Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za ... Více

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách ... Více

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala ... Více

Experimentální přesun mechanizovaného praporu AČR

Přesun je nedílnou součástí vojenského umění. ... Více

Letecká technika

Německo chce stíhačky F-35 Lightning II

Datum přidání 10.11.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 92 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Německé letectvo plánuje generační výměnu své flotily bojových letadel Panavia Tornado. Podle německých médií je hlavním kandidátem americký stroj F-35A Lightning II od firmy Lockheed Martin.

Foto: F-35A Lightning II; větší foto / US Air Force 

 

Německý zájem o F-35 jasně naznačuje generálporučík Karl Müllner, velitel německých vzdušných sil. "Z vojenského hlediska potřebujeme nízký radarový podpis a schopnost objevit a bojovat s cílem na velkou vzdálenost," uvedl Müllner v rozhovoru pro agenturu Reuters.

 

"Rizika a náklady spojené s provozem Tornad se do konce příštího desetiletí značně zvýší, takže již nyní musíte hledat nástupce," vysvětluje Müllner.


Luftwaffe se nyní opírá především o 125 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon, 64 úderných/útočných letadel Tornado IDS a 29 letadel pro průzkum a vedení radioelektronického boje Tornado ECR.

 

Letadla Tornado odejdou ze služby mezi roky 2025 až 2030. Německo tak již nyní musí začít hledat vhodnou náhradu, aby dokázalo plynule přejít na nový typ a neztratilo své schopnosti v provádění úderů na pozemní cíle a ve vedení radioelektronického boje.


Úderné letouny Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33) slouží také k doručování amerických taktických jaderných pum (B61), které jsou uskladněny v Německu.


Vyřazením Tornad Německo ztratí schopnost používat taktické jaderné zbraně. Není bez zajímavosti, že stíhačky F-35 jsou ze všech možných kandidátů jediné (bez nutných úprav), které dokáží nést jaderné pumy B61. Stíhačka F-35 navíc unese dvojici B61 ve vnitřních zbraňových šachtách.


Zájem o F-35 Berlín projevil již v květnu 2017. Výsledkem zájmu byla několik hodin trvající vstupní přednáška, kde zástupci Lockheed Martin a amerického letectva zástupcům Luftwaffe vysvětlili hlavní (veřejnosti utajované) přednosti F-35. Podobnou přednáškou projdou např. zástupci letectva Spojených arabských emirátů.


Podle webu IHS Janes, který se odvolává na nejmenovaného zástupce Luftwaffe, F-35 údajně splňuje většinu požadavků německého letectva.


Pro německé letectvo je případný přechod na F-35 usnadněn také velkou rozšířeností F-35 v Evropě a velkou evropskou provozní základnou. Mezi evropské zákazníky F-35 patří Velká Británie, Norsko, Dánsko, Itálie, Nizozemsko a Turecko. Nákup F-35 zvažuje Belgie a Finsko. Velké servisní centrum (i pro motory) vzniká v Nizozemsku a v severní Itálii probíhá konečná montáž F-35.


Aby bylo možné začít nahrazovat Tornada od roku 2025, musí Berlín rozhodnutí o novém letadle přijmout v roce 2020. Kromě stíhaček F-35 Luftwaffe zkoumá také nejnovější verze F-15 (zřejmě F-15 Advanced Eagle), F/A-18 (F/A-18 Advanced Super Hornet) a také nejnovější verze letadel Eurofighter.

 

Video: Nakládka pum do pumovnic F-35A Lightning II; ilustrační video / YouTube


V roce 2015 dokonce Německo zvažovalo náhradu Tornad za zcela nová proudová bojová letadla. Avšak vzhledem k rychle končící životnosti Tornad a také k nejistým exportním možnostem nového stroje, je takový vývoj krajně nepravděpodobný.


"Musíme vybrat z dostupných možností, protože je již příliš pozdě na vývoj nového stroje," uvedl Müllner. "Bylo by také naprosto nesmyslné vyvíjet nové letadlo pro potřeby vzdušných sil, které potřebuje jen sto letadel a které si nikdo jiný nemůže dovolit koupit."


