TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50

Datum přidání 09.11.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 99 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky Suchoj T-50. Omezená sériová výroba začne v roce 2017. Budoucnost letadla je však velmi nejistá. O současném stavu programu T-50 se zamyslel odborník na ruskou armádu Dmitry Gorenbur.

Foto: Suchoj T-50 / Public Domain

Foto: Suchoj T-50 / Public Domain

 

Tajemný T-50

Gorenburg článek Russian T-50 stealth fighter will enhance capabilities původně publikoval na placeném analytickém webu Oxford Analytica Daily Brief. Pár dní nazpátek, s odstupem několika měsíců, Gorenburg přetiskl článek na svém blogu Russian Military Reform.


Rusko vyvíjí letouny 5. generace od konce 80. let minulého století. Rusové začali vývoj letadla 5. generace v reakci na vývoj amerického F-22A Raptor, který zase reagoval na nástup ruských letadel Su-27. Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let.


První let víceúčelové stíhačky T-50 se uskutečnil v roce 2010. Za posledních pět let Suchoj dodal pět prototypů. Zkoušky se v poslední době opozdily po požáru motoru pátého prototypu T-50 v polovině roku 2014. Letoun se nakonec podařilo opravit pomocí dílů z rozestavěného šestého prototypu.


Podle ruských médií se pátý prototyp dostal do vzduchu v polovině října, vzlet šestého prototypu se očekává na konci letošního roku. Pokud půjde vše podle plánů, ruské letectvo zařadí T-50 do výzbroje v roce 2016. Avšak první T-50 budou mít jen omezenou bojovou hodnotu.


Suchoj T-50 bude první stealth letadlo provozované Ruskem. Při konstrukci se alespoň zčásti využily kompozitní materiály, letadlo má vynikající manévrovací schopnosti, schopnost nadzvukového letu bez přidávaného spalování a pokročilou avioniku.


Jaké jsou skutečné schopnosti a možnosti T-50 je však nejasné. Na rozdíl od západního světa, kde jednotlivé výkony, schopnosti, ale i problémy letadel jsou detailně mediálně sledovány a diskutovány, ruské zdroje výkony a schopnosti T-50 (kromě obecných proklamací) nekomentují.


Co víme? T-50 z počátku získá motor Saturn 117 aktuálně používaný v letadlech Su-35S. Nově vyvíjený motor Product 30 má být připraven pro výrobu v roce 2017. Product 30  se stane standardní pohonnou jednotkou T-50 od roku 2020. Motor poskytne o 17 až 18 % větší tah při menší spotřebě paliva, než stávající motory.


Gorenbur v článku uvádí, že vývoj “finálních” elektronických systémů letadla T-50 ještě není ukončen. První letadla T-50 tak budou mít z počátku omezené schopnosti, ostatně jako americké F-35 Lightning II. Podle odhadů letouny T-50 získají plné elektronické, avionické a softwarové vybavení (tedy schopnosti letadel 5. generace) po roce 2020. Do té doby bojová hodnota T-50 bude odpovídat letounům 4. generace.


T-50 vs. F-22 a F-35

Ideovými protivníky T-50 jsou americké stroje F-35 a F-22. Jak si ruský stroj proti americkým oponentům stojí?


Rychlost nadzvukového letu bez přidávného spalování (supercruise) T-50 (v čisté konfiguraci) je Mach 1,7, maximální Mach 2,5. Jde o rychlosti srovnatelné s F-22. Naproti tomu maximální rychlost F-35 je Mach 1,6.


Maximální dolet T-50 je 2000 km, podobně jako u F-22. Dolet F-35 je papírově 2200 km. Dostup letadel T-50 a F-22 je 20 000 m, u F-35 18 000 m.


Jak připomíná Gorenbur, mezi odborníky v oblasti letectví se vedou živé debaty o předností všech tří letadel. Jak jsme však naznačili výše, debaty komplikuje nedostatek informací z ruské strany o letadlech T-50, především o klíčových oblastech, jako je elektronika a pohonná jednotka.


