TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Německo vyvíjí nástupce letadel Panavia Tornado

Datum přidání 22.12.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 53 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle zpravodajské agentury Reuters zvažuje Německo vývoj zcela nového proudového bojového letadla. Nové letadlo nahradí legendární stroje Panavia Tornado. Rozhovory s potenciálními partnery začnou v příštím roce.

Foto: Panavia Tornado F3 Královského letectva; větší foto / Chris Lofting, GFDL 1.2

Foto: Stíhací Tornado F3 Královského letectva. Všechny verze F3 již Velká Británie vyřadila z výzbroje; větší foto / Chris Lofting, GFDL 1.2

 

Agentura Reuters se odvolává na dokument z německého ministerstva obrany “Strategie vojenského letectva”. Z dokumentu není však patrné, o jaký typ letounu má Německo zájem. Může jít o pilotovaný, nepilotovaný nebo volitelně pilotovaný letoun. Stejně tak není jisté, zda půjde o univerzální nebo čistě útočný stroj.


Německo plánuje při vývoji spolupracovat s dalšími evropskými zeměmi. Půjde především o země, ve kterých slouží letadla Panavia Tornado. Nový letoun podle současných plánů nahradí hned dvě verze letadel Tornado - útočnou/bombardovací verzi a verzi pro průzkum a elektronický boj.


V evropských letectvech i v Saudské Arábii sloužily také stíhací/záchytné verze Tornado ADV. Šlo o stíhače původně navržené k zachytávání a ničení sovětských dálkových bombardérů. Poslední verzi Tornado F3 (britské označení pro Tornado ADV) vyřadila Velká Británie v roce 2011. Úkoly Tornad ADV převzaly ve Velké Británii, Itálii a Saudské Arábii nové stíhačky Eurofighter Typhoon.


V současné době stále slouží v Německu 121 letadel Tornado IDS (stíhací bombardér) a 31 letadel Tornado ECR (verze pro elektronický boj). Itálie provozuje 62 letadel IDS a 16 ECR, Saudská Arábie pak 82 letadel Tornado IDS. Ve výzbroji Královského letectva Velké Británie se nalézá 102 letadel Tornado GR4/GR4A , což je britské označení pro verzi IDS.


Otázkou je, která země se k německé iniciativě přidá. Velká Británie plánuje celou svou flotilu letadel Tornado vyřadit v roce 2019. Úkoly Tornad postupně převezmou stíhačky Eurofighter Typhoon a útočné/bitevní úkoly pak 186 stíhaček F-35A/B Lightning II.

 

Video: Tornado IDS německého letectva. / YouTube


Ve stejném duchu pokračuje modernizace italského letectva. Itálie objednala 96 letadel Eurofighter Typhoon a 90 stíhaček F-35A/B Lightning II. Poslední stroje Tornado, s postupným zaváděním stíhaček Typhoon a F-35, vyřadí italské letectvo se své výzbroje v roce 2025.


Saudská Arábie počítá s provozem Tornad IDS minimálně do roku 2020. Bombardovací a útočné úkoly saudskoarabských Tornad nakonec převezme 72 víceúčelových stíhaček Typhoon a především 70 útočných letadel F-15S Strike Eagle (označení verze F-15E pro Saudskou Arábii). K letadlům se zanedlouho připojí dalších 84 letadel F-15SA Strike Eagle. Na novější standard „SA" budou modernizovány všechny stroje F-15S.


Německo objednalo 143 letadel Eurofighter Typhoon. Svou flotilu letadel Tornado plánuje Německo provozovat do poloviny 20. let tohoto století. Stejně tak podle agentury Reuters Německo zkoumá možnost udržet letadla Tornado v provozu i po roce 2030.


Otázkou je, proč Německo nepočítá s nákupem většího počtu víceúčelových letadel Eurofighter Typhoon, ale s vývojem nového typu. Odpovědí může být několik.


Německý průmysl je dostatečně silný a schopný, aby dokázal vyvinout nový proudový bojový letoun. Vývoj nového bojového letounu udrží v Německu desítky tisíc špičkových pracovních míst a umožní Německu osvojit si náročné know-how v konstrukci moderních bojových letadel.

 

Video: Britská Tornada se před několika týdny zapojila do bombardování Sýrie. / YouTube


V případě setrvání u Eurofighter Typhoon by Německo a potažmo Evropa ztratila kontakt ve vývoji bojových letadel se zbytkem světa. Nakonec nový letoun může být zajímavá “západní” alternativa k stíhače F-35 Lightning II. V současné době je jediným vyvíjeným typem na západě právě víceúčelový F-35.