Německé letectvo rovněž plánuje nakoupit bojová letadla pro vedení radioelektonického boje (REB), jako náhradu za Tornada ECR. Německé požadavky plní specializovaný stroj Boeing EA-18G Growler nebo F-35A Lightning II.Objevily se dokonce zprávy o vývoji “radioelektronické” varianty stíhačky Eurofighter nebo dokonce dopravního letadla A400.


Německo slíbilo v polovině příštího desetiletí poskytnout NATO 14 letounů pro REB. Celkově Německo poptává alespoň 20 letadel pro REB.


Müllner ale také podpořil vývoj nové francouzsko-německé víceúčelové stíhačky, která v 30. letech 21. století nahradí Eurofighter Typhoon. Projekt byl odhalen v červenci a měl by především udržet high-tech schopnosti ve výrobě špičkových stíhacích letadel v Evropě. Nicméně objevily se již obavy, že Německo může nakoupit ještě více F-35 a ze společného projektu s Francouzi odstoupit.

 

Zdroj: Reuters, IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jirosi Datum: 17.11.2017 Čas: 19:11

Rase: A všiml sis, že ten model toho letadla nemá takovo drobnost jako pumovnici?

Vzhledem k tomu že tím chtějí nahrazovat Tornáda co používají jako stíhací bombardéry....

Podle mně, si jen oťukávali jaké že ty vlastnosti pro F35 jsou ty klíčové, a jakých skutečných výkonu v nich dosahuje. Aby si pak podle toho mohli upravit parametry vlastního letadla. Byli by za pitomce toho nevyužít a nezeptat se.

avatar
Rase Datum: 16.11.2017 Čas: 20:39

Tak ta nová německá stíhačka vypadá jako kombinace Tornada a F-35, motory nemají nějaké speciální výstupy trysek, tak je klidně možné, že se jedná o upravené motory Eurojet EJ200. Směrovky jsou zachované (tak to není tak úplně 6.generace). Přijde mi, že Němci tak úplně nejedou na co nejlepší stealth nebo top manévrovatelnost. Vzhledem k tomu všemu si myslím, že letoun zmáknou poskládat hodně rychle a možná tím i hodně překvapí (!) Za mě tedy hodně v pohodě - nic přehnaného.
ps. s F-35 tedy u Luftwaffe nepočítejme

https://www.youtube.com/watch?v=TNkfPRtIKJA

avatar
Shania Datum: 15.11.2017 Čas: 15:28

https://pbs.twimg.com/media/DCq1ZrBXcAADhVh.jpg

ok, je možné, že to není 50, ale je to jistě víc jak 25 dle popisu. Je to post stall manevr. A je to při méně než 100uzlech.

Manévr 2, má dva 50 aoa ostré zatačky a má ho i loop v manevru 4.

A tady máš každý z těch mánevrů podrobně vysvětlen i to co demonstrují 40s-4min.

https://youtu.be/0On-GMTSWvc

Mimo to je asi deset různých videji nácviku těhle manévrů.,takže si najdi lepší video.

https://www.youtube.com/watch?v=YeqryYh_yw0
6:00
https://www.ainonline.com/aviation-news/video/lockheed-martins-f-35a-performs-validation-flight-paris-air-show-2017
https://youtu.be/OFzCNdTeKDI
https://youtu.be/aFa44zqfF3k

Tady je vidět hezky i se zemí a hangárem pro referenci, tak můžeš měřit

https://youtu.be/P6Zo7rxxyKQ

avatar
strikehawk Datum: 15.11.2017 Čas: 13:04

Shania

let na pozici 12 tedy s vysokým úhlem náběhu zhruba od 2:16 nemá 50°....možná tak stěží 20-25° pak od 2:35 přechází plynule do svíčky.......promiň ustálený let s úhlem náběhu kolem 40-50° tam prostě není.
Samozřejmě těžko posuzovat přesný úhel vzhledem k tomu že na záběru je letadlo, modré nebe a žádný referenční bod ale 50°??????..............

