TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

TerrainArmor: Konec klasických kol

Datum přidání 18.11.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Polaris uvedla na trh novou armádní čtyřkolku Sportsman WV850 H.O. Normálně nejde o typ zprávy hodné samotného článku. Čtyřkolka má však jednu zvláštnost – speciální bezdušová kola, adepta na malou revoluci mezi pozemními vozidly.

armádní čtyřkolku Sportsman WV850 H.O

Foto: Armádní čtyřkolka Sportsman WV850 H.O s koly TerrainArmor. / Polaris

 

Nové čtyřkolky Sportsman WV850 H.O se speciálními koly mají být k dispozici v omezeném množství na trhu již během prosince. Přednost dostanou zákazníci z řad ozbrojených složek, kterým bezdušová kola přinášejí jasně největší výhody.

 

Technologie bezdušových kol je firmou Polaris rozvíjená od roku 2012, kdy vzala pod svá křídla malou firmu Resilient Technologies. Právě této firmě z Wisconsinu se podařilo vyvinout speciální bezdušová kola – nyní nesoucí název TerrainArmor.

 

"Na začátku roku 2013 Polaris představil technologiiTerrainArmor pro off-road vozidla vyrobené pro spotřebitele," říká David Longren, viceprezident off-road divize Polaris. "Viděli jsme velké možnosti TerrainArmor v armádě a při katastrofách, jsme proto rádi, že můžeme tuto technologii nabídnout na spotřebitelský trh pro extrémní pracovní aplikace.

 

Bezdušová kola TerrainArmor jsou nesmírně odolná. Podle firmy Polaris kolo funguje i v případě 30% poškození vnitřní voštiny. Při testech například kolo odolalo zásahu střely ráže 12,7 mm a následně dokázalo ujet téměř 600 kilometrů.

 

Video: Propagační video TerrainArmor. / YouTube

 

Můžete také zapomenout na ocelové ježky, ostré kameny nebo zátarasy z ostnatého pletiva. Při jednom testu byl do kola zaražen 7,6 centimetrů dlouhý kolejový hřeb, přesto testovací vozidlo ujelo bez problému 1600 kilometrů.

 

Taková odolnost kola má jednu nezanedbatelnou taktickou výhodu – není třeba do akce brát náhradní kolo. Díky ušetřenému místu i hmotnosti lze sebou vzít něco potřebnějšího, jako je munice. Bezdušová kola pak stejným způsobem zjednodušují logistiku.

 

V současné době si kola můžete koupit pouze v kombinací se čtyřkolkou Sportsman WV850 H.O, což je stroj speciálně vyvinutý pro vojenské účely. Čtyřkolka Sportsman disponuje ocelovými přihrádkami pro náklad, tažným zařízením (až 560 kg) a navíjecím jeřábem (1590 kg).

 

Polaris si pro ostrou premiéru revolučních kol vybrala logický menší stroj. Resilient Technologies však, ještě jako samostatná firma, testovala svá bezdušová kola i na vozidlech Humvee. Je jisté, že Polaris nebude chtít nic menšího, než dostat časem kola TerrainArmor na, co nejvíce vojenských vozidel.

 

Připomeňme, že Polaris není žádné „ořezávátko“. Jde o známého výrobce čtyřkolek, bugin a nejrůznějších elektrických dopravních prostředků. Roční obrat společnosti byl za rok 2012 3,2 miliard dolarů.

 

Zdroj: Airless-Tire

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
martin Datum: 16.10.2014 Čas: 21:34

JIRITINTERA
bahno vyleta nebo se vymacka. prilis kategoricke vyjadreni na to aby bylo mozno ho brat prilis vazne

avatar
JiriTintera Datum: 24.11.2013 Čas: 19:53

Vážení,
v případě, že bláto zaplní komory této pneumatiky dojde k ztrátě pružnosti a zhoršení jízdních vlastností. Stručně řečeno, tento šunt bych si nekoupil!

avatar
Ultramarinus Datum: 20.11.2013 Čas: 19:33

U čtyřkolek je myslím nějáké huštění podle potřeby mimo diskuzi a u hummerů by to taky nemuselo být takovým problémem...

avatar
niky79 Datum: 20.11.2013 Čas: 07:47

Dobrý den,

nejsem expert, ale zdá se mi, že ve článku máte jednu chybu. Píšete o "bezdušových" kolech, ale kola bez duše se přece dnes používají normálně, například vaše pneumatika na autě s největší pravděpodobností také nemá duši. Kouknul jsem na originální článek a je to jasné, tam se píše o "airless tire" – takže doslovně o "bez-vzduchových" pneumatikách.

avatar
Laci Datum: 19.11.2013 Čas: 13:46

Odolnost na na povrchu (ukázaném na videu) je jistě nepopíratelnou výhodou, ale zajímalo by mě, jak ty kola vedou ve sněhu, blátu, jemném písku nebo při překonávání vodních překážek.

avatar
Charlie Datum: 19.11.2013 Čas: 11:52

Je to super pro vozítka jako čtykolky a podobně, ale výhoda se může jednoduše změnit v nevýhodu - nejde tomu regulovat tlak, a i Humwee má schopnost na málo únosném terénu podhustit gumy a tak zvýšit kontaktní plochu a rozložit hmotnost.

Navíc zrovna v tomhle videjku to vypadá že použili opravdu tvrdou směs, ty gumy skoro nekopírují terénní nerovnosti a spíš tak jako skáčou. Kdysi dávno na těch humříkách používali něco mnohem měkčího (možná zas až moc).

arr