Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Německý obrněný transportér Boxer pro Velkou Británii

Datum přidání 20.09.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 34 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany Velké Británie (MOD) plánuje v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) nakoupit až 800 kolových obrněných vozidel 8×8. Hlavním kandidátem je německo-nizozemské vozidlo Boxer od firmy ARTEC, joint venture německých firem Krauss-Maffei Wegmann (KNW), Rheinmetall a nizozemské Rheinmetall Military Vehicles.

Foto: Na proběhlé londýnské výstavě DSEI 2017 bylo vozidlo Boxer představeno v barvách vlajky Velké Británie “Union Jack”. / ARTEC


Pásová bojová vozidla Ajax a nové kolové obrněné transportéry (KOT) vzešlé z programu MIV v následujících desetiletích utvoří páteř pozemního vojska Velké Británie a stanou se hlavní výzbroji nově budovaných útočných brigád (Strike Brigades). Útočné brigády budou unikátním způsobem kombinovat střední kolová a pásová vozidla. 


Britské útočné brigády jsou budovány jako unikátní expediční vojenské jednotky schopné rychlé aktivace a přesunu na dlouhé vzdálenosti. Součástí útočné brigády bude průzkumný prapor s vozidly Ajax, jeden střední bojový prapor s vozidly Ajax (Ajax v této roli zastane roli středních tanků), dva mechanizované prapory pěchoty s KOT a dělostřelecké, ženijní, logistické a zdravotnické jednotky.


O nové střední pásové platformě Ajax je už rozhodnuto dlouho, kolová platforma 8×8 však ještě nebyla zvolena. Program Ajax má hodnotu 4,7 miliardy dolarů a první z 589 objednaných vozidel pozemní vojsko získá již příští měsíc.


Na konci minulého roku jsme vás na stránkách Armádních novin informovali o zájmu Velké Británie nakoupit německo-nizozemská vozidla Boxer. Od té doby však veřejně nedošlo k žádnému posunu a ve hře zůstávají všechny možnosti. Boxer se však pokládá za hlavního kandidáta.


MOD zvažuje dvě možnosti. Buď Londýn nakoupí KOT Boxer přímo formou vláda-vláda a výrazně tak zkrátí celý akviziční proces nebo spustí klasické otevřené výběrové řízení, tím se ale odloží zavedení KOT do výzbroje minimálně o několik let. Avšak Velká Británie chce mít připraveny dvě útočné brigády již v roce 2023, což celý akviziční proces dostává pod časový tlak.

 

“Program MIV byl nedávno schválen Výborem pro schvalování investic (IAC - pozn. red.); peníze jsou připraveny a zdá se, že jedinou významnou otázkou je, jakou akviziční strategii přijmout – jednoho dodavatele nebo program otevřít konkurenci. Je to velmi citlivá záležitost a debata se odehrává ve více vládních úřadech, včetně ministerstva financí, které v tom má velký hlas," citoval magazín Defense News jednoho úředníka obeznámeného s programem, který nechtěl být jmenován.


Video: Propagační video vozidla Boxer pro Velkou Británii. / YouTube

 

Konkurenti firmy ARTEC (firmy Nexter, Patria, BAE Systes, Lockheed Martin, ST Kinetics a General Dynamics) chtějí zamezit právě přímému nákupu vozidel, protože v tom případě Londýn zvolí KOT Boxer. Hlavním argumentem konkurentů má být velká cena vozidel Boxer a údajně také to, že "německá cesta" nepřinese daňovým poplatníkům Velké Británie žádnou přidanou hodnotu.

 

Konkurenti mají obecně levnější nabídky a mají také volné výrobní kapacity. Dodejme, že v současné době ARTEC již dodal 400 vozidel Boxer. Dodávky 200 objednaných vozidel pro Nizozemsko skončí v roce 2019 a všech 696 vozidel pro Německo a Litvu firma ARTEC dodá v roce 2021.

 

Proti tlaku konkurentů bojuje ARTEC tím, že na proběhlé londýnské výstavě DSEI 2017 oznámila zájem vytvořit s britskými firmami průmyslové partnerství na nejvyšší úrovni. ARTEC poněkud netradičně vyhlásil “otevřenou soutěž” a posuzuje konkurenční nabídky rovnou čtyř firem – BAE Systems, Pearson Engineering, Raytheon a Thales.

 

Video: Unikátní vlastnosti vozidel Boxer je "naprostá" modulárnost. Na základní platforu 8×8 lze umístit nejrůznější nádstavby podle dané mise. / YouTube


Podle zástupců firmy ARTEC bude průmyslový tým znám na podzim, a to bez ohledu na výsledek akviziční strategie ministerstva obrany. Přitom je klidně možné, že ARTEC naváže partnerství se dvěma, nebo dokonce třemi firmami. Ve výsledku tak až 60 % vozidla Boxer může vzniknout ve Velké Británii.