avatar
peto150 Datum: 15.11.2017 Čas: 10:52

Opravte ma ak sa mýlim ale dávnejšie bol niekde (neviem to nájsť) článok že námorníctvo usa chce menšie lode a pravdepodobne zahraničné jednou z možností mala biť aj nemecká ponuka (typ a ci korveta fregata alebo čo to vlastne zháňajú si nepamätám) ak by cesta k výťazstvu v tomto išla cez f-35 tak prečo nie pre nemcou dobrá voľba inak to nieje dobré podpora vlastného priemyslu by mala biť pre krajiny ako nemecko FR a GB vždy priorita

avatar
Shania Datum: 14.11.2017 Čas: 21:49

Cami/Luky: na prvním je C a na druhém B (má hrb)

avatar
Jirosi Datum: 14.11.2017 Čas: 20:54

Cami:"Podstatné je, kdo v té mašině sedí a co s ní umí."

Ve skutečnosti je to trošičku jinak. Mnohem podstatnější je jak rychle se pilot odkáže stroj naučit ovládat a kolik mu toho stroj odpustí. Případně kolik toho dokáže udělat za pilota.

Je super mí letectvo plné Es z 1000 sestřeli jako Německo za WW2, ale válku vyhrávají jiné parametry. Protože to i to Eso jedno umře nebo přestane létat. Ale nepřítel bude na obloze stále.

avatar
Luky Datum: 14.11.2017 Čas: 20:48

@Cami

diskuzi jsem bohužel nečetl, ale to velký křídlo mě hned zaujalo...tady jsou občas takový drobnosti - třeba v článku o MiG-31 se píše o nutné výměně motorů po rychlém letu (to byl ale myslím problém Foxbatu)

avatar
Shania Datum: 14.11.2017 Čas: 20:20

strikehawk: demonstrace 50 stupnu AOA F-35A 3i Paris Airshow letos:

https://youtu.be/93NdwZAeXhI?t=129

https://pbs.twimg.com/media/DCq1vxLVYAActP0.jpg

A pak 3:35.

Moc by mě nepřekvapilo kdyby jsi nepochopil co ty manévry demonstrují, nebyl by jsi první...

A i když je srovnání s F-16 lichotka.. tyhle manévry F-16 nezvládne, ani Rafale, ani Gripen, ani Typhoon...


Poukázaní na to jak se věci mají je propaganda a tvoje výroky jako: F-35 nemá supermanévrovatelnost ani náhodou; je zkrátka příliš těžký a nemá dostatečný výkon......je podmotorován. Stěží by obstál s Mig-29 a Su-27....o posledních verzích Su-35 a Mig-35 ani nemluvě. ; sazka na stealth u F35 což je jediné vcem skutečně vyniká

Je jako co?

Ano F-35 je v tvojí tabulce nejhorší, má horší T/W než plná Rafale a je i horší když mají oba 50% paliva.. jenže jedno letadlo má při p50% paliva stěží 2,5t a druhé přes čtyři tuny... Pokud nechces tvrdit, že motory Rafale žerou skoro 2x míň, tak ti na tom porovnaní něco smrdí.

A jak se tedy rozdil mezi T/W 1,09; 1,10; 1,15 vlastně projevuje na výkonech těch strojů? Víš že papírový tah motoru je v pro uninstaled (nezabudovaný v letadle) motor v 0m výšce? Motor v letadle se chová naprosto jinak, je omezen vstupy vzduchu, má různý tah při různé rychlosti a výšce...

Můžeš vysvětlit jak to že Gripen s špatným poměrem T/W považuješ za obratnější stroj? Co tě k tomu vede?

