Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Pozemní technika

Německé bojové vozidlo Boxer pro australskou armádu

Datum přidání 15.03.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 24 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Novým průzkumným bojovým vozidlem australské armády se stane německý Boxer Combat Reconnaissance Vehicle (Boxer CRV). Po rok dlouhém testování Boxer CRV porazil konkurenční AMV35, které společně nabízela finská Patria a britská BAE Systems. Nákup obrněnců pro australskou armádu se koná v rámci programu LAND 400 Phase 2.

Foto: Boxer CRV; větší foto / Rheinmetall Defence Australia

 

Program LAND 400 Phase 2 je součástí ambiciozního plánu LAND 400, skrz který australská armáda obmění všechna svá vozidla – od lehkých terénních, přes užitková nákladní až po pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Konkrétně cílem LAND 400 Phase 2 je nahradit 257 kolových obrněných vozidel ASLAV (Australian Light Armoured Vehicle) – australskou verzi švýcarského obrněnce Piranha I 8×8.


Do užšího výběru se v roce 2016 dostal německý Boxer CRV a finské AMV35Australská armáda obě vozidla podrobila více než rok dlouhým zevrubným testům v běžných provozních podmínkách. Obě vozidla musela prokázat svou taktickou i strategickou mobilitu (např. schopnost nalodění se na výsadková plavidla), spolehlivost, schopnost provozu v australském polopouštním prostředí a prokázat své střelecké dovednosti. Ve všech případech jako etalon sloužilo současné vozidlo ASLAV.


Hlavním důvodem výměny 16 t těžkého ASLAV jsou nedostatečná balistická ochrana a nízká ochrana proti IED. Dalším důvodem je nutnost výměny 25mm kanónu vozidla ASLAV za výkonnější zbraň.


Australská armáda tedy nakoupí 211 vozidel Boxer CRV, především ve verzi pro ozbrojený průzkum CRV (Combat Reconnaissance Vehicles) (129 ks), za 5,2 miliardy australských dolarů. V ceně je započítáno vybudování kompletního provozního, výcvikového a logistického zázemí, náhradní díly, technická podpora, atd.


LAND 400 Phase 2 je silně zaměřen na podporu australského průmyslu, který z celkové akviziční sumy získá 2,8 miliardy dolarů. Celkové náklady na celý životní cyklus (30 let) flotily vozidel Boxer CRV jsou odhadovány na 15,7 miliardy dolarů, z toho australský průmysl získá 10,2 miliardy dolarů.

 

Video: Boxer CRV při testech australské armády. / YouTube


Průzkumná CRV jsou obecně klíčovou součástí každé moderní armády. CRV zjišťují pozice protivníka a informace o jeho poloze předávají velitelství nebo dalším jednotkám (dělostřelectvu, letectvu, atd.). Pokud to situace umožňuje CRV ničí protivníka vlastními zbraňovými systémy.


CRV vyniká především bohatým senzorovým a komunikačním vybavením. V případě potřeby však poslouží i jako klasické kolové BVP – zajistí dopravu a palebnou podporu pěchoty na bojišti. Na platformě Boxer australská amráda získá rovněž velitelská vozidla, vozidla pro pro letecké a dělostřelecké návodčí, ženijní vozidla, atd.


Boxer vyniká svou modulární konstrukcí – na společnou podvozkovou platformu lze umístit libovolné účelové nástavby. Všechny australské Boxery budou mít stejný podvozek, motorovou část a prostor pro řidiče. Pouhou změnou nástavbového modulu pak půjde libovolně měnit zaměření vozidla (bojové, ženijní, evakuace zraněných, velitelské, atd.).


Konkrétně Boxer CRV (35 t) využívá nástavbu, na které je usazen zbraňový modul Lance s 30mm kanónem Mk-30-2 (zásoba 200 ks nábojů) a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. V modulu je místo pro velitele a střelece a v nástavbě prostor pro šest členů výsadku.