Začátek moderních evropských strojů jako Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale nebo JAS-39 Gripen lze přitom vysledovat již na začátek 80. let minulého století (případně dříve). Ač se jedná ve všech třech případech o špičkové letouny, jejich konstrukce jsou již 35 let staré.


Eurofighter Typhoon je sice obratnější a modernější letoun než Tornado. Oproti Typhoonu ale má Tornado několik výhod. Tornado díky své konstrukci s měnitelnou geometrii křídel dokáže vysokou nadzvukovou rychlostí v nízké výšce (20 až 50 m) pronikat hustou nepřátelskou protivzdušnou obranou.


Také verze Tornado ECR jsou vybaveny moderní avionikou a elektronikou pro potlačování protivzdušné obrany protivníka - dle zásady SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses). Letadla Tornado ECR dokáží vysokou nadzvukovou rychlostí v nízké výšce pronikat nepřátelskou obranou a pomocí střel AGM-88 HARM ničit radary protivníka.


Díky své schopnosti létat velmi rychle v nízké výšce a zároveň být stabilní při nízkých rychlostech (vše dáno měnitelnou geometrii křídel) je Tornado lepší stíhací bombardér než Eurofighter Typhoon. Otázkou nyní bude, jaký nový evropský letoun naváže na unikátní schopnosti Tornad.

 

Zdroj: Reuters

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 29.12.2015 Čas: 10:10

K nedávné debatě co vlastně dělají F-22 v Syrii, něco málo o CAS atd pěkný článek zde

http://www.afcent.af.mil/Units/380thAirExpeditionaryWing/News/Display/tabid/303/Article/616369/f-22-adapts-to-oir-conflict-cleared-hot-in-iraq-syria.aspx

Možná by se hodil i jako zdroj pro redakci.

avatar
RiMr71 Datum: 28.12.2015 Čas: 13:24

"Ty na to koukáš jen pragraticky, že jsou B1 nebo F-35 účinější, jenže ten voják tam dole to vidí trochu jinak."

Věř tomu, že ten bigoš to taky vidí sakra "pragmaticky". Tomu jde o to aby konečně někdo sejmul tu třicítku co připlácla celé družstvo na poli a ne o nějaké hrdé salutování nízko prolétající mašině. Moc se díváš na filmy :)

Každá zbraň která bigošovi zachrání pr*el bude jím oslavována, Třeba Saxána na koštěti.

avatar
Shania Datum: 26.12.2015 Čas: 09:44

CerVus: tak to sorry, to se každý bavíme o jiných rozhovorech.

BTW i v senátu sedí bývalá pilotka (Martha McSally) A-10 a ta by použití B-1 pro CAS asi moc nepochopila. Anebo třeba ano a je to jen politika a snaží se udržet letiště s A-10 co nejdéle v provozu, a podobně, jak to má třeba jiný senátor.

avatar
CerVus Datum: 25.12.2015 Čas: 18:37

Shania: Ale vždyť oni souhlasí s argumenty, že jim F-35 poskytne podobnou podporu, jenže ji během toho prostě nevidí. Když v boji zjistí, že jim letí na pomoc A-10, tak jsou jednoduše radši. Ty na to koukáš jen pragraticky, že jsou B1 nebo F-35 účinější, jenže ten voják tam dole to vidí trochu jinak.

avatar
Shania Datum: 25.12.2015 Čas: 18:16

CerVus: problém s těmi argumenty je ten, že ti vojaci nemají nejmenší páru jak CAS ze vzduchu funguje, vidí jen následky.

Dost vojáků si taky myslí že CAS se dělá hlavně kanonem a jen A-10 to zvládne, protože to bylo jedno z mala letadel co vůbec viděli a dokáží ho poznat, realita je trošku jinde.

Na tyto čistící operace ve městě je B1 podstatně lepší CAS letadlo než cokoliv jiného s dostatkem munice a paliva aby tam vydrželi několik hodin.

avatar
CerVus Datum: 25.12.2015 Čas: 17:47

Shania: Psal jsem jen to čím argumentovali vojáci proti zrušení A-10. Ale osobně bych se k jejich názoru ppřiklonil byl raději kdyby mě kryla dvojíce A-10. Ono když to letadlo vidiš jak ti pomáhá a jak ten pilot taky nasazuje život, hned se v bojové vřavě budeš cítit lépe než když na tebe budou ze tří stran střílet a a budeš slyšet jen výbuchy. jak někde dpoadají bomby.
A i když si tu situaci představím z druhé strany. Pohled jak se moje palebná převaha mění a míří ke mě dvě těžce pancéřované bestie plivající ocelové tenisáky s tím, že nejspíše budou následovat i nějaké ty bomby mě spíš přiměje se klidit než, že tamhle někde spadla bomba, ale nic mě přímo neohrožuje.