Proč si myslíš, že pilot F-35 bude mít problémy bojovat i v boji nablízku proti jakémukoliv dnes leptajícímu stroji?

avatar
Cami Datum: 14.11.2017 Čas: 12:21

Mnohé příspěvky zajímavé, podpořené řadou věcných argumentů resp. parametrů. Avšak šedá je všechna teorie i papírové parametry. Podstatné je, kdo v té mašině sedí a co s ní umí. Mimochodem jsem čekal, kdo z vás si všimne takové drobnosti, že na úvodním obrázku je jiná verze, než kterou uvádí titulek pod ním. Při tak zasvěcené a odborné diskusi bych to považoval za samozřejmost...

avatar
KOLT Datum: 14.11.2017 Čas: 09:46

full fuel, hezké. A jaký operační rádius má s FF EFT a jakou F-35A :-)

avatar
strikehawk Datum: 14.11.2017 Čas: 09:30

Shania

tebe je na AN škoda ...ty by ses se svými širokými i poměrně hlubokými znalostmi skvěle uplatnil na ministerstvu propagandy, tvůj problém je, že to někdy fakt přeháníš a z prdu kuličku neuděláš.....

Kdepak nám ten tvůj F-35 v reálu předvedl manévr s úhlem náběhu 50°? Co vím tak na poslední show předvedl stěží to co F-16 s tím, že další manévry přijdou s aktualizací SW.

A to tvoje slovní žonglování s T/W ratio je fakt demagogie prvního řádu
F-35A F-35B F-35C

Thrust/weight
• full fuel: 0.87 0.90 0.75
• 50% fuel: 1.07 1.04 0.91

Su-35 0,92
1,16

EF
1,15

Rafale 0,988
1,10

Jen tak letmý výběr z kterého plyne, že v tomto parametru je F-35 úplně nejhorší

avatar
logik Datum: 13.11.2017 Čas: 17:56

raziel: A jakou jinou optikou máme hodnotit to, zdali dané rozhodnutí bylo správné, než že se koukneme na důsledky toho rozhodnutí? Tedy že když Němci zvažovali, jestli koupí speciál proti M2 bombardéru - a nakonec ho nekoupili, tak to hodnotit podle toho, jestli takový bombardér sověti opravdu dali do provozu, nebo ne? Správné rozhodnutí je přeci takové, které správně
odhadne budoucí vývoj - ne to, které reaguje na "nerealizované strašáky".

Já netvrdím, že SR.177 byla bláznivost, že by to byl nesmysl od samého počátku. Byla to vývojová větev, která vypadala nadějně, měla v určitém směru unikátní výkony, ale samozřejmě kvůli tomu i své nevýhody (mrtvá váha raketového motoru, rizikovost raketového motoru atd...), a nakonec se ukázalo, že má více rizik než přínosů, takže se od ní ustoupilo.

Kdyby amíky ten koncept opravdu zajímal, tak by např.následně (po prodeji Starfighterů) ten koncept odkoupili a snažili by se z něj něco vydupat. Nebo by ho třeba zkopírovali. Což se nestalo. Chvíli kolem toho konceptu jen čmuchali Japonci, i oni se nakonec rozhodli pro konvenční éro.

To, že Němci v situaci vrcholné studené války, kdy Němci prostě potřebovali to mít nadzvukové letectvo nejpozději včera, zvolili jeden ze špičkových stíhačů, místo experimentálního letadla, které by možná za rok bylo (a možná také ne), mi prostě přijde jako racionální výběr.
A naopak myšlenka, že by experimentální letadlo s raketovým motorem a brutálním výkonem mělo spolehlivost větší, než Starfighter (u kterého byla většina problémů způsobená nedostatečným výcvikem a právě nezvládnutím výkonného letadla), mi přijde dosti nereálná.

avatar
raziel87 Datum: 13.11.2017 Čas: 16:58

Logiku, teď se píše rok 2017 - já se bavím o půlce 50. let 20. století a taky se snažím smýšlet jako bych v těch 50. letech byl. Ty píšeš o tom, jak to nakonec bylo - ale tohle v půlce 50. let nikdo nevěděl.....

