TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Neobyčejná letová mise čáslavských pilotů

Datum přidání 07.08.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: 21. zTL Čáslav

Pořízená fotodokumentace bude následně využita k propagaci vojenského útvaru vzdušných sil Armády České republiky nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí.

 

Několikaměsíční příprava tohoto exkluzivního fotografického letu dospěla do finále šestého srpna 2014. Pět minut před patnáctou hodinou vzlétl z ranveje letecké základny Čáslav lehký bitevní letoun L-39ZA Albatros s číslem 5015 na trupu. Záhy za ním odstartovala transportní CASA C-295M (trup. č. 0455) z výzbroje kbelské základny dopravního letectva, kterou řídil kapitán Jiří Ulvr.


JAS-39 Gripen

Foto: JAS-39 Gripen v tygřím zbarvení. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 


Na její palubě se již nacházeli renomovaní letečtí fotografové – Jan Kouba z odboru komunikace a propagace Ministerstva obrany, Jan Čadil a Tomáš Soušek z časopisu Letectví+kosmonautika a praporčík Martin Král z 211. taktické letky. Následovala je dvojice podzvukových bitevníků L-159 ALCA (trup. č. 6054 a 6078) a trojice nadzvukových bojových letounů JAS-39 Gripen (trup. č. 9240, 9238 a 9819).

 

V řádu minut dosáhla CASA požadovanou tříkilometrovou letovou hladinu a nasadila na stanovený kurs. To už se k ní přiblížily tři typy provozované techniky 21. zTL Čáslav, aby vytvořily společnou sevřenou formaci za dopravním strojem. Focení z otevřené rampy není snadné. Jednou ze specifik tohoto fotografování je proud horkých plynů z motorů C-295M. Tudíž se musí letecká technika „držet“ maximálně na výškové úrovni transportní „kasy“, případně pod ní.

 

JAS-39 Gripen

Foto: Formace dvou stíhaček JAS-39C Gripen a jedné JAS-39D Gripen. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 


Zhruba po deseti minutách se letová formace změní. Přesněji řečeno, přelétává na bok „kasy“ a formuje se jak stupňovitě vpravo, tak vlevo. Nejblíže je k letounu C-295M stroj L-39ZA s piloty podplukovníkem Antonínem Horčičkou a poručíkem Radkem Žaludem v kokpitu. Vedle nich letí L-159 ALCA a na konci JAS-39 Gripen. Sestava strojů se během letu pohybuje od úrovně fotografů níže, kteří ji fotografují z bočních oken „kasy“.

 

V následném scénáři se prezentuje technika tří letek čáslavské základny. Jako první dostává prostor 213. výcviková letka s Albatrosem a dvoumístnou  cvičnou verzí neboli spárkou L-159T1 (osádka letounu major Viktor Karmanský a poručík Jan Tvrdík). Po nich zaujímají formaci stroje 212. taktické letky s podzvukovým bitevníkem L-159 ALCA (pilot kapitán Pavel Linhart) a s již výše uvedenou dvoumístnou verzi „alky“.

 

L-39Foto: L-39ZA a L-159T1. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 

 

Finále obstarávají nadzvukové gripeny – v reálu na „sólo“ mašinách nadporučík Robert Stejskal a kapitán Tomáš Merta a ve „spárce“ plukovník Martin Nezbeda a kapitán Milan Nykodym. Půldruhou hodinu trvající letovou misi hodnotí všichni její aktéři jako velice zdařilou. Za pravdu jim dávají zveřejněné fotografie...

 

Autor: Pavel Lang

Zdroj: 21. zTL Čáslav

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
GAVL Datum: 08.08.2014 Čas: 20:33

CerVus
opravy a následné prodeje jsou u našeho státu zcela běžné.

avatar
mattea Datum: 08.08.2014 Čas: 18:11

CerVus: ve třetím odstavci od konce, poslední věta, píší, že fotili přes okénko..

avatar
RiMr71 Datum: 08.08.2014 Čas: 15:18

...je fakt, že když jsem jako mladík koukal na Mošnově na vystoupení akrobatické skupiny Duha, tak mě ani nenapadlo, o jak unikátní zážitek vlastně jde...

avatar
CerVus Datum: 08.08.2014 Čas: 10:07

Alyxxik: vždyť píší že to fotili z rampy takže tam žádné okno nebylo.

Co se letecké techniky týče je to tragédie. Ono se stačí zajet podívat do leteckého muzea ve Kbelích a přečíst si ty tabulky. U jednoho tam snad bylo 88 zařazeno do výzbroje a vyřazeno v 94 - tragédie. To je jako opravit kasárna a hned potom je prodat.

avatar
Matesaax Datum: 08.08.2014 Čas: 00:22

D.i.p. Bohuzel nezbyva nez souhlasit.jeste pred par lety jsme meli sice stara ruska letadla,ale ty tri stihaci letky Mig-21/23 a dve bitevni Su-22/25 byla celkem sila,ale dnes jedna stihaci a jedna bitevni letka prakticky bez vyzbroje je vysmech...

avatar
Alyxxik Datum: 07.08.2014 Čas: 22:58

RiMr71 to jistě máte pravdu. Nicméně to "kouřmo" bych připsal bočním oknům CASY skrze které musel fotograf fotit.

avatar
D.i.p Datum: 07.08.2014 Čas: 20:47

RESPECT by CZECH AIR FORCE měl, kdyby měl jednou tolik Gripenů a hlavně adekvátní dostatek výzbroje což nyní nemá. Je to smutná parodie.

avatar
Deadog Datum: 07.08.2014 Čas: 20:32

RESPECT FOR CZECH AIR FORCE! :)

avatar
RiMr71 Datum: 07.08.2014 Čas: 15:43

Při vší úctě - vidím na fotografiích (samozřejmě fotografy nezpůsobené) kouřmo. A opět při vší úctě, jsem si JISTÝ, že je mnoho zdatnějších fotografů, ale bez příslušných konexí.
Ale tak to prostě je, nefrflám, jen konstatuji....

arr