avatar
Shania Datum: 25.12.2015 Čas: 17:28

skelet: v minulosti měli A-10 základnu zde: https://www.google.cz/maps/place/Ahmed+Al+Jaber+Air+Base/@31.0511145,47.0325545,7z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x7262be0ae92e9812

jestli jsou tam i teď nevím, každopádně podporují operace v severním Iraku

avatar
skelet Datum: 25.12.2015 Čas: 17:08

a nebude to tím, že A-10 nejsou na žádném letišti poblíž? A přeletová vzdálenost dělá svoje

avatar
Shania Datum: 25.12.2015 Čas: 16:45

CerVus: no nevím jak ty, ale já bých měl mnohem větší ztrach z něčeho co nese 80 bomb, a kdykoliv kdy odhalím svoji pozici mi muže padnout bomba na hlavu, než A-10 kterou vidím, mužu po ní střílet a vím kdy se schovat, kanon navíc neni zdaleka tak ucinej jako bomby v zastavene oblasti

avatar
CerVus Datum: 25.12.2015 Čas: 15:49

Tak ta A-10 má velkou psychologickou výhodu co říkají zprávy z nasazení. Jednak hodně pomáhá morálce vlastních jednotek vědomí, že jim CAS dělá zrovna A-10 a jednak se jich bubáci dost bojí. Letadlo, které létá v několika km takový strach nenažene. Vlastně stejný efekt měly ve Vietnamu cobry.

avatar
Shania Datum: 25.12.2015 Čas: 15:08

CerVus: asi takto, senzory schopné zachytit VLO letadla existuji a budou jen lepší, je ale trochu problém je nasadit v něčem ve velikosti stíhačky, nebo s nimi navadet zbrane. Konvenčí detekční systémy poskytují pořad obrovskou výhodu v přesnosti a vzdálenosti, takže stealth bude mít pořád výhodu i v době kdy je pujde odhalit na velké vzdálenosti.


OT: k davne diskuzi o CAS a A-10:

Vypadá to, že USAF preferuje B1 pro CAS před A-10 v Iráku

Takže low and slow asi není zrovna hlavní požadavek pro CAS platformu v dnešní době.

Coalition: Air Force B-1 bombers being used in Ramadi offensive

http://thehill.com/policy/defense/264211-coalition-air-force-b-1-bombers-being-used-in-ramadi-offensive

avatar
CerVus Datum: 25.12.2015 Čas: 14:01

Hlavně vývoj technologií poslední roky raketově roste a stačí aby někdo přišel s novým detekčního systému a tolik propíraná výhoda Raptoru a Lightningu je ta tam. Potom budou na téměř stejné úrovni jako letouny 4++. V dogfigtu bude potom i EF mít výhodu.
Pokud by stealth koncepci Amíci bezpodminečně věřili, tak byse nesnažili vyvinout hypersonické latadlo. Za této situace by se Německu spíše vyplatilo dokončit vývoj EF a doplnit ho stejně jako se o to snaží ve Švédsku drony.

avatar
mu7705 Datum: 25.12.2015 Čas: 11:40

Shania: Dovolte, abych poopravil Vaše tvrzení. První verze Typhoonu byly dodávány a vyvíjeny jako čistě stíhací a to z důvodu, že země EU používaly pro tyto účely již poměrně staré stroje. U stíhacích letounů byl totiž propad schopností proti nejmodernějším strojům poměrně nejmarkantnější nahrazení starých strojů již bylo 5 minut po 12. S tím, že po vyřešení nejpalčivějšího problému se mělo přistoupit k vývoji verzí s proti-pozemními schopnostmi. Typhoon jako projekt nebyl nikdy plánován jako čistě stíhací letoun, ale jako víceúčelový. Potvrzuje to i varianta FGR.4, která již zahrnuje všechny základní schopnosti. Nevyužit potenciál tohoto letounu by byla dosti drahá chyba. Podle tvrzení výrobce i uživatelů vývoj letounu směrem k plnění průzkumných a protipozemních úkolů bude 100% pokračovat.

avatar
Pavka Datum: 24.12.2015 Čas: 15:22

CerVus: To sice ano, ale pořád zůstává v mantinelech 4++

avatar
CerVus Datum: 23.12.2015 Čas: 23:22

Britové používali EF v Libyi jak v roli průzkumného letounu tak bombardovacího. Navíc F-15 jasně dokládá, že když se chce, tak se z povedeného základu dá vyvinout úplně jiný stroj.

arr