Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Neobyčejná letová mise čáslavských pilotů

Datum přidání 07.08.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: 21. zTL Čáslav

Pořízená fotodokumentace bude následně využita k propagaci vojenského útvaru vzdušných sil Armády České republiky nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí.

 

Několikaměsíční příprava tohoto exkluzivního fotografického letu dospěla do finále šestého srpna 2014. Pět minut před patnáctou hodinou vzlétl z ranveje letecké základny Čáslav lehký bitevní letoun L-39ZA Albatros s číslem 5015 na trupu. Záhy za ním odstartovala transportní CASA C-295M (trup. č. 0455) z výzbroje kbelské základny dopravního letectva, kterou řídil kapitán Jiří Ulvr.


JAS-39 Gripen

Foto: JAS-39 Gripen v tygřím zbarvení. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 


Na její palubě se již nacházeli renomovaní letečtí fotografové – Jan Kouba z odboru komunikace a propagace Ministerstva obrany, Jan Čadil a Tomáš Soušek z časopisu Letectví+kosmonautika a praporčík Martin Král z 211. taktické letky. Následovala je dvojice podzvukových bitevníků L-159 ALCA (trup. č. 6054 a 6078) a trojice nadzvukových bojových letounů JAS-39 Gripen (trup. č. 9240, 9238 a 9819).

 

V řádu minut dosáhla CASA požadovanou tříkilometrovou letovou hladinu a nasadila na stanovený kurs. To už se k ní přiblížily tři typy provozované techniky 21. zTL Čáslav, aby vytvořily společnou sevřenou formaci za dopravním strojem. Focení z otevřené rampy není snadné. Jednou ze specifik tohoto fotografování je proud horkých plynů z motorů C-295M. Tudíž se musí letecká technika „držet“ maximálně na výškové úrovni transportní „kasy“, případně pod ní.

 

JAS-39 Gripen

Foto: Formace dvou stíhaček JAS-39C Gripen a jedné JAS-39D Gripen. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 


Zhruba po deseti minutách se letová formace změní. Přesněji řečeno, přelétává na bok „kasy“ a formuje se jak stupňovitě vpravo, tak vlevo. Nejblíže je k letounu C-295M stroj L-39ZA s piloty podplukovníkem Antonínem Horčičkou a poručíkem Radkem Žaludem v kokpitu. Vedle nich letí L-159 ALCA a na konci JAS-39 Gripen. Sestava strojů se během letu pohybuje od úrovně fotografů níže, kteří ji fotografují z bočních oken „kasy“.

 

V následném scénáři se prezentuje technika tří letek čáslavské základny. Jako první dostává prostor 213. výcviková letka s Albatrosem a dvoumístnou  cvičnou verzí neboli spárkou L-159T1 (osádka letounu major Viktor Karmanský a poručík Jan Tvrdík). Po nich zaujímají formaci stroje 212. taktické letky s podzvukovým bitevníkem L-159 ALCA (pilot kapitán Pavel Linhart) a s již výše uvedenou dvoumístnou verzi „alky“.

 

L-39Foto: L-39ZA a L-159T1. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 

 

Finále obstarávají nadzvukové gripeny – v reálu na „sólo“ mašinách nadporučík Robert Stejskal a kapitán Tomáš Merta a ve „spárce“ plukovník Martin Nezbeda a kapitán Milan Nykodym. Půldruhou hodinu trvající letovou misi hodnotí všichni její aktéři jako velice zdařilou. Za pravdu jim dávají zveřejněné fotografie...

 

Autor: Pavel Lang

Zdroj: 21. zTL Čáslav

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
GAVL Datum: 08.08.2014 Čas: 20:33

CerVus
opravy a následné prodeje jsou u našeho státu zcela běžné.

avatar
mattea Datum: 08.08.2014 Čas: 18:11

CerVus: ve třetím odstavci od konce, poslední věta, píší, že fotili přes okénko..

avatar
RiMr71 Datum: 08.08.2014 Čas: 15:18

...je fakt, že když jsem jako mladík koukal na Mošnově na vystoupení akrobatické skupiny Duha, tak mě ani nenapadlo, o jak unikátní zážitek vlastně jde...

avatar
CerVus Datum: 08.08.2014 Čas: 10:07

Alyxxik: vždyť píší že to fotili z rampy takže tam žádné okno nebylo.

Co se letecké techniky týče je to tragédie. Ono se stačí zajet podívat do leteckého muzea ve Kbelích a přečíst si ty tabulky. U jednoho tam snad bylo 88 zařazeno do výzbroje a vyřazeno v 94 - tragédie. To je jako opravit kasárna a hned potom je prodat.

avatar
Matesaax Datum: 08.08.2014 Čas: 00:22

D.i.p. Bohuzel nezbyva nez souhlasit.jeste pred par lety jsme meli sice stara ruska letadla,ale ty tri stihaci letky Mig-21/23 a dve bitevni Su-22/25 byla celkem sila,ale dnes jedna stihaci a jedna bitevni letka prakticky bez vyzbroje je vysmech...

avatar
Alyxxik Datum: 07.08.2014 Čas: 22:58

RiMr71 to jistě máte pravdu. Nicméně to "kouřmo" bych připsal bočním oknům CASY skrze které musel fotograf fotit.

avatar
D.i.p Datum: 07.08.2014 Čas: 20:47

RESPECT by CZECH AIR FORCE měl, kdyby měl jednou tolik Gripenů a hlavně adekvátní dostatek výzbroje což nyní nemá. Je to smutná parodie.

avatar
Deadog Datum: 07.08.2014 Čas: 20:32

RESPECT FOR CZECH AIR FORCE! :)

avatar
RiMr71 Datum: 07.08.2014 Čas: 15:43

Při vší úctě - vidím na fotografiích (samozřejmě fotografy nezpůsobené) kouřmo. A opět při vší úctě, jsem si JISTÝ, že je mnoho zdatnějších fotografů, ale bez příslušných konexí.
Ale tak to prostě je, nefrflám, jen konstatuji....

arr