Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Datum přidání 17.09.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 46 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát Perského zálivu má rovněž zájem modernizovat na standard F-16V současnou flotilu stíhaček F-16C/D Block 40. Cena potenciálního obchodu dosahuje čtyři miliardy dolarů.

Foto: Vizualizace dvojice F-16V / Lockheed Martin 

 

Výroba F-16 žije

Obchod přináší pro firmu Lockheed Martin i pro americkou ekonomiku několik pozitivních zpráv. Kromě injekce čtyři miliardy dolarů do americké ekonomiky obchod umožní zachovat (alespoň částečně) výrobní linku stíhaček F-16.


Připomeňme, že v současné době stíhačky F-16 vznikají v jeden kilometr dlouhé továrně ve městě Fort Worth v Texasu. Na vrcholu své slávy továrna vyráběla jednu F-16 denně. Dodávky F-16 pro americké letectvo skončily již v roce 1999 a od té doby výroba běží jen pro zahraniční zákazníky. V továrně nyní pracuje 9000 zaměstnanců.


V březnu letošního roku Lockheed Martin oznámil plán přesunout výrobní linku F-16 z Fort Worth do města Greenville v Jižní Karolíně. Cílem přesunu je uvolnit místo pro výrobu stíhaček F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna ve Fort Worth chrlit 160 F-35 ročně.


Poslední F-16 opustí Forth Worth (pro irácké letectvo) tento měsíc. Následně dojde k dvouleté odmlce ve výrobě, během které se výrobní linka přesune do Greenville. Tam vznikne podstatně menší továrna s pouze 250 zaměstnanci. Naopak ve Fort Worth s nástupem výroby F-35 do roku 2020 vznikne dalších 1000 pracovních míst.


V Greenvile má stát také výrobní a výcvikové centrum pro lehký proudový stroj T-50A, pokud stroj vyhraje v americkém programu lehkého cvičného letadla T-X (poptává se 350 letadel T-X). Jihokorejský T-50A je odvozen právě z F-16, má podobný tvar, stejná křídla, systém řízení letu je převzatý přímo z F-16, atd.


Část výrobních kapacit z Forth Worth se může přesunout také do Indie. Lockheed Martin s F-16 Block 70 (vychází z F-16V) soupeří proti švédské firmě SAAB s JAS-39E/F Gripen na dodávku minimálně 100 jednomotorových víceúčelových stíhaček. Podmínkou vítězství v indickém tendru je právě přenesení výroby stíhaček F-16 do Indie.


Případný převod technologií a rozjezd indické továrny potrvá ale minimálně jednu dekádu a po celou dobu bude továrna vytížena výrobou F-16 pro indické letectvo. Dodávky zahraničním zákazníkům tak zajistí nová továrna v Jižní Karolíně.


V současné době továrna v Jižní Karolíně nemá žádné závazné objednávky. Nejnadějněji se jeví právě potenciální výroba 19 stíhaček F-16 v nejnovější konfiguraci “V” pro Bahrajn.

 

Video: Bahrajn si také objednal jeden simulátor F-16V. / YouTube

 

Bahrajnské F-16V

Prodej stíhaček F-16V do Bahrajnu v hodnotě 2,78 miliardy dolarů nedávno schválil Kongres. Stejně tak americký Kongres schválil modernizaci 20 současných bahrajnských F-16 Block 40 na verzi “V” za jednu miliardu dolarů. Finální dohoda o prodeji F-16V a modernizaci bahrajnských F-16 však zatím nebyla podepsána.


K samotným letounům připadá také značný počet doplňkového vybavení, simulátory, výcvikové pomůcky atd. V ceně za 19 nových F-16V je započítána mimo jiné dodávka 22 proudových motorů F-110-GE-129 E, 22 radarů APG-83, 38 pylonů LAU-127 pro střely Sidewinder a AMRAAM atd., atd.


Nejnovější konfigurace F-16V je postavena právě kolem špičkového radaru s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array) od firmy Northrop Grumman. APG-83 sdílí řadu komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II).


APG-83 poskytuje vyšší výkon, vyšší stupeň víceúčelovosti a zejména provozní spolehlivosti. Radar dokáže simultánně pracovat v režimech vzduch-vzduch i vzduch-země. Výhodou je i nízká cena.


Radar vyniká větším dosahem při vyhledávání i sledování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech zabezpečení navedení zbraní a současně pilotovi poskytuje lepší situační výstrahu. Podle výrobce APG-83 poskytuje F-16V radarové schopnosti letadel 5. generace.


Radiolokátor také souběžně vysílá signály na různých rádiových kmitočtech – prostředky radioelektronického boje protivníka tak jen obtížně dokáží vysílání APG-86 detekovat nebo blokovat.