 

Video: Ukázka modulární konstrukce vozidla Boxer. / YouTube


„Výběr správného vozidla byl velmi podrobný proces zaměřený na splnění požadavků na schopnosti naší armády. Ráda bych pochválila ministerstvo obrany a průmysl, kteří se účastnili tohoto globálního výběrového řízení. Do této nové kapacity budou investovány miliardy dolarů a vzniknou stovky pracovních míst. Malé a střední podniky v Austrálii získají mnoho příležitostí zapojit se do dodavatelského řetězce,“ komentovala výběr vozidla Boxer CRV Marise Payne, australská ministryně obrany.


Rheinmetall Defence Australia kvůli programu LAND 400 Phase 2 vybuduje v Austrálii centrum excelence MILVEHCOE (Military Vehicle Centre of Excellence). Inženýrské centrum MILVEHCOE zajistí mimo jiné technickou podporu celému programu LAND 400 Phase 2 a nabídne své služby i pro další programy LAND 400.


Podle smlouvy prvních 25 vozidel Boxer CRV vznikne v Německu, montáž zbývajících vozidel zajistí australští pracovníci přímo v centru MILVEHCOE. Dodávky do armády začnou v roce 2020 a v roce 2022 má být přezbrojen první jízdní obrněný pluk. Všechny tři obrněné jízdní pluky australské armády získají vozidla do roku 2026.


I v následujících letech australská armáda plánuje masivně modernizovat svůj vozový park – v rámci programu LAND 400 Phase 3 armáda plánuje akvizici 450 pásových BVP za 5 miliard australských dolarů.


Zdroj: IHS JanesDefense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 02.04.2018 Čas: 11:41

Rase:
Nejaké 8x8 by ešte mať mali ... každopádne momentálne sa pokúšajú vyvíjať vlastné pásové aj 8x8, čiže je dosť možný scenár, že ak vývoj nebude prebiehať podľa ich predstáv, nakoniec niečo kúpia v zahraničí, aby získali know-how pre dotiahnutie vlastných projektov. Hoci potom by najskôr mali požiadavku na obojživelnosť.

avatar
Rase Datum: 02.04.2018 Čas: 08:35

PavolR:
to jo .)) nu Kanada i Zéland jsou docela dost dobře možní. U Indů si tím vůbec nejsem jistý. Přeci jen kolové transportéry nemají, tak by musely nahradit BMP-2. Jsou ale tak nerozhodní, že nejde dost dobře odhadnout, co mají v plánu. Jednou se už pokusili pásáky nahradit novým západním strojem, ale sešlo z toho - asi chtěli něco levnějšího.

avatar
PavolR Datum: 01.04.2018 Čas: 21:36

Boxery dobývajú Commonwealth. :-) Kde bude nasledujúca výberovka? V Kanade alebo na Novom Zélande asi tak skoro nie, ale čo taká India? Tam hádam od čias OT-64 žiadne modernejšie 8x8 nemali. ;-)

avatar
Jara Datum: 01.04.2018 Čas: 20:03

No jo Angličané a jejich evropská neevropská schizofrenie.....je to vidět i na jejich Type45 komplet evropské technologie střely Aster evropská vypouštěcí sila, evropské radary no a nové fregaty už ponesou americká sila mk41....

avatar
Rase Datum: 01.04.2018 Čas: 18:33

Dne 31.března 2018 britské ministerstvo obrany oznámilo, že dodavatelem nových kolových obrněných transportérů bude společnost ARTEC, která nabízela vozidlo Boxer. Výběr je velice zajímavý, jelikož právě Britové se na projektu Boxer - Multi Role Armoured Vehicle, podíleli již od roku 1999. Po čtyřech letech (2003) od něj odstoupili a nyní se ministerstvo obrany rozhodlo je nakoupit.

https://www.forces.net/news/british-army-re-joins-boxer-armoured-vehicle-programme

avatar
Rase Datum: 21.03.2018 Čas: 21:27

Velice zajímavý je výčet místních společností, které se budou podílet na výrobě vozidel Boxer pro australskou armádu. Po dvou letech intenzivních jednání bude zapojeno do programu více než 40 firem, mezi nimi MILSPEC a Bisalloy z Nového Jižního Walesu, Supashock z jižní Austrálie, Nioa a Penske z Queenslandu, Direct Edge z Tasmánie, Supacat, Tectonica a Cablex z Victorie, a společnost Hoffman Engineering ze západní Austrálie.