Bylo nutné vyvinout letadlo, které se dostane do 15-18km za méně než 120 sekund. V té době bylo reálné nebezpečí, že Bounder jinak nestihnou zachytit. A vzhledem k tomu, že se bavím o 50. letech, byla to jediná (praktická, jakžtakž známá) alternativa, jak stíhač v rozumné době do takové operační výšky dostat. Jinak SR.53 té rychlosti dosáhl ve stoupavém letu a není pravda, že to Američany nezajímalo - Saunders Roe finančně dost podporovali (ale pouze do chvíle, než zjistili, že potřebují za mořem udat Starfighter)

SR.177 oficiálně zařízli až v půlce roku 1958 - co jsem tak četl (a nemusí to být pravda), prý stačilo aby jim ještě alespoň 8-12 měsíců neházeli klacky pod nohy a letadlo by pravděpodobně bývali dokončili. V té době byl raketový motor jediná alternativa, jak letadlo v krátkém čase dostat k cíli - nebavím se o poznatcích z konce 50. let a 60. let - to bylo až potom.....a když se kontrakt podepisoval, tak za to ještě ruku do ohně nikdo dát nemohl - ani za rakety země-vzduch

Géčko nebyl ani výborný interceptor, ani dobrý útočný stroj - tyhle úlohy zvládal jen proto, že oficiálně musel

avatar
Shania Datum: 13.11.2017 Čas: 15:49

strikehawk: nemá? víš co vubec supermanévrovatelnost je?

Schopnost udržet si ovladatelnost v extrémních letových režimech, kdy v podstatě přestávají fungovat ovládací prvky. Tzv taky ty airshow triky při nízkých rychlostech jako Kobra, J-turn atd. Taky to umožňuje velmi ostrou zatáčku a nebo rychlé snížení rychlosti.


F-35 má schopnost naprosto bezpečně letět do 50 stupnu AOA (s plnou interní výzbrojí) bez obav nad ztrátou kontroly nad strojem a plynule může provádět jakýkoliv manévr... tzv di může v polovině manévru usmyslet že ho ukonči a nemusí čekat až se letadlo dostane za konkretní bod a má znovu kontrolu.

Rafale má limit 32 stupňů, Typhoon 24 (s tím, že možná dostane AMK kit co to zvedne na 34-45), Gripen 26, F-16 25.
Ten limit tam není jen tak, bez něj může dojít ke ztrátě kontroly nad strojem.

Su-27 má také AOA limit (asi okolo 25-30) a jen velmi kvalitní pilot dokáže pilotovat nad ním, půlku času je stroj mimo kontrolu než se dostane do další faze manévru. Vylepšený letový systém SU-30 nároky na pilota snížilo, ale až Su-35 s TVC podstatně zvyšuje bezpečnost pilotáže v extrémních režimech. Proč? protože TVC poskytuje funkční ovládací prvky i ve stavů, kdy aero prvky nemají odezvu. U F-35 se té plné ovladatelnosti podařilo dosáhnout i bez TVC.

Super Hornet limit nemá a má velmi dobré vlastnosti v této oblasti.
Hornety taky, ale tam mohlo dojít ke ztrátě kontroly nad strojem, nevím jestli byl řídící systém patřičně upraven.

K tomu co F-35 dokáže a jak se chová stačí jediná citace a to je:

Je jak Hornet se čtyřmi motory....



Co se týká podmotorováním? Jediný důvod proč to tak vypadá je, když srovnáváš plně natankovanou F-35, která má víc paliva než konkurence s přídavnými nádržemi a při tom má ještě delší dolet.

Porovnej si stroje natankované na stejný dolet a vyjde ti něco uplně jiného. Ani u SU-35 neporovnáváš plně natankovaný stroj, ale s vzletovou hmotnost 25t to je s 50 % paliva.. míň jak 6t s 284kN tahem při forsáži.
F35A s 21680kg 100% paliva (8.4t paliva) a tahem 191kN...
Typhoon má vzletovou hmotnost 16t s 5t paliva a 178kN...
Gripen C/E 8,5/11,4t s 2.3/3,4t paliva a 80,5/97,9kN..
F-22 29,4t s 8,2t paliva a 313kN

Mimochodem Gripen C je podporovaný má nemá nic moc T/W, E/F je na tom ještě hůř.

arr