“Radar shromažďuje spoustu dat, to znamená, že jsme přidali vysokorychlostní datovou síť a nový počítačový systém abychom umožnili proudit informacím do nových displejů v kokpitu stíhačky,” vysvětlil přednosti stíhačky F-16V Randy Howard, obchodní ředitel pro prodej F-16. ”Rychlost a hbitost F-16 je skvělá, ale v hodně případech to je o informacích proudících do kokpitu -  takže pilot se musí dívat na displeje, aby přijal taktické rozhodnutí.”


Data se u F-16V zobrazují na novém centrálním středovém displeji o rozměrech 6×8”. Hlavnímu centrálnímu displeji sekunduje dvojice menších displejů po stranách a nový průhledový displej.


Podle Howarda má již Lockheed nasmlouvanou modernizaci 300 stíhaček F-16 na standard “V”. Vylepšení svých “ef-šestnáctek” si objednala trojice zákazníků – Taiwan hodlá modernizovat 145 stíhaček F-16A/B, Jižní Korea 134 stíhaček KF-16C/-D. Třetí zákazník je Singapur.


Cena nejmodernější verze F-16 se pohybuje okolo jedné miliardy korun (40 milionů dolarů) – v současné době prakticky 3x méně než stojí stíhačka F-35 Lightning II.

 

Zdroj: Flight Global

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Flader Datum: 28.09.2017 Čas: 09:32

Takže prevádzke MiGov ešte po roku 2019 sa určite nevyhneme. Jediná možnosť, kedy by sa to mohlo stihnúť, je potom nákup použitých strojov. Upgrade staršieho stroja snáď netrvá tak dlho ako výroba nového.

avatar
mikojan29 Datum: 28.09.2017 Čas: 08:08

Do 2 rokov sú asi schopní vyrobiť lietadlá, ale plne vycvičiť pilotov sa určite nestihne. To trvá pár rokov.
Môžeš reálne porovnať koľko trvá výcvik na operačnú spôsobilosť pilotov UH-60M, tie sú teraz u nás úplná novinka. Je to celkovo iný systém lietania, údržby, logistiky. Nové lietadlá.bude niečo podobné.
Terajšie lietadlá by sa mali prelínať s novými aspoň chvíľu, to by nám servis mohli zabezpečiť Poliaci, ak by neboli drahší ako Rusi.

avatar
Flader Datum: 27.09.2017 Čas: 19:44

Takže ma´t nové stroje v operačne nasaditeľné, je aj tak do konca terajšej servisnej zmluvy v podstate nemožné. Aj keby sa kúpna zmluva na nové lietadlá podpísala už zajtra. Pochybujem, že by do roka bol schopný ktorýkoľvek výrobca bol schopný dodať už prvé stroje.

avatar
mikojan29 Datum: 25.09.2017 Čas: 22:44

Tak to bude, funguje to podobne všade, ak chceš viac, priplať si. Neprídu domov hotoví bojoví piloti na nových strojoch, ale preškolení piloti a výcvik sa bude absolvovať doma a to podľa finančných možností.

avatar
Flader Datum: 25.09.2017 Čas: 16:39

Ja som myslel trochu intenzívnejší výcvik. Aby to nebolo ako s BH, že časť absolvovali v štátoch a teraz ešte len pomaly začínajú lietať slovenské posádky. Operačné spôsobilosti dosiahnu až po čase.
Myslel som výcvik až do takej miery, aby v podstate ihneď po dodaní strojov boli schopný minimálne toho air policingu. Ale to je asi dosť nereálne.

avatar
mikojan29 Datum: 25.09.2017 Čas: 14:58

Ono výcvik je určite zahrnutý v obstarávacej cene, teda základný, ostatný si už budeme zabezpečovať po dodaní strojov. Tako ako UH-60M, alebo Spartan.
Zázemie a infraštruktúra sú veľmi dôležité, je to úplne iný systém na aký tu boli ľudia zvyknutí. Napr. pri Spartanoch nechceli Taliani dať záruku, ak bude trčať chvost von z hangáru, ako to bolo pri AN 26. Vyzerá to ako detail, ale musí sa prerobiť, resp. postaviť nanovo hangár.
Tiež si myslím, že stroje budú prichádzať postupne, nie všetky naraz. Záleží čo sa vyberie a od toho sa potom bude odvíjať všetko ostatné.

avatar
Flader Datum: 25.09.2017 Čas: 10:12

PavolR, ďakujem za doplnenie, toto som nevedel.

Nad tým som aj ja premýšlal. Hlavný problém ale ževraj nieje fyzické dodanie strojov, ale vybudovanie zázemia a hlavne získanie spôsobilostí. Aj keď zázemie sa može kľudne zaćať budovať už po podpise zmluvy. Len neviem ako by to bolo so spôsobilosťou pilotov. Moja laická predstava je vyśkoliť pilotov u niekoho, kto taký daný model stroja už využíva jednoducho, ak by Prišli "naše stroje" tak "sadnú do nich" a je hotovo. Ale fakt pochybujem že je to také ľahké.

avatar
PavolR Datum: 25.09.2017 Čas: 09:42

Lenže pokiaľ viem, tie stroje z deblokácií nie sú novovýroba ale skladačky, takže kto vie, čo je na nich aké staré. Čím skôr sa ich zbaviť, tým lepšie.

Inak k tej časovej tiesni - koľko lietadiel potrebujeme výlučne na vlastný air policing? Nestačilo by, keby bolo v čase vyradenia Migov dodaných aspoň prvých 4-6 lietadiel a zvyšok prichádzal postupne v nasledujúcich rokoch?

avatar
Flader Datum: 25.09.2017 Čas: 09:11

Práve, že stále sa vravelo len o nových strojoch. Ale ako bdue už tlačiť čas tak bude reálne priechodné aj získanie olietaných strojov. Neviem, či aj to nieje náhodou dôvod toho zdržovania.
Momentálne by asi cez vládu ťažko rpechádzalo zaplatiť 1,1 miliardy za použité stroje. Ale ako bdue tlačiť čas a začne sa "strašiť" zmluvou s Ruskom tak už by odsúhlasili asi aj také riešenie.
Inak zaujíamvé je to, že Poliaci chcú MiG 29 používať až do konca životnosti draku a tam z toho také veľké haló nerobia (ale majú aj moderné F-16). Pritom Poľské by mali byť o pár rokov staršie ak sa nemýlim. U nás sa používajú tie stroje z deblokácii, nie ešte tie "federálne". Ak mám nepresné info tak prosím o doplnenie.

avatar
tryskac Datum: 24.09.2017 Čas: 10:49

V prvom rade bude musiet byt zodpovedana otazka ci nove stroje, alebo pouzite. Vladne specialy su pouzite a nikomu to nevadi, na druhej strane UH60 su nove.

avatar
mikojan29 Datum: 24.09.2017 Čas: 08:41

Presne tak, nevieme aké ponuky vôbec prišli. Asi si to rozdá F16 (verziu nevieme) a Gripen (tiež sa nevie verzia - ale najskôr C/D). Ostatné beriem ako menej pravdepodobné z dôvodu finančnej náročnosti.

avatar
Flader Datum: 22.09.2017 Čas: 22:47

Ktovie, či aj modernizácia starších strojov je vlastne oficiálne aj neoficiálne v hre.

avatar
Falko Datum: 22.09.2017 Čas: 22:28

Prepáčte odoslalo mi dvakrát komentár tak prosím jeden vymažte.Ďakujem ..........inak tú cenu som počítal pre 14 ks.

avatar
Falko Datum: 22.09.2017 Čas: 22:25

Myslím ,že podľa v dohodách z čias rozpadu SSSR je dohodnuté ,že pobaltské štáty nemôžu preádzkovať bojové letectvo......Inak v súvislosti s amargom som myslel aj na FMS.Predsa repas na F-16V vychádza lacnejšie ako nové.Ako je spomenuté v článku je to rozdiel 2,78miliard za19 nových vs 1miliarda za dvadsať prerobených.Takže keby sme sa dostali k repasu(drak F16 má veľmi dlhú životnosť ,relatínve malú náchylnosť k chronickým poškodeniam draku stroja) cena za kus by mohla byť zhruba 50 mil,niekde som čítal jednotkovú cenu F-16V 40mil.kus...no treba k tomu pripočítať zázemie a výcvik...t.j. cca 700mil.dolárov,a relatívne skoré dodanie možno do konca roku 2020.Dovtedy by reálne vydržali aj 29 tky....za slušný peniaz a transparetne by sme mali lietadlo schopné slúžiť cca 30 rokov a slušný základ pre F-35 keď budú k ,,máni".

avatar
Falko Datum: 22.09.2017 Čas: 22:25

Myslím ,že podľa v dohodách z čias rozpadu SSSR je dohodnuté ,že pobaltské štáty nemôžu preádzkovať bojové letectvo......Inak v súvislosti s amargom som myslel aj na FMS.Predsa repas na F-16V vychádza lacnejšie ako nové.Ako je spomenuté v článku je to rozdiel 2,78miliard za19 nových vs 1miliarda za dvadsať prerobených.Takže keby sme sa dostali k repasu(drak F16 má veľmi dlhú životnosť ,relatínve malú náchylnosť k chronickým poškodeniam draku stroja) cena za kus by mohla byť zhruba 50 mil,niekde som čítal jednotkovú cenu F-16V 40mil.kus...no treba k tomu pripočítať zázemie a výcvik...t.j. cca 700mil.dolárov,a relatívne skoré dodanie možno do konca roku 2020.Dovtedy by reálne vydržali aj 29 tky....za slušný peniaz a transparetne by sme mali lietadlo schopné slúžiť cca 30 rokov a slušný základ pre F-35 keď budú k ,,máni".

arr