Mezi odborníky panuje shoda, že T-50 je obratnější než F-22 a F-35, ale má horší charakteristiky stealth. T-50 by tak měl být lepší v blízkém manévrovém soubojí (dog fight), ale například méně schopnější při útocích na pozemní cíle - například při pronikání protivzdušnou obranou protivníka.


Gorenbur však zdůrazňuje, že toto porovnání se děje na základě reálných dat o západních letounech, ale jen na základě prohlášení ruské strany o schopnostech T-50. “Vzhledem k tomu, že ruští úředníci jsou traťoví rekordmani ve skrývání problémů a přehánění schopností nové technologie, je možné až pravděpodobné, že výkony T-50 nemusí odpovídat očekávání,” spekuluje ve svém článku Gorenbur.


Indická karta a výrobní realita

Od roku 2007 na projektu ruského letadla 5.generace spolupracuje Indie, která v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) požaduje dvojsedadlový derivát letadla T-50. Původní plány počítaly s 500 stroji FGFA a zahájení sériové výroby v roce 2015.


Spolupráce mezi Ruskem a Indií však není rozhodně idylická. Indická strana si ztěžovala na málo výkonný a nespolehlivý motor, problémy s drakem letadla, které snižují charakteristiky stealth, nebo na nedostatečné radarové a elektronické systémy letadla. Indům se také nelíbí, vzhledem k výše uvedeným problémům, vysoká jednotková cena.


V důsledku zpoždění se očekává, že Indie získá v roce 2017 pouze tři prototypy FGFA. Další kolo jednání se očekává na nadcházejícím každoročním indicko-ruském summitu v Moskvě. Podle listu Financial Express může Indie podepsat smlouvu o společné výrobě až 154 letounů FGFA. Pokud půjde vše hladce, začátek sériové výroby FGFA se stihne v roce 2017.


V případě Ruska první plány mluvily o 52 letadlech do roku 2020 a o 250 letadlech do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 letadel T-50.


Vzhledem k obecné složitosti zavádění nových zbraňových systémů do operačního nasazení (servis, údržba, logistika, opravy), složitosti výcviku (počet nalétaných hodin, dostatečný počet pilotů), lze očekávat, že stroje T-50 neponesou hlavní tíhu úkolů v ruském letectvu ani v příštím desetiletí.


Otázkou je také jednotková cena, která se odhaduje minimálně na 50 milionů dolarů za kus. Cena je dvakrát menší než u obdobných západních letadel, ale při současných hospodářských problémech Ruska může být i tak neúnosná.


Zdroj: Russian Military Reform

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Torong Datum: 18.11.2015 Čas: 22:13

Víš Razie... Bez motorů ten pilot opravdu přistál tak tak. Mig 25 skutečně mohl dosáhnout m 3,2 ale krizovou rychlostí bylo m 2,8 s tím nic nenaděláš. Při vyšších rychlostech se z Migu stával trochu drahý titanový větroň. Ano, klidně přiznám, že jsem se spletl o rok v dataci Bělenkova přeletu do Japonska. A ano přepálil přistání, protože z nějakého záhadného důvodu neměl informace o délce přistávací dráhy Japonského letiště. Králíka uváděl přímo Bělenko. Může to být latina, nicméně faktem je vysoký vyzařovací výkon radaru. Mig 25 sloužil část šedesátých a celá sedmdesátá léta tak dobře, že Blackbirdy se nad SSSR proháněly naprosto beztrestně. Přitom v zadání konstrukce byl požadavek na zachycení Valkyrie... Verze T rozhodně není modernizovanou verzí rakety R40R, nýr její tepleně naváděnou variantou - podvěšovala se pro případ zarušení radaru nebo střely verze R.
Za úplné debily Rusy opravdu nepovažuji. Např. Mig 21 ve své původní verzi F nebo F-13 bylo špičkové letadlo své doby. Stejně SU 27 a i Mig 23 byl povedený.

avatar
Pavka Datum: 13.11.2015 Čas: 14:51

Ještě k tomu SU-47, určitě to byl perfektní technologický demonstrátor a koncept X-29 opět předehnal. Na druhou stranu je otázka jestli ruské letectvo vůbec kdy mělo pro stroj této koncepce využití a především nebylo už ve své době zřejmé, že jde o krok vedle, viz to že USA také tuto koncepci testovanou mnohem dříve u X-29 velmi rychle opustila.