 

Unikátní vlastností KOT Boxer jsou speciální moduly, volitelné podle dané mise. Základ KOT Boxer tvoří prostor řidiče s pohonnou jednotkou a podvozek 8×8. Na základní korbu je pak možné umístit nejrůznější moduly, například pro transport vojáků, převoz zraněných, velitelské a řídící moduly, prostředky radioelektronického boje, zbraňové stanice, atd. atd.

 

Právě moduly mohou kompletně vzniknout ve Velké Británii. Stejně tak ve Velké Británii jistě proběhne finální montáž, svařování korby a britské firmy nepochybně dodají i velkou část elektronických, počítačových, senzorových a komunikačních prostředků. Není vyloučena ani výroba velkých technologických celků a mechanických komponentů přímo na ostrovním státě.

 

MOD o akviziční strategii programu MIV rozhodne na přelomu října a listopadu. Podle magazínu Defense News ale většina zástupců průmyslu očekává přímé zadání zakázky formou vláda-vláda.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mikojan29 Datum: 28.09.2017 Čas: 07:46

S tou vežou vyzerá naozaj luxusne!

avatar
czechpatriot Datum: 26.09.2017 Čas: 16:51

BOXER s Lance věží...Je to pěkným, to se musí uznat :D https://www.youtube.com/watch?v=wNjqeQsMFPM

avatar
demagog Datum: 23.09.2017 Čas: 23:18

PavolR: poistka sa moze hodit, ale nie je zadarmo, tu naklady predstavuju hmotnost navyse a pravdepodobne aj cenu, preto treba zvazit ci sa oplati.

V historii mozeme najst hned niekolko prikladov ked sa od veci, ktora by sa mohla hodit nakoniec upustilo. Napriklad menitelna sipovitost kridla, to bol svojho casu podstatne vacsi hit ako mudlarita a dnes to uz nitko nerobi.Schpnost niest vysadok u utocneho vrtulnika Mi 24, to iste zatahovaci podvozok - Mi 35,28 uz ma pevny aj ked u Ka 5x sa stale pouziva.

avatar
PavolR Datum: 23.09.2017 Čas: 20:56

A čo sa počtu náhradných modulov a podvozkov týka, tak to si predstavujem v podobe štandardnej armádnej rezervy - pokiaľ daná armáda na udržanie tabuľkových stavov aktívnej techniky niečo také vôbec má.
Dajme tomu, že armádna rezerva by mala pokrývať 20% aktívneho stavu vozového parku, ktorého daná časť je na opravách, v servise atď. Pri klasických konštrukciách by to v prípade 300ks v aktívnej službe znamenalo 60 vozidiel v zálohe, no v prípade modulárneho riešenia by to pokrylo 35-40 vozidiel, keďže pri bežnej prevádzke zriedka pokazí naraz korba i modul.

Ale aj pre armádu, ktorá si nevytvorí armádnu rezervu (k akým by patrila zrejme aj tá slovenská), umožní modulárne riešenie udržiavať vyššiu úroveň bojovej pripravenosti, lebo sa to proste ľahšie "kanibalizuje". Keby aj počet takto získaných bojaschopných strojov bolo možné zrátať na prstoch jednej ruky, už aj to niečo znamená.
Lebo schválne, koľko vozidiel máme asi tak momentálne bojaschopných v porovnaní s tabuľkovým stavom?

avatar
PavolR Datum: 23.09.2017 Čas: 20:20

demagog:
V regulárnej vojne, ako aj regulárnom živote vôbec, sa môže stať absolútne čokoľvek. Je mnoho situácií, kedy je modularita na nič, ale aj situácie, kedy sa hodí. Taká poistka proti zákonu schválnosti sa môže hodiť - rozdielom medzi úspechom a neúspechom je neraz maličkosť. Tá modularita nie je vôbec od veci.

avatar
demagog Datum: 22.09.2017 Čas: 21:20

PavolR: "... alebo obetujem modul, ktorý práve menej potrebujem, aby som získal podvozok pre modul, ktorý je pre úspech operácie nevyhnutný ..."

to je argument oblubeneho typu "keby to malo zachranit jeden ludsky zivot tak sa to oplati". Kolko krat myslite ze sa to stane v regulernej vojne? Ten modul vezmete odkial? Budete ho mat na sklade? Ak to nebude zrovna obycajna krabica na vozene vojakov tak bude dost draha. Ak ano, tak ta sa da zrovna dost lahko opravit, najma ak nepotrebujete NBC ochranu. Kolko penazii chcete utopit v moduloch na ktore bude niekde sadat prach? Vezmete ho z poskodeneho vozidla? Aka je pravdepodobnost ze podvozok znicia a modul prezije? Opat v regulernom konflikte, nie niekde na zahranicnej misii kde na vozidlo raz vypalia z RPG-7 a ujdu prec. Ake by ste si predstavovali pocty podvozkov a modulov pri komplet zavedeni do armady pri poziadavke ~300 vozidiel?