avatar
Rase Datum: 16.03.2018 Čas: 18:13

alea206:
je to standardni Abrams, spis jsem to zminil jen jako pripominku ze je provozuji. Navic stal vedle Boxeru .)

petr.svetr:
To jsou priblizne ceny, navic u nas je pulka ceny jen na vybudovani zazemi. Pri vic vozidlech se ty naklady vic rozmelnuji, zalezi taky na vybave vozidel, poctu specializovanych verzi atd. Ty penize jsou taky jen orientacni. Ono to moc srovnavat nejde - kazdy tendr je jiny

avatar
Jirosi Datum: 16.03.2018 Čas: 17:26

petr.svetr: Odkaz na tu cenu těch 450 bvp by nebyl?
Na internetu sem dohledal jen 10 mld AUD, tedy 160 mld Kc.

avatar
petr.svetr Datum: 16.03.2018 Čas: 17:10

Austrálie -450 bvp za 80 110 000 000 kč
Česko-min 210 bvp za 50 000 000 000 kč

hm zajímavé ,asi množstevní sleva.

avatar
Jirosi Datum: 16.03.2018 Čas: 16:23

Všimli jste si že za oni kupují 216 kolových , proti našim 210BVP, za 5,2 miliardy AUD. Tedy 83,2 mld Kc, proti našim 50mld. Je v tom pěkně vidět ta cena těch výrobních licencí.

avatar
alea206 Datum: 16.03.2018 Čas: 16:17

Rase:
V prvni prispevku ste porovnaval vysku boxeru a "australskeho abramsu" to byl jen slovni obrat nebo se Australske abramsy od ostatnich nejak podstatne lisi?

avatar
Jara Datum: 16.03.2018 Čas: 13:35

Rase
Ono naše Téčko je takový speciální příklad, kdyby se jich vyrobil původní plánovaný počet, tak to servisní zázemí vzniklo. No ted už by to bylo nejlepší odpískat

avatar
Rase Datum: 16.03.2018 Čas: 13:17

Jara:
tak chudší státy kolikrát vidí pěkný tank, tak je koupí a už moc neřeší, že za cca 10 let na něj nebudou náhradní díly. On je to vlastně i případ těch našich slavných T-72M4CZ...

avatar
Jara Datum: 16.03.2018 Čas: 13:06

Rase
Jj ten servis je hodně důležitý, spíše nechápu nákup techniky bez takového smluvního zajištění servisu.( jestli to tak Rusko nebo Čína praktikuje tak ..... no nic:) )

Na montáži třeba v Austrálii a i výrobě (prodej patentů, licencí) evropské zbrojovky bohatě vydělají, navíc jak v případě boxerů tak tigrů jejich domácí výrobní kapacity jsou vytížené,takže vlastně ideální stav. :)

O kvalitě evropských zbraní bych v žádném případě nepochyboval :)

avatar
Rase Datum: 16.03.2018 Čas: 12:45

Jara:
rozhodně, ale vzhledem k tomu, že se většina té techniky montuje a částečně vyrábí v Austrálii, tak to není tak zajímavé jako dodávky již hotové techniky. Každý zákazník je ale skvělá reklama.

Evropské zbrojovky teď neskutečně šlapou a myslím že to je jak kvalitou, tak především že nabízejí kvalitní servis. Často také nabízejí lokální montáž a vybudování zázemí. Pro představu, tak rusové dlouho dodávali jen techniku, sice poměrně kvalitní a za super cenu, ale servis už neřešili, což vedlo k problémům (Indii). Loni myslím začali řešit jak zajistit provoz nabízené techniky po celou dobu životnosti. U zákazníků to pomalu začíná být standardní požadavek. On to není problém jen Rusů, ale asi i Číny a podobně.

arr