Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Německo chce stíhačky F-35 Lightning II

Datum přidání 10.11.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 95 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Německé letectvo plánuje generační výměnu své flotily bojových letadel Panavia Tornado. Podle německých médií je hlavním kandidátem americký stroj F-35A Lightning II od firmy Lockheed Martin.

Foto: F-35A Lightning II; větší foto / US Air Force 

 

Německý zájem o F-35 jasně naznačuje generálporučík Karl Müllner, velitel německých vzdušných sil. "Z vojenského hlediska potřebujeme nízký radarový podpis a schopnost objevit a bojovat s cílem na velkou vzdálenost," uvedl Müllner v rozhovoru pro agenturu Reuters.

 

"Rizika a náklady spojené s provozem Tornad se do konce příštího desetiletí značně zvýší, takže již nyní musíte hledat nástupce," vysvětluje Müllner.


Luftwaffe se nyní opírá především o 125 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon, 64 úderných/útočných letadel Tornado IDS a 29 letadel pro průzkum a vedení radioelektronického boje Tornado ECR.

 

Letadla Tornado odejdou ze služby mezi roky 2025 až 2030. Německo tak již nyní musí začít hledat vhodnou náhradu, aby dokázalo plynule přejít na nový typ a neztratilo své schopnosti v provádění úderů na pozemní cíle a ve vedení radioelektronického boje.


Úderné letouny Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33) slouží také k doručování amerických taktických jaderných pum (B61), které jsou uskladněny v Německu.


Vyřazením Tornad Německo ztratí schopnost používat taktické jaderné zbraně. Není bez zajímavosti, že stíhačky F-35 jsou ze všech možných kandidátů jediné (bez nutných úprav), které dokáží nést jaderné pumy B61. Stíhačka F-35 navíc unese dvojici B61 ve vnitřních zbraňových šachtách.


Zájem o F-35 Berlín projevil již v květnu 2017. Výsledkem zájmu byla několik hodin trvající vstupní přednáška, kde zástupci Lockheed Martin a amerického letectva zástupcům Luftwaffe vysvětlili hlavní (veřejnosti utajované) přednosti F-35. Podobnou přednáškou projdou např. zástupci letectva Spojených arabských emirátů.


Podle webu IHS Janes, který se odvolává na nejmenovaného zástupce Luftwaffe, F-35 údajně splňuje většinu požadavků německého letectva.


Pro německé letectvo je případný přechod na F-35 usnadněn také velkou rozšířeností F-35 v Evropě a velkou evropskou provozní základnou. Mezi evropské zákazníky F-35 patří Velká Británie, Norsko, Dánsko, Itálie, Nizozemsko a Turecko. Nákup F-35 zvažuje Belgie a Finsko. Velké servisní centrum (i pro motory) vzniká v Nizozemsku a v severní Itálii probíhá konečná montáž F-35.


Aby bylo možné začít nahrazovat Tornada od roku 2025, musí Berlín rozhodnutí o novém letadle přijmout v roce 2020. Kromě stíhaček F-35 Luftwaffe zkoumá také nejnovější verze F-15 (zřejmě F-15 Advanced Eagle), F/A-18 (F/A-18 Advanced Super Hornet) a také nejnovější verze letadel Eurofighter.

 

Video: Nakládka pum do pumovnic F-35A Lightning II; ilustrační video / YouTube


V roce 2015 dokonce Německo zvažovalo náhradu Tornad za zcela nová proudová bojová letadla. Avšak vzhledem k rychle končící životnosti Tornad a také k nejistým exportním možnostem nového stroje, je takový vývoj krajně nepravděpodobný.


"Musíme vybrat z dostupných možností, protože je již příliš pozdě na vývoj nového stroje," uvedl Müllner. "Bylo by také naprosto nesmyslné vyvíjet nové letadlo pro potřeby vzdušných sil, které potřebuje jen sto letadel a které si nikdo jiný nemůže dovolit koupit."


Německé letectvo rovněž plánuje nakoupit bojová letadla pro vedení radioelektonického boje (REB), jako náhradu za Tornada ECR. Německé požadavky plní specializovaný stroj Boeing EA-18G Growler nebo F-35A Lightning II.Objevily se dokonce zprávy o vývoji “radioelektronické” varianty stíhačky Eurofighter nebo dokonce dopravního letadla A400.


Německo slíbilo v polovině příštího desetiletí poskytnout NATO 14 letounů pro REB. Celkově Německo poptává alespoň 20 letadel pro REB.


Müllner ale také podpořil vývoj nové francouzsko-německé víceúčelové stíhačky, která v 30. letech 21. století nahradí Eurofighter Typhoon. Projekt byl odhalen v červenci a měl by především udržet high-tech schopnosti ve výrobě špičkových stíhacích letadel v Evropě. Nicméně objevily se již obavy, že Německo může nakoupit ještě více F-35 a ze společného projektu s Francouzi odstoupit.

