TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Nestárnoucí francouzské stíhačky Mirage F1 nad Mali

Datum přidání 27.02.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 5 komentářů    autor autor: Michal Polák

Stíhací letoun Dassault Mirage F1 byl do francouzského letectva zařazen už v první polovině sedmdesátých let. Ve výzbroji je dodnes celkem třináct strojů v průzkumné variantě CR. I když se v blízké době počítá s jejich vyřazením, ještě se letité stíhačky F1 stačily účastnit operace Serval nad Mali, kde Francouzi bojují proti radikálním islamistům.

Stíhačka F1

Foto: Mirage F1CR před vzletem / Youtube.com, Armée Française

 

Mirage F1 se představuje

Mirage F1 byl vyvinut jako nástupce Mirage III, který v řadě letectev plnil úlohu stíhacího, průzkumného i útočného letounu.  Z Mirage F1 se stal opravdu oblíbený letoun - vyrobeno bylo více než sedm set strojů. Hlavní zásluhu na tom má robustní jednomotorová konstrukce a snadná použitelnost v boji.

 

V současné době F1 zůstává v jetě řadě letectev jako třeba v marockém, ekvádorském nebo španělském, které jej plánuje vyřadit až letos. Francouzské letectvo jej nasadilo to celé řady konfliktů, kde se ostroj svědčil, ale na paty mu začaly postupně „šlapat“ právě modernější stíhací letouny (Mirage 2000) zařazované v průběhu let do výzbroje.

 

Už na konci sedmdesátých let navrhl Dassault speciální průzkumnou variantu Mirage F1CR s vestavěnou kamerou a možností instalace externí fotografické aparatury. Vůbec první zálet uskutečnil průzkumný Mirage v roce 1981 a od roku 1983 byl dodáván francouzskému letectvu, které si nakonec objednalo 64 kusů. Přesto že se jedná o primárně průzkumné letouny, neztratily nic ze svých původních schopností a mohou vést vzdušný boj i útočit na pozemní cíle.

 

Video: Mirage F1 nad Afghánistánem / YouTube
 

Řada úspěšných nasazení

Svého prvního nasazení se Mirage F1 dočkal v roce 1984 v Čadu. Francouzi intervenovali proti vzrůstajícímu lybijskému vlivu vojenskou silou a do operace Manta nasadili také čtyři útočné letouny Jaguar, jimž dělala krytí právě čtveřice Mirage F1. Do Čadu se tyto letouny vrátily v roce 1986, kdy krom krytí prováděly právě průzkumné mise.

 

Nasazeny byly i ve Válce v Perském zálivu. Celkem dvanáct stíhacích Mirage F1C operovalo z Kataru, čtveřice průzkumných F1CR zase ze Saudské Arábie. Do bojových akcí byly zapojeny vedle průzkumných misí i jako stíhací bombardéry a poskytovaly opět krytí útočným Jaguarům.

 

Z nedávných akcí můžeme jmenovat francouzskou intervenci v Pobřeží slonoviny, během které si připsaly Mirage F1CR sestřel tří helikoptér a dvou bitevníků sovětské výroby Su-25. V roce 2007 zase uskutečňovaly průzkumné mise na jihu Afghánistánu. V roce 2011 se naopak podílely na bezletové zóně nad Libyí.

 

stíhačka F1

Foto: Mirage F1CR před misí nad Mali / Youtube.com, Armée Française
 

Operace Serval

Prozatím poslední a možná už definitivně poslední misí pro průzkumné Mirage F1CR je současná operace Serval. Jejím úkolem je pomoci africkému státu Mali v boji před radikálními islamisty.

 

Z jihočadské letecké francouzské základny N'Djamena začala hned v prvním dni intervence operovat šestice útočných Mirage 2000D a dva průzkumné Mirage F1CR. Do operace se zapojily i vzdušné tankery KC-135 Stratotanker a na pomoc přilétla později i čtveřice víceúčelových Dassault Rafale.

 

Letectvo útočí na vybrané cíle, provádí průzkum a podporuje postup pozemních jednotek – tuto část mají na starost zejména vrtulníky Eurocopter Tiger, které ostatně operaci zahájily.

 

Video:  Mirage F1 v rámci operace Serval / YouTube


Mirage F1CR létají opět nejen k průzkumným ale také útočným misí. Na fotografiích lze v podvěsu pod křídly rozeznat například pumy Mk 82.Průzkumné Mirage přitom nelétají samy, ale kooperují jak s Mirage 2000, tak s Dassault Rafale a doplňují za letu palivo ze vzdušných tankerů. Slušný výsledek na letoun, který byl ve své původní variantě zařazován do výzbroje před čtyřmi desetiletími…

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 03.03.2013 Čas: 19:43

Tak v Mali byl tento letoun přece určen na přesné útoky proti pozemním cílům na velkou vzdálenost. Od islamistů Francouzi mohli čekat nanejvýš lehké protiletadlové kanony a nebo přenosné PLŘS
A myslím, že volba právě tohoto letounu nebyla náhodná, když mohli použít i Mirage-2000 či Rafale

avatar
grey Datum: 03.03.2013 Čas: 18:27

Zajímavé. Který papírový drak poslední generace a ve vlastnictví " rebelů " mu byl v Mali soupeřem ?

avatar
David Khol Datum: 27.02.2013 Čas: 13:28

Ukazuje to taky to, jak při kvalitní údržbě a postupných modernizacích dokáží i starší letouny odvádět výkony na úrovni. A výhodou toho stroje i značná únosnost zbraní a schopnost je přesně navádět, navíc poměrně značný dolet (v rozlehlém Mali zásadní faktor) v tomhle skutečně výrazně předčí módní turbovrtulové letouny. Ty sice nepodceňuji, ale přec nedokáží plnit všechny úkoly

avatar
Ondřej Lacina Datum: 27.02.2013 Čas: 11:09

Francouzi uměj dělat letadla :) Vive la Dassault :)

avatar
Ultramarinus Datum: 27.02.2013 Čas: 10:37

A toho vysledku jde dosahnout predevsim diky relativnimu nedostatku pv zbrani a naproste absenci letectva v rukach mistnich protivniku. Myslim, ze skoro stejne dobre by jejich praci zvladly i cvicne turbovrtulove stroje, nebo bezpilotni potvory.

arr