avatar
Jura99 Datum: 22.09.2017 Čas: 15:04

Tak zbraňové nástavby bych raději viděl na vozidle "z jednoho kusu" než na kontejneru spojeném s podvozkem několika šroubovými spoji. Už ten minomet a o věži třeba s kanonem 105mm nemluvě. Vojenská vozidla jsou už tak dost modulární s rychlou výměnou agregátů, nevím co by neopravitelně zničilo podvozek a přitom nepoškodilo nástavbu. Podvozek musí být dimenzovaný na tu nejnáročnější nástavbu (nejnáročnější hmotnostně, energeticky atd.)., i když třeba celou životnost bude vozit jen tu nejméně náročnou.

avatar
Rase Datum: 22.09.2017 Čas: 14:25

Tak záleží i na tom, jaký modul. OT s kulometem je asi jedno, ale bojové věže jsou dost drahé a tam má smysl mít možnost rychlého osazení na náhradní podvozek. Navíc rozdíl je i v servisu a výrobě. ARTEC zmiňuje, že moduly si může vyrábět zákazník kompletně sám, což je velké plus. Ne každý stát má totiž kapacity, aby si stavěl kompletně licenčí vozidla.

avatar
PavolR Datum: 22.09.2017 Čas: 14:20

... alebo obetujem modul, ktorý práve menej potrebujem, aby som získal podvozok pre modul, ktorý je pre úspech operácie nevyhnutný ...
Každopádne príklad z praxe: Poliaci tuším nedávno riešili, že nemajú zálohu, čím nahradiť Rosomaky, o ktoré prišli na misiách. Museli na doplnenie stavov nakúpiť komplet nové vozidlá, kdežto u Boxera by stačili iba nové podvozky, ktoré sú zrejme podstatne lacnejšie ako jednotlivé moduly so všetkou elektronikou.

avatar
Jura99 Datum: 22.09.2017 Čas: 13:41

PavolR: to je teoretická výhoda. V praxi budeš mít sklad volných podvozků čekajících až nastane případ výměny a sklad nástaveb čekajících na volný podvozek ? Asi ne, ale jasně, můžeš kombinovat auto s rozbitým podvozkem s autem s rozbitou nástavbou, ale kolik bude takových případů?

avatar
PavolR Datum: 22.09.2017 Čas: 13:22

Výhoda akejkoľvek (!) modularity je v tom, že možno poškodenú časť rýchlo vymeniť za novú. Čiže, ak sa niečo stane podvozku, môžete hodiť modul na nový a naopak, ak dostane modul zásah, alebo je z nejakého dôvodu znefunkčnený, dá sa na podvozok iný modul. Variabilita je popri tom už iba taký bonus, ktorý poteší.

avatar
Rase Datum: 22.09.2017 Čas: 13:16

Jura99:
když si vymyslíš nějakou novou verzi, tak není nutné kvůli tomu stavět hned celé vozidlo, ale stačí vyměnit modul. To samé, když už je nějaká nástavba nedostatečná. Možná ty výhody nejsou tak skvělé, ale nikde jsem neviděl, že by byl Boxer v čemkoliv horší než konvenčně řešená konkurence. Modulárnost je tedy něco navíc, tak proč ne.

avatar
JaHoDa Datum: 22.09.2017 Čas: 13:12

Já myslím, že výhoda modularity spočívá v tom, že se nemusí pro jiné úkoly už nic dovyvíjet (zasahovat do konstrukce vozidla), resp. nebude to stát tolik. Základní kostra je a dořešit samostatně modul nebude tak drahé a může to třeba udělat i třetí strana...kdyžtak mě opravte jestli se mýlím...

avatar
MICK Datum: 22.09.2017 Čas: 13:11

Výhoda může být v tom, že do servisu pošlete jen podvozek a nástavbu máte stále dostupnou. Stačí ji přehodit na jiný podvozek a můžete fungovat dále.

avatar
Jura99 Datum: 22.09.2017 Čas: 11:42

Výhoda modularity je v čem ? Že koupím méně podvozků než nástaveb a přehazuju je podle jakési potřeby ? To mám i modulární posádky, že vyměním zdravotníka za spojaře nebo pancéřovníka ? Je to spíš taková hračka, jako kdyby se nevědělo, kolik kterých vozidel potřebuju. Lepší ochrana posádky díky defacto dvojitému spodku korby se dá řešit i profesionálně s lepším stupněm ochrany při stejné hmotnosti. Boxer byl primárně myšlen jako obrněný autobus bez výzbroje ve věži.

arr