 

Zdroj: Reuters, IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jirosi Datum: 17.11.2017 Čas: 19:11

Rase: A všiml sis, že ten model toho letadla nemá takovo drobnost jako pumovnici?

Vzhledem k tomu že tím chtějí nahrazovat Tornáda co používají jako stíhací bombardéry....

Podle mně, si jen oťukávali jaké že ty vlastnosti pro F35 jsou ty klíčové, a jakých skutečných výkonu v nich dosahuje. Aby si pak podle toho mohli upravit parametry vlastního letadla. Byli by za pitomce toho nevyužít a nezeptat se.

avatar
Rase Datum: 16.11.2017 Čas: 20:39

Tak ta nová německá stíhačka vypadá jako kombinace Tornada a F-35, motory nemají nějaké speciální výstupy trysek, tak je klidně možné, že se jedná o upravené motory Eurojet EJ200. Směrovky jsou zachované (tak to není tak úplně 6.generace). Přijde mi, že Němci tak úplně nejedou na co nejlepší stealth nebo top manévrovatelnost. Vzhledem k tomu všemu si myslím, že letoun zmáknou poskládat hodně rychle a možná tím i hodně překvapí (!) Za mě tedy hodně v pohodě - nic přehnaného.
ps. s F-35 tedy u Luftwaffe nepočítejme

https://www.youtube.com/watch?v=TNkfPRtIKJA

avatar
Shania Datum: 15.11.2017 Čas: 15:28

https://pbs.twimg.com/media/DCq1ZrBXcAADhVh.jpg

ok, je možné, že to není 50, ale je to jistě víc jak 25 dle popisu. Je to post stall manevr. A je to při méně než 100uzlech.

Manévr 2, má dva 50 aoa ostré zatačky a má ho i loop v manevru 4.

A tady máš každý z těch mánevrů podrobně vysvětlen i to co demonstrují 40s-4min.

https://youtu.be/0On-GMTSWvc

Mimo to je asi deset různých videji nácviku těhle manévrů.,takže si najdi lepší video.

https://www.youtube.com/watch?v=YeqryYh_yw0
6:00
https://www.ainonline.com/aviation-news/video/lockheed-martins-f-35a-performs-validation-flight-paris-air-show-2017
https://youtu.be/OFzCNdTeKDI
https://youtu.be/aFa44zqfF3k

Tady je vidět hezky i se zemí a hangárem pro referenci, tak můžeš měřit

https://youtu.be/P6Zo7rxxyKQ

avatar
strikehawk Datum: 15.11.2017 Čas: 13:04

Shania

let na pozici 12 tedy s vysokým úhlem náběhu zhruba od 2:16 nemá 50°....možná tak stěží 20-25° pak od 2:35 přechází plynule do svíčky.......promiň ustálený let s úhlem náběhu kolem 40-50° tam prostě není.
Samozřejmě těžko posuzovat přesný úhel vzhledem k tomu že na záběru je letadlo, modré nebe a žádný referenční bod ale 50°??????..............

avatar
peto150 Datum: 15.11.2017 Čas: 10:52

Opravte ma ak sa mýlim ale dávnejšie bol niekde (neviem to nájsť) článok že námorníctvo usa chce menšie lode a pravdepodobne zahraničné jednou z možností mala biť aj nemecká ponuka (typ a ci korveta fregata alebo čo to vlastne zháňajú si nepamätám) ak by cesta k výťazstvu v tomto išla cez f-35 tak prečo nie pre nemcou dobrá voľba inak to nieje dobré podpora vlastného priemyslu by mala biť pre krajiny ako nemecko FR a GB vždy priorita

avatar
Shania Datum: 14.11.2017 Čas: 21:49

Cami/Luky: na prvním je C a na druhém B (má hrb)

avatar
Jirosi Datum: 14.11.2017 Čas: 20:54

Cami:"Podstatné je, kdo v té mašině sedí a co s ní umí."

Ve skutečnosti je to trošičku jinak. Mnohem podstatnější je jak rychle se pilot odkáže stroj naučit ovládat a kolik mu toho stroj odpustí. Případně kolik toho dokáže udělat za pilota.

Je super mí letectvo plné Es z 1000 sestřeli jako Německo za WW2, ale válku vyhrávají jiné parametry. Protože to i to Eso jedno umře nebo přestane létat. Ale nepřítel bude na obloze stále.

avatar
Luky Datum: 14.11.2017 Čas: 20:48

@Cami

diskuzi jsem bohužel nečetl, ale to velký křídlo mě hned zaujalo...tady jsou občas takový drobnosti - třeba v článku o MiG-31 se píše o nutné výměně motorů po rychlém letu (to byl ale myslím problém Foxbatu)

avatar
Shania Datum: 14.11.2017 Čas: 20:20

strikehawk: demonstrace 50 stupnu AOA F-35A 3i Paris Airshow letos:

https://youtu.be/93NdwZAeXhI?t=129

https://pbs.twimg.com/media/DCq1vxLVYAActP0.jpg

A pak 3:35.