Tj, zde použité technologie (vnitřní zbraňové šachty, stealth úpravy) neměly být směřovány rovnou do konvenčního stroje typu T-50. Místo letadla, které sice disponuje extrémní manévrovatelností, ale na druhou stranu jeho ostatní výkony v nejlepším odpovídají zde odsuzované F-35 (max. rychlost, dostup) přitom je to letadlo mnohem větší než F-35 a pravděpodobně by bylo extrémně náročné na provoz/údržbu. Navíc mám pocit, že křídla se záporným šípem jsou extrémně náročná na pevnost konstrukce a tedy pod ně nelze nic těžkého podvěsit.

avatar
raziel87 Datum: 13.11.2015 Čas: 13:17

fuj...teď to po sobě čtu, příště si dám pozor před odesláním na gramatické chyby, minimálně 2 y/i mě praštili do očí :-D pardon, samotného mě štve, když čtu příspěvky jak od Pepíčka ze 4. třídy

avatar
raziel87 Datum: 13.11.2015 Čas: 11:33

Torong......opravdu? o tom jsem jaktěživ neslyšel :-DDDD tak za prve pilot opravdu nepřistál tak tak, to jsi si doplnil, aby tvoje povídka působila dramatičtěji. Za druhé, běžně mohl dosahovat rychlosti okolo M 2,5.....to co ty popisuješ, jako absolutně krizovou rychlost nebyl M 2,8, ale dokonce M 3,2 :) a ano jsem v tobě zajedno s výměnou motorů, začal se tavit. Za třetí - ale to je drobnost, Bělenko to v Japonsku při přistání přepálil až v roce 1976 - ale to je nepodstatné. Ten králík je všeobecně rozšířený plk - v seriozní technické dokumentaci o tom zmínka není.....ale jo, o upečenym králíkovi se čte dobře.
Mig-25 sloužil přesně k tomu, k čemu byl vyvinut a to plnil po část 60. let, celá 70. a část 80. let na výbornou. Víš, on při potenciálnim zachycení B-52 opravdu nepotřeboval sofistikované systémy avioniky....a R-40 (zejména modernizované verze T) na bombardér v pohodě stačili. Průzkumné verze plnili svoje úlohy také na výbornou, byly téměř nezachytitelní - tak co se ti na Foxbatu tak nezdá? Ta příměra T-50 vs Mig-25, s tím nesouhlasím, zase z Rusů děláte úplný debily.

Taky se mi líbilo, jak můj předchozí příspěvek dostal asi 24h po vložení během 3 minut 3 "disliky" :-D že by najednou během 3 minut hodnotili záporně 3 čtenáři, když předtim byl celý den příspěvek bez hodnocení? :) no o prdlačku jde, ale je to úsměvné

avatar
Gloton Datum: 13.11.2015 Čas: 00:46

Torong: "Mig 25 se sice dokázal přiblížit k mach 3, ale za cenu zničení stroje."
Nepřeháněj......u letounu, který při letu překročil určitou rychlostní hranici (2,5M myslím), se před dalším letem měnily "jen" motory. Proto také nesměli piloti podle vlastní vůle překračovat tuto hraniční rychlost. Ale ke zničení celého stroje nedošlo.

