Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Námořní technika

Německá ponorková flotila mimo provoz

Datum přidání 22.12.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Michael Myklín

Německé námořnictvo oficiálně provozuje šest diesel-elektrických útočných ponorek Typ 212A. Ve skutečnosti jsou však všechny ponorky od října tohoto roku v docích, kde prochází opravami nebo čekají na plánovanou údržbu, a ani jedna z nich se tedy nenachází v operačním stavu.

Foto: Německá ponorka U-34 typu 212A; větší fotoBundeswehr-Fotos; CC BY 2.0 

 

Poslední ponorka (U-35), která hlídkovala v Baltském moři, byla vyřazena během ponoru u norských břehů, kdy bylo jedno z jejich kormidel poškozeno nárazem o mořské dno a ponorka musela být odtažena do domovského přístavu. Ostatní plavidla na tom však nejsou o moc lépe.


U-31, první ponorka třídy Typ 212A, je v docích od roku 2014 a i když se má na moře dostat do konce prosince, do aktivní služby se dostane až po měsících testů.

 

U-32 má poškozené baterie, ale jelikož jsou všechny doky obsazené, opravy začnou až příští rok. U-33 a U-34 podstoupí plánovanou údržbu v německém Kielu na začátku příštího roku, ale opět bude trvat minimálně půl roku, než nastoupí do aktivní služby. Nejnovější ponorka U-36 byla dokončena minulý rok a do aktivní služby se dostane nejdříve v květnu 2018.


Důvodem pomalého tempa oprav je nedostatek náhradních dílů. Ty německé námořnictvo po konci studené války přestalo dlouhodobě skladovat a místo toho jsou zpravidla objednávány dle potřeby nebo získávány kanibalizací starších strojů. Důsledkem tohoto úsporného opatření jsou velké prodlevy při údržbě a opravách, které nyní ohrožují akceschopnost německého námořnictva.


Kromě náhradních dílů však německému námořnictvu chybí také posádky. Podle parlamentního komisaře pro obranu Hans-Petera Bartelse jsou k dispozici jen tři vycvičené posádky. Nedostatek lidí však netrápí jen ponorkáře. Od roku 2011, kdy Německo upustilo od povinné vojenské služby, má Bundeswehr obecně problém přilákat mladé lidi.


Problémy se servisem a údržbou nejsou omezené jen na námořnictvo. Německé letectvo provozuje 114 stíhaček Eurofighter, ale v aktivní službě je pouze 68 strojů a z toho 38 je připraveno k okamžitému nasazení. Armáda se pro změnu trápí s bitevními vrtulníky Tiger, kterých je z 43 nasaditelných jen sedm.


S nedostatkem náhradních dílů by mohlo pomoci plánované zvýšení obranného rozpočtu. Letošní rozpočet 37,4 miliard euro (960 miliard Kč) by měl být do roku 2020 zvýšen na 39,2 miliardy euro (1 bilion Kč).

 

Video: Německá ponorka U-32 typu 212A. / YouTube


Přes nedostatek náhradních dílů německé ponorky patří mezi ty nejlepší na světě, zejména díky svým schopnostem velmi tiché plavby. Tu umožňuje na vzduchu nezávislý pohon (air-independent propulsion) využívající speciální vodíkové palivové články od Siemensu.


Německý ponorkový design je velmi oblíbený i u zahraničních zákazníků. Izrael provozuje pět ponorek třídy Dolphin (modifikovaná verze Typ 209) a tento rok byla podepsána dohoda o nákupu dalších tří.


Ponorky Typ 209 vyráběné společností Thyssen-Krupp jsou určeny jen k exportu a nachází se ve flotilách 14 států, včetně Řecka, Brazílie, Turecka nebo Jižní Koreje.


V prosinci byla také oznámena spolupráce Norska a Německa na vývoji ponorky nové generace Typ 212CD. Tato nová plavidla naváží na stealth vlastnosti Typ 212A, ale dostanou jeden dieselový motor navíc, což jim zajistí větší dosah a rychlost.   


Vzhledem k tomu, že jsou německé ponorky mimo provoz z důvodu chybějících součástek je nepravděpodobné, že by snad šlo o „špatnou reklamu“ pro německé výrobce ponorek. Situace tak neovlivní budoucí obchody německých zbrojařů.


Zdroj: Defense News, Ars Technica

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Tecka Datum: 22.12.2017 Čas: 15:26

A u nas koniec roku na całego ! Trzeba się przecież czymś wykazać ...kolejny news:

Podpisanie umów na dostawę okrętów
Ministerstwo Obrony Narodowej
27 XII 2017
W środę 27 grudnia 2017 r. o godzinie 13.00. w Ministerstwie Obrony Narodowej (Warszawa Al. Niepodległości 218) w obecności sekretarza stanu w MON Bartosza Kownackiego zostanie podpisana umowa na dostawę dwóch nowoczesnych niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego oraz jednego okrętu ratowniczego, z opcją zamówienia drugiego.

avatar
PavolR Datum: 22.12.2017 Čas: 15:06

Myslím, že sa s tou údržbou ani nemusia veľmi ponáhľať, lebo hrozí, že v polovici 2018 budú mať aktívnych viac ponoriek, než koľko majú posádok. ;-p

avatar
Slavoslav Datum: 22.12.2017 Čas: 15:05

Tak ono pri letectve by malo platiť pravidlo 1/3.

Jedna je v krátkodobej údržbe, jedna v dlhodobej a jedna je nasaditeľná. Takže s tým eurofighterom je to +- v norme.

avatar
Tecka Datum: 22.12.2017 Čas: 14:41

Taka zapowiedź :

Polska z Francją wyprodukują wspólnie okręty podwodne?
22.12.2017
Aktualizacja: 22.12.2017, 14:23

Publikacja:

Zakup, wspólna produkcja okrętów podwodnych i ewentualny udział Francji w tym kontrakcie - były tematem piątkowej rozmowy telefonicznej ministrów obrony Polski oraz Francji Antoniego Macierewicza i Florence Parly.

O rozmowie ministrów obrony poinformował PAP rzeczniczka MON płk Anna Pęzioł-Wójtowicz.

Jak dodała, podjęto decyzję, iż ostatnie wyjaśnienia związane z ewentualnym wspólnym programem zostaną przekazane przez stronę francuską jeszcze w tym roku.

"Ostateczne rozstrzygnięcia dotyczące produkcji okrętów podwodnych zostaną podjęte przez stronę polską w najbliższym czasie, po uzyskaniu odpowiedzi zarówno od Francji, jak i od naszych innych kontrahentów" - zapowiedziała rzeczniczka.

Poinformowała też, że minister Parly zaprosiła szefa MON do Francji. "Zaproponowała wspólne obchody związane z zakończeniem I wojny światowej i zawarciem sojuszu polsko–francuskiego, który przyczynił się w sposób zasadniczy do odzyskania przez Polskę niepodległości" - podkreśliła Pęzioł-Wójtowicz.

W ramach programu Orka Polska zamierza kupić nowe okręty podwodne uzbrojone w pociski manewrujące dalekiego zasięgu.

avatar
KOLT Datum: 22.12.2017 Čas: 14:38

Charlie, docela jste trefil hřebíček na hlavičku.

Mmchd, když už je to o německé armádě – stejným způsobem, tj. srovnáním tabulkových hodnot, hodnotí spousta (především našich) historiků i sílu Wehrmachtu a ČS armády před druhou sv. válkou. A dospívá k závěru, že jsme neměli proti WM šanci. Jenže když se do toho člověk ponoří trochu hlouběji, zjistí, že ČS armáda byla na vysokém stupni bojeschopnosti, měla dostatek munice, hromady náhradních dílů (hlavní typy stíhaček měly tuším víc jak jeden náhradní motor na dvě letadla!), kvalitní velitelský kádr, byla dobře vycvičená atd. Naproti tomu WM byl uprostřed restrukturalizace, trpěl nedostatkem prakticky všeho (munice, ND...), především ovšem zkušených velitelů, atd., atp. Byli bychom pravděpodobně mnohem tvrdší oříšek, než si mnozí myslí. A nebylo by to ani tak kvůli opevnění, jako díky budování kvalitní armády po celou dobu první republiky (ano, také měla své mouchy jako nevalná motorizace, nicméně při hustotě našich železnic to nebyl při obranné válce až takový problém; navíc WM byl po stránce motorizace obdobně zaostalý :-) )

avatar
Rase Datum: 22.12.2017 Čas: 14:26

Tak u Bundeswehru se o těchto průšvizích ví, jelikož musí pravidelně zveřejňovat stav. Domácí tisk to pak rozmázne a Sputnik zveličí. U ostatních armád to není o tom, že by jejich stav byl lepší, ale že se o tom nemluví a informace se nedostanou ven. O plné bojeschopnosti techniky u ČSLA nebo AČR si snad taky nikdo nedělá iluze. Ruská armáda je na tom obdobně, stejně jako ostatní armády. Kdyby musela každá armáda zveřejňovat její stav, tak bysme najednou zjistili, že vlastně jsou všechny nebojeschopné :D

avatar
Lukyi Datum: 22.12.2017 Čas: 13:01

Safi : Jako stává se to :D https://www.longwarjournal.org/archives/2012/09/6_harrier_jets_destr.php

avatar
dusan Datum: 22.12.2017 Čas: 12:27

Charlie ... uhol pohľadu ...

Z jednej strany je Rusko považované za hrozbu ... na druhej strane ... pri dôležitých modernizačných programoch, ktoré by mali ruskú armádu posunúť ďalej, to skôr pripomína toho papierového čerta - Su-57, T-14, T-15 atď. ... veľa rečí ... a zavedenie do výzbroje v nedohľadne ...

Hlavne tank T-14 sa stáva vlastným gólom do ruskej bránky. Veľa obdivu ... a potom veľa čakania. Ten "zlý" západ, ktorý sa podľa Ruska neustále pokúša "ohroziť" ich krajinu sa nepripravuje na konvenčnú tankovú vojnu, ale "mierumilovní" Rusi áno : )

Výsledok: Západ rozbehol projekty novej generácie tankov ... a Rusko stále len modernizuje .... a je úplne reálne, že Rusko skončí v týchto "pretekoch" ako porazený s masou zastaralých tankov .....

A aby sme sa vrátili k námorníctvu .... jediná LL, je v GO .... všetky väčšie plavidlá zastaralé, menšie majú problémy s vývojom či embargami, Mistral nebude .... značná časť plavidiel v "nekonečných" opravách či modernizáciách ....

Samozrejme som vybral negetíva .... i zoznam pozitív je veľký .... ale nedá sa vyťahovať len niektoré veci ...

Momentálny trend je však jasný .... západ zvyšuje rozpočty .. Rusko ich musí obmedzovať .... preto ma dosť zaráža, že Rusko nie len že chce modernizovať, ale i zvyšuje počty jednotiek .... a viaže si tak stále väčšiu neproduktívnu guľu na svoju nie príliš efektívnu ekonomiku.

avatar
Safi Datum: 22.12.2017 Čas: 12:26

Realna bojeschopnost je tak "intimni" udaj, ze ho v zadne tabulce nenajdete (rozhodne ne presny). Navic uvazujete o prenosu mirovych predpisu do valecneho obdobi. Treba delka tech testu by byla minimalizovana atd... Navic nepredpokladam, ze rusove by na tom byli nejak lepe.
Mit vetsi pocet nepouzivane techniky smysl ma. My mame 14 vyuzivanych gripenu za x miliard, ale jak obtizne by bylo je vsechny zneskodnit na zemi najezdem nejakeho komanda v cene milionu ?

avatar
JaHoDa Datum: 22.12.2017 Čas: 12:19

Charlie souhlas.

Tabulek, kde se porovnávají celkévé počty techniky a lidí jsem už viděl. Ale tabulku, kde by se porovnávaly reálně nasaditelné počty techniky a lidí jsem neviděl. Vím, že něco lze jen odhadnout, ale i tak. Kdyby to někdo zkusil, dát vedle sebe USA, EU, Čínu a Rusko, bylo by to jistě velmi zajímavé...

avatar
Charlie Datum: 22.12.2017 Čas: 11:03

Jak se to tu dycky popere nad přeměřováním pindíků Rusko/Západ, uvažoval někdo že NATO může být vlastně jen papírovej čert?

Podívejte se na to - všichni víme, že Erofighter je super stíhačka, ale když vám jich dvě třetiny nelítaj, k čemu to pak je? A můžete mít jak chcete skvělý ponorky, ale bez posádek to je jen drahá ozdoba nábřeží. A celkově má BW (jedna z nejsilnějších armád evropy) obrovský problémy s bojeschopností. Jsou na tom ostatní armády líp? Možná jo co se týká bojový připravenosti a provozuschopnosti, jenže zase to je většinou na úkor celkovejch počtů (celkem není problém mít dvě elitní brigády a ty držet na vysokým stupni obsazenosti a vycvičenosti a jejich techniku funkční.

Osobně si myslím, že Rusové možná nemají tak hi-tech systémy a tak fancy vybavení, ale s počty to už je jinak a kdyby fakt vypukla ta mela, tak než Američani přisunou jednotky z USA do Evropy, tak by mohli být někde na francouzskejch hranicích. Protože ty uložený T-72 sou sice starý střepy, ale lepší je mít aspoň něco než vůbec nic. A jediný, co tomu brání, je fakt, že by tím nic nezískali (lepší je evropanům za valuty prodávat plyn a ropu než kupovat drahý bomby, který jim pak házím na hlavu) a že když by na západ přisunuli tolik vojsk, aby měli reálnou šanci na úspěch, vpadnou jim do zad Číňani, aby urvali Sibiř a dálnej východ. A pak samozřejmě ten atom, protože takováhle invaze by skoro jistě znamenala raketovou přestřelku mezi USSTRATCOM a RVSN.

arr