Moc by mě nepřekvapilo kdyby jsi nepochopil co ty manévry demonstrují, nebyl by jsi první...

A i když je srovnání s F-16 lichotka.. tyhle manévry F-16 nezvládne, ani Rafale, ani Gripen, ani Typhoon...


Poukázaní na to jak se věci mají je propaganda a tvoje výroky jako: F-35 nemá supermanévrovatelnost ani náhodou; je zkrátka příliš těžký a nemá dostatečný výkon......je podmotorován. Stěží by obstál s Mig-29 a Su-27....o posledních verzích Su-35 a Mig-35 ani nemluvě. ; sazka na stealth u F35 což je jediné vcem skutečně vyniká

Je jako co?

Ano F-35 je v tvojí tabulce nejhorší, má horší T/W než plná Rafale a je i horší když mají oba 50% paliva.. jenže jedno letadlo má při p50% paliva stěží 2,5t a druhé přes čtyři tuny... Pokud nechces tvrdit, že motory Rafale žerou skoro 2x míň, tak ti na tom porovnaní něco smrdí.

A jak se tedy rozdil mezi T/W 1,09; 1,10; 1,15 vlastně projevuje na výkonech těch strojů? Víš že papírový tah motoru je v pro uninstaled (nezabudovaný v letadle) motor v 0m výšce? Motor v letadle se chová naprosto jinak, je omezen vstupy vzduchu, má různý tah při různé rychlosti a výšce...

Můžeš vysvětlit jak to že Gripen s špatným poměrem T/W považuješ za obratnější stroj? Co tě k tomu vede?

Proč si myslíš, že pilot F-35 bude mít problémy bojovat i v boji nablízku proti jakémukoliv dnes leptajícímu stroji?

avatar
Cami Datum: 14.11.2017 Čas: 12:21

Mnohé příspěvky zajímavé, podpořené řadou věcných argumentů resp. parametrů. Avšak šedá je všechna teorie i papírové parametry. Podstatné je, kdo v té mašině sedí a co s ní umí. Mimochodem jsem čekal, kdo z vás si všimne takové drobnosti, že na úvodním obrázku je jiná verze, než kterou uvádí titulek pod ním. Při tak zasvěcené a odborné diskusi bych to považoval za samozřejmost...

avatar
KOLT Datum: 14.11.2017 Čas: 09:46

full fuel, hezké. A jaký operační rádius má s FF EFT a jakou F-35A :-)

avatar
strikehawk Datum: 14.11.2017 Čas: 09:30

Shania

tebe je na AN škoda ...ty by ses se svými širokými i poměrně hlubokými znalostmi skvěle uplatnil na ministerstvu propagandy, tvůj problém je, že to někdy fakt přeháníš a z prdu kuličku neuděláš.....

Kdepak nám ten tvůj F-35 v reálu předvedl manévr s úhlem náběhu 50°? Co vím tak na poslední show předvedl stěží to co F-16 s tím, že další manévry přijdou s aktualizací SW.

A to tvoje slovní žonglování s T/W ratio je fakt demagogie prvního řádu
F-35A F-35B F-35C

Thrust/weight
• full fuel: 0.87 0.90 0.75
• 50% fuel: 1.07 1.04 0.91

Su-35 0,92
1,16

EF
1,15

Rafale 0,988
1,10

Jen tak letmý výběr z kterého plyne, že v tomto parametru je F-35 úplně nejhorší

avatar
pjek Datum: 14.11.2017 Čas: 00:01

S Eurofightery to snad němečtí zbrojní kontraktoři nemyslí vážně, vždyť je to propadák par excellence!

avatar
pjek Datum: 13.11.2017 Čas: 23:59

Ostatně soudím, že F-35 s vějičkou papírových parametrů se stane noční můrou všem, kdo si tyto sice konstrukčně velmi zajímavé, ale výrobně a provozně vysoce náročné a nákladné stroje navíc citlivé na jakékoli poruchy palubní elektroniky, o REB útoku nemluvě, pořídí. Osobně vidím jen reálné náklady a pouze papírové efekty bez reálných bojových testů. Víte, proč Japonci dostali na frak na Guadalcanalu? protože plánovali příliš složité operace bez ohledu na tamní podmínky. Potomci US mariňáků dělají stejné chyby v oblasti technologií.

avatar
pjek Datum: 13.11.2017 Čas: 23:52

Německo? Snad pár zaplacených politiků a zelených panáků, kterým vůbec nejde o obranyschopnost své země, ale pouze o kšefty do svých kapes.

arr