TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nová cvičná letadla pro švédské letectvo

Datum přidání 29.05.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 86 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).

Sk 60 (Saab 105).

Foto: Saab 105; větší fotoMatt Morgan, CC BY-SA 2.0

 

Ve výzbroji švédského letectva se nalézá 72 cvičných proudových letadel Saab 105, z toho je ale pouze 35 v letuschopném stavu. Mimo Švédsko letadla Saab 105 létají také v rakouském vojenském letectvu.


Letadlo Saab 105 se poprvé dostalo do vzduchu již v roce 1963. Švédové letadlo zavedli do výzbroje v roce 1967, výroba pak běžela až do roku 1972. V současné době je tak nejstarším strojům téměř 50 let.


Již za pár let stroje Saab 105 nahradí ve švédském letectvu nový cvičný stroj. Na konci dubna švédská agentura FMV poslala žádost o informace RFI (Request For Information) vybraným výrobcům cvičných letadel.

 

Švédové poptávají nová cvičná letadla, s cílem zajistit základní a pokročilý výcvik vojenským pilotům až do roku 2040. Součástí objednávky bude i kompletní výcvikové a školící pozemní zázemí, včetně simulátorů. 


Výrobci mají vypracovat komplexní vojenský letecký výcvikový systém MFTS (Military Flying Training System) pro švédské letectvo. Švédové požadují po systému MFTS 8000 letových hodin a 3000 hodin na simulátorech ročně. Možný je nárůst o 10 % u letových hodin a 30 % u hodin na simulátorech.


MFTS může tvořit jeden nebo dva typy letounu - pro základní a pokročilý výcvik. Pro základní výcvik je po cvičném letadle požadován dostup 6000 m a cestovní rychlost 425 km/h ve výšce 4500 m. Pro pokročilý výcvik pak cestovní rychlost Mach 0,65 ve výšce 7600 m a 555 km/h ve výšce 300 m.


„Pokročilý cvičný letoun musí mít taktické displeje inspirované letadly čtvrté a páté generace na obou sedadlech," stojí v tiskové zprávě FMV. Letoun musí také zajistit simulovaný výcvik použití radaru a zbraňových systémů.


Uzávěrka pro poslání nabídek končí 1. července letošního roku. V nabídce je nutné uvést mimo jiné počty/typy letadel, odhad prodejní ceny a náklady za provoz letadel po celý životní cyklus.


Uzavření smlouvy s výhercem soutěže se očekává na konci roku 2016 nebo na začátku roku 2017. Dodávky letadel jsou naplánovány na rok 2018 nebo 2019. Dosažení plných operačních schopností výcvikového systému MFTS se očekává v roce 2022.

 

Zdroj: Flight Global

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 04.06.2015 Čas: 11:32

A udržuje se jim teda to letadlo dobře nebo ne?

avatar
pet.rok Datum: 03.06.2015 Čas: 13:10

Odkaz na info k ofsetovym programom v ramci nakupu F16 v Polsku.

http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,9126,aktualnosci-z-polski,offset-za-f-16-zrealizowany

prenos servisnych a modernizacnych kapacit k F16 v ramci offsetovych programov smeroval do WZL 2 (podvozok, elektricke a hydraulicke systemy) a WZL 4 (motory).

avatar
pet.rok Datum: 02.06.2015 Čas: 11:30

velmi zalezi na metodike vypoctu ceny:
je moznost zahrnut uz obstaravaciu cenu (cena / predpokladana zivotnost) = co je Total Cost of Ownership (dohromady s doleuvedenymi polozkami)

je mozne zahrnut naklady na modifikacie (ako sa zda ze je v udajov v Time)
je mozne zahrnut naklady na nahradne diely, opravy za zvolene obdobie
alebo
je mozne zahrnut len zakladne naklady ako su bezne prehliadky, palivo, maziva atd.

avatar
petres Datum: 02.06.2015 Čas: 10:38

Co se týká nákladů na letovou hodinu na internetu kolují takovéto ceny:

-F22: $61, 000

-F-35A: $31, 000

-Gripen C: $4 700

-Gripen E: odhad $5 000

-F-16: $7 7000

-Typhoon: $18, 000

-Rafale C: $16, 500

-F/A-18E/F Super Hornet: $11, 000

-Su-30 MK: $12 000

Jiné ceny jsou zde (např. u F-16 se o dost liší):
http://nation.time.com/2013/04/02/costly-flight-hours/

avatar
Luky Datum: 02.06.2015 Čas: 08:10

no a teď bychom ještě potřebovali vědět, kolik stojí provoz (v položkách - servis, upgrade, palivo atd.)...nebo alespoň zhruba poměr ceny stroje ku provozu u různých typů....

avatar
pet.rok Datum: 02.06.2015 Čas: 01:52

len mala kalkulacia na ilustraciu (neda sa samozrejme exaktne porovnat):

Polske F16 (2003)
48 ks pri cene kontraktu 3,12 mld Eur = 65 mil. Eur / kus

konkurencna ponuka SAABu udajne priblizne rovnaka

Najom 14 JAS Gripen na 10 rokov (2004)
14 ks pri cene 600 mil Eur (kurz 4/2004) = 43 mil. Eur / kus

avatar
pet.rok Datum: 02.06.2015 Čas: 01:15

Lukas: diky za info.
nevies nahodou ci ziskalo polsko v ramci kontraktu F16 aj prenos technologii a know how ako napr. schopnost servisovat urcite systemy, integrovat vlastne zbranove systemy a pod.?

avatar
KOLT Datum: 31.05.2015 Čas: 21:07

Mossback: Výborně, děkuji! Jinými slovy je můžeme použít na všechno podstatné (ČR, NATO, OSN).

Jecchus: Teď jste uhodil hřebíček na hlavičku :-) Stokrát opakovaná lež se přece stává pravdou...

avatar
Jecchus Datum: 31.05.2015 Čas: 20:25

Mossback:
Tak schválně, jak dlouho to bude trvat, než zase někdo napíše, že naše Gripeny nemohou podle smlouvy do bojové mise... :)

avatar
Lukas Datum: 31.05.2015 Čas: 20:21

1 h lotu F-16 to 2/3 kosztów h lotu Mig 29

avatar
Lukas Datum: 31.05.2015 Čas: 20:10

pet.rok - teraz nie mam (ale może znajde)

Wiem tylko, że jest problem z silnikami do MiG 29 - wojsko kupuje je przez "pośrednikow" i są drogie. (nawet 3-4 razy droższe niż "od producenta")

Z drugiej strony mamy WZL-2 (Bydgoszcz) gdzie MiGi mają servis...

Trzeba pamiętać, że inna jest eksploatacja
piloci F-16 latają naprawdę dużo...
na MiG 29 mniej...

Największym problemem MiG 29 to brak uzbrojenia (kończą sie resursy), oraz "niepewne" źródło części...

Podobno nasz MON rozmawia z OSSR w sprawie słowackich MiG 29 (zapewne na części...)

Gdyby ktoś 10 lat temu miał odwage i zintegrował MiG 29 z zachodnimi pociskami na podczerwień np. MICA (+ nowy termonamiernik) to nawet sensowny myśliwec przechwytujący by był...

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 31.05.2015 Čas: 18:39

pet.rok: Aha, díky za objasnění :)

avatar
Mossback Datum: 31.05.2015 Čas: 18:12

KOLT: Takhle to vypadalo podle smlouvy z roku 2004:

Kontrakt komplexního systému JAS-39 Gripen obsahuje:
-12 nových jednomístných letounů JAS-39 Gripen verze C
- 2 nové dvoumístné letouny JAS-39 Gripen verze D
- víceúčelový letový simulátor
- systém plánování misí
- vybavení pilotů
- kompletní technické zabezpečení letounů
- výcvik létajícího a pozemního personálu

Na základě smlouvy bude švédská strana dodávat veškeré náhradní díly a další logistické zabezpečení pro bezproblémový provoz letounů po dobu 10 let. Celková cena kontraktu je 19,650 miliard korun.

Využití nových letounů:
- obrana ČR v míru i ve válce (NATINEADS - ochrana vzdušného prostoru ČR, RENEGADE - odvrácení případných teroristických útoků ze vzduchu)
- výkon povinností plynoucích z členství v NATO
- výkon operací, které jsou v souladu s Chartou OSN
- účast na vojenských cvičeních, výstavách, leteckých přehlídkách

Tady je to formálně: http://www.epravo.cz/top/zakony/sbirka-zakonu/sdelenl-ministerstva-zahranicnich-veci-5304.html?print

avatar
pet.rok Datum: 31.05.2015 Čas: 17:41

Lukas: su dostupne nejake informacie ohladne nakladov na prevadzku Mig29 a F16 v Polsku pre porovnanie?

avatar
Lukas Datum: 31.05.2015 Čas: 17:29

Polska chce być mocarstwem?
Polska ma dobre stosunki z USA?

Dobre żarty Panowie :D
Nasze "relacje" z USA doskonale widać w przetargu na śmigłowce...
Zobaczcie jak SAC potraktował MON - dostkonale wiedzial, że S-70i nie spełnia wymagań wojska - ale i tak wystawił S-70i - bo "głupi Polacy kupią"...

No i zaskoczenie...


U nas sytuacja jest prosta - najlepszym sojusznikeim jest armia i flota...
Czy tego chcemy czy nie musimy inwestowac w armie - bo jesteśmy między Niemcami a Rosją...

I nic tu nie ma z jakiś "impertialistycznych" fantazji - które w Polsce są marginalne...

I nie zgodzie sie ze u nas jest tak "super" i że lepsza polityka jest.
U nas po prostu więcej osob sie tym interesuje...
W Polsce żaden poważny polityk nie powie ze chce zmniejszyć wydatki na wojsko... (Bo wie, że wyborcy nie chcą tego usłyszeć...)


Moim zdaniem dobrze że ACR ma Gripeny ale
- za mało maszyn - powinno być ok 30.
- nie lepiej było kupic na kredyt? (ile zapłaciliście?)

arr