avatar
Torong Datum: 12.11.2015 Čas: 22:28

Úvahy nad T 50 mi připomínají podobnou situaci ze začátku sedmdesátých let, kdy se nad Sinají prohnal nový Mig ve výšce 25 000m rychlostí 2,8 mach. Všem západním analytikům spadla brada (to, že pilot tak tak přistál a motory byly odepsané už netušili). Všichni mluvili o Ruském superstroji, jehož pověst byla podpořena jeho vzhledem - dvojitá směrovka, negativní vzepětí křídla...
Rozuzlení přišlo v roce 1975, když Bělenko přistál v Japonsku. Mig 25 se sice dokázal přiblížit k mach 3, ale za cenu zničení stroje. Avionika až na výkon radaru (na 50m dokázal zabít králíka - bylo zakázáno jej zapínat na zemi.) zastaralá. Letadlo se k nějaké efektivnosti dopracovalo až v polovině osmdesátých let v podobě Mig 31. Obávám se, že T 50 bude totéž.

avatar
Torong Datum: 12.11.2015 Čas: 22:14

Clanek - Tak zaprvé. SU-47 se dodělal a vznikli 4 prototypy. To, že bylo v té době Rusko skoro v krachu a proto se nezačalo sériově vyrábět je věc druhá. Otázka tedy zní. Vyplatilo by se Rusům v roce 2007 obnovit tento projekt? Nebo se raději zaměřit na dokonalejší letadlo ve spolupráci s Indií přičemž budou mít zajištěn přísun peněz i dalších odborníků a následný velký odběr? Vyhrála druhá možnost. Vznikl tedy T-50, který má to nejlepší z SU-47 a plus spoustu nových vychytávek. Vymýšlí se zcela nový motor. Už ten co tam je teď se řadí do 5. generace! Každopádně.. podle tebe se technologický náskok určuje podle toho, kolik má stát daných strojů? A já si furt myslel, že technologický náskok se určuje podle toho, co ten daný stroj umí oproti tomu, který má druhý stát.

Takže důvod k optimismu mít nemusíš, já ho naopak mám dost velký. A jen tak mimochodem. Jen se podívej, jaké problémy mají Američané s F-35!

Hm, tak když měli Rusové v podstatě hotové letadlo s úžasnými schopnostmi, jak je možné, že teď mají takové problémy a T 50 nemá ještě ani počáteční operační schopnost, kterou už F 35 má? Totéž Mig 1.44.

avatar
Superme Datum: 12.11.2015 Čas: 20:27

Shania - Ale já přeci nenapsal, že stealth je zbytečný. Já napsal, že už nyní nehraje tak významnou úlohu jako tomu bylo řekněme před 10 lety a v budoucnu se bude i nadále snižovat. Samozřejmě, že to není technologie, kterou můžeme zahodit.

stirling - Tak v tom případě jsem to pochopil špatně. Už chápu, jak to myslíš ;) V tom samozřejmě souhlasím.

avatar
stirling Datum: 12.11.2015 Čas: 00:01

Z mé strany už bylo řečeno asi vše (Superme: ne neřekl, jsem že t50 bude absolutně bez šance, protože si to nemyslím) tak budu končit.
Superme: nemám rád to tvoje hrocení a podsouvání myšlenek, které si přeješ. Myslím, že časem zjistíš, že svět není pouze černý nebo bílý.
Ještě ti vysvětlím svojí poznámku o přisuzování nadpozemských schopností ruskému obyvatelstvu - reagoval jsem na nějakou poznámku o tom, že sice nemají takové možnosti a je jich méně, ale že to vynahradí tím, že se semknou ve prospěch matky Rusi. O nějaké nadměrné pracovitosti u nich samozřejmě nemůže být řeč, možná kdysi Japonci tím vynikali, ale o ruském obyvatelstvu jsem tohle nikdy neslyšel. Nevztahuj to prosím k válce to pak opravdu dělá každý co může, ale věř tomu, že jinak tam žijí úplně normální lidé, kteří chodí primárně do práce proto, aby zabezpečili svojí rodinu a žilo se jim lépe, opravdu se každé ráno neprobouzí s tím, že musí podat lepší výkon než ing. v usa protože to pomůže Rusku.
Moc se těším, až dostanou Indové první letadla a začnou poměřovat síly s ostatníma na cvičeních, myslím, že až pak se dozvíme pravdu o skutečných schopnostech.

avatar
Shania Datum: 11.11.2015 Čas: 23:45

Superme: s tím že bude stealth zbytečný jsi to pochopil špatně.

Stealth bude extrémně důležitý vždy, není cesta zpět. V budoucnu sice hrozí, že i pokročilejší stealth techniky něž máme dnes budou odhalitelné na větší vzdálenosti určitými senzory.

Takže můžeš jásat, že stealth bude vlastně zbytečný...ale má to háček

Cokoliv co stealth mít nebude, bude odhaleno a zničeno na mnohem větší vzdálenosti i slabšími/levnějšími senzory a zbraněmi.

Vždy to bude boj o to kdo koho uvidí první, kdo se dokáže déle maskovat nebo oklamat protivníka.

avatar
KOLT Datum: 11.11.2015 Čas: 23:37

pro pajo: Ohledně rozdílného přístupu k opravám vám dává za pravdu i přístup Polska, které deklarovalo, že nebude dělat generálku motorům Mig-29 podle "předpisu v servisní knížce", nýbrž podle jejich skutečného stavu. Takže výdrž motorů je v reálu pravděpodobně o poznání vyšší než jak by se dalo usuzovat podle tabulek na jejich předepsané opravy. Mezi námi, mám podezření, že k takovému kroku by u nás nikdo nenašel koule :-)

pro JirkaM: Ohledně hodin na jednoho pilota je to irelevantní, protože jedno letadlo může létat více pilotů. 800 hodin už některé naše Gripeny daly dvakrát.

avatar
KOLT Datum: 11.11.2015 Čas: 23:27

pro Pavka: S tou F-15 jste to myslím trefil na hlavičku. Také mi přijde, že T-50 je spíš evoluce Su-27 než revoluce. Byť ten rozdíl je oproti i nejnovějším variantám legendárního Súčka pochopitelně větší, než u F-15 SiE. Nicméně Raptor je prostě úplně jiné letadlo. I s tím překonáváním PVO máte pravděpodobně pravdu.

avatar
KOLT Datum: 11.11.2015 Čas: 23:22

pro Superme: Jenže stirling nepřipisuje Američanům nadpozemské vlastnosti ani absenci korupce, ani netvrdí, že F-22 nebude překonáno. Což je přesně to, co jste mu vložil do úst/klávesnice. V tom je ten rozdíl. On jen na základě určitých dat vyjadřuje svůj názor. Nepodkládá ho věštěním z křišťálové koule a jinými nesmysly.

avatar
Nikdo Datum: 11.11.2015 Čas: 22:56

Vestly : sacák je součástí konstrukce letounu a ne motoru , motor s tím nemá nic společného. Takže , aby byly zakryté lopatky musí být konstrukce jiná. Logicky vyplývá že buď letadlo není hotové , nebo prostě nebude tak moc stealth.

avatar
Superme Datum: 11.11.2015 Čas: 22:51

stirling - Takže ještě jednou. Ty jsi napsal "t50 bude rychlejší, bude mít větší stoupavost než f22, ALE TO JE TAK VŠECHNO, ČEMU VĚŘÍM". Dobře tedy, věř čemu chceš, ale pokud někdo věří, že Rusové dokáží udělat lepší stroj než je F-22, tak bych prosil, aby jsi zde nepsal kraviny typu, že zde někdo přisuzuje rusům nadpozemské schopnosti. U nikoho jsem si toho nevšiml.

A když tak čtu tento článek:
http://www.armadninoviny.cz/americka-stihacka-6-generace-konec-stealth3f.html

Tak si říkám, že to Rusové vlastně vymysleli geniálně. Nebude to tak extrémně drahé, ale minimálně stejně dobré. Stealth je prostě překonaná technologie i když stále má nějaké ty výhody. A co naplat. I F-22 prochází modernizací.

Ale tak věř čemu chceš. Klidně i tomu, že Rusové vymysleli něco, co je absolutně bez šance :)

arr