rozhodli dát tomu plný, okamžitě zatáhnout podvozek, a kdyby to nevyšlo, tak měli otevřený průlez ven, aby se neutopili. Těch pár metrů jim asi dost pomohlo. Navíc se mi zdálo, že ten E-2 nezbrzdil tolik jako to SU-33, co pak žuchlo do vodičky.

avatar
jarpe Datum: 13.12.2016 Čas: 08:12

Je vždycky zábavné sledovat místní partu "inteligentů" a "expertů" dělat závěry a doporučovvat řešení. :D

avatar
Klimesov Datum: 12.12.2016 Čas: 19:27

pks_ :D Pilot vyfasuje koště a bude zametat letovou palubu :D

avatar
pks_ Datum: 12.12.2016 Čas: 18:54

Pořád to ještě mohou hodit na dodavatele lan :-) Už kvůli tomu, že kope kolem sebe a šíří minimálně polopravdy. Vedení Proletářských závodů cítí kymácející se židli :-)

http://www.ceskatelevize.cz/porady/11276561613-kosmo/215512121020003-smrt-docenta/ čas 22:13 :-)

avatar
Shania Datum: 12.12.2016 Čas: 18:49

Tady je např. přetržené lano při přistání E-2 (není to tak dlouho co se to stalo)
https://www.youtube.com/watch?v=r-EHwYOfY94

s komentářem pilota

https://www.youtube.com/watch?v=da39t2DNYqU

Tak tak to zvládli, otázka je, kdyby měli katapult, tak jestli by se rovnou nevstřelili, takhle neměli nevybranou.

Kdy se přetrhne kabel, není to nebezpečné jen pro pilota, ale i obsluhu na palubě, pokud někoho zasáhne kroutící se lano, bude mít štěstí když přežije a zůstane v celku...

avatar
stronger.p Datum: 12.12.2016 Čas: 18:38

for logik, velmi dobře znám zákon padajícího ho*na, ale jako prezident RF, navíc jako Putin, bych se rozhodně nespokojil s tím, že se to hodí na pilota.
Představ si sebe na jeho místě, mělo (a je to) být silné politické gesto, posádka se měla secvičit a ukázat, že i s málem lze udělat hodně (ať si o tom můžeme myslet svoje) a ona taková jemně řečeno blamáž. Pár lidí z velení AK má zcela jistě sevřené půlky..

avatar
kromec Datum: 12.12.2016 Čas: 18:21

jak bylo uvedeno níže není fér srovnávat US nehodami na letadlovkách ,ale když se řekne A má se i říct B.

Neznáme množství přetržených lan na ruských ani amerických letadlovkách , přetržení lana ne vždy znamená ztrátu letadla. A pokud vezmu v úvahu že americké lodě mají delší palubu tak mají též větší šanciletadlo znova vzlétnout.

Též je fér uvést že ruské lano je podstatně více namáháno a to zdůvodu kratší brzdné dráhy a těžšího letadla( prázdný su 33-18tun, F18 -11 tun)

Takže nechápu jak někdo může něco srovnávat jak ve prospěch Rusů nebo Američanů.

avatar
baraka Datum: 12.12.2016 Čas: 18:12

To že sa príde o lietadlo ,sa pri letovej prevádzke na lodi stáva - či už chyba pilota, materiálu alebo podobne. Rusi nič neutajujú aj keď teraz nevyzerajú najlepšie. Majú čo robiť aby postravili skutočnú výkonnú palubnú skupinu - ale preto tam tú loď poslali.
Celé nasadenie a zložene palubného krídla je o vyskúšaní nového MIG-u. SU je ,,výbehový" a pre palubu Kuznecova zbytočne veľký a neuverzálny. je pre nich dôležitejšie vypracovanie postupov a najma prevádzka v bojových podmienkach kde sa strata stroja až tak nierieši - dôležitejšie je či sa zachráni extrémne drahý ,,kusový" pilot a či pred tým splnil bojovú úlohu.

teraz som čítal v LK , že francúzi prišli z celkového počtu 71 ks vyrobených Super Etendart-ov, pri leteckých haváriach o 14 a stratili pritom 8 pilotov.

skutočne asi štartovať a pristávať na lodi nieje sranda - kto z pilotov si môže len tak povedať , že je centurion.

v rámci debaty a propagandystického boja čo sa okolo tejto veci rozpútal, by som privítal článok aj o nehodách iných flot pri letovej prevádzke z paluby lode.

arr