TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Nová americká nosná raketa Vulcan

Datum přidání 16.04.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

United Launch Alliance (ULA) vyvíjí nový vesmírný dopravní prostředek Vulcan. Raketa v budoucnu nahradí nosné rakety Atlas V a Delta IV - v současné době hlavní prostředky pro vynášení amerických vojenských satelitů na oběžnou dráhu.

Foto: Grafická představa rakety Vulcan. / ULA

Foto: Grafická představa rakety Vulcan. / ULA

 

ULA vs. SpaceX

Americké letectvo, resp. Vesmírné velitelství amerického letectva AFSPC (Air Force Space Command), poskytuje v rámci programu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) kapacity pro vynášení amerických vojenských nebo důležitých vědeckých satelitů.


Jedinými nosnými prostředky programu EELV jsou rakety Atlas V a Delta IV. Výrobce raket i dodavatel služeb pro program EELV je společnost ULA, joint venture firem Boeing a Lockheed Martin.


Pro společnost ULA jde o zajímavý byznys, neboť americké ministerstvo obrany vynaloží na kosmické programy každoročně kolem 3,2 miliardy dolarů. Z toho zhruba 1,4 miliardy na program EELV. Například jeden start rakety Delta IV přijde na 140 až 170 milionů dolarů.


O vynášení vojenských satelitů na oběžnou dráhu se však zajímá nová „štika v rybníku" - soukromá vesmírná agentura Space X. Agentura letectvu nabízí k využití svou částečně znovupoužitelnou dvojstupňovou raketu Falcon 9.


Podle vizí SpaceX první znovupoužitelný stupeň (v budoucnu snad i druhý) rakety Falcon 9 kontrolovaně přistane na námořní plošině. První stupeň pak lze využít při stavbě další rakety. Zatím však všechny tři ostré přistávací manévry prvního stupně skončily neúspěchem.


V případě dokončení vývoje raket Falcon 9 SpaceX získá obrovskou konkreční výhodu. V současné době jeden start rakety Falcon 9 1.1 přijde na téměř 60 milionů dolarů. Elon Musk, majitel firmy Space X, však věří v budoucí třetinový pokles ceny za start.

 

Video: Start rakety Falcon 9 1.1; ilustrační video / YouTube


Falcon 9 (Falcon 9 1.1) vynese na nízkou oběžnou dráhu LEO (Low Earth Orbit) 13 tun nákladu. Konkurenční Atlas V 18 tun a Delta IV 28 tun.


Také na přechodovou dráhu ke geosynchronní dráze GTO (Geostationary Transfer Orbit), kde se nacházejí mimo jiné některé klíčové špionážní satelity, vynesou Atlas V a Delat IV dvoj- až trojnásobně více užitečného nákladu.

 

Raketa Vulcan

Odpovědí ULA na raketu Falcon 9 je částečně znovupoužitelná nosná raketa Vulcan s technologií SMART (Sensible, Modular, Autonomous Return Technology).


Na rozdíl od Falcon 9, kdy přistává celý první stupeň, plánuje ULA zachycovat pouze raketové motory rakety Vulcan vrtulníky CH-47 Chinook. Ač celý koncept zní divoce, samotný princip je v podstatě jednoduchý.


Po vyhoření prvního stupně dojde k řízenému „odstřelu" raketového motoru. Při pádu atmosférou motor ochrání a zpomalí nafukovací tepelný štít. Poté dojde k vystřeleí malého a lehkého padáku – zvolen pro úsporu místa a hmotnosti. Ve vzduch pak padák i s motorem zachytí speciálně upravený vrtulník Chinook.

 

Video: Start rakety Delta IV Heavy; ilustrační video / YouTube


Zachycené motory projdou kontrolou a získají novou certifikaci pro let. Tímto způsobem lze údajně snížit výrobní náklady raketových motorů o 90 %. K prvnímu nasazení znovupoužitelných motorů na raketě Vulcan dojde snad již v roce 2024. Start rakety Vulcan přijde americké daňové poplatníky na 100 milionů dolarů. 


Jaké motory Vulcan využije, zatím není známo. Uvažuje se o čtveřici motorů BE-4 od firmy Blue Origin na zkapalněný zemní plyn, nebo dvou motorů AR-1 na letecký petrolej. Každopádně Vulcan bude využívat pouze americké motory a nikoliv mediálně známe ruské RD-180.


Počítá se také s vývojem nového druhého stupně ACES (Advanced Cryogenic Evolved Stage). Vulcan se stupněm ACES dokáže nahradit nejsilnější variantu rakety Delta IV Heavy.


Nová raketa získá různě velké aerodynamické kryty nákladového prostoru a různý počet pomocných urychlovacích bloků. Údaje o nosnosti však nejsou k dispozici. Podle tiskové zprávy ULA Vulcan dokáže „unést stejné spektrum nákladu jako Delta IV nebo Atlas V."

 

Zdroj: DefenseNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
cit1zen Datum: 18.04.2015 Čas: 01:44

Falcon 9.1 bude v budúcnosti pristávať na Cape Canaveral, teraz pristáva na plošine v mori lebo im nechceli povoliť pristátie na pevnine. A vždy trafili tú plošinu, len raz sa minula hydraulická kvapalina( čo fixli ), a dva krát boli nevhodne podmienky.

avatar
pet.rok Datum: 16.04.2015 Čas: 10:50

Udaj nosnosti rakety Delta IV uvedeny v clanku (28t LEO) je maximalna nosnost vo verzii H (Heavy) s troma CBS (common booster core).
Verzia Delta IV M+ s jednym CBS a dvoma startovacimi motormi na THP dosahuje zrovnatelnu nosnost na LEO ako Falcon 9.1 t.j. 13+t
a vyssiu na GTO (6,3t vs 4.,6t) vdaka efektivnejsiemu motoru druheho